Macro

09
03

Το πατριωτόμετρο και το εμβατήριο του εθνομηδενισμού

Και βέβαια, για να έρθουμε στα τωρινά, είσαι εθνομηδενιστής αν λες ότι η Ελλάδα οφείλει να τιμά τις Συνθήκες που έχει υπογράψει. Αν αθετεί τον επίσημο λόγο της, τον άνευ αστερίσκων δεσμευτικό, και το πρόσωπό της πληγώνει με τα ίδια της τα χέρια, και προσφέρει λαβές στον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, που με αλαζονεία σουλτανικού τύπου καταπατά οποιαδήποτε συμφωνία υπογράφει, λ.χ. την κοινή δήλωση με την Ευρωπαϊκή Ενωση για τους πρόσφυγες. Και είσαι βλαξ «προοδευτικούλης» αν δεν χρησιμοποιείς με προσποιητό τρόμο τις ατιμωτικές λέξεις «ορδές», «αγέλες» και «στίφη» όταν αναφέρεσαι στους πρόσφυγες και τους μετανάστες, αλλά προτιμάς να μιλάς για «πλήθος», «κόσμο» ή «ανθρώπους». Ανθρώπους «κατατρεγμένους», όπως τους αποκάλεσε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος κατά τα λοιπά υλοποιεί το «δόγμα αποτροπής», δηλαδή τη γραμμή Σαμαρά - Γεωργιάδη - Βορίδη - Μουτζούρη - Πρετεντέρη, ενδεχομένως για να επικυρώσει το υπό του κόλακος κ. Μπογδάνου λεχθέν περί του πρωθυπουργικού «μετάλλου».
07
03

Ο κορωνοϊός του ρατσισμού

Διαρκής κινδυνολογία από αμερικανικά και ευρωπαϊκά ΜΜΕ για την Κίνα και το Ιράν (και τα μη αρεστά καθεστώτα τους) τη στιγμή που έπεφτε στα «μαλακά» η Ιαπωνία για τους ερασιτεχνικούς χειρισμούς στο κρουαζιερόπλοιο που μπήκε σε καραντίνα από «γραφειοκράτες» όχι από γιατρούς και όπως αποκαλύφθηκε όταν άδειασε το πλοίο. Στην Ιταλία, η ξενοφοβική Λέγκα του Σαλβίνι με περισσό θράσος βρήκε την ευκαιρία να ζητήσει να ξαναμπεί στην κυβέρνηση με το πρόσχημα της εθνικής ενότητας. Στη Βραζιλία, το πρώτο κρούσμα ανακοινώθηκε μόλις τέλειωσε το καρναβάλι του Ρίο Ντε Τζανέιρο. Στις ΗΠΑ, αλαλούμ στη διαχείριση ενός κρούσματος στην Καλιφόρνια, σε έναν άνθρωπο που χρειάστηκε μία εβδομάδα για να διαγνωστεί ότι προσβλήθηκε από τον ιό και περίμενε τρεις ημέρες για να εξεταστεί σε νοσοκομείο. Ο Τραμπ καταγγέλλει fake news και επιμένει ότι η Αμερική χαίρει άκρας υγείας, όμως μέσα σε μία ημέρα τα κρούσματα στις ΗΠΑ εκτοξεύθηκαν από 20 σε 60. Σε όλο αυτό το διάστημα δισεκατομμύρια ντόλαρς άλλαξαν χέρια, ξεφούσκωσαν «φούσκες» στα χρηματιστήρια και τώρα επικρατεί δικαιολογημένη ανησυχία για την παγκόσμια οικονομία. Από κοντά οι πλασιέ των φαρμακευτικών με αντιικά και εμβόλια. Κερδοσκοπία και πονταρίσματα πάνω στον φόβο με τους κανόνες της «αγοράς». Ποιος θα πληρώσει μια νέα κρίση; Ναι, καλά καταλάβατε: τα γνωστά υποζύγια. Όμως, πέραν του οικονομικού, υπάρχει ακόμα ένας κίνδυνος για μια χώρα σε κρίση όπως η Ελλάδα: να «παντρευτεί» η κινδυνολογία για τον ιό με την προσφυγική και μεταναστευτική κρίση. Και να προκύψει ένα καινούργιο τέρας. Ορισμένοι καλλιεργούν ήδη την ιδέα ότι κλειστά κέντρα σε ξερονήσια του Αιγαίου θα μπορούσαν -εκτός των άλλων- να λειτουργήσουν ως... λοιμοκαθαρτήρια. Για τους κακούς, μολυσμένους, βρόμικους κ.λπ. ξένους σύμφωνα με αρρωστημένους εγκεφάλους. Σαν εκείνους που θεωρούν φυσικό να γίνεται το Ολοκαύτωμα θέμα καρναβαλικού άρματος στην Ισπανία. Κι όλα μπερδεύονται πικρά...
07
03

Σημείο καμπής για την κυβέρνηση

Εφτά μόλις μήνες από την ανάληψη των καθηκόντων της, η κυβέρνηση της ΝΔ μοιάζει να κουβαλάει τα βάρη εφτά χρόνων διακυβέρνησης. Δύσκολα μπορεί κάποιος να βρει ένα πεδίο, στο οποίο να τα πήγε τόσο καλά, ώστε να είναι και η ίδια ευχαριστημένη, και το τμήμα του εκλογικού σώματος που αφορά η δράση της. Έχει αρχίσει να ανιχνεύεται το πρόβλημα και στις ποιοτικές δημοσκοπικές μετρήσεις, αλλά αυτό είαι το λιγότερο. Το σοβαρότερο είναι ότι, αφενός, ακόμα και τα φιλικά μέσα πολλαπλασιάζουν την κριτική τους και προβάλλουν τις διαφωνίες τους, αφετέρου, η συνολική εικόνα της κυβέρνησης και του κυβερνητικού έργου απέχει πάρα πολύ από την εικόνα με την οποία θέλησε να εισέλθει στο στίβο, δηλαδή ως μια κυβέρνηση τολμηρή, με πρόγραμμα, με άριστους συνεργάτες, με γνώση των κρίσιμων ζητημάτων, με ικανότητες και επιτελικό σχέδιο και, κυρίως, με τη βούληση να εφαρμόσει χωρίς δισταγμούς το πρόγραμμά της· μια βούληση που στηριζόταν στο επιχείρημα ότι δεν έκρυψε τα σχέδιά της προεκλογικά, συνεπώς όποιος αντιδρά, στην ουσία δεν αναγνωρίζει τη λαϊκή εντολή. Αυτό το επιχείρημα, που στην αρχή αντιμετωπιζόταν –και από πολίτες που δεν ψήφισαν ΝΔ – με τη λογική «ας δούμε τι μπορεί να κάνει κι αυτή η κυβέρνηση», σήμερα πια δεν φαίνεται να έχει την ίδια υποδοχή, τουλάχιστον από μεγάλα τμήματα του εκλογικού σώματος.
06
03

Το δόγμα της αποτροπής στο μυαλό της κυβέρνησης

Άραγε, ο ελιγμός της μερικής απόσυρσης των ΜΑΤ είναι το πρώτο βήμα, για να γίνει και το δεύτερο με λιγότερο κόστος, δηλαδή να εγκαταλειφθεί το σχέδιο των κλειστών κέντρων; Ή είναι ένας ελιγμός, πρόσκαιρος, ώστε να επανέλθουν ΜΑΤ και μηχανήματα με στόχο να ολοκληρωθεί; Ο χρόνος θα το δείξει αυτό. Η κυβέρνηση, ωστόσο, πρέπει να γνωρίζει από άλλες περιπτώσεις, όπως η Κερατέα, ότι με αντίθετη όλη την τοπική κοινωνία δεν μπορείς να πας πουθενά. Πολύ περισσότερο εδώ διότι, όντως, το δίκαιο είναι ολοφάνερα με το μέρος των πολιτών. Είναι πολύ πιο δεινό για την κυβέρνηση, η οποία δια του πρωθυπουργού διακηρύσσει «προς πάσα κατεύθυνση», όπως είπε, ότι «η πολιτική της χώρας άλλαξε στο προσφυγικό», ότι υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες προτάσεις απεμπλοκής. Χωρίς να χάνεται η επαφή με το γεγονός ότι το πρόβλημα είναι μείζον και δεν επιδέχεται λύσεις από μια μόνο χώρα, όλο και περισσότερο θα συνειδητοποιείται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνο έκανε ότι μπορούσε, αλλά και τώρα έχει προτάσεις.
05
03

Τομέας Δικαιωμάτων ΣΥΡΙΖΑ: Κυματοθραύστες στον φασισμό

Το 1922 οι πολιτικοί πρόγονοι του Μητσοτάκη του Βορίδη και του Γεωργιάδη, χαρακτήριζαν τους Μικρασιάτες χριστιανούς πρόσφυγες σαν απειλή για την ασφάλεια της χώρας και τους αποκαλούσαν Τουρκόσπορους και Αφγανούς! Την ίδια στιγμή στο λιμάνι του Πειραιά αλλά και αλλού, εναρμονισμένοι ακροδεξιοί τραμπούκοι ξυλοκοπούσαν πρόσφυγες και γυναικόπαιδα, κατέστρεφαν και έκαιγαν τα χαρτόκουτα και τις σκηνές που εκείνοι χρησιμοποιούσαν για κατάλυμα. Τον Μάρτιο του 2020, πράγματι η χώρα και ο λαός μας δέχεται επίθεση και την ασύμμετρη απειλή μια νέας εισβολής. Δεχόμαστε εισβολή όχι από τους πρόσφυγες αλλά από την ακροδεξιά και το φασισμό. Οι ακροδεξιές δοξασίες και η ρητορική του μίσους και του ρατσισμού, μετουσιώνονται σε πράξεις βίας απειλώντας ανθρώπινες ζωές, την ίδια τη δημοκρατία. Ιδεοληπτικοί, επικίνδυνοι ντόπιοι και ξένοι νεοναζί κάνουν πάρτι στον Έβρο και στα νησιά. Εθελοντές πολιτοφύλακες, «αγρότες», και «κυνηγοί», πυροβολούν, συλλαμβάνουν ανθρώπους και τους παραδίδουν στις αρχές. Ομαδικές καταδίκες σε τέσσερα χρόνια φυλάκιση ανθρώπων που ενώ ζητούν άσυλο οδηγούνται σε φυλακές, κατά παράβαση κάθε διεθνούς κανόνα δικαίου. Η είδηση για έναν νεκρό Σύρο πρόσφυγα από ελληνικά πυρά δυστυχώς φαίνεται να επιβεβαιώνεται. Στα νησιά εκτεταμένα πογκρόμ κατά των προσφύγων, αλλά και αλληλέγγυων, εθελοντών και εργαζόμενων σε ΜΚΟ και διεθνείς οργανισμούς. Έλληνες αλλά και ξένοι πολίτες κινδυνεύουν. Αποθήκες αλληλεγγύης, αυτοκίνητα, κατοικίες πυρπολούνται.. Η δημοκρατία, τα δικαιώματα και οι νόμοι που τα κατοχυρώνουν καταλύονται. Η δικαιοσύνη ανύπαρκτη. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, χειροκροτούμενη από τον Όρμπαν και τον Σαλβίνι πριμοδοτεί μέρες και νύχτες κρυστάλλων. Το κατεστημένο της ΕΕ και οι μεγάλες δυνάμεις, ηθικοί και φυσικοί αυτουργοί. Τώρα είναι η ώρα να στηθούν οδοφράγματα αλληλεγγύης. Να ορθωθούν κυματοθραύστες ενάντια στα απειλητικά κύματα του φασισμού.
05
03

Π. Λάμπρου – Μ. Σαρρής: Καμία συναίνεση στην πολιτική του “Ορμπανισμού”

Όπως σωστά είπε η Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ, με τους μετανάστες και τους πρόσφυγες ζούμε μαζί. Πολλά από τα σχολεία μας είναι πολυπολιτισμικά, οι γειτονιές μας έχουν αυτό το άρωμα, οι παρέες μας είναι κοινές, οι πολιτισμοί μας συναντιόνται, γνωρίζει ο ένας τον άλλον, γεύσεις και μυρωδιές, μουσικές του κόσμου… Γνωρίζουμε βέβαια, πως πολλοί που έφτασαν στην πατρίδα μας δεν θέλουν να μείνουν εδώ. Ο στόχος της τελικής και μεγάλης διαδρομής τους είναι ο βοράς της Ευρώπης. Μαζί θα παλέψουμε για μετεγκαταστάσεις και επανενώσεις οικογενειών. Μαζί θα δώσουμε τη μάχη ενάντια στον πόλεμο, για να ανοίξει η πόρτα στην ελπίδα της επιστροφής. Μαζί θα διεκδικήσουμε την άρση του γεωγραφικού περιορισμού και την μεταφορά από τα νησιά στην ενδοχώρα, κυρίως των ευάλωτων και φυσικά των ασυνόδευτων ανηλίκων. Μαζί θα υπερασπιστούμε το άσυλο, τις ανοιχτές και φιλόξενες δομές, την ένταξη, τη συμμετοχή στα σχολειά μας. Είναι η μόνη λύση πέρα από αυτή της βαρβαρότητας.      
05
03

NAZI MEDIA

«Ένα εθνικιστικό και μισαλλόδοξο τσουνάμι σαρώνει τον τόπο μας. Όλοι κυκλοφορούν με όπλα, παριστάνοντας την πολιτοφυλακή εναντίον της «εισβολής» των μεταναστών και των προσφύγων. […] Η Εκκλησία ευλογεί τα όπλα και οι αιρετοί φωτογραφίζονται με τους ένοπλους. Μέρες του 1897. Μέρες δόξας λαμπρές απέναντι στον ανύπαρκτο εχθρό. Τζάμπα μάγκες».
05
03

Πάνος Λάμπρου: Για τα μάτια ενός τρομαγμένου παιδιού…

Τα μάτια του τρομαγμένου παιδιού, δείχνουν την αναλγησία της Ευρώπης, που αναμφίβολα χωρά τους κατατρεγμένους. Και έτσι, η μόνη ρεαλιστική και ανθρώπινη λύση είναι οι ασφαλείς και νόμιμοι δίοδοι για την προσφυγιά. Το ζήτημα δεν είναι της Ελλάδας, αλλά ούτε και της Τουρκίας. Είναι και της Γερμανίας, της Αυστρίας, της Ολανδίας, της Ουγγαρίας,της Σουηδίας, της Ελβετίας. Δικό μας και δικό τους. Συμφωνίες, που πνίγουν ανθρώπους στο Αιγαίο ή τους εγκλωβίζουν στα νησιά, που αφήνουν εκτός την υπόλοιπη Ευρώπη, δεν μπορεί να είναι δικές μας. Είναι εχθρικές, κάτι σαν τα μνημόνια, επιβολή της γερμανοκρατούμενης Ευρώπης. Και πρώτο μας μέλημα είναι βγούμε και από αυτό. Πρώτα απ΄ όλα για τα μάτια αυτού του παιδιού, για τα μάτια όλων των παιδιών του κόσμου...
05
03

Φοβάμαι να κοιμηθώ σήμερα

Φοβάμαι μήπως δω κανένα εφιάλτη ότι για ώρες είμαι μαζί με πολλούς άλλους σε μια βάρκα, αφού μου διέλυσαν τη χώρα, το σπίτι, τη ζωή μου, κρατώντας το μωρό μου αγκαλιά, προσπαθώντας να φτάσουμε σε ένα ασφαλές μέρος. Ότι αφού κινδυνέψαμε να πνιγούμε φτάσαμε σε ένα λιμάνι, κουρασμένοι, βρεγμένοι, διψασμένοι, φοβισμένοι και κει κάποιοι που έμοιαζαν με ανθρώπους φώναζαν, έβριζαν, θέλανε να μας πνίξουν, έλεγαν για μια γυναίκα έγκυο δίπλα μου ότι δεν τη γάμησαν αυτοί και στα αρχίδια τους που είναι έγκυος, και γέλαγαν, γέλαγαν σαν δαίμονες και νόμιζα ότι θα μας σκοτώσουν και έσφιγγα το μωρό στην αγκαλιά μου και έτρεμα και αυτοί μας έσπρωχναν πάλι στη θάλασσα και γέλαγαν, γέλαγαν σαν δαίμονες... Φοβάμαι, όμως, περισσότερο μήπως δω κανένα μεγαλύτερο εφιάλτη, ότι είμαι μια γυναίκα στην ακτή που ουρλιάζω να πνιγούν οι άνθρωποι μέσα στη βάρκα, που γελάω με τις χυδαιολογίες που ακούω, που ουρλιάζω κουνώντας τα χέρια μου με τα μωβ νύχια, δεν είναι δικά μας τα παιδιά, δικά τους είναι, σπρώχτε τους στη θάλασσα, που βλέπω τα σκυμμένα κεφάλια και τον τρόμο στους ξεριζωμένους και αρρωστημένα ηδονίζομαι... Φοβάμαι να κοιμηθώ σήμερα.
04
03

Το ημερολόγιο του Ευκλείδη Τσακαλώτου #8

Είναι σημαντικό να μην υποτιμούμε το βάθος των δεσμών  που ο συντηρητικός χώρος προσπαθεί χρόνια να στήσει με τα μεσαία στρώματα. Δεσμούς που χτίζονται πάνω στην υπόσχεση για ατομική ανέλιξη των «καλύτερων» αποσιωπώντας ότι τα μεσαία στρώματα χρειάζονται εξίσου το δίχτυ ασφαλείας του κοινωνικού κράτους. Χρειάζεται πολύ πολιτική και ιδεολογική δουλειά και πρέπει να δουν το πρόσωπο τους στον προγραμματικό μας λόγο, αν είναι να αλλάξει αυτή η πραγματικότητα. (...) Κρατάω όμως μια ενδιαφέρουσα διάκριση για την έννοια της αλληλεγγύης - ανάμεσα στην εξωτερική και στην εσωτερική αλληλεγγύη. Το εργατικό κίνημα, για παράδειγμα, μπορεί να εκφράσει την αλληλεγγύη του στις γυναίκες που αντιμετωπίζουν την ανδρική βία ή στους πρόσφυγες, αλλά αν μείνουν σε αυτό έχουμε να κάνουμε με εξωτερική αλληλεγγύη. Η εσωτερική αλληλεγγύη απαιτεί μια επανεξέταση, μια ενσωμάτωση των αγωνιών και προτεραιοτήτων άλλων κινημάτων στη δική σου ιστορία, στη δική σου αφήγηση. Σκέφτομαι την αλληλεγγύη στην Ελλάδα την εποχή των μνημονίων. Δεν υποτιμώ το μέγεθος της εξωτερικής αλληλεγγύης. Από την άλλη, δεν υπήρχαν κινήματα, πόσο μάλλον αριστερά κόμματα, που να ενσωμάτωσαν την ελληνική περίπτωση στο δικό τους αφήγημα για τη μάχη ενάντια στον νεοφιλελευθερισμό, για μια άλλη Ευρώπη με άλλη αντιμετώπιση των λαών, που αναλογιστήκαν το πρόβλημα των συσχετισμών δυνάμεων και πως αντιμετωπίζονται. Συγχρόνως σκέφτομαι το δικό μας κόμμα ενώπιον του συνεδρίου. Έχουμε νομίζω παράδοση, για να πάρω τα ίδια παραδείγματα με τα παραπάνω, αλληλεγγύης στο φεμινιστικό κίνημα ή στους πρόσφυγες. Αλλά ούτε εμείς έχουμε ενσωματώσει τις δικές τους ανησυχίες, προβληματισμούς, προτεραιότητες στο δικό μας αφήγημα. Δεν βλέπουμε, δηλαδή, τη δίκη τους ιστορία ως μέρος της δικής μας, την συνύπαρξη πολλές φορές των ιδιοτήτων  των εργαζόμενων, των γυναικών, των προσφύγων. Και αυτό θέλει σκέψη αλλά νομίζω ότι, η ιδέα της εσωτερικής αλληλεγγύης αξίζει να δουλευτεί. (...) Μετά από τρεις μέρες συζήτησης στην ολομέλεια ψηφίζεται το ασφαλιστικό νομοσχέδιο. Την ίδια ματαιότητα σε σχέση με την κοινοβουλευτική διαδικασία που έχω αναφέρει και άλλες φορές. Οι υπουργοί και βουλευτές της συμπολίτευσης δεν αισθάνονται καμία υποχρέωση να εμπλακούν με τα επιχειρήματα της αντιπολίτευσης. Συγχρόνως καμία υποχρέωση δεν επέδειξαν οι αρμόδιοι υπουργοί, να έρθουν στη Βουλή να δικαιολογήσουν τις αγριότητες στη Λέσβο που κορυφώθηκαν χθες και σήμερα. Το επιτελικό κράτος σε όλο το μεγαλείο του, και μια αστυνομία που φαίνεται να οδηγείται, όπως στις παλιές καλές εποχές, από κάποιο παρακράτος. Τα επιχειρήματα περισσεύουν όταν ο  κ. Γεραπετρίτης εξηγεί ότι τα ΜΑΤ, αφού γέμισαν το νησί με δακρυγόνα, και στόλισαν τους ντόπιους με βρισιές (τουρκόσποροι, γκασμάδες κλπ), δεν αποσύρθηκαν αλλά απλώς αποχώρησαν μετά την επιτυχημένη ολοκλήρωση του έργου τους! Τα ενστικτώδη γέλια σε όλη την αίθουσα ήταν νομίζω, η μόνη απάντηση που χρειαζόταν. (...) Διαβάζω ότι χθες ο κ. Μητσοτάκης επανέλαβε τις απαράδεκτες δηλώσεις του κ. Πέτσα ότι τα κλειστά κέντρα είναι ακόμα πιο αναγκαία από παλιά, λόγω του κορονοϊού. Όπως έγραψε ο Γιάννης Αλμπάνης «…η σύνδεση του "ξένου" με την "επιδημία" παραπέμπει στις πιο σκοτεινές σελίδες της ευρωπαϊκής ιστορίας». Βάζω, πριν φύγω από το σπίτι, στη διαπασών, ένα από τα καλύτερα τραγούδια των Clash, το White Man, που συμπεριλαμβάνει τις ακόλουθους στίχους: If Adolf Hitler flew in today They'd send a limousine anyway (...) Στην Ορθοδοξία υπάρχει η έννοια της κρίσης κατ’ οικονομία, όπου εφαρμόζονται οι κανόνες αλλά χωρίς την αυστηρότητα των Διαμαρτυρόμενων. Είναι από τα καλά της Ορθοδοξίας, μαζί με το γεγονός ότι, το προπατορικό αμάρτημα δεν παίζει τόσο ρόλο όπως στη σκέψη του Άγιου Αυγουστίνου και γενικά στις εκκλησίες της Δύσης. Μετά από τα γεγονότα των τελευταίων ημερών, τις εικόνες στη Θερμή και τις απαράδεκτες παρεμβάσεις της κυβέρνησης και της αστυνομίας σε σχέση με το προσφυγικό, σκέφτομαι ότι η κρίση μας θα έπρεπε να έχει λιγότερη Ορθόδοξη επιείκεια και περισσότερο από την αυστηρότητα των Διαμαρτυρόμενων (Προτεσταντών). Στη συγκεκριμένη συγκυρία, θα είχε χρησιμότητα το αίσθημα μιας κάποιας ενοχής, η συνειδητοποίηση του λάθους για το οποίο φταίμε όλοι, στάση ζωής που είναι συνυφασμένη με το δόγμα των Προτεσταντών και έχει τη ρίζα της στο προπατορικό αμάρτημα.  Το προπατορικό αμάρτημα της ΝΔ είναι ότι έπαιξε σφόδρα με την ξενοφοβία και το ρατσισμό και σε σχέση με τις Πρέσπες και σε σχέση με το προσφυγικό. Και αυτό θα πρέπει να το πληρώσει η ίδια αλλά φοβάμαι ότι, αν δεν αντιδράσουμε, θα το πληρώσουμε όλοι μας.