Macro

22
02

Τα Κοινά προσπαθούν να διευρύνουν την έννοια της οικονομίας – συνέντευξη με τον Ντέιβιντ Μπόλιερ

Ο Ντέιβιντ Μπόλιερ επισκέφθηκε την Ελλάδα στις αρχές αυτής της εβδομάδας με αφορμή την παρουσίαση του βιβλίου του «Κοινά, μια σύντομη εισαγωγή» από τον εκδοτικό οίκο Angelus Novus και τη διάλεξή του στο Ινστιτούτο «Νίκος Πουλαντζάς» με θέμα την εκ νέου επινόηση ενός θεσμικού πλαισίου για τα Κοινά. Ιδρυτής του Commons Strategy Group, διευθυντής του Reinventing the Commons Program του Schumacher Center for a New Economis στις ΗΠΑ και ανεξάρτητος ερευνητής που μελετά και προάγει τα Κοινά μίλησε για τη φύση τους, τα πολλά παραδείγματά τους στον ευρωπαϊκό χώρο, για τις αλληλεπιδράσεις τους με το κράτος και την αγορά στα πλαίσια ενός επιθετικού νεοφιλελευθερισμού, αλλά και για τις πρωτοβουλίες που θα μπορούσε να πάρει μια κυβέρνηση για την οικοδόμηση ενός θεσμικού πλαισίου υπεράσπισής τους.
21
02

Τι περιμένει τη Λατινική Αμερική μετά την άνοδο του Τραμπ;

Αν ο Τραμπ θελήσει να κρατήσει την υπόσχεσή του για επαναδιαπραγμάτευση των εμπορικών συμφωνιών που δεσμεύουν τη χώρα του και να επιβάλει δασμούς σε διάφορα λατινοαμερικανικά προϊόντα που ανταγωνίζονται την εγχώρια παραγωγή, θα πετύχει περισσότερα από όσα πέτυχαν μαζί οι Τσάβες, Κορέα και Έβο Μοράλες.
17
02

Από το «πρόσφυγες καλωσήρθατε» στη Διακήρυξη της Μάλτας

Την ξενοφοβική της τροπή επιβεβαίωσε για μια ακόμα φορά η Ευρώπη την τελευταία εβδομάδα, τόσο με τη Διακήρυξη της Μάλτας των 27 χωρών-μελών της ΕΕ, όσο και κατά την άτυπη Διάσκεψη στη Βιέννη των αρμόδιων για το προσφυγικό υπουργών της Αυστρίας, Ελλάδας, Ουγγαρίας, Πολωνίας, Σλοβακίας, Τσεχίας, Κροατίας, Σλοβενίας, Σερβίας, Βοσνίας Ερζεγοβίνης, Μαυροβούνιου, ΠΓΔΜ, Κόσοβου, Αλβανίας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας.
15
02

Θα αφήσουμε μόνη τη Μάγδα Φύσσα;

Δεν πρέπει να αφήσουμε τη νομιμότητα να περάσει στα χέρια αυτών που την παραβιάζουν. Η νομιμότητα είναι το όπλο της Δημοκρατίας και πρέπει να το χρησιμοποιήσει προς όφελος της κοινωνίας η ίδια η Πολιτεία. Αλλιώς πολιτικά κόμματα, θεσμοί, όργανα του κράτους και κοινωνία θα αφήσουμε τη Μάγδα Φύσσα να σηκώσει μόνη της το βάρος της επιβολής δικαιοσύνης απέναντι στον φασισμό.
15
02

Μπορεί ν’ ανανεωθεί ο (ελληνικός) καπιταλισμός;

Γιατί τόση εμπιστοσύνη εκ μέρους της Αριστεράς στην ικανότητα του καπιταλισμού να ανανεωθεί; Πρόκειται στην πραγματικότητα για ευρωπαϊκό φαινόμενο και όχι απλά ελληνικό. Σε μας έκανε πρόσφατα την εμφάνισή της η θεωρία του “ελατηρίου”: η οικονομία συμπιέστηκε, πού θα πάει θα εκτιναχθεί! Υπάρχει και “μαρξιστική” θεμελίωση: ο καπιταλισμός γνωρίζει κύκλους και μέσα από την ύφεση και τη μείωση του εργατικού κόστους αναζωογονείται! Πρόκειται, βέβαια, για μια προσέγγιση που μας καλεί να αναβάλουμε τα κοινωνικά αιτήματα, αλλά και να αγνοήσουμε τα οξυνόμενα και επείγοντα περιβαλλοντικά προβλήματα.
14
02

Ο Μπενουά Αμόν αντιμέτωπος με την πρόκληση της ενότητας

Η επικράτηση του Μπενουά Αμόν ήταν καθαρή και αναμφισβήτητη. Το αποτέλεσμα αυτό δεν οφείλεται σε μεθόδευση του κομματικού μηχανισμού, ούτε σε κάποια τυχόν συγκυρία. Είναι η έκφραση των αγώνων των εργαζομένων και των νέων που αντιτάχθηκαν στην πολιτική της λιτότητας και στην ψήφιση του αντεργατικού νόμου, γνωστού ως νόμου της Ελ Κομρί, και την προσφυγή σε αυταρχικές μεθοδεύεις. Διάφοροι αναλυτές παρομοιάζουν το φαινόμενο Αμόν με αυτό των Εργατικών στην Αγγλία, του Τζέρεμι Κόρμπιν, και του αμερικανού γερουσιαστή Μπέρνι Σάντερς. Ο Μπενουά Αμόν τάσσεται κατά της λιτότητας, της δημοσιονομικής προσαρμογής και της τιμωρητικής πολιτικής της ευρωζώνης. Έχει ταυτόσημες θέσεις με την ευρωπαϊκή αριστερά για την επανοικοδόμηση της Ευρώπης.
14
02

Τι είναι και τι μας υπόσχονται τα κοινά

Για τον συγγραφέα, τα κοινά δεν είναι απλώς «μη ιδιοκτησία», κάτι «δωρεάν για όλους» ή μια «έρημη χώρα». Δεν συνιστούν απλώς μια παραλλαγή της ιδιοκτησίας αλλά περισσότερο την αγαθή επιστασία που υπονοεί, μια προσωπική εμπλοκή με τον πόρο και μια μακροχρόνια προοπτική. Κατά συνέπεια τα κοινά δεν είναι πόροι, αλλά οι πόροι και μαζί μια κοινότητα που υιοθετεί κοινωνικές πρακτικές και άγραφους κανόνες (το κοινωνείν) ώστε να τους διαχειρίζεται για το συλλογικό όφελος. Συνιστούν έναν κόσμο όπου ο καθένας λαμβάνει δώρα και ταυτόχρονα έχει υποχρεώσεις. Καθώς ενσωματώνουν ένα πλούσιο σύνολο ηθικών και πολιτισμικών αξιών, διαφέρουν το ένα από το άλλο, ακριβώς επειδή η ανθρωπότητα είναι τόσο πολυποίκιλη. Δεν υπάρχει συνεπώς ένα «σταθερό μοντέλο» για τα κοινά, παρά μόνο κοινά πρότυπα και αρχές.
13
02

Είναι χρήσιμη η ευρωπαϊκή Σοσιαλδημοκρατία;

Η κοινωνική πόλωση, την οποία παρόξυνε η οικονομική κρίση, οδήγησε και οδηγεί σε πολιτικές πολώσεις με ταξικούς όρους. Από τη λαϊκίστικη Δεξιά -υπερσυντηρητική και νεοφιλελεύθερη εν τω άμα- προωθείται η ξενοφοβική εθνική αναδίπλωση ως στρατηγική διεξόδου. Το αντίπαλο στρατόπεδο διεθνικά και διεθνιστικά απομένει να συγκροτηθεί. Σε αυτό δεν χωρούν όλοι, αλλά δεν δικαιολογούνται και εκ των προτέρων αποκλεισμοί.
10
02

«Συζητάμε μόνο ό,τι μας βάζει στο QE και είναι κοινωνικά βιώσιμο»

Μια πρώτη αίσθηση, για το κατά πόσον έχουν λειτουργήσει οι μέχρι στιγμής παρασκηνιακές συνομιλίες που πραγματοποιούνται ένθεν κακείθεν, προκειμένου να έχει υπάρξει τουλάχιστον πολιτική συμφωνία μέχρι το Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου, πιθανότατα να λάβει σήμερα η ελληνική κυβέρνηση στο πλαίσιο συνεδρίασης του EWG.