Micro

23
06

Ακούγοντας τη νέα γενιά που ασφυκτιά

Θα μπορούσε να δει κανείς στα διηγήματα της Στεργίου μια σύγχρονη εκδοχή αστικής ηθογραφίας, μια απόπειρα να μιλήσει η νεαρή συγγραφέας για τη γενιά της και τα αδιέξοδά της, για τον τρόπο που η γενιά αυτή μεγάλωσε μέσα στα χρόνια της κρίσης, για τον τρόπο που ζει και κινείται στη σημερινή Αθήνα, αλλά και ταυτοχρόνως να θίξει μια σειρά από ζητήματα που εμφανίζονται συχνά στην τρέχουσα επικαιρότητα. Η νεαρή συγγραφέας πετυχαίνει πράγματι σ’ αυτή την προσπάθειά της φέρνοντας στο προσκήνιο τους ανθρώπους της ηλικίας της, νεαρούς επιστήμονες ως επί το πλείστον, καταδικασμένους στην ανεργία ή σε βαρετές δουλειές, που ασφυκτιούν μέσα σε ζωές δίχως νόημα και προοπτική. Και το καταφέρνει χάρη στην οξύτητα της ματιάς της, στην ικανότητά της να αναδεικνύει τις λεπτομέρειες και στη φρεσκάδα της γλώσσας της. Ωστόσο, στα πιο ολοκληρωμένα διηγήματα της συλλογής, το «Ριάλιτι» και τα «Φτερά χήνας», πετυχαίνει ένα αποτέλεσμα που υπερβαίνει κατά πολύ αυτόν το στόχο αλλά και αυτά που συνήθως περιμένουμε από μια πρώτη λογοτεχνική προσπάθεια κι από μια τόσο νέα συγγραφέα. Και στα δυο το ονειρικό ή το παραληρηματικό στοιχείο συμπλέκονται με την πραγματικότητα και η αφήγηση δομείται και κορυφώνεται υποδειγματικά. Είναι εμφανής εδώ τόσο η αναγνωστική εμπειρία της Στεργίου, η τριβή της με τη λογοτεχνία, όσο και η ικανότητά της να περάσει από την αφήγηση μιας ενδιαφέρουσας ιστορίας σε κάτι πολύ πιο βαθύ, από τη μια σε μια ανατομία των οικογενειακών σχέσεων και του ψυχισμού των προσώπων της, από την άλλη σε μια συνειδητά καλοδουλεμένη λογοτεχνική κατασκευή. Κι αυτά τα στοιχεία δημιουργούν ακόμη περισσότερες προσδοκίες για τη συνέχεια.
22
06

Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ: Γιατί εξακολουθεί να αναγράφεται το θρήσκευμα στους απολυτήριους τίτλους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;

Προτίθεται να μεριμνήσει για την άμεση τροποποίηση των σχετικών ρυθμίσεων και να λάβει και κάθε άλλο αναγκαίο μέτρο προκειμένου να μην αναγράφεται, ούτε να επιτρέπεται η αναγραφή του θρησκεύματος στους απολυτήριους τίτλους σπουδών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;
20
06

Η μάσκα μου είναι καθρέφτης

Ο Μάρκος είναι ένα οποιοδήποτε ανθρώπινο ον, σε αυτό τον κόσμο. Ο Μάρκος είναι όλες οι καταπιεσμένες μειονότητες που αντιστέκονται, εκρήγνυνται και λένε ‘Φτάνει πιά!’. Όλες οι μειονότητες την ώρα που πρέπει να μιλήσουν, και όλες οι πλειονότητες την ώρα που πρέπει να σωπάσουν και να υπομείνουν. Όλοι οι αποκλεισμένοι που αναζητούν ένα λόγο, το λόγο τους, αυτό που ξαναδίνει την πλειοψηφία στους αιώνια διασπασμένους –εμάς. Ότι ενοχλεί την εξουσία και τις καθησυχασμένες συνειδήσεις –αυτό είναι ο Μάρκος.
20
06

Το πραξικόπημα του Ν. Μιχαλολιάκου

Το κάλεσμα του Μπαρμπαρούση σε πραξικόπημα δεν ήταν βέβαια ούτε «αυθόρμητο» ούτε και προσωπική του έμπνευση. Ηταν μία ακόμα υπενθύμιση της Χρυσής Αυγής προς το ακροατήριό της ότι ο διακηρυγμένος στρατηγικός στόχος του Μιχαλολιάκου είναι να καταλύσει το δημοκρατικό πολίτευμα. Ο Μπαρμπαρούσης δεν είπε τίποτα περισσότερο απ’ όσα εξαγγέλλει καθημερινά ο αρχηγός του μέσα στα γραφεία της ναζιστικής οργάνωσης, όπου και σχεδιάζεται η εγκληματική της δράση. Γι’ αυτό και επιδοκιμάστηκε με ενθουσιασμό από την ηγετική ομάδα της Χρυσής Αυγής.
19
06

Πατρίδα, εικόνα του εαυτού μας μέσα από τον «άλλο»

Μέσα απ' αυτή την απόπειρα συνειδητά άρχισα να επαναπροσδιορίζω την έννοιά της, να την αποσυνδέω από τη στενή έννοια του τόπου και να τη συνδέω με τους ανθρώπους, τη βιωμένη εμπειρία είτε όσων γεννήθηκαν εδώ είτε όσων βρέθηκαν στον τόπο αυτό, και τον έκαναν πατρίδα τους. Έτσι η έννοια πατρίδα βγαίνει από τα στενά γεωγραφικά της όρια και επανακαθορίζεται σε ένα πολύ πιο ευρύ πλαίσιο, ως εικόνα πλέον του εαυτού μας μέσα από τον άλλο.
12
06

Ο Τομέας Δικαιωμάτων ΣΥΡΙΖΑ στη Μανωλάδα: Θα είμαστε δίπλα τους σε ό,τι χρειαστούν

Την περασμένη Παρασκευή αντιπροσωπεία του τομέα Δικαιωμάτων επισκέφθηκε την περιοχή της Μανωλάδας, εκεί δηλαδή που τα λιγοστά υπάρχοντα των ανθρώπων, μαζί με τα χαρτιά τους, έγιναν στάχτη από τη φωτιά…
06
06

Διάφοροι λόγοι που σου τρώνε χρήματα

Ο κ. Μητσοτάκης είναι υπεύθυνος, μετριοπαθής, αξιόπιστος, ευαίσθητος και άρα καταλαβαίνει και τον μέσο Έλληνα. Το τελευταίο επιβεβαιώνεται. Είχα παρακολουθήσει τις ομιλίες του σε ψαράδες και αγρότες μ’ εκείνο το καταπληκτικό ντεκόρ που έμοιαζε σαν το μικρό σπίτι στο λιβάδι για τους αγρότες και σαν το τοπίο στην ομίχλη για τους ψαράδες. Συνηθισμένες εικόνες που ζουν στην καθημερινότητα τους αυτοί οι άνθρωποι.
01
06

Αναγνώσεις και παραναγνώσεις: Η φυσικότητα της βίας

Η έμφυλη διάσταση της βίας έγινε ιδιαίτερα εμφανής στην επίθεση στον Γιάννη Μπουτάρη όχι ως βία που απευθύνεται από άντρες προς γυναίκες ή ΛΟΑΤΚΙ άτομα, αλλά κυρίως ως βία συνδεδεμένη με τα εθνικιστικά αφηγήματα και την προάσπιση του «εθνικού σώματος» και της (τοξικής) αρρενωπότητάς του.
28
05

Τι ενδιαφέρει έναν 17χρονο η Δολοφονία του Λαμπράκη;

Η δολοφονία του Λαμπράκη, το 1963 ήταν η καρφίτσα που έσκασε ένα μεγάλο μπαλόνι. Ολόκληρη η κοινωνία και ο δημοκρατικός κόσμος ξεσηκώθηκε ενάντια στο ακροδεξιό παρακράτος και το Παλάτι. Ο Καραμανλής εγκατέλειψε την χώρα. Η Δεξιά κατέρρευσε πολιτικά, η Ένωση Κέντρου ερχόταν να καλύψει το κενό. Η προσπάθεια του Παλατιού να ελέγξει την μετατόπιση των πολιτικών πραγμάτων προς το Κέντρο οδήγησε στο κοινοβουλευτικό πραξικόπημα που είναι γνωστό ως η Αποστασία του 1965. Ο δημοκρατικός ξεσηκωμός που ακολούθησε προκάλεσε ακόμα μεγαλύτερο πανικό στο Παλάτι και στα κέντρα εξουσίας και παραεξουσίας και οδήγησε τελικά στην Δικτατορία, μια εβδομάδα πριν τις κάλπες του 1967. Ακολούθησε η επταετία με τους εκατοντάδες νεκρούς, τους χιλιάδες εξόριστους και φυλακισμένους, την μαζική σφαγή του Πολυτεχνείου, την απώλεια της μισής Κύπρου. Η κατάρρευση της δικτατορίας, ήταν η ληξιαρχική πράξη θανάτου της μετεμφυλιακής Δεξιάς: ο Καραμανλής κατάλαβε ότι μόνο σε καινούρια ιστορική βάση μπορούσε να ανασυγκροτήσει την παράταξή του και να ξαναβάλει στην πολιτική τον εαυτό του - διαφώνησαν μόνο τα χουντικά υπολείμματα στον στρατό, ο Ευάγγελος Αβέρωφ και κάτι τσιράκια του που σήμερα νοσταλγούν την ιδεολογική ηγεμονία του αντικομμουνισμού. Και στο 1974, ο λαός πέταξε τον Θρόνο στα σκουπίδια, ξεπληρώνοντάς του, με μερικά χρόνια καθυστέρηση, την δολοφονία του Λαμπράκη και την Αποστασία του 65. Έχει δίκιο ο Κυριάκος Μητσοτάκης: γιατί να ενδιαφέρει έναν 17χρονο η πρόσφατη ελληνική ιστορία και το πως έχει εδραιωθεί η Δημοκρατία σε αυτόν τον τόπο;
22
05

Το τρίκυκλο  

Πρέπει να υπάρξει μία σοβαρή προσπάθεια αντιμετώπισης αυτής της αναζωογονημένης ακροδεξιάς έκφρασης σε όλα τα επίπεδα (πολιτικό, ιδεολογικό, ιστορικό). Δε μπορεί να απειλείται κανείς και καμιά που εκφράζει οποιαδήποτε διαφορετική γνώμη για το Μακεδονικό, για τους Πόντιους, για την Ελλάδα. Δε μπορεί επίσης να γράφονται στα κοινωνικά μέσα προσβλητικά σχόλια ή ακόμα χειρότερα σχόλια που υποκινούν σε βία εναντίον προσώπων που απλά εκφράζουν διαφορετικές απόψεις.