Αναδημοσιεύσεις

17
08

Μπλόκο της Κοκκινιάς: Οι γερμανοτσολιάδες που μάτωσαν την πλατεία της Οσίας Ξένης, τα πτώματα στη μάντρα των εκτελέσεων και άλλες ιστορίες δωσιλογικής εθνικοφροσύνης

17 Αυγούστου 1944. Το μπλόκο της Κοκκινιάς. Από τις τέσσερις οργανώσεις του ΕΑΜ στον Πειραιά, το ΕΑΜ Κοκκινιάς ήταν η πιο δυνατή και η πιο μαζική. Εξι μήνες προσπαθούσαν Γερμανοί και ταγμασφαλήτες να πατήσουν πόδι, από το πρώτο μπλόκο, τον Μάρτιο της ίδιας χρονιάς, το προσπαθούσαν, όμως ο οργανωμένος λαός με τα φρουραρχεία του ΕΛΑΣ τους απωθούσαν συνεχώς. Ετσι, χρειάστηκε μεγάλη προετοιμασία από τους Ναζί και τους συνεργάτες τους, και συγκέντρωση μεγάλης δύναμης πυρός εκείνη τη μέρα του Αυγούστου για να καταφέρουν οι υποτακτικοί του Walter Schimana (Βάλτερ Σιμάνα) να πατήσουν πόδι στην Κοκκινιά.
17
08

“Τέλος εποχής” η είσοδος των Ταλιμπάν στην Καμπούλ

Μολονότι δε η τελική έκβαση ήταν εν πολλοίς προδιαγεγραμμένη, η ευκολία και η ταχύτητα με την οποία οι Ταλιμπάν εκπλήρωσαν τον στόχο της καθιστά τις εξελίξεις απολύτως εντυπωσιακές. Δεν ήταν αυτό που συντελέσθηκε κάποια συντριπτική στρατιωτική επικράτηση των Ταλιμπάν όσο μια ραγδαία απώλεια κάθε διάθεσης αντίστασης από μέρους των μέχρι πρότινος αντιπάλων τους – σαν κάποιος να φώναξε ξαφνικά "ο βασιλιάς είναι γυμνός". Η "γύμνια" βέβαια αφορούσε την διαφθορά και αντιδημοφιλία της κυβέρνησης Γάνι, η οποία βυθισμένη στις εσωτερικές της φατριαστικές αντιθέσεις ήταν αδύνατο να εμπνεύσει εμπιστοσύνη στον κυβερνητικό στρατό και να διατηρήσει κάποιαν ικανοποιητική επικοινωνία με τα πεδία των μαχών. Άλλωστε, οι ίδιοι οι αμερικανικοί χειρισμοί έδωσαν με έναν τρόπο το σινιάλο της κατάρρευσης: το ότι οι Ταλιμπάν βρέθηκαν ήδη από την εποχή Τραμπ να συνομιλούν με τη διεθνή κοινότητα στη Ντόχα, πιστοποιούσε ότι το μέλλον της χώρας τους συμπεριλαμβάνει αναπόφευκτα, ενώ η εσπευσμένη εκκένωση από τους Αμερικανούς της μεγάλης βάσης του Μπαγκράμ (εν μέσω της νυκτός χωρίς καν να ειδοποιηθεί το αφγανικό υπουργείο Άμυνας) ασφαλώς δεν γέννησε στους τοπικούς δρώντες τη διάθεση να πολεμήσουν μέχρι τέλους. Σε μία κοινωνία που παραμένει οργανωμένη φυλετικά και όπου οι διαφορετικές και αντιμαχόμενες πλευρές εξακολουθούν να υπακούουν στους ίδιους για όλους πολιτισμικούς κώδικες (μεταξύ άλλων και της "εξαγοράς νομιμοφροσύνης") οι Ταλιμπάν βρέθηκαν να ελέγχουν την μία επαρχία μετά την άλλη, έπειτα από συμφωνίες που επέτρεπαν την ασφαλή αποχώρηση των υπερασπιστών τους, με παράδοση του αμερικανικής κατασκευής εξοπλισμού τους. (...) Σε κάθε περίπτωση, υπάρχουν κάποιοι διεθνείς παίκτες που αντιμετωπίζουν με χαρακτηριστική ψυχραιμία την επόμενη μέρα. Αίφνης, η Ρωσία και η Κίνα δεν βλέπουν λόγο για να απομακρύνουν το διπλωματικό τους προσωπικό από την Καμπούλ, ενώ η εκπρόσωπος του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών Μαρία Ζαχάροβα σχολίασε δηκτικά την "αλλαγή σκυτάλης" στο Αφγανιστάν ως αναμέτρηση δύο διαφορετικών προϊόντων της αμερικανικής σκέψης – εννοώντας τους ισλαμιστές φονταμενταλιστές και τους θιασώτες του "αντιτρομοκρατικού" εκδημοκρατισμού. Σε ένα τοπίο, όπου οι αμερικανικές φιλοδοξίες του nation building είχαν δώσει προ πολλού τη θέση τους (όπως λ.χ. και στο Ιράκ) στην απλή διαχείριση αστάθειας, με κύριο ζητούμενο για τη Δύση την παρενόχληση εκείνων των δυνάμεων που δρομολογούν την "ευρασιατική ολοκλήρωση", η επανεμφάνιση στην Καμπούλ μιας ισχυρής εξουσίας, έστω και αδιευκρίνιστων προθέσεων, η οποία να χαλιναγωγεί τους πολεμάρχους (και νεοφυείς απειλές όπως το "Ισλαμικό Κράτος στο Αφγανιστάν") και να διεκδικεί τη νομιμοποίησή της με κάποιες επιδείξεις "υπευθυνότητας” είναι μάλλον ευπρόσδεκτη στη Μόσχα, το Πεκίνο και την Τεχεράνη – η οποία μόλις ανακοινώθηκε ότι έγινε δεκτή ως πλήρες μέλος στον Οργανισμό Συνεργασίας της Σαγκάης.
16
08

Οι ζωές των κρατουμένων μετράνε «στη χώρα των κλουβιών»;

Η Νέα Δημοκρατία έκανε πράξη αυτό που προεκλογικά είχε υποσχεθεί: Επανέφερε την καταστολή και τον αυταρχισμό. Και κάτι παραπάνω, που είναι πρωτοφανές σε όλη την Ευρώπη. Παρέδωσε τη δικαιοσύνη στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, δηλαδή στην αστυνομία. Η κίνηση αυτή έχει ένα μεγάλο συμβολισμό. Οι άνθρωποι στα χέρια της καταστολής. Από μόνη της αυτή η κίνηση σκιαγραφεί την κατάσταση που επικρατεί στις φυλακές της χώρας. Ό,τι είχε σχέση με την επανένταξη, σταδιακά αφαιρείται, σβήνει από τον χάρτη και στη θέση τους προστίθενται αυταρχικές και ανελεύθερες πινελιές πάνω στις παλιές. Το μαύρο κυριαρχεί παντού. Ρωτήστε έναν οποιονδήποτε κρατούμενο να σας μιλήσει για τη ζωή την περίοδο της πανδημίας. Το «απαγορεύονται, για λόγους υγείας, οι συναθροίσεις πάνω από εννέα άτομα σε κλειστούς χώρους», που ίσχυε στην «ελεύθερη κοινωνία», στις φυλακές μετατράπηκε σε υποχρεωτική πραγματικότητα. Οι άνθρωποι ήταν ανυπεράσπιστοι στον ιό, στην απόλυτη αδιαφορία της γενικής γραμματείας αντεγκληματικής πολιτικής, στη λογική ότι οι ζωές των κρατουμένων μετράνε λιγότερο. Οι άδειες δίνονται με σταγονόμετρο, κελιά που χωράνε ένα ή δύο ανθρώπους «φιλοξενούν» σήμερα τέσσερις, πέντε ή και έξι. Το πάτωμα έχει γίνει χώρος ύπνου, οι ανεμιστήρες είναι είδος πολυτελείας και τον διαθέτουν μόνο όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα και πιστέψτε με, αυτοί είναι ελάχιστοι. Οι αγροτικές φυλακές αντί να αποτελούν εναλλακτική ως προς την έκτιση της ποινής είναι υποστελεχωμένες και ο αριθμός των κρατουμένων περιορισμένος. Σε πολλές φυλακές, όπως για παράδειγμα οι φυλακές Δομοκού, το νερό κόβεται συνεχώς και πολλά άλλα ανατριχιαστικά. Η κόλαση έχει όνομα…
16
08

Αποστολή ειδών πρώτης ανάγκης στους πυρόπληκτους κατοίκους της κοινότητας Αφιδνών Αττικής

Το Σάββατο 14/08/2021 κλιμάκιο της «Αλληλεγγύης για Όλους» και του Κοινωνικού Ιατρείου Αθήνας επισκεφθήκαμε την δημοτική κοινότητα Αφιδνών του Δήμου Ωρωπού. Οι Αφίδνες γνωστά και ως Κιούρκα, βρέθηκαν στο επίκεντρο της καταστροφικής πυρκαγιάς που κατέκαψε τον ευρύτερο γεωγραφικό  χώρο της Πάρνηθας. Είχαμε την δυνατότητα να δούμε την ανυπολόγιστη καταστροφή σε έναν πνεύμονα πρασίνου για το λεκανοπέδιο της Αττικής, τις καταστροφές σε περιουσίες και παραγωγικές δομές. Μαζί με τους εκπροσώπους της δημοτικής αρχής και τους εθελοντές είχαμε την ευκαιρία να αναλογιστούμε τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής αλλά και την πλημμελή προετοιμασία της πολιτικής προστασίας και του κρατικού μηχανισμού. Παραδώσαμε στους εκπροσώπους της δημοτικής κοινότητας Αφιδνών είδη πρώτης ανάγκης (εμφιαλωμένα νερά, χυμούς, κλινοσκεπάσματα, ξηρά τροφή και τρόφιμα μακράς διάρκειας). Το επόμενο διάστημα θα επικεντρωθούμε στην κάλυψη αναγκών που σχετίζονται στην επανεκκίνηση της οικονομίας, υπάρχει μεγάλη ανάγκη  σε καύσιμα (βενζίνη, πετρέλαιο), ζωοτροφές, φακούς, γεννήτριες. Συνεπώς υπάρχει η ανάγκη να ενισχύσουμε την προσπάθεια συλλογής χρημάτων στον λογαριασμό: ALPHA BANK ΙΒΑΝ : GR0901401050105002002025873 BIC: CRBAGRAA Δικαιούχος :ΑΝΟΙΧΤΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΑ ΠΟΛΗ, ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Με την ένδειξη ΠΥΡΟΠΛΗΚΤΟΙ (είναι υποχρεωτικό)
16
08

14 Σεπτέμβρη 2001: Το μάθημα της Ιστορίας – Το Αφγανιστάν πάντα νικάει τους εισβολείς του

Ψηλά στο φαράγγι της Καμπούλ, εξακολουθούν να βρίσκουν αρχαίες αγκράφες ζώνης και διαβρωμένες λαβές ξίφους. Δεν μπορείτε πλέον να διαβάσετε τα διακριτικά των βρετανικών συνταγμάτων της παλιάς εταιρείας των Ανατολικών Ινδιών, αλλά τα κόκαλά τους - και των 16.000 - εξακολουθούν να βρίσκονται κάπου ανάμεσα στο σκούρο χώμα και στους ετοιμόρροπους βράχους των πιο απρόσιτων βουνών στο Αφγανιστάν. Όπως οι Βρετανοί που ήρθαν αργότερα και οι Ρώσοι που επρόκειτο να φτάσουν περισσότερο από έναν αιώνα μετά, η εκστρατεία του στρατηγού William Elphinstone ενδύθηκε με ρητορική και υψιπετείς αρχές και κατέληξε σε καταστροφή. (...) Οι Ρώσοι θα υπέμεναν τα δικά τους 10 χρόνια στο Γολγοθά ακριβώς έναν αιώνα αργότερα, αν και στην πραγματικότητα ήταν οι Αφγανοί που υπέστησαν μια σχεδόν γενοκτονία από τους Σοβιετικούς. Ο Οσάμα Μπιν Λάντεν, ο οποίος είχε διαφύγει από αρκετές απόπειρες δολοφονίας από Ρώσους πράκτορες, επέζησε. Ίσως ο Βλαντιμίρ Πούτιν, από τον οποίο ζητείται να προσυπογράψει το νέο πόλεμο της Δύσης για «δημοκρατία και ελευθερία» ενάντια στις δυνάμεις του σκότους, να θυμίσει στον κ. Μπους πόσο επώδυνη αποδείχθηκε η στρατιωτική περιπέτεια της Ρωσίας στο Αφγανιστάν. Ίσως όλοι θα μπορούσαμε να επιστρέψουμε στα βιβλία ιστορίας προτού προτείνουμε - και είναι σαφές ότι ονειρεύονται την ιδέα μιας τέτοιας περιπέτειας στην Ουάσινγκτον - να ξανασχοληθούμε με το Μεγάλο Παιχνίδι για άλλη μια φορά.
15
08

Η Αριστερά απέναντι στην άνοδο της Ακροδεξιάς

Κλάους Ντέρε «Ακροδεξιά ανταρσία και αριστερή πολιτική. Η εργατική τάξη στο βοναπαρτικό κράτος», μετάφραση: Θόδωρος Παρασκευόπουλος, εκδόσεις νήσος, Ινστιτούτο Νίκος Πουλαντζάς, transform! Europe, 2021 Στο βιβλίο αυτό, ο Ντέρε πραγματεύεται ένα θέμα που ανήκει στα βασικά ερευνητικά του ενδιαφέροντα: την άνοδο μιας νέας ριζοσπαστικής Δεξιάς/Ακροδεξιάς και κυρίως την επιρροή της στην εργατική τάξη, καθώς αυτή η νέα ριζοσπαστική Δεξιά αλλάζει τη ρητορική της και προσπαθεί να ιδιοποιηθεί το κοινωνικό ζήτημα εκτοπίζοντας την Αριστερά. Η πρώτη διαπίστωση του συγγραφέα, από την οποία εκκινεί, όπως λέει και ο ίδιος, είναι η «υπερβολική παρουσία εργατών και εργατριών ανάμεσα στους ψηφοφόρους και τους οπαδούς της άκρας δεξιάς». Γι’ αυτή «την κοινωνική βάση της άκρας δεξιάς», λοιπόν, συζητάει ο Ντέρε, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις των ΗΠΑ και του Τραμπ, της Μεγάλης Βρετανίας, της Γαλλίας και, κυρίως, της Γερμανίας, ειδικά στο πλαίσιο μιας «σχέσης έντασης μεταξύ καπιταλισμού και δημοκρατίας», που επιτρέπει στην Ακροδεξιά να εμφανίζεται ως πολιτική απάντηση σε μια συγκυρία την οποία ο συγγραφέας ορίζει ως «οικονομικοοικολογική λαβίδα κρίσης» (οπτική που προέρχεται από την οικοσοσιαλιστική συζήτηση): «το σημαντικότερο μέσο για την υπέρβαση οικονομικών κρίσεων στον καπιταλισμό, η δημιουργία οικονομικής μεγέθυνσης, επιδρά, από οικολογική άποψη, όλο και πιο καταστρεπτικά και επομένως διαλυτικά για την κοινωνία». Σε αυτό το πλαίσιο αναλύει ο Ντέρε τόσο τον νέο δεξιό λαϊκισμό όσο και αυτό που αποκαλεί «ταξική κοινωνία σε ακινησία», καθώς και τις ταξικές αλλαγές στην κοινωνία, αλλά και τις ριζικές αλλαγές στην πολιτική (άρα και στην απεύθυνση) των κομμουνιστικών κομμάτων και των κομμάτων της Αριστεράς. Εδώ ο Ντέρε πραγματεύεται την ύπαρξη ενός βοναπαρτιστικού κράτους εξαίρεσης, όπου οι λαϊκές και υπεξούσιες τάξεις, μην έχοντας εναλλακτικές στρατηγικές που να θεωρούν αξιόπιστες και ισχυρές, επιλέγουν την ανάθεση της εκπροσώπησής τους και της εκπροσώπησης των συμφερόντων τους, και μάλιστα την ανάθεση σε αυταρχικούς ηγέτες και δομές εξουσίας. Έτσι, ο Ντέρε μελετά σε βάθος τα χαρακτηριστικά αυτής της νέας Ακροδεξιάς και των ανθρώπων που την ψηφίζουν και τη στηρίζουν, διαπιστώνοντας ότι σε πολλά ευρωπαϊκά και μη ευρωπαϊκά κράτη το έδαφος για έναν νέο φασισμό υπάρχει πράγματι, διαμορφώνοντας ένα κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο πολλές φορές δυσοίωνο, στο οποίο ωστόσο ο συγγραφέας καταθέτει τις δικές του προτάσεις για πολιτικές, για συμμαχίες κ.λπ., τελικά για έναν δημοκρατικό και οικολογικό σοσιαλισμό.
14
08

Φαιοπράσινος καπιταλισμός

Το κυρίαρχο εύρημα του φαιοπράσινου καπιταλισμού, που έπειτα από αιώνες οικουμενικής επιβολής της οικονομίας του άνθρακα φάσκιωσε τον πλανήτη σε μια κάψα διοξειδίων, είναι οι τεχνολογίες των αρνητικών εκπομπών. Μια συστηματική μετατόπιση κεφαλαίου και επενδύσεων συντελείται ήδη από τη δεκαετία του ’80. Στην αρχή από μικρούς και τολμηρούς πιονέρους, τους σταρτάπερ της ψηφιακής, βιοτεχνολογικής και ενεργειακής επανάστασης, που έσπαγαν τη ρουτίνα του προτεσταντικού καπιταλισμού και του νεοφιλελευθερισμού με πινελιές οικολογίας, επιστημονικής φαντασίας και τυχοδιωκτικής κερδοσκοπίας. Αυτή η ιδιότυπη πρωταρχική συσσώρευση στις πράσινες τεχνολογίες δεν είχε τον βίαιο και αιματηρό χαρακτήρα που είχε η προ-βιομηχανική συσσώρευση της Ευρώπης του 18ου αιώνα. Είχε όμως μια εκπληκτική ταχύτητα διάδοσης και ένα απαράμιλλο προσόν: ένα πειστικό ηθικό και ιδεολογικό άλλοθι που την κατέστησε γοητευτική και αποδεκτή από κυρίαρχους και υποτελείς. Οι πρώτοι βρήκαν σ’ αυτό το άλλοθι μια ευκαιρία να επαναλανσάρουν τον καπιταλισμό ως ένα σύστημα ηθικό, καθαρό, ανθρωπιστικό, φιλάνθρωπο, φιλόζωο, αλληλέγγυο, οικολογικά και κοινωνικά υπεύθυνο που, επομένως, η διαιώνισή του είναι συνάρτηση με τη διαιώνιση του είδους και την επιβίωσή του σε έναν θυμωμένο πλανήτη. Οι δεύτεροι, οι ανυποψίαστοι υποτελείς, πνίγηκαν στις τύψεις τους γιατί τάχα η καταναλωτική τους απληστία, η περιβαλλοντικά ανεύθυνη ατομική συμπεριφορά τους, η προθυμία με την οποία ψώνιζαν τα ρυπογόνα αγαθά που τους πουλούσαν οι πρώτοι, έφεραν τον πλανήτη στα όρια εμφράγματος. Για τους συνενόχους υποτελείς είναι μονόδρομος να ακολουθήσουν την καλή, καταπράσινη θέληση των κυρίαρχων. Αυτό είναι το μεγαλύτερο πράσινο ξέπλυμα της φαιοπράσινης οικονομίας. Η επιβολή ενός ηθικού, ιδεολογικού, επιστημονικοφανούς και τεχνολογικού προτύπου, του μοντέλου των αρνητικών εκπομπών ή του λεγόμενου μηδενικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος, στο οποίο κατευθύνονται τεράστιοι δημόσιοι και ιδιωτικοί πόροι, χωρίς να θίγεται η ουσία της ληστρικής σχέσης της αγοράς με τη φύση, της οικονομικής μεγέθυνσης με τα όρια της γης, του ατομικού κέρδους με τη συλλογική επιβίωση. (...) Είναι προφανές ότι ένα βιώσιμο μέλλον περιλαμβάνει και καθαρή ενέργεια και οχήματα χωρίς ρύπους. Αλλά η βιασύνη με την οποία ο φαιοπράσινος καπιταλισμός τα επιβάλει εδώ και τώρα, αποφεύγοντας τα ενοχλητικά ερωτήματα της επιστήμης και του μέλλοντος, προδίδει απλώς ότι οι προτεραιότητές του μένουν αμετάβλητες: ξίγκι από τη μύγα, κέρδος από την απελπισία, κέρδος κι από την ελπίδα. Η απληστία βάφεται φαιοπράσινη.
14
08

Η πυρκαγιά στην Εύβοια και το μουσείο των ψευδαισθήσεων

Έβλεπα αυτές τις συγκλονιστικές φωτογραφίες και διάβαζα διάφορους φίλους να γράφουν “ο λαός θα σώσει τον λαό” για τους κατοίκους της Εύβοιας και αναλογιζόμουν ότι ο κόσμος καίγεται και ο πρωθυπουργός αλλάζει κυβερνητική εκπρόσωπο. Μόνη μας ελπίδα, να ξανακοιταχτούμε πιο καθαρά και να βάλουμε μπρος ό,τι έχουμε να κάνουμε ο καθένας, μέσα από τις στάχτες. Μπήκαμε στα μνημόνια ακούγοντας φιλελεύθερους διανοούμενους να μας λένε ότι ο Έλληνας έχει μονίμως το χέρι απλωμένο προς το κράτος, και καταλήγουμε σήμερα να μην μπορούμε καν να περιμένουμε ότι όταν καίγεται το σπίτι μας θα υπάρχει ένα πυροσβεστικό, όταν αρρωσταίνουμε ένας γιατρός. Μιλάω με την περίεργη φόρτιση ενός ανθρώπου που δεν ήταν εκεί, αλλά που προσπάθησε και θα ήθελε να βρίσκεται εκεί για να συμμετάσχει στην αλληλέγγυα ανυπακοή της Εύβοιας. Η φωτιά δίνει ένα περίεργο μάθημα αλληλεγγύης, διότι αν πιστεύει ο καθένας ότι θα την αντιμετωπίσει στον κήπο του σπιτιού του, καιγόμαστε όλοι. Πρόκειται λοιπόν για το πιο οδυνηρό μάθημα αλληλεγγύης που μπορεί να λάβει κανείς. Η τωρινή μάχη είναι μία μάχη με τις ψευδαισθήσεις, ως προς το ποιος βρίσκεται δίπλα μας και απέναντι μας. Η δράκα των καλοπερασάκηδων που κυβερνά δεν θα νοιαστεί κανέναν και τίποτα. Οι ανθρώπινες αλυσίδες που είδαμε είναι ό,τι έχουμε. Αυτό το πάθος να κάνουμε κάτι μαζί την ώρα που προελαύνει η καταστροφή, ας είναι το πικρό δίδαγμα των ημερών.
13
08

Ανδρέας Ξανθός: Πανδημία και πυρκαγιές έδειξαν την ανάγκη ύπαρξης και στήριξης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας

Οι προτάσεις που κατέθεσε ο Αλ. Τσίπρας αφορούν πολιτικές που ενισχύουν την ασφάλεια των πολιτών, την κοινωνική συνοχή, την προστασία. «Ζούμε μια πολύ δραματική επιδείνωση σε όλα τα επίπεδα» επισήμανε μιλώντας Στο Κόκκινο ο Ανδρέας Ξανθός βουλευτής και τομεάρχης Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ο οποίος αναφέρθηκε στη μεγάλη οικολογική και περιβαλλοντική καταστροφή καθώς ένα εκατομμύριο στρέμματα είναι ήδη καμένα, μια ανείπωτη τραγωδία. Ο πρώην υπουργός στην Τζούλυ Τσίγκα εξήγησε ότι η κλιματική κρίση είναι παρούσα και απαιτεί καινούργιο τρόπο οργάνωσης των κοινωνιών όπως και η πανδημική κρίση και είμαστε αντιμέτωποι με νέου τύπου ανάγκες, προκλήσεις και ιεραρχήσεις. «Το λέγαμε από την αρχή ότι το σύστημα Υγείας θα μπορούσε να διαχειριστεί πιο αποτελεσματικά την υγειονομική κρίση αν είχε ενισχυθεί η προνοσοκομειακή πτυχή του αν είχε δοθεί έμφαση στην έγκαιρη διάγνωση και καλή ιχνηλάτηση των κρουσμάτων – αυτό που λέμε επιδημιολογική επιτήρηση στην κοινότητα – και αν είχαν παίξει έναν πολύ πιο ενεργό ρόλο οι δημόσιες δομές» σημείωσε ο τομεάρχης. Εξήγησε δε πως ήταν επιλογή της κυβέρνησης να μην επενδύσει στη δημόσια πρωτοβάθμια φροντίδα και να αφήσει το πεδίο για τους ιδιώτες. Όπως σημείωσε ώρα και λόγω της ανάγκης φροντίδας των ανθρώπων στις πυρόπληκτες περιοχές αυτές οι ανάγκες φαίνονται ακόμα πιο πολύ και αντίστοιχες ανάγκες υπάρχουν και στις τουριστικές περιοχές. Ο κ. Ξανθός σημείωσε πως απαιτούνται παρεμβάσεις πολυεπίπεδες για να ενισχυθεί το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών «αυτό που λέμε δημόσια εμπιστοσύνη προς την Πολιτεία και τους θεσμούς της». Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι έχουμε κρίση εμπιστοσύνης, η οποία αυτή τι στιγμή έχει οξυνθεί και βλέπουμε κινήσεις, μορφές πολιτικής ανυπακοής, αφού πολίτες δεν συμμορφώνονται με τις υποδείξεις της Πολιτικής Προστασίας καθώς δεν εμπιστεύονται την αποτελεσματικότητα της.
13
08

Δημήτρης Χριστόπουλος: Ασφάλεια δεν είναι η καταστολή

«40 περιπολικά συνόδευαν 2 πυροσβεστικά οχήματα, ενώ η αναλογία έπρεπε να είναι αντίστροφη» «Ο βασιλιάς είναι γυμνός». Με τη φράση αυτή ο Δημήτρης Χριστόπουλος, κοσμήτορας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και πρώην πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, χαρακτήρισε μιλώντας Στο Κόκκινο την αποτυχία του κυβερνητικού δόγματος «Νόμος και Τάξη».  «Είναι η ώρα να ξαναδούμε την ασφάλεια ως συνθήκη ελευθερίας. Ασφάλεια είναι οι καλοί δρόμοι, η πρωτοβάθμια περίθαλψη, μια πυροσβεστική που στελεχώνεται ώστε να αντέχει να αντιμετωπίσει την κλιματική κρίση, παιδικοί σταθμοί, δημόσια σχολεία και νοσοκομεία που λειτουργούν…» εξηγεί και τονίζει πως αυτοί που κυβερνούν σήμερα «θέλουν μια ασφάλεια συνώνυμη της καταστολής». «Είδα να περνάνε από μπροστά μου 40 περιπολικά που συνόδευαν 2 πυροσβεστικά οχήματα. Η αναλογία έπρεπε να είναι αντίστροφη. Φαίνεται πλέον πως ο βασιλιάς είναι γυμνός», αναφέρει χαρακτηριστικά. Καλεί μάλιστα να δούμε την κρίση ως ευκαιρία, όχι όμως όπως την εννοεί η νεοφιλελεύθερη Δεξιά. «Στις κρίσεις χρειάζεται ένα ισχυρό κράτος με υποδομή. Το κράτος δεν πρέπει να σημαίνει καταστολή και η ασφάλεια δεν πρέπει να σημαίνει αστυνομία». Μετά τη καταστροφή «γεμίζει η χώρα πρόσφυγες γηγενείς. Τι θα κάνει αυτή η κυβέρνηση; Θα συνεχίσει τα σχέδιά της με την πανεπιστημιακή αστυνομία και θα μας βάλει φωτιά στα πανεπιστήμια;» καταλήγει ο Δημήτρης Χριστόπουλος.