Βίντεο

Πέτη Πέρκα: Μοτίβο ΝΔ: Απόσυρση του δημοσίου, ιδιωτικοποίηση, κατάργηση ελεγκτικών μηχανισμών, απέχθεια στη συλλογική δράση και στον συνεργατισμό

Αποσπάσματα από την Εισήγηση της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέα της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς Πέτης Πέρκα στην Ολομέλεια της Βουλής στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για τα ύδατα στη Θεσσαλία, τα δάση, τη χωροταξική και πολεοδομική πολιτική και την ενεργειακή ασφάλεια
«Εάν εσείς του ‘’ΜΕΝΟΥΜΕ ΕΥΡΩΠΗ’’ ακολουθούσατε στο ελάχιστο τα ευρωπαϊκά πρότυπα και οδηγίες, θα έπρεπε: Να συμμορφωθείτε με το άρθρο 8 της Σύμβασης Ααρχους, που επιβάλει για τη διαδικασία νομοθέτησης ότι “πρέπει να καθορίζονται επαρκή́ χρονοδιαγράμματα για πραγματική́ συμμετοχή́”. Τις οκτώμιση μέρες δεν τις λες και επαρκές χρονοδιάγραμμα, για δε την πραγματική συμμετοχή ούτε λόγος! Υπάρχει σαφώς παράβαση του άρθρου 8 της σύμβασης Ααρχους, όπως ερμηνεύτηκε από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ).
Η προσχηματική διαβούλευση των οκτώμιση (8,5) ημερών «τρέχει» παράλληλα με τη διαβούλευση επί της μελέτης (σε άπταιστα αγγλικά) της ολλανδικής εταιρείας (HVA Masterplan), προτάσεις της οποίας εμπεριέχονται ήδη στο παρόν νομοσχέδιο.
Το ερώτημα λοιπόν είναι εάν οι ρυθμίσεις του Ν/Σ θα αντικαταστήσουν τις προβλέψεις του HVA Master Plan ή αν οι ρυθμίσεις του Ν/Σ θα εφαρμοστούν σε συνάρτηση με τις ως άνω προβλέψεις του HVA Master Plan. Δηλαδή εάν το αυγό έκανε την κότα ή η κότα το αυγό…
Αυτό που επιφύλασσε η κυβέρνηση στην πολύπαθη Θεσσαλία, είναι η ίδρυση ενός ιδιωτικού οργανισμού με απώτερο στόχο την ιδιωτικοποίηση των υδάτινων πόρων της Θεσσαλίας για αρχή…. γιατί φαίνεται να αποτελεί πιλότο και για τις υπόλοιπες περιοχές.
Καταντήσατε τη χώρα αποικία. Η Fraport στην Ελλάδα ανεξέλεγκτη, αφού φροντίσατε να καταργήσετε τις αεροπορικές αρχές στα αεροδρόμια. Στη Γερμανία με δημόσια ελεγκτική αρχή σε όλα τα αεροδρόμια. Μόνο στην Ελλάδα μια μη κρατική σιδηροδρομική εταιρία εξασφαλίζει σύμβαση για τις άγονες γραμμές για 15 χρόνια – χρονικό διάστημα πρωτοφανές στην Ευρωπαϊκή Ένωση για μη κρατική εταιρία – στην Ιταλία βέβαια άλλο καθεστώς αφού η Hellenic Train είναι ούτως ή άλλως δημόσια. Στην Ολλανδία υπάρχει ο Οργανισμός Διαχείρισης των Νερών της Ολλανδίας και των Πλημμυρών της Ολλανδίας. Είναι ένας δημόσιος οργανισμός, με τον οποίο συνεργάζονται 21 Περιφέρειες. Στην Ελλάδα οι Ολλανδοί ήρθαν να μας εκπονήσουν το Σχέδιο για τη Θεσσαλία που ταιριάζει πράγματι σε αποικία. Άλλωστε η Ολλανδική εταιρία εξειδικευόταν σε ανάπτυξη έργων τροπικής καλλιέργειας στην Αφρική και ΝΑ Ασία. Διαχείριση γεωργικών εκτάσεων και εμπορία προϊόντων, όπως ζάχαρη, σε πρώην αποικίες της Ολλανδίας.
Προφανώς η επιλογή της εταιρίας HVA δεν έγινε με κριτήριο την επιστημονική επάρκεια που απαιτείται για την αντιμετώπιση κλιματικών καταστροφών και βιώσιμης αντιπλημμυρικής θωράκισης αγροτικών περιοχών.
Και το σίγουρο είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση περιφρόνησε την ελληνική επιστημονική κοινότητα και κυρίως το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας που έχει δουλέψει πάνω σε σχετικά θέματα της περιοχής.
Εάν εσείς του ‘’ΜΕΝΟΥΜΕ ΕΥΡΩΠΗ’’ ακολουθούσατε στο ελάχιστο τα ευρωπαϊκά πρότυπα και οδηγίες, δεν θα είχατε αμελήσει την οδηγία-πλαίσιο 2000/60 για τα ύδατα και την οδηγία 2007/60 για τη διαχείριση των κινδύνων πλημμύρας, με αποτέλεσμα την παραπομπή της χώρας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Επίσης θα ξέρατε ότι λόγω των παραπάνω οδηγιών, σε συνδυασμό και με την οδηγία 2001/42 για τη στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση, σε κανένα κράτος μέλος δεν προβλέπεται ΝΠΙΔ, λόγω ασυμβατότητας.
Κ. Υπουργέ, προσπαθείτε τόσες μέρες να μας πείσετε ότι δεν πρόκειται για ιδιωτικό οργανισμό.
Απαντάμε ότι πρόκειται ξεκάθαρα για οργανισμό ιδιωτικού δικαίου, ο οποίος ρητά θα λειτουργεί με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας.
Η δικαιολογία ότι τα μετοχικά δικαιώματα θα παραμείνουν στα χέρια των αρμοδίων Υπουργείων δεν είναι επαρκής. Δεν παρέχονται εγγυήσεις ότι δεν μπορεί να τροποποιηθεί το σχετικό άρθρο που υποτίθεται προβλέπει ότι το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει 100% στο δημόσιο. Δεν υπάρχει καν η αναφορά για μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα.
Σε αυτό το πνεύμα επιδιώκεται η εξαίρεση του ΟΔΥΘ Α.Ε. από τη νομοθεσία που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις, και τα εχέγγυα διασφάλισης του δημόσιου συμφέροντος. Εξαιρείται από τις διατάξεις που αφορούν την ψηφιακή διαφάνεια, προβλέπεται ότι δεν ανήκει στις «δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς».
Ο ΟΔΥΘ ΑΕ, ενσωματώνοντας τους ΤΟΕΒ, θα είναι πάροχος υπηρεσιών ύδατος άρδευσης και μάλιστα θα έχει δεσπόζουσα θέση στην αγορά, θα είναι και διαχειριστής των υδάτων, αφού θα αδειοδοτεί τις χρήσεις νερού και ελεγκτικός φορέας, με τη δυνατότητα επιβολής προστίμων, αγγίζοντας το στενό πυρήνα των υπηρεσιών και της εξουσίας του δημοσίου. Απαλλάσσεται από κάθε δημοτικό, κοινοτικό και υπέρ τρίτων τέλος, όμως οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης και οι ΔΕΥΑ θα πρέπει να αποδίδουν το περιβαλλοντικό τέλος υπέρ του ΟΔΥΘ, ο οποίος δεν θα πληρώνει τέλη υπέρ τρίτων, αλλά θα μπορεί να εισπράττει.
Και ενώ προβλέπονται όλα αυτά, από κανένα άρθρο του νομοσχεδίου δεν προκύπτει ότι ο ΟΔΥΘ Α.Ε. δεσμεύεται για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων. Η πρόκληση της κλιματικής αλλαγής, και της προσαρμογής σε αυτή, δεν περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο (εκτός ίσως από τον τίτλο), και προφανώς δεν αφορά τον ΟΔΥΘ Α.Ε., που δεν αναλαμβάνει κανένα σχετικό ρόλο.
Καμία διάταξη δεν διασφαλίζει την προσιτότητα του νερού για τους πολίτες, όπως επιβάλλει η συνταγματικά επιβεβλημένη αρχή. Καμία διάταξη δεν αναγνωρίζει σαφώς ούτε τον κοινωφελή χαρακτήρα του.
Κ. Υπουργέ επιμένετε ακόμα ότι πρόκειται για δημόσιο φορέα;
Ακούσαμε τους φορείς. Οι τοποθετήσεις τους ‘καταπέλτης’ και σχεδόν όλοι διαφωνούν με την επιχειρούμενη ιδιωτικοποίηση των υδάτων της Θεσσαλίας. «Αποσύρετε το νομοσχέδιο», σας είπαν.
Πάμε όμως και σε καταφανείς αδικίες που ρισκάρουν τη συνταγματικότητα του νομοσχεδίου. Καταργούνται και ενσωματώνονται στον ΟΔΥΘ οι Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων. H κατάργησή τους θα οδηγήσει σε αύξηση των λειτουργικών εξόδων και, ως αποτέλεσμα, της εισφοράς για την άρδευση.
Επηρεάζονται επίσης οι υπάλληλοι, που θα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες βάσει της υπηρεσίας ή του οργανισμού από τον οποίο προέρχονται. Υπάρχουν όμως και χειρότερα: καταργείται η μονιμότητα δημοσίων υπαλλήλων που καθίστανται αυτοδικαίως προσωπικό του Ο.Δ.Υ.Θ. Α.Ε. με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Είπατε ότι θα φέρετε νομοτεχνική βελτίωση. Την περιμένουμε.
Ξέρουμε ότι δεν πολυχωνεύετε τη μονιμότητα, ξέρουμε και ότι δεν μπορείτε να περιμένετε την αναθεώρηση του Συντάγματος – όπως με θράσος είπε ο κ. Πιερακάκης – θα τολμήσετε να ψηφίσετε αυτή την αντισυνταγματική διάταξη;
Σταματήστε επιτέλους τις ακροβασίες και τα επικίνδυνα πειράματα με τελικά θύματα τους πολίτες και τους υπαλλήλους.
Δασικά
Και το μοτίβο συνεχίζεται και στα δάση. Απόσυρση του δημοσίου και στη διαχείριση των δασών. Υπενθυμίζουμε το άρθρο 24 του Συντάγματος που ορίζει ότι η ευθύνη για τη διαχείριση και προστασία των δασών ανήκει στο κράτος.
Πρέπει να παραδεχθούμε ότι είστε εξαιρετικά επινοητικοί…εκτός εάν δεν είναι δικές σας ιδέες. Πώς γίνεται λοιπόν και η ιδιωτικοποίηση των δασών; Μέσω των «Συνεργατικών Υβριδικών Σχημάτων».
Η επικαλούμενη ‘ισότιμη’ συμμετοχή των Δασικών Συνεταιρισμών Εργασίας (ΔΑ.Σ.Ε.), με ποσοστό 50%, είναι τουλάχιστον προσχηματική, αφού οι ΔΑ.Σ.Ε. μπαίνουν ως ‘δούρειος ίππος’ για να πάρουν τα κρατικά δάση οι ξυλοβιομήχανοι, και μάλιστα με επιδότηση.
Αντί να ενισχυθούν και να αναλάβουν ενεργό ρόλο στη διαχείριση των δασών οι Δασικές Υπηρεσίες που βρίσκονται ήδη σε κρίσιμη κατάσταση, σχεδιάζετε υβριδικά συνεργατικά μοντέλα, αποκλείοντας τη συμμετοχή μικρών τοπικών συνεταιριστικών δομών, οι οποίες θα ευνοούσαν τις τοπικές κοινωνίες και την τοπική οικονομία.
Αυθαίρετη δόμηση
Με το σχέδιο νόμου προτείνεται μια νέα δομή για τον έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης, και ουσιαστικά συγκεντρώνονται όλες οι σχετικές αρμοδιότητες στο κεντρικό επίπεδο της διοίκησης.
Δεν εξηγείται ούτε το γιατί γενικά προτείνεται η κατάργηση της υφιστάμενης δομής (Κεντρικό-Περιφερειακά-Τοπικά Παρατηρητήρια ν. 4495/2017) ούτε το πώς η νέα δομή θα τα επιλύσει.
Πολύ λογικό, αφού καμία πολιτική ελέγχου αυθαιρέτων δεν έχει εφαρμοστεί́ επί της ουσίας, παρά τις περί του αντιθέτου δηλώσεις του ΥΠΕΝ. Ποτέ δεν έγινε δημοσιοποίηση στοιχείων και ούτε αποτίμηση για το αποτέλεσμα των πολιτικών σας για την αυθαίρετη δόμηση.
Όπως έχουμε καταγγείλει πολλές φορές, με κάθε νομοθέτημά σας περιορίζετε έως εξαφάνισης τον Δημόσιο Έλεγχο. Έτσι και τον έλεγχο των αυθαίρετων κατασκευών, τον αναθέτετε στους «ελεγκτές δόμησης» και σε ασαφή κλιμάκια ελέγχου.
Εάν πραγματικά επιθυμούσατε τον περιορισμό της αυθαιρεσίας, θα αφήνατε τον έλεγχο στην τοπική διοίκηση, θα κάνατε προσλήψεις μηχανικών για τα Τμήματα Ελέγχου Κατασκευών και δεν θα τον αναθέτατε στα χέρια και την κρίση ασαφών Κλιμακίων ελέγχου.
Η καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης απαιτεί πολιτική βούληση με έμφαση στην εφαρμογή και διαφάνεια. Κάτι που δεν χαρακτηρίζει την κυβερνητική πολιτική αφού ακολουθεί και εδώ το γνωστό μοτίβο.
Ενεργειακά άρθρα
Τα είπαμε αναλυτικά στις επιτροπές, θα αναφερθώ μόνο στο Πρόγραμμα «Απόλλων».
Η κυβέρνηση της ΝΔ είναι εμμονικά προσκολλημένη στην εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων. Ενώ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα μπορούσε να διασφαλίσει κονδύλια ώστε να ιδρύσουν όλοι οι Δήμοι της Ελλάδας Ενεργειακές Κοινότητες, η ΝΔ επιλέγει να χρηματοδοτήσει έργα ιδιωτών που έχουν Οριστική Προσφορά Σύνδεσης και περιμένουν να συνδεθούν στο Δίκτυο.
Όπως έχει παραδεχτεί η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, σκοπός είναι να συνδεθούν κάποια έργα ιδιωτών. Καμία σχέση με την ενεργειακή δημοκρατία και την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας.
Η ενεργειακή δημοκρατία διανθίζει φιλολογικά τα κείμενα και τις εξαγγελίες σας, όμως αλλιώς πράττετε.
Το πρόγραμμα που μας παρουσιάζετε είναι σε αντίθεση με το πνεύμα του συνεργατισμού, το πνεύμα δηλαδή των Ενεργειακών Κοινοτήτων.
Οι ‘’ΜΕΝΟΥΜΕ ΕΥΡΩΠΗ’’ αγνοούν την πρόβλεψη του RepowerEU για τη σύσταση τουλάχιστον μιας ενεργειακής κοινότητας σε δήμους άνω των 10.000 κατοίκων.
Γενική θέση της Νέας Αριστεράς είναι τουλάχιστον το 25% της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ να προέρχεται από ενεργειακές κοινότητες (>60 μελών), με κοινωφελή χαρακτήρα, καθώς και να εξασφαλίζεται υποχρεωτική παροχή ποσοστού μετοχών ανά αιολικό έργο στις τοπικές κοινότητες μέσω ενεργειακών κοινοτήτων.
Κλείνοντας, θέλω να περιγράψω αυτό το μοτίβο που προκύπτει από ένα σύστημα πεποιθήσεων που δαιμονοποιεί τη συλλογική δράση και έχει κηρύξει πόλεμο σε κάθε μορφή ελέγχου των εταιρειών και σε οτιδήποτε δημόσιο.
Είναι αδύνατον να αντιμετωπίσετε τις σύγχρονες προκλήσεις, όπως π.χ. την πράσινη μετάβαση που απαιτεί συλλογική δράση σε πρωτοφανή κλίμακα και τη δραστική χαλιναγώγηση των δυνάμεων της αγοράς, οι οποίες είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνες για τη δημιουργία και την όξυνση της κρίσης.
Το μοτίβο λοιπόν είναι απλό και ευδιάκριτο:
Απόσυρση του δημοσίου, και στη Θεσσαλία, και στα Δάση, και στην πολεοδομία και στην ενέργεια. Και στην παιδεία και στην υγεία και στα Τέμπη.
Ιδιωτικοποίηση: και στη Θεσσαλία, και στα Δάση, και στην πολεοδομία και στην ενέργεια. Και στην παιδεία και στην υγεία και στα Τέμπη
Κατάργηση ελεγκτικών μηχανισμών: και στη Θεσσαλία, και στα Δάση, και στην πολεοδομία και στην ενέργεια. Και στην παιδεία και στην υγεία και στα Τέμπη
Απέχθεια στη συλλογική δράση και στον συνεργατισμό: και στη Θεσσαλία, και στα Δάση, και στην πολεοδομία και στην ενέργεια. Και στην παιδεία και στην υγεία και στα Τέμπη και ΠΑΝΤΟΥ».