Macro

20
01

Άλλο αρχαία και άλλο νέα Μακεδονία

Η εθνική γραμμή καλό θα ήταν να απαιτεί όχι την αλλαγή της εθνικής συνείδησης των γειτόνων ούτε την αποκλειστικότητα του ονόματος της Μακεδονίας, αλλά την απαίτηση να αλλάξουν τα σχολικά βιβλία, οι χάρτες και τα σύμβολα που ιδιοποιούνται στοιχεία αυτοπροσδιορισμού της Ελλάδας και διαστρεβλώνουν την ιστορική πραγματικότητα. Η εθνική γραμμή πρέπει να υπηρετεί πανανθρώπινες αξίες, όπως το δικαίωμα του εθνικού αυτοπροσδιορισμού και της επιστημονικά τεκμηριωμένης ιστορικής αλήθειας. Για να το πω μπακαλίστικα: η αρχαία Μακεδονία ανήκει στην Ελλάδα, όχι όμως και η νέα.
20
01

Η ΑΡΙΣΤΕΙΑ ΩΣ ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΥ

Η κουλτούρα της αριστείας είναι, πρωτίστως, κουλτούρα περιφρόνησης: των λιγότερο «άξιων», των από κάτω, εκείνων που βρίσκονται στα χαμηλά της πυραμίδας, εκείνων που τους έλαχαν χαρακτηριστικά που δεν αποδέχεται η κυριαρχία, εκείνων που η τυχαιότητα της καταγωγής τους τους έριξε σε λάθος οικογένεια, σε λάθος χώρα, σε λάθος φυλή. Κουλτούρα περιφρόνησης, εν τέλει, της ίδιας της ουσίας του ανθρώπινου όντος ως όντος με αδυναμίες τις οποίες, λόγω φύσης ή θέσης, τυγχάνει ανήμπορο να υπερβεί. Η κουλτούρα της αριστείας είναι επί της ουσίας απάνθρωπη: απαιτεί από τα ανθρώπινα όντα να φέρονται ως όντα μη πνευματικά, να φέρονται έξω και από τη φύση του ζώου ακόμα, να γίνονται άλογα κούρσας ή εκπαιδευμένα για καυγάδες σκυλιά.
19
01

Ελευθερία του Τύπου, λογοκρισία του χρήματος

Οι όμιλοι επικοινωνίας δεν είναι, άραγε, όλο και περισσότερο εξίσου «παγκοσμιοποιημένες επιχειρήσεις» που ζουν «κάτω από την αυτοκρατορία των αγορών»; Κάθε μέρα που περνά, η δημοσιογραφία είναι ουραγός στις δυνάμεις τις οποίες θα έπρεπε να ελέγχει. Σε έναν αυξανόμενο αριθμό χωρών, όποιος κατέχει τα μέσα ενημέρωσης σέρνει το κράτος και την πολιτική από τη μύτη. Τη μετατροπή αυτή, οι δημοσιογράφοι την ονόμασαν «τέλος της Ιστορίας» και αποθέωση της «ελευθερίας του Τύπου». Αλλά η νίκη αυτή δεν αποτελούσε γι' αυτούς παρά μόνο μια φάση στον δρόμο της ενισχυμένης εξάρτησης. Οι τοίχοι της κρατικής λογοκρισίας που έπεσαν αντικαταστάθηκαν από άλλους, λιγότερο ορατούς. Για ποιο λόγο, λοιπόν, να επιβάλουν παρουσιαστές με στολή, όπως τους γνώρισαμε μέσα από τις δικτατορίες, όταν η αληθινή εξουσία μπορεί να διαθέτει δημοσιογράφους, οι οποίοι, χωρίς φανερές αλυσίδες, μιλούν τη γλώσσα των ενστόλων; Οι στολές στις μέρες μας φέρουν το λογότυπο των αγορών.
19
01

Το νέο «Μακεδονικό»

Έχουμε μια μοναδική ευκαιρία να επιλύσουμε εμείς με τη γειτονική μας χώρα τα προβλήματά μας συναινετικά και αλληλέγγυα. Οι στείροι τακτικισμοί είτε αποκαλύπτουν την αδυναμία οραματισμού για ένα νέο εθνικό σχέδιο είτε καλύπτουν ακροδεξιούς, εθνικιστικούς ακροβατισμούς
19
01

Ανακούφιση για χιλιάδες ασθενείς

Η βιομηχανία της φαρμακευτικής κάνναβης αποτελεί έναν ολοένα και πιο αναπτυσσόμενο κλάδο στην Ευρώπη, με την Ελλάδα να παραμένει ουραγός. Αυτήν την οπισθοδρόμηση έρχεται να ανατρέψει σχετικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή μέσα στις επόμενες μέρες, ανοίγοντας την πρόσβαση στη θεραπεία σε χιλιάδες ασθενείς, ενώ παράλληλα προσθέτει έναν καινοτόμο “μοχλό” ενίσχυσης της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, με μεγάλες προοπτικές. Είναι θετικό ότι γίνεται εκκίνηση μιας καινοτόμου αγοράς και μιας βιομηχανίας με μεγάλη προοπτική για την ελληνική οικονομία, ωστόσο, επειδή η όλη υπόθεση αφορά ασθενείς, οι οποίοι σήμερα καταφεύγουν επί της ουσίας στην παρανομία για να αποκτήσουν πρόσβαση στη θεραπεία τους, το στοίχημα για την επόμενη φάση είναι να απαντηθούν σημαντικά ζητήματα, όπως αυτό της αυτοκαλλιέργειας από τους ίδιους τους ασθενείς.
19
01

Από την αραβική άνοιξη στη βαρυχειμωνιά της λιτότητας

Οι δρόμοι της Τυνησίας θυμίζουν και πάλι τις μέρες της επανάστασης. Οι καθημερινές διαδηλώσεις έχουν πλέον επεκταθεί σε 18 πόλεις, υπάρχουν νεκροί και τραυματίες, μαζικές συλλήψεις. Καταλύτης για την κοινωνική έκρηξη στάθηκε αυτή τη φορά ο προϋπολογισμός λιτότητας του 2018.
18
01

Πέντε θέσεις για το Μακεδονικό

Μόνο μια ονομασία που καλύπτει όλες αυτές τις διαστάσεις θα αποτελεί μόνιμη λύση του Μακεδονικού ζητήματος, έτσι όπως ανέκυψε μετά το τέλος της Γιουγκοσλαβίας. Εάν, για παράδειγμα, η αλβανική μειονότητα δεν είναι ικανοποιημένη με την οποιαδήποτε νέα ονομασία, τότε κίνδυνοι γενικότερης ανάφλεξης στη νέα χώρα και την ευρύτερη περιοχή δεν θα πρέπει να αποκλειστούν.
18
01

Σία Αναγνωστοπούλου: Η κυβέρνηση αναγνωρίζει τους έλληνες μουσουλμάνους ως πολίτες α’ κατηγορίας

Σαφέστατα έγιναν μεγάλες προσπάθειες την τελευταία εικοσιπενταετία να αμβλυνθούν τα μεγάλα προβλήματα της μειονότητας που θεωρήθηκε δεύτερης κατηγορίας. Όμως, εάν δεν κάνουμε το βήμα -και αυτό είναι μία αρχή- αυτά τα δικαιώματα, που είναι δικαιώματα όλων των ελλήνων πολιτών, να μην θεωρούνται προνόμια από το θρησκευτικό νόμο, αλλά δικαιώματα επί ίσοις όροις, εκεί θα έχουμε πρόβλημα.