Macro

16
02

Βασίλης Ρόγγας: Ο πληθωρισμός δεν είναι 6,2% για όλους κι ας είναι ο μεγαλύτερος εδώ και 25 χρόνια.

Ο πληθωρισμός δεν είναι 6,2% για όλους κι ας είναι ο μεγαλύτερος εδώ και 25 χρόνια. Η ακρίβεια είναι πολύ μεγαλύτερη για τα κατώτερα εισοδήματα αν συσχετιστεί με τη αναπόφευκτη καταναλωτική δαπάνη για αγαθά όπως στέγαση, τροφή, μετακίνηση, θέρμανση. Στοιχεία περί αυτού παραθέτει ο Μητράκος στο άρθρο του στην Καθημερινή. Ενδεικτικό είναι πως οι διακανονισμοί με τις εταιρείες που παρέχουν ρευμα έχουν πενταπλασιαστεί μέσα σε λίγους μήνες. Και διακανονισμούς δεν κάνει το άνω 20% των εισοδημάτων. Το καταλαβαίνεις πως τίποτα δεν πάει καλά όταν πας λαϊκή, σούπερ μάρκετ, βενζινάδικο. Κι είναι ακόμα πιο επικίνδυνο επειδή οι άνθρωποι αναβάλουν απαραίτητες εξετάσεις, χειρουργεία, τσεκ-απ επειδή δεν περισσεύει τίποτα και γιατί η δημόσια υγεία αφορά σχεδόν αποκλειστικά τον κορονοϊό. Πρέπει να γίνει κατανοητό πως κάθε οριζόντια φορολογική ελάφρυνση (όπως λ.χ. ο ΕΝΦΙΑ πριν λίγες μέρες) ευνοεί πολύ λιγότερο τα υποτελή στρώματα και πολύ περισσότερο τους από πάνω. Δεν πρόκειται απλώς για μειωμένη ενσυναίσθηση από πλευράς της κυβέρνησης, είναι η υλοποίηση ενός συγκεκριμένου σχεδίου που στρατηγικά διαμορφώνει "καταπληκτική ποιότητα ζωής" μόνο για τους πλούσιους.
15
02

Το νερό παραμένει δημόσιο αγαθό

Το ΣτΕ λοιπόν έχει διαμορφώσει στη νομολογία του την άποψη ότι δια της κατοχής από το Δημόσιο της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου των δημοσίων επιχειρήσεων ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, τεκμαίρεται, κατ’ αρχήν, η διασφάλιση της διαχείρισής τους σύμφωνα με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το Σύνταγμα ως προς την παροχή του νερού. Μάλιστα το Δημόσιο κατέχοντας την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου στις δημόσιες αυτές επιχειρήσεις «δεν επιτρέπεται να επιδιώκει, προεχόντως ή παραλλήλως, οικονομικούς ή άλλους σκοπούς, έστω και υπαγορευόμενους από το ευρύτερο δημόσιο συμφέρον, όταν οι σκοποί αυτοί ανταγωνίζονται ή θέτουν σε κίνδυνο την αξιούμενη αδιάλειπτη και υψηλής ποιότητας παροχή των, ζωτικής σημασίας για το κοινωνικό σύνολο, ως άνω υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης». Η Ολομέλεια τονίζει ότι η μεταβίβαση αυτή αφαιρεί από το Δημόσιο την αρμοδιότητα να παρεμβαίνει προληπτικά ή κατασταλτικά, με την έκδοση εκτελεστών διοικητικών πράξεων, προκειμένου να διασφαλίζει, μέσω της άσκησης δημόσιας εξουσίας, τη διαφύλαξη των συνταγματικών εγγυήσεων, στην περίπτωση που οι εγγυήσεις αυτές τίθενται σε διακινδύνευση από τη λειτουργία του Υπερταμείου. Συνοψίζοντας, η Ολομέλεια με τις 190/2022 και 191/2022 αποφάσεις της επιμένει ότι η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης πρέπει να θεωρείται συνταγματικά επιβεβλημένη, καθώς η παροχή των συγκεκριμένων υπηρεσιών σε καθεστώς και με όρους ελεύθερης αγοράς και σύμφωνα με τους κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού, ενδέχεται όχι απλά να μην επιφέρει βελτίωση αλλά ακόμη και να επηρεάσει δυσμενώς τη συνέχεια και την ποιότητά της. Η ιδιωτικοποίηση του νερού λοιπόν δεν προκαλεί μόνο τα κινήματα, δεν προκαλεί μόνο τον δημοκράτη, οικολόγο, προοδευτικό πολίτη. Στο τέλος της μέρας δεν γίνεται ανεκτή αυτή η ιδιωτικοποίηση ούτε από το τελευταίο οχυρό της δημοκρατίας μας, τη δικαιοσύνη.
15
02

Έφη Αχτσιόγλου: Η προστασία από την ακρίβεια απαιτεί προτεραιότητες

ΜΙΑ ολοκληρωμένη προσέγγιση απαιτεί να δούμε τουλάχιστον τρεις διαστάσεις του προβλήματος. Η πρώτη είναι η αυξητική τάση του πληθωρισμού. Εδώ απαιτούνται γενναία μέτρα προσωρινού χαρακτήρα, για να υψωθεί τείχος προστασίας: μείωση ειδικών φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα και του ΦΠΑ σε συγκεκριμένα τρόφιμα και είδη ευρείας κατανάλωσης. Η δεύτερη αφορά την παρέμβαση στην αγορά. Έλεγχος τιμών, προστασία καταναλωτών και μικρών επιχειρήσεων από την κερδοσκοπία. Η τρίτη και σημαντικότερη αφορά το νέο επίπεδο τιμών που θα διαμορφωθεί και την αναντιστοιχία του με το εισόδημα των πολιτών. Διότι ακόμη κι όταν η αυξητική τάση του πληθωρισμού σταματήσει, θα διατηρηθεί ένα αυξημένο επίπεδο τιμών. Και το μεγάλο πρόβλημα είναι πώς στην Ελλάδα, τη μόνη χώρα της Ε.Ε. που ο κατώτατος μισθός είναι χαμηλότερος από το 2010, οι πολίτες θα ανταποκριθούν στα νέα επίπεδα τιμών. Γι' αυτό απαιτείται μια άμεση γενναία αύξηση του κατώτατου μισθού, αλλά και μηχανισμοί που θα επιτρέψουν την αύξηση των μισθών στα επόμενα κλιμάκια, όπως οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας αλλά και όροι ρύθμισης της αγοράς εργασίας που τελικά έχουν άμεση επίπτωση στον μισθό. ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ τα παραπάνω προτεραιότητες για τη σημερινή κυβέρνηση; Είναι προφανές πως όχι. Αναφορικά με τις φορολογικές μειώσεις η κυβέρνηση επικαλείται τον περιορισμένο δημοσιονομικό χώρο. Πώς επιλέγει όμως η ίδια να χρησιμοποιήσει τον χώρο αυτό; Μειώνοντας για παράδειγμα τον φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου, τη φορολογία κερδών επιχειρήσεων και καταργώντας τη φορολόγηση γονικών παροχών σε υψηλές περιουσίες, επιλογές που φανερά ευνοούν λίγους των ανώτερων εισοδημάτων και κοστίζουν αθροιστικά 260 εκατ. ευρώ, αλλά αρνούμενη να μειώσει τον ΦΠΑ σε βασικά είδη όπως το ψωμί που κοστίζει 140 εκατ. ευρώ. Επιλέγει να κρατήσει καθηλωμένο τον κατώτατο μισθό και να υποβαθμίσει την αξία της εργασίας, μειώνοντας τις αμοιβές μισθωτής εργασίας. Επιλέγει να ανέχεται την κερδοσκοπία. Οι επιλογές και οι προτεραιότητες είναι σαφείς. Το ζήτημα είναι πρωτίστως πολιτικό και ως τέτοιο απαιτεί πολιτική απάντηση.
15
02

Επισημάνσεις

Σε θερμό ενωτικό κλίμα ξεκίνησε στο φέισμπουκ ο διάλογος για το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ. Από τα γεγονότα του 1955 στην Τασκένδη είχαμε να δούμε τόσο δημιουργική ανταλλαγή απόψεων. Ο Κούλογλου έχει απασφαλίσει εντελώς, ανεβάζει μαντινάδες και γράφει τα μισά στις αναρτήσεις του με κεφαλαία. Ο Πολάκης ρίχνει λάδι στη φωτιά καταθέτοντας 12 προτάσεις για ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης. Ενώ ομάδα πασοκογενών κατέθεσε ως κείμενο συμβολής την ιερή παντόφλα του Άκη Τσοχατζόπουλου. Η εκλογή οργάνων από τη βάση θα διεξαχθεί με πρότυπο τον βλάχικο γάμο της Θήβας.
15
02

Αλέξης Ηρακλείδης: Η ελληνική θέση απέναντι στις τουρκικές αιτιάσεις

Προσφάτως ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών δήλωσε ότι η Ελλάδα παρανομεί σε σχέση με τη στρατιωτικοποίηση των νήσων του ανατολικού Αιγαίου που είχαν δοθεί στην Ελλάδα με τη Συνθήκη της Λωζάννης (1923) και με τη Συνθήκη των Παρισίων (1946) υπό καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης, ως εκ τούτου τίθεται σε αμφιβολία η ελληνική κυριαρχία σε αυτά τα νησιά. Πρόκειται για επιχείρημα που έχουν χρησιμοποιήσει εδώ και δεκαετίες αρκετοί Τούρκοι νομικοί της «σκληρής γραμμής» κατά της Ελλάδας. Ωστόσο, η επίσημη Τουρκία είχε αποφύγει μέχρι τώρα, να χρησιμοποιήσει τέτοια εμπρηστικά επιχειρήματα, αλλά προφανώς τα είχε στη φαρέτρα της όταν η κατάσταση στα ελληνοτουρκικά θα χειροτέρευε. Ας δούμε λοιπόν πώς έχουν τα πράγματα από πλευράς διεθνούς δικαίου. Η υποχρέωση αποστρατιωτικοποίησης των ελληνικών νήσων του ανατολικού Αιγαίου ορίζεται από τρία νομικά καθεστώτα: Λήμνος και Σαμοθράκη: εδώ ισχύει είτε η Σύμβαση της Λωζάννης για τα Στενά (1923) είτε η Σύμβαση του Μοντρέ (1936). Μυτιλήνη, Χίος, Σάμος και Ικαρία: διέπονται από τη Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάννης (1923). (...) Πάντως όσο η εκκρεμότητα της μη επίλυσης των διαφορών του Αιγαίου συνεχίζεται και η Ελλάδα σέρνει τα πόδια και δεν επιχειρεί να επιλύσει τη διαφορά διμερώς (σχολή Μολυβιάτη), τότε θα έχουμε τέτοιες και άλλες εμπρηστικές αιτιάσεις και το κλίμα μεταξύ των δύο κρατών θα χειροτερεύει όλο και περισσότερο. Μόνη οδός ο ειλικρινής διάλογος και η τελική ειρηνική επίλυση με δύο κερδισμένους.
14
02

Ευκλείδης Τσακαλώτος: Δύο -λέμε τώρα- κουβέντες για τη ΛΑΡΚΟ

Διάβασα ότι ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι χύνουμε «κροκοδείλια δάκρυα για την ΛΑΡΚΟ και ότι ουσιαστικά η επιστολή του κ. Τσακαλώτου το 2019 στην Κομισιόν μιλούσε για αποκρατικοποίηση.» Αν είχα μεγαλώσει στα κομματικά γραφεία της ΝΔ στη Λαμία, αν ήμουν στέλεχος του κόμματος που δέσμευσε την εταιρία να πουλάει στο κόστος όταν υπήρχαν τεράστια περιθώρια κέρδους, αν ήμουν στέλεχος του κόμματος που προσέλαβε στη ΛΑΡΚΟ υψηλόβαθμα στελέχη με εξωφρενικούς μισθούς και έκανε ένα σωρό «διευκολύνσεις», αν ήμουν αυτός που επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ μιλούσα συνεχώς για τους εργαζόμενους της ΛΑΡΚΟ τότε σήμερα θα έσκυβα το κεφάλι και θα έκανα ότι μπορώ για να βρω λύση. Αυτό που δεν θα έκανα είναι την στιγμή που απολύω τους πάντες να επιτίθεμαι σε εκείνους που ψάχνανε λύσεις με απύθμενο θράσος υποτιμώντας τη νοημοσύνη των πολιτών. Να μιλήσουμε λοιπόν για την επιστολή μου. Να μιλήσουμε για την επιστολή που προσπαθούσα να σώσω κάθε θέση εργασίας και έγραφα ότι διακυβεύονται χιλιάδες θέσεις εργασίας στη ΛΑΡΚΟ «σε ορισμένες από τις ελληνικές περιοχές που πλήττονται περισσότερο από οικονομικά προβλήματα και προβλήματα απασχόλησης, δηλαδή στη Δυτική Μακεδονία (λιγνιτικά ορυχεία Καστοριάς και Σερβίων) και στη Στερεά Ελλάδα (ορυχεία Εύβοιας και Αγίου Ιωάννη, εργοστάσιο Λάρυμνας).» Να μιλήσουμε για την επιστολή που έθεσα όλα τα νομικά επιχειρήματα για να σωθεί η Λάρκο. Επιχειρήματα που εσείς ποτέ δεν χρησιμοποιήσατε. Να μιλήσουμε για την επιστολή που εξηγούσε γιατί το νικέλιο της ΛΑΡΚΟ είναι στρατηγικής σημασίας για όλη την ΕΕ. Αλήθεια εσείς γιατί ποτέ δεν προσπαθήσατε να εξηγήσετε τη σημασία της παραγωγής νικελίου εντός των ευρωπαϊκών συνόρων; Να μιλήσουμε και για όσα άλλα έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ: Για την καινούργια συμφωνία μεταξύ ΛΑΡΚΟ και ΔΕΗ, για την προσπάθεια επίλυσης του ιδιοκτησιακού, για το εναλλακτικό business plan. Το business plan εκείνο που προέβλεπε έναν κύκλο επενδύσεων με τη μορφή στρατηγικού επενδυτή και συνεργασίας διατηρώντας τη δημόσια πλειοψηφία μετοχών στη ΛΑΡΚΟ, έναν κύκλο απαραίτητων επενδύσεων περιβαλλοντικού χαρακτήρα, και εκσυγχρονισμού του εργοστασίου, και μια προσπάθεια ελέγχου του κοστολογίου της ΛΑΡΚΟ ώστε να υπάρξει μια βιώσιμη κατάσταση και να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας. Να μιλήσουμε όμως και για όσα έκανε η ΝΔ Θέλει να μιλήσουμε για την εποχή που Διευθύνων Σύμβουλος ήταν ο στενός συνεργάτης του Πέτρου Δούκα, Κωνσταντίνος Θανάσουλας, ο οποίος αποφάσισε να προχωρήσει στην προπώληση των ποσοτήτων νικελίου που θα παρήγαγε η εταιρεία τα επόμενα χρόνια, υπογράφοντας το hedging; Που συμφώνησε η εταιρία να προπωλεί σε τιμές σχεδόν κόστους το Νικέλιο ενώ η τιμή στην αγορά ήταν διπλάσια και πλησίαζε τις 50.000; Θέλει να μιλήσουμε για την θητεία Σκρέκα του πρεσβύτερου που όταν έπεσαν οι διεθνείς τιμές έσπασε τα συμβόλαια και η εταιρία βρέθηκε να παράγει με κόστος 20.000-22.000 δολ. / τόνο και να πουλά σε τιμές χαμηλότερες από 10.000 δολ; Θέλει να μιλήσουμε για τις κρατικές ενισχύσεις για τις οποίες καταδικάστηκε η εταιρία και τα λάθη των διοικήσεων της ΝΔ που οδήγησαν σε αυτές τις καταδίκες; Θέλει να μιλήσουμε για αμοιβές και προσλήψεις; Για όσα έχει αποκαλύψει ο Γιώργος Σταθάκης; Για το ότι ο κύριος Σκρέκας τοποθετείται Πρόεδρος του Δ.Σ. της ΛΑΡΚΟ στις 22/2/2008, με αμοιβή 7.000 ευρώ μηνιαίως, την οποία ο ίδιος αναπροσάρμοσε στα 9.000 ευρώ, με αναδρομική ισχύ; Για την πρόσληψη της νύφης του κυρίου Σκρέκα ως υποδιευθύντρια; Του Συμπεθέρου του κυρίου Σκρέκα ως Διευθυντή Ασφαλείας στο εργοστάσιο της Λάρυμνας; Της κόρης του Υφυπουργού Τουρισμού κυρίου Λιάσκου (βουλευτή Ευβοίας), με σκοπό τη συγγραφή της ιστορίας της ΛΑΡΚΟ, η οποία και δεν γράφτηκε ποτέ; Μήπως θα προτιμούσε να μιλήσουμε για άλλες προσλήψεις και προαγωγές; Την περίοδο 2013-14 που έγιναν 132 προαγωγές και 252 προσλήψεις; Όλες αυτές αξιοκρατικά κ. Σταϊκούρα;