Macro

17
12

Τομά Πικετί: Μια πρόταση για τη σωτηρία της Ευρώπης, πριν να είναι αργά

Σήμερα η Ε.Ε. συνθλίβεται ανάμεσα από τη μια σε πολιτικές κινήσεις, το πρόγραμμα των οποίων περιορίζεται στο να εκδιώκουν ξένους και πρόσφυγες από τις χώρες τους και από την άλλη σε κόμματα που συνεχίζουν σε μια άνευ όρων διαλυτική φιλελευθεροποίηση της Ε.Ε. Να σπάσουμε αυτόν τον φαύλο κύκλο προς τη κατεύθυνση μιας πολιτικής, κοινωνικής και οικολογικής επανίδρυσης της Ευρώπης
17
12

Μικροκομματικοί χειρισμοί ενός «εθνικού ζητήματος»

Η πείρα μάς έχει διδάξει, όταν ακούμε μεγάλες κουβέντες για «εθνικά ζητήματα», να ψάχνουμε λίγο πιο κάτω από την επιφάνεια, για να βρούμε τα μικροκομματικά συμφέροντα. Αυτό χρειάζεται να κάνουμε και με την πρόσφατη «εθνική αγανάκτηση» της ηγεσίας τής ΝΔ για την «πρόκληση Ζάεφ», αλλά και για την «ενδοτικότητα» της κυβέρνησης, που αποθρασύνει τους «Σκοπιανούς». Όλοι γνωρίζουμε πως η ηγεσία της ΝΔ σκλήρυνε τη στάση της στο μακεδονικό, όταν είδε την κοσμοσυρροή στα συλλαλητήρια. Έκτοτε δεν αφήνει ευκαιρία που μπορεί να της δοθεί, για να σηκώσει στο έπακρο τους τόνους, μέχρι του σημείου να λέει στη Βουλή ο ηγέτης της λόγια που μόνο στα καφενεία μπορεί να ακούσει κανείς, όπως εκείνη η απαράδεκτη αποστροφή περί συναλλαγής: πάρτε τη μη περικοπή των συντάξεων και «παραδώστε» μας τη Μακεδονία.
17
12

Αννέτα Καββαδία: Το χάσμα που χωρίζει τα αξιακά προτάγματα της Αριστεράς από αυτά των θιασωτών του νεοφιλελευθερισμού, είναι τεράστιο

Το γεγονός ότι ακροδεξιές, αντιδημοκρατικές, ρατσιστικές, μισαλλόδοξες, σεξιστικές φωνές έχουν φουντώσει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες δεν είναι άσχετο με τις πολιτικές οικονομικής λιτότητας που επέβαλλαν, και την περιφρόνηση προς τη δημοκρατία που επέδειξαν οι νεοφιλελεύθερες κυβερνήσεις, όλη την προηγούμενη περίοδο. Απέναντι σε αυτήν την άνοδο των φασιστικών φαινομένων, μια οικονομική πολιτική υπέρ των πολιτών και όχι υπέρ των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων, δεν αποτελεί μόνο ένα δίκαιο πρόταγμα αλλά είναι και η μόνη αποτελεσματική υπεράσπιση του δημοκρατικού πολιτεύματος. Ο λαός πρέπει να νιώθει ότι η κυβέρνηση που ψηφίζει λειτουργεί υπέρ του, υπερασπίζεται τα δικαιώματά του, έχει σχέδιο κοινωνικής ανασυγκρότησης η οποία θα αποφέρει κέρδη που θα μοιραστούν σε όλους.
16
12

Επισημάνσεις

Σε συσπείρωση γύρω από τον Κυριάκο Μητσοτάκη κάλεσε η “Ελεύθερη Ώρα”. Διευρύνεται το μέτωπο του δημοκρατικού φιλελευθερισμού. Πρέπει να πήραν σχετική προφητεία από τον γέροντα Παΐσιο. Ή να άλλαξε το φάρμακο με το οποίο μας ψεκάζουν. Εντάξει, είναι εβραίος ο Μητσοτάκης, αλλά μπροστά στην ανάγκη να ηττηθεί ο αντίχριστος Τζόρτζ Σόρος και να πάρει ο Πούτιν την Κωνσταντινούπολη, επιτρέπεται ένας τακτικός ελιγμός. Κρίμα που έχει πεθάνει και ο Παττακός και δεν μπορεί να ρίξει το πολιτικό του βάρος για την ενότητα της παράταξης. Έχουν πεθάνει και ο Λαδάς με τον Ντερτιλή, τι να κάνει ένας Βορίδης μόνος του. Προτάσεις στη Ν.Δ. για συνεργασία κατέθεσε και ο φύρερ μιλώντας σε διαδικτυακό κανάλι της κάτω Νυρεμβέργης. Αλλά ζητάει να του δώσουνε την Τσεχοσλοβακία. Τις προτάσεις μελετά ο Θεοδωρικάκος με τον Τσάμπερλεϊν, τον Νταλαντιέ και τον Φον Πάπεν. Από την πλευρά του, το “Μακελειό” έχει αναλάβει το άνοιγμα στον μεσαίο χώρο καλώντας σε συσπείρωση υπό τον Βαγγέλη Μαρινάκη.
16
12

Πυγμαίος πατριωτισμός

Το μόνο που ενδιαφέρει τον Κυριάκο Μητσοτάκη είναι η νομή της εξουσίας, ώστε να αποκατασταθεί η «φυσική» τάξη των πραγμάτων, η «φυσική» κατάσταση ενός κόσμου των «επάνω», ενός κόσμου πάσης φύσεως «εργοδοτών» σε οικονομικό, πολιτικό και αισθητικό επίπεδο.
16
12

Επτά άμεσες διορθωτικές κινήσεις

Η τοποθέτηση του πρωθυπουργού και προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα ότι στις επερχόμενες εκλογικές αναμετρήσεις μπορούμε να κερδίσουμε και να πετύχουμε τη μεγάλη ανατροπή με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο. Το κλίμα αλλάζει και ο δικός μας κόσμος, χάρη στις προσπάθειές μας αλλά και με αυθόρμητο τρόπο, αφυπνίζεται. (...) Υπάρχει πολύς δρόμος ακόμη, ο αντίπαλος είναι ισχυρός και δίπλα στην πολιτική αντιπαράθεση έχει προστεθεί ο παράγοντας της κοινωνικής καθήλωσης, που εκφράζεται με την αδιαφορία, με τη βουβή αίσθηση ότι είναι μάταιη η συμμετοχή στα κοινά. Αυτό που διατυπώνεται με τον δηλητηριώδη αφορισμό «όλοι ίδιοι είναι». Πρέπει με όλες μας τις δυνάμεις, με τις επιλογές μας, κυρίως, όμως, με το παράδειγμά μας, το ύφος και το ήθος της διακυβέρνησης, να αντιπαλέψουμε αυτό τον παράγοντα.
16
12

Οταν οι νεκροί μάς δείχνουν το θηρίο

Γιατί, για παράδειγμα, είχε τόση σημασία το εάν ο βάρβαρα και ξεδιάντροπα δολοφονημένος άνθρωπος, ο Ζακ, έκανε χρήση ναρκωτικών; Γιατί; Αλλάζει κάτι στο πώς βλέπουμε τις κλοτσιές των δύο ανδρών ιδιοκτητών; Τι είναι αυτό που αλλάζει; Ποιο στοιχείο ακριβώς; Αλλάζει κάτι στο πώς ερμηνεύουμε τις κλοτσιές και την καθήλωση στην οποία τον υποβάλλουν οι αστυνομικοί λίγα λεπτά αργότερα; Εάν ναι, εάν θα τα βλέπαμε αλλιώς, τι δηλώνει μια τέτοια διαφορά; Ή, αφήνοντας στην άκρη τα ναρκωτικά, γιατί τόσοι πολλοί άνθρωποι θεωρούν ότι εάν ο Ζακ μπήκε πράγματι στο μαγαζί για να κλέψει, τα γεγονότα που ακολούθησαν με κάποιον τρόπο γίνονται κατανοητά, έως και “σωστά”;
15
12

Οι μύθοι που λέει η φασιστική Ευρώπη στον εαυτό της

Οι φασίστες έχουν εμμονή με την ιστορία. Η ιδεολογία τους είναι περισσότερο ένα παραμύθι για την ταυτότητα και το παρελθόν, παρά μια οικονομική θεωρία ή μια θεωρία για το μέλλον. Αποτελείται από μισές αλήθειες για μεγαλειώδεις νίκες και βάναυσες αδικίες, περιστρέφεται γύρω από εθνικούς μύθους περί υπεροχής και αγώνα και χρησιμοποιείται σαν επίδεσμος για πληγωμένους εγωισμούς σε δύσκολες εποχές. Ο φασισμός είναι μια ιστορία που μαθαίνεται στην παιδική ηλικία και ο αγώνας ενάντια στο φασισμό είναι μια μάχη αλήθειας για το παρελθόν.
15
12

«Roma» του Alfonso Cuarón

Η αυτοβιογραφία του Cuarón αποτελεί μια σύγχρονη πολιτική τοποθέτηση. Τοποθέτηση σπάνια. Αργόσυρτη και συστηματική. Δίχως σαφείς αντιθέσεις και απλοποιήσεις. Μια τοποθέτηση που συνοψίζεται στην αφίσα της ταινίας και σε μια από τις πιο υπέροχες σκηνές της: Χέρια που αγκαλιάζουν την Κλεό στην παραλία που ενώ πάλι έκανε το καθήκον της –να διαφυλάξει τα παιδιά- σπαράζει από πόνο και ενοχή που δεν δικαιούται στο σύστημα αυτό να έχει μήτε μια στιγμή ευτυχίας. Η προστασία των παιδιών προς την Κλεό είναι μια αναγνώριση του ρόλου της, μια στιγμή ανταπόδοσης και μια απόδοση ευθύνης προς το κοινό: να αναγνωρίζουμε τι είναι αυτό που πραγματικά στηρίζει την ζωή. Η αγκαλιά των παιδιών στην Κλεό είναι μια πράξη ενάντια στην ηθική, σωματική και ιδεολογική κακοποίηση της γυναίκας.
13
12

Δημοψηφίσματα, Άμεση Δημοκρατία και Πλατείες

Το βασικό πολιτικό και ιστορικό ζήτημα είναι πως θα συνδυάσουμε τις μορφές της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας με τις μορφές της άμεσης δημοκρατίας. Η ιστορική εμπειρία έχει δείξει ότι όταν δε χρησιμοποιείται το πάντρεμα τους τότε δημιουργούμε είτε μια κοινοβουλευτική ολιγαρχία είτε έναν δεσποτισμό άλλου είδους.