Macro

10
09

Οι γίγαντες της ψηφιακής τεχνολογίας και οι λομπίστες τους πολιορκούν την Ευρώπη: Τα πανάκριβα κοστούμια και τα ταγιέρ…

«Αυτοί οι τεράστιοι προϋπολογισμοί της BigTech για άσκηση πίεσης διασφαλίζουν ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ βλέπουν τους ψηφιακούς λομπίστες να χτυπούν τακτικά τις πόρτες τους », αναφέρεται στην έκθεση. Οι κύριοι στόχοι των εταιρειών πληροφορικής είναι δύο: Ο προτεινόμενος από την ΕΕ, Νόμος για τις ψηφιακές Αγορές (DMA), ο οποίος στοχεύει στη διασφάλιση θεμιτού ανταγωνισμού στη βιομηχανία ενάντια στην κατάχρηση εξουσίας από τους ισχυρούς παίκτες βασικούς παράγοντες και ο Νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA), ο οποίος απαιτεί από τις εταιρείες να διατηρούν αυστηρότερο έλεγχο στο περιεχόμενο της πλατφόρμας τους. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που οι λομπίστες της Big Tech μετείχαν στο 75% των 271 συναντήσεων που πραγματοποίησαν αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τα σχέδια DMA και DSA.Με βασικό σκοπό; «Να εξουδετερώσουν τυχόν σκληρούς κανόνες». Μόνο στο 25% αυτών των συναντήσεων μετείχαν εκπρόσωποι συνδικαλιστικών ενώσεων ή μη κυβερνητικών οργανώσεων. «Πολλά θέματα δεν γίνονται γνωστά ούτε στα κράτη μέλη της ΕΕ. Ουδείς γνωρίζει ποιος υπουργός, βουλευτής ή σημαντικός αξιωματούχος, έχει συναντηθεί πότε και με ποιον εκπρόσωπο από την Google, το Facebook ή την Amazon και δέχτηκε συμβουλές σχετικά με το DMA ή το DSA», προσθέτει η Μαργαρίντα Σίλβα, ανώτατο στέλεχος της Corporate European Observatory και από τους συγγραφείς της νέας μελέτης. Εκτός από τα κονδύλια που διατέθηκαν για την άσκηση πίεσης, οι συντάκτες της μελέτης εξέτασαν επίσης τον αριθμό των συναντήσεων που είχαν οι λομπίστες με την Κομισιόν. «Από τότε που ανέλαβε καθήκοντα η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στα τέλη του 2019, πραγματοποιήθηκαν 46 συναντήσεις μόνο με την Google, 40 με την Facebook και τη Microsoft , 20 με την Amazon με 20 και από 14 με την Apple και την Huawei.
10
09

Οι «κόκκινες κάλτσες» επιστρέφουν

Σε αυτές τις εκλογές αν και οι δημοσκοπήσεις τη δίνουν πεσμένη, τα συντηρητικά κόμματα ασχολούνται ιδιαίτερα μαζί της. Ο λόγος είναι απλός. Τα ξημερώματα της 27ης Σεπτεμβρίου είναι πολύ πιθανό να εξαρτάται από τις δικές της έδρες στη Βουλή αν θα υπάρξει μια κυβέρνηση με προοδευτικό πρόσημο. Αν δηλαδή Σοσιαλδημοκράτες και Πράσινοι δεν καταφέρνουν να συγκεντρώσουν μαζί την απαραίτητη πλειοψηφία για να κυβερνήσουν, το ερώτημα είναι αν θα στραφούν προς αυτήν για ένα τρικομματικό συνασπισμό ή αν θα κοιτάξουν δεξιότερά τους. Ούτε ο Ολαφ Σολτς, ούτε η Αναλένα Μπέρμποκ δείχνουν διάθεση να υποκύψουν προς το παρόν στις πιέσεις και να δώσουν μια δεσμευτική αρνητική απάντηση στο ερώτημα που επίμονα τους θέτουν δεξιοί πολιτικοί και δημοσιογράφοι. Η προοπτική αυτή φαίνεται να τρομάζει τους Χριστιανοδημοκράτες, οι οποίοι μετά από τα χρόνια των άνετων επικρατήσεων της Ανγκέλα Μέρκελ βλέπουν τώρα τις δημοσκοπήσεις να επιβεβαιώνουν την αυγκράτητη καθίζησή τους και την προοπτική να περάσουν στα αντιπολιτευτικά έδρανα να καθίσταται ολοένα και πιο ρεαλιστική. Ετσι η «θεωρία της κόκκινης κάλτσας» ανασύρεται και πάλι από το χρονοντούλαπο. Αποκορύφωμα η συζήτηση της περασμένης Τρίτης στη Βουλή, όπου η ίδια η Ανγκέλα Μέρκελ, σε μια αποχαιρετιστήρια ομιλία της στο σώμα ως καγκελάριος αναλώθηκε σε κινδυνολογία σε υψηλούς τόνους, στην οποία δε μας είχε συνηθίσει τους τελευταίους μήνες. Σε μελοδραματικό ύφος προειδοποίησε για τους κινδύνους που περιμένουν τη χώρα αν η κυβερνητική εξουσία παραδοθεί σε ένα κοκκινοπράσινο συνασπισμό με τη συμμετοχή ή την ανοχή της Αριστεράς. Το «τροπάριο» αυτό έχει υιοθετηθεί εδώ και καιρό από στελέχη της Κεντροδεξιάς, αλλά και από τους Φιλελεύθερους που ονειρεύονται και αυτοί να εξαργυρώσουν τα καλά τους δημοσκοπικά ποσοστά με υπουργεία για την επόμενη τετραετία. Αλλά η επιστράτευση της Μέρκελ που ως τώρα μάλλον αμέτοχα παρακολουθούσε τον προεκλογικό αγώνα δείχνει ότι έχει σημάνει συναγερμός στην κεντροδεξιά παράταξη. Στην κυριολεξία «κόκκινος συναγερμός».
09
09

Πάνος Παπαδόπουλος: Η κυβέρνηση απέτυχε να σκοράρει σε κενό τέρμα

Τον Μάρτη η κυβέρνηση μας είπε ότι μέχρι το Σεπτέμβρη ο εμβολιασμός θα φτάσει στο 70-80% και θα απαλλαγούμε από την πανδημία του covid-19. Έφτασε λοιπόν ο Σεπτέμβρης, οπότε ήρθε η ώρα να κάνουμε ταμείο. Το εγχείρημα της κυβέρνησης για καθολικό εμβολιασμό απέτυχε παταγωδώς. Τα νούμερα είναι αμείλικτα: Η Ελλάδα βρίσκεται μακράν τελευταία ανάμεσα στις χώρες του ευρωπαϊκού νότου (Πορτογαλία, Ισπανία, Ιταλία, Κύπρος και Μάλτα) σε εμβολιαστική κάλυψη, αλλά και πίσω ακόμα και από χώρες της ανατολικής Ευρώπης, έχοντας εμβολιάσει μόλις το 53% του συνολικού πληθυσμού με δυο δόσεις. Την ίδια στιγμή το τέταρτο κύμα της πανδημίας θεριεύει στη χώρα, με την Ελλάδα να είναι πρώτη με μεγάλη διαφορά τις τελευταίες εβδομάδες στις εισαγωγές στα νοσοκομεία λόγω covid-19 ανά εκατομμύριο πληθυσμού. Σε μια χώρα με υψηλά ποσοστά εμβολιασμού και πολύ αδύναμο αντιεμβολιαστικό κίνημα στην προ covid εποχή μοιάζει πραγματικά παράξενο πως ο κόσμος δεν έσπευσε να εμβολιαστεί με το που έγινε διαθέσιμο το εμβόλιο για μια πραγματικά απειλητική και επώδυνη ασθένεια. Είχα ξαναγράψει ότι η συνολική κυβερνητική πολιτική με το βαθιά διχαστικό, αυταρχικό και νεοφιλελεύθερο χαρακτήρα της (εργασιακό νομοσχέδιο, πανεπιστημιακή αστυνομία, ασφαλιστικό νομοσχέδιο κλπ) δεν δημιουργούν το κατάλληλο πλαίσιο και τις απαραίτητες συναινέσεις ώστε να συνταχτεί η κοινωνία πίσω από το εμβολιαστικό εγχείρημα. Πέρα από αυτό όμως, η ίδια η διαχείριση της εμβολιαστικής καμπάνιας δεν θα μπορούσε να είναι χειρότερη. Ήδη ο τίτλος της καμπάνιας (Επιχείρηση Ελευθερίας) έδινε το σήμα της ατομικής στάσης και ευθύνης, ότι δηλαδή όποιος εμβολιάζεται απελευθερώνεται και "καθάρισε", χωρίς να τονίζεται ο συλλογικός χαρακτήρας του εμβολιασμού και τα στοιχεία κοινωνικής αλληλεγγύης που περιέχει. Τα ίδια στοιχεία απουσίαζαν παντελώς και από τα σποτάκια που αποπειράθηκαν να πείσουν τη νεολαία να εμβολιαστεί το καλοκαίρι: αντί να βγάλουν δυο-τρεις γνωστούς καλλιτέχνες ή αθλητές να εμπνεύσουν τη νεολαία, αρκέστηκαν στο να απειλήσουν τους νέους ότι θα χάσουν τις διακοπές τους αν δεν εμβολιαστούν. Χωρίς κανένας να την αντιπολιτεύεται στα σοβαρά στο θέμα του εμβολιασμού, χωρίς να υπάρχει καμία επιστημονική διαφωνία, η κυβέρνηση κατάφερε να αποτύχει. Απέτυχε να σκοράρει σε κενό τέρμα, που λένε και στη μπάλα.
09
09

Λεωνίδας Καρίγιαννης: Οι αυξήσεις των μισθών και οι αυξήσεις των τιμών ή ο έλεγχος των μισθών και η ασυδοσία της αγοράς

Η κυβέρνηση επιβάλει ‘’κόφτη’’ και προσδιορίζει την αύξηση των μισθών, δίνοντας ψίχουλα στους εργαζόμενους. Το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2% από 1ης Ιανουαρίου 2022, από τα 650 ευρώ που είναι σήμερα, στα 663 ευρώ το μήνα. Όπως δήλωσαν η απόφαση ελήφθη με βάση τις προτάσεις που διατυπώθηκαν, τις αντοχές της οικονομίας και των επιχειρήσεων, ιδίως των μικρομεσαίων αλλά και τη διεθνή συγκυρία. Ο υπουργός Εργασίας(ο πλέον εύστοχος τίτλος θα έπρεπε να είναι ‘’ο υπουργός εργοδοσίας’’) Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: ''Η ελληνική οικονομία βίωσε βαθιά ύφεση εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας, η οποία ήρθε σε συνέχεια της οικονομικής κρίσης. Μέλημα της κυβέρνησης με την απόφαση για την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2% από 1ης Ιανουαρίου του 2022…. Στόχος είναι να στηρίξει την αγοραστική δύναμη των εργαζομένων χωρίς να θέσει σε κίνδυνο επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας…, δίνουμε μια συνετή αύξηση που δεν βάζει εμπόδια στην ανοδική τροχιά της οικονομίας .'' Ο κύριος Χατζηδάκης δεν θέλει να θέσει σε κίνδυνο τις επιχειρήσεις συμπιέζοντας το κόστος εργασίας και καταδικάζοντας εκατομμύρια εργαζόμενους στην φτώχεια. (...) Η αύξηση της τιμής του ρεύματος έφτασε σήμερα στο 30% και ενδεχομένως οι λογαριασμοί του ρεύματος να αυξηθούν έως και 50% .λόγω των αυξήσεων στην χονδρεμπορική αγορά ενέργειας. (...) Η τιμή της αμόλυβδης καταγράφει άνοδο κατά 30% από τον Μάϊο μέχρι και τον Αύγουστο. Η τιμή του πετρελαίου κίνησης αυξήθηκε κατά 20% ενώ και το τιμολόγιο του φυσικού αερίου κατέγραψε αύξηση-ρεκόρ κατά 73%. (...) Στον χώρο των σούπερ μάρκετ τις αυξήσεις τις επιβάλουν οι πολυεθνικές . Οι πολυεθνικές στην Ελλάδα πουλάνε τα προϊόντα τους από 20 εως 150% ακριβότερα (μέσω των θυγατρικών τους )απ’ ότι πουλάνε στην Ευρώπη . Για να μην μειώσουν την τεράστια κερδοφορία τους, αυτές αλλά και αρκετές Ελληνικές επιχειρήσεις, τώρα προχωράνε σε αυξήσεις και αναπροσαρμογές τιμών σε τουλάχιστον 500 κωδικούς προϊόντων διαφόρων κατηγοριών. Μεταξύ αυτών, αυξήσεις από 2% ως 15% αναμένονται το επόμενο διάστημα στα γάλατα, τη φέτα, τον καφέ, το αλεύρι, τα δημητριακά, το ψωμί, τα ζυμαρικά, τα κατεψυγμένα λαχανικά, τα τοματοειδή. (...) Έτσι λοιπόν η κυβέρνηση ενώ κόβει τους μισθούς αφήνει ασύδοτους του επιχειρηματίες και τις πολυεθνικές . Πριν είναι αργά πρέπει να δημιουργηθεί κίνημα ενάντια στην ακρίβεια . Συνδικάτα, καταναλωτικές οργανώσεις ,παραγωγοί ,κόμματα της Αριστεράς, πρέπει να συντονίσουν τις δυνάμεις τους και να δημιουργήσουν κίνημα για αυξήσεις μισθών και πάγωμα των τιμών . Δεν πρέπει ακόμα μια φορά οι εργαζόμενοι οι καταναλωτές και η κοινωνία να πληρώσουν τα κερδοσκοπικά παιχνίδια των πολυεθνικών που έχουν αρωγό την κυβέρνηση.
09
09

Δημήτρης Χριστόπουλος: Γιατί (πραγματικά) αναβάλλεται η πανεπιστημιακή αστυνομία

Όποιος λοιπόν στοιχειωδώς έχει εικόνα του ελληνικού πανεπιστημίου, ξέρει ότι η τυχόν εμφάνιση ειδικών φρουρών σε αυτό με το που ανοίξει για μαθήματα θα είναι το πιο εκρηκτικό υλικό που θα μπορούσε κανείς να επινοήσει. Πραγματικό φουρνέλο! Χαίρομαι λοιπόν που έστω και με προσχηματικά επιχειρήματα, η κυβέρνηση παραπέμπει στις καλένδες το σχέδιό της. Η δυσαρέσκεια μου - και πολλών άλλων συναδέλφων - είναι ότι το σχέδιο δεν εγκαταλείπεται. Ξέρω φυσικά ότι κάτι τέτοιο θα ήταν πολιτικός κόλαφος. Για το λόγο αυτό, εντός ολίγων ημερών θα καταθέσουμε και την αίτηση ακύρωσης της προκήρυξης για τη συγκρότηση του σώματος των ειδικών φρουρών στα πανεπιστήμια με την ελπίδα ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας θα τιμήσει το άρθρο 16 του Συντάγματος που παραβιάζεται σφόδρα με το νόμο αυτόν.
09
09

Πάνος Σκουρλέτης: Το παράδειγμα του Σίμου Ρούσσου στο Χαλάνδρι και το χρέος που βαρύνει την κυβέρνηση για το άνοιγμα των σχολείων

Λίγες ημέρες πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, ο δήμαρχος Χαλανδρίου, Σίμος Ρούσσος, ανέλαβε την ευθύνη να βελτιώσει τους υγειονομικούς όρους λειτουργίας στα σχολεία του δήμου του, παρά τη σημαντική επιβάρυνση για τον δημοτικό προϋπολογισμό. Αντιθέτως, η κυβέρνηση αρνείται να χρησιμοποιήσει τα οικονομικά και άλλα μέσα που διαθέτει προς αυτή την κατεύθυνση, παρ’ ότι οι προειδοποιήσεις των ειδικών προδιαγράφουν μια ακόμη πιο δύσκολη κατάσταση τους επόμενους μήνες, λόγω της αποτυχίας να καλυφθεί το αναγκαίο ποσοστό εμβολιασμού του πληθυσμού, σε συνδυασμό με την μετάλλαξη «Δ». Στο Χαλάνδρι, ο δήμος αύξησε κατά 50% τον αριθμό των σχολικών καθαριστριών σε σχέση με πέρυσι, επιβαρυνόμενος με 200.000 ευρώ, προκειμένου να εξασφαλιστεί επαρκέστερος καθαρισμός στις σχολικές αίθουσες για την καλύτερη προστασία των παιδιών και των διδασκόντων. Ταυτόχρονα, λαμβάνει μια σειρά μέτρων για την έγκαιρη προετοιμασία των σχολείων και την επάρκεια σε μέσα ατομικής προστασίας. Οι εκκλήσεις για μικρότερο αριθμό μαθητών ανά τάξη, ειδικά στα πυκνοκατοικημένα αστικά κέντρα, για πρόσληψη επιπρόσθετου διδακτικού προσωπικού, για επιπλέον μέτρα προστασίας ανά τάξη, δεν εισακούστηκαν από την κυβέρνηση. Τα σχολεία ανοίγουν χωρίς να έχει ληφθεί κανένα επιπλέον μέτρο, εκτός των self-tests για τους μαθητές που δεν έχουν εμβολιαστεί. Ακόμη χειρότερα, προβλέπεται το κλείσιμο των τμημάτων να γίνεται μόνο όταν νοσήσουν το 50% συν 1 των παιδιών της τάξης. Και οι ελλείψεις δεν σταματούν εδώ, καθώς είναι έκδηλη η ανάγκη για αύξηση του προσωπικού καθαριότητας στα σχολεία, όπως δείχνει και το παράδειγμα του δήμου Χαλανδρίου, με χρηματοδότηση των δήμων για την κάλυψη της πρόσθετης δαπάνης. Ακόμη κι αυτή τη στιγμή, λίγο πριν ανοίξουν τα σχολεία, δεν είναι αργά. Το Υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία με κάθε φορέα του δημοσίου να διερευνήσει τη διαθεσιμότητα χώρων και να εξασφαλίσει το διδακτικό προσωπικό, για να αραιώσει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα. Να ενισχύσει τα υγειονομικά πρωτόκολλα για τα σχολεία, καθώς θα λειτουργήσουν μέσα σε ένα περιβάλλον ακόμη χειρότερο από πέρυσι, λόγω των μεταλλάξεων που έχουν εμφανιστεί στο μεταξύ. Να στηρίξει δασκάλους, καθηγητές και μαθητές. Να εξετάσει τα αιτήματα των δήμων, όπως αυτό του δήμου Χαλανδρίου, για τη λειτουργία των σχολείων και να εξασφαλίσει την έκτακτη οικονομική ενίσχυσή τους, έτσι ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο έργο τους. Η κυβέρνηση έχει σημαντικές ευθύνες και οφείλει να τις αναλάβει πλήρως.
09
09

Ρέι Μπράντμπερι: Θα μείνω στον Άρη και θα διαβάσω ένα βιβλίο!

Ray Bradbury «Τα χρονικά του Άρη», μετάφραση: Δημήτρης Αρβανίτης, πρόλογος: Jorge Luis Borges, εκδόσεις Άγρα, 2021 Ray Bradbury «Ο εικονογραφημένος άνθρωπος», μετάφραση – επίμετρο: Βασίλης Δουβίτσας, β΄ επίμετρο: Margaret Atwood, εκδόσεις Άγρα, 2021 Στις συνεντεύξεις του, ο Ρέι Μπράντμπερι δήλωνε πως δεν πιστεύει στα κολέγια και τα πανεπιστήμια. Οι βιβλιοθήκες τον είχανε μεγαλώσει. Τελείωσε το σχολείο στην αιχμή του Μεγάλου Κραχ του ’29 και με γονείς φτωχούς δεν μπόρεσε να πάει για ανώτερες σπουδές. Ούτως, φοιτούσε στις βιβλιοθήκες, τρεις φορές την εβδομάδα επί δέκα χρόνια κρατώντας λεπτομερείς σημειώσεις. Αυτά ήταν τα πανεπιστήμια του πιο σημαντικού –μαζί με τον Φίλιπ Κ. Ντικ– συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας. Αν και ο Μπράντμπερι απέρριπτε κατηγορηματικά το εν λόγω είδος, καθώς διατεινόταν πως «η επιστημονική φαντασία είναι η απεικόνιση του πραγματικού. Ενώ η λογοτεχνία είναι η απεικόνιση του φανταστικού». Γράφοντας για το μακρινό μέλλον κριτίκαρε την περιρρέουσα κοινωνική ατμόσφαιρα στην εποχή του Ψυχρού Πολέμου και του φασίζοντος μακαρθισμού. Γεννημένος το 1920, σε μια εποχή που τίποτε δεν προμήνυε την αλματώδη ανάπτυξη της τεχνολογίας, ο συγγραφέας απ’ το Ιλινόι εντρύφησε στα περιπετειώδη, στα γοτθικά μυθιστορήματα του προηγούμενου αιώνα: Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, Χ. Φ. Λάβκραφτ αλλά κυρίως Έντγκαρ Άλαν Πόου, όπως υπογραμμίζει στον πρόλογο των Χρονικών του Άρη ο Χόρχε Λούις Μπόρχες. Εξαιρετικός παραμυθάς, ένας ποιητής του μέλλοντος –ελεγειακός με όλη την σημασία της έννοιας– χαίρει μεγάλης δημοφιλίας, με δημιουργική πορεία εξήντα χρόνων: συλλογές διηγημάτων, μυθιστορήματα, δοκίμια, θεατρικά έργα – πλήθος τα σενάρια για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Πέρα από τα Χρονικά και τον Εικονογραφημένο άνθρωπο, εξίσου σπουδαία είναι επίσης τα: «Φαρενάιτ 451» (μτφ: Βασίλης Δουβίτσας, εκδόσεις Άγρα), «Κάτι κολασμένο έρχεται προς τα δω» (μτφ: Βασίλης Καλλιπολίτης, εκδόσεις Αίολος) «Κρασί από πικραλίδα» (μτφ: Μιχάλης Μακρόπουλος, εκδόσεις Καστανιώτης).
09
09

Ανδρέας Μαράτος: Ο Μίκης και ο διεθνισμός της ουτοπίας της ανυπότακτης Ρωμιοσύνης

Η «Μπαλάντα του Μαουτχάουζεν», σε ποίηση του Ιάκωβου Καμπανέλλη, κρατούμενου στο στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Αυστρία από το 1943 ώς το 1945, είναι το πρώτο έργο που έγραψε ο Μίκης Θεοδωράκης ειδικά για τη φωνή της Μαρίας Φαραντούρη. Καμπάνες πένθιμες ανοίγουν και δοξαστικές της ανάστασης κλείνουν αυτόν τον ελεγειακό κύκλο. Ηλεκτρική κιθάρα στη θέση του μπουζουκιού, βιολοντσέλο, φλάουτο και τύμπανα. Η αντίστιξη με μια σχεδόν ανάλαφρη μελωδία του Μότσαρτ υπομνηματίζει με τραγική ειρωνεία την τύχη του δραπέτη -«Α, τι θανάσιμη ερημιά στου Μπέρτολτ Μπρεχτ τη χώρα». Σ’ αυτή τη χωρική εφιαλτική συμπύκνωση, το έσχατο όριο της ανθρώπινης ιστορίας, το έργο αντιτάσσει ένα βλέμμα μεταξύ δύο κρατουμένων, ενός άντρα και μιας γυναίκας, που τους χωρίζουν τα συρματοπλέγματα, η ταπείνωση της ύπαρξής τους και ο θάνατος. Ο ποιητής κρατιέται απ’ αυτό το ίσως ονειρικό «σιωπηλό αλληλοκοίταγμα» -«Κορίτσι με τα φοβισμένα μάτια άμα τελειώσει ο πόλεμος μη με ξεχάσεις»- για να αντέξει, να επιβιώσει, να κρατήσει τη μνήμη. Να μιλήσει για τη γύμνια, την εκμηδένιση, τον αριθμό, το κίτρινο αστέρι, τη σκάλα του μαρτυρίου, τον βράχο του εξευτελισμού, τη σιωπηρή συνενοχή των χωρικών, τους θαλάμους αερίων, όλα τα μέρη του θανάτου. Το «Romancero Gitano» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα απέδωσε στα ελληνικά ο Οδυσσέας Ελύτης και ο Μίκης το μελοποίησε λίγο πριν από τη δικτατορία. Τα εφτά τραγούδια παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά σε συναυλία στη Ρώμη με τη Μαρία Φαραντούρη. Υπάρχει μια βαθύτερη συγγένεια του Θεοδωράκη με τον Λόρκα, που εδράζεται όχι μόνο στις ανοιχτές πληγές των δύο λαών από τον φασισμό, αλλά και στη συνειδητή επιλογή και των δύο, σε διαφορετικούς τόπους και χρόνους, να στραφούν στην παράδοσή τους, με τα εργαλεία της κλασικής τους παιδείας και των συγκαιρινών τους αισθητικών αναζητήσεων, δημιουργώντας έργα καινοτόμα βαθιάς και γνήσιας λαϊκότητας. «Σ’ αυτή τη δραματική στιγμή του κόσμου, ο καλλιτέχνης πρέπει να κλαίει και να γελάει με το λαό του… Ο πόνος του ανθρώπου και η σταθερή αδικία που βασιλεύει στον κόσμο μ’ εμποδίζουν να μεταφέρω το σπίτι μου στ’ άστρα» θα πει ο ποιητής. Ο Θεοδωράκης συνομίλησε με το σχεδόν αρχετυπικό σύμπαν του Λόρκα, που το κατοικούν Τσιγγάνες, ταυρομάχοι, λαθρέμποροι, αντάρτες, αγόρια και κορίτσια, αλλόκοτα φεγγάρια, ζωντανοί άνεμοι, άλογα και ταύροι, αρχαία ποτάμια κι αιωνόβια δέντρα ορίζοντας ένα σύνολο εξαίσιων μελωδιών με ισπανική ατμόσφαιρα, έναν θρηνητικό και δοξαστικό κύκλο έρωτα, αντίστασης και θανάτου. Η Μαρία Φαραντούρη, με τη φωνή της βγαλμένη από τα βάθη των αισθημάτων, της μνήμης και της Ιστορίας, υπηρετεί αυτόφωτα αυτή τη μυστηριακή συνάντηση. Το «Canto General» του Πάμπλο Νερούδα είναι η Βίβλος της νοτιοαμερικανικής ηπείρου. Ξεκινά από τη γέννηση της γης της, των βουνών και των νερών της, των ζωντανών και των πουλιών της και οικοδομεί ένα σύμπαν με κέντρο τον άνθρωπο, που κοπιάζει, που δύναται, που επιθυμεί, που αγαπά, τον άνθρωπο που αντιστέκεται, που εξεγείρεται, που ονειρεύεται, τον δυναστευόμενο άνθρωπο. Μικρές και μεγάλες ιστορίες ανθρώπων στο καμίνι της ηπείρου. Οι εταιρείες που καρπώνονται ό,τι παράγουν. Οι στυγνοί δικτάτορες. Και οι ελευθερωτές.
09
09

Ανδρέας Μαράτος: Ο Διόνυσος του Μίκη Θεοδωράκη

Κοινό στοιχείο των περισσότερων τραγουδιών είναι ο ασίκικος ρυθμός, ένας μουσικός δρόμος με διονυσιακή ιδιοσυγκρασία που εμπνεύστηκε ο Μίκης Θεοδωράκης χτίζοντας καταγωγικές γέφυρες με τις μουσικές των παράλιων της Μικράς Ασίας, γενέθλιο τόπο της μητέρας του. Ο Διόνυσος αποτελεί, κατά τον δημιουργό του, ένα μουσικό θρησκευτικό δράμα. Μέσα από τη δίκη, την καταδίκη και την νεκρική πομπή ολοκληρώνεται μια αλληγορία για τον εξεγερμένο άνθρωπο και το τραγικό του «τέλος» στις συμπληγάδες της εποχής που λειτουργεί και ως αυτοβιογραφικός αναστοχασμός. Αναδεικνύεται έτσι στο έργο δυναμικά η σχέση μορφής και περιεχομένου ως μια διαλεκτική ενότητα, ως μια ολότητα ικανή να διαυγάσει τα διαφαινόμενα συγκαιρινά της αδιέξοδα και ταυτόχρονα γεμάτη από πύκνωση ιστορικού χρόνου, από προτροπή αναμνημόνευσης κι από ανάγκη λύτρωσης. Ένας ολόκληρος κόσμος λάμπει ολόφωτος μέσα του λίγο προτού βυθιστεί στη σιωπή. Θα έλεγα λοιπόν πως ο Διόνυσος λειτουργεί σαν μια, κατά Μπένγιαμιν, διαλεκτική εικόνα. Διασώζει από τη λήθη, την παραχάραξη και την αφομοίωση μια εικόνα του παρελθόντος που αστράφτει φευγαλέα στο παρόν. Ο κύκλος τραγουδιών αναφέρεται σε μια χωροχρονική πομπή μέσα στην πόλη της Αθήνας, που ακολουθεί τη διαδρομή Μακρυγιάννη 1944 και μέσω Συντάγματος- Πανεπιστημίου- Σταδίου τη δεκαετία του ’60 θα επιστρέψει ξανά στου Μακρυγιάννη και τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και θα οδηγηθεί στην Πνύκα του 1984 όπου ο Διόνυσος, μετά από στημένη δίκη με κριτές τους τυράννους του, θα τιμωρηθεί παραδειγματικά υπό το άγρυπνο βλέμμα της Ακρόπολης η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, όχι μόνο σφραγίζει την ταυτότητα της πόλης αλλά χρεώνεται και τις μεταμορφώσεις που της επιβάλλουν οι κυρίαρχες ιδεολογίες και οι ευμετάβλητες συλλογικές νοοτροπίες. Θα επισημάνει στο σημείωμά του ο Χατζιδάκις, παρουσιάζοντας το έργο: «Ο Διόνυσος, όπως είναι γνωστό, έλαβε μέρος στη μάχη του Μακρυγιάννη, το Δεκέμβρη του 1944. Στις 10 του Δεκέμβρη ο αγγλικός στρατός κατέλαβε την Ακρόπολη. Παρά την υπόσχεσή τους ότι θα σεβαστούν το ιερό μνημείο, από κει πισώπλατα ήρθε το θανάσιμο πλήγμα. Ο Διόνυσος κηδεύτηκε την ίδια μέρα […] μαζί με δεκάδες άλλα αγόρια και κορίτσια που είχαν προσφέρει κι αυτά τα νιάτα τους στην Άνοιξη. Η φανταστική πομπή ξεκίνησε από τη γωνία Τζιραίων και Συγγρού και στη συνέχεια ακολούθησε προς τ’ αριστερά τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Ήταν φυσικό η ζωή της Ελλάδας να κινηθεί από τότε με άξονα την πομπή του Διονύσου. Οι Έλληνες φώναζαν: ο Διόνυσος ζει- ο Λαμπράκης ζει- ο Πέτρουλας ζει- ο Παναγούλης ζει- και ούτω καθεξής. Γιατί φυσικά ο Διόνυσος, παρότι νεκρός, διατηρούσε, ως ημίθεος, ολοζώντανη την παρουσία του […]».