Αναδημοσιεύσεις

18
01

Ακτινογραφώντας την οικονομική ανισότητα

Τις τελευταίες δεκαετίες, η εισοδηματική ανισότητα έχει αυξηθεί σε όλες σχεδόν τις χώρες, αλλά με διαφορετική ταχύτητα. Το γεγονός αυτό υποδηλώνει ότι οι θεσμοί και οι πολιτικές έχουν σημασία για τη διαμόρφωση της ανισότητας.Το 2016, το 37% του εθνικού εισοδήματος εισπράχθηκε από το 10% του πληθυσμού στην Ευρώπη έναντι 61% στη Μέση Ανατολή. Από το 1980 η εισοδηματική ανισότητα έχει αυξηθεί ραγδαία στη Νότια Αμερική, την Κίνα, την Ινδία και τη Ρωσία. Το ίδιο ισχύει και για την Ευρώπη αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό. Από μια ευρεία ιστορική προοπτική, αυτή η αύξηση δείχνει το τέλος του μεταπολεμικού καθεστώτος ισότητας το οποίο πήρε διαφορετικές μορφές σε αυτές τις περιοχές. Οι αποκλίσεις στα επίπεδα ανισότητας ήταν ιδιαίτερα ακραίες μεταξύ της Δυτικής Ευρώπης και ΗΠΑ, οι οποίες παρουσίαζαν τα ίδια επίπεδα ανισότητας το 1980 καθώς το 1% του εθνικού εισοδήματος το καρπωνόταν το 10% του πληθυσμού περίπου και στις δύο περιοχές. Το 2016 ωστόσο, τα πράγματα άλλαξαν ριζικά και στην Δ. Ευρώπη το 1% των Ευρωπαίων αύξησε το μερίδιο του στο 12% ενώ στις ΗΠΑ εκτοξεύτηκε στο 20%. Εν τω μεταξύ, στις ΗΠΑ, το κατώτατο 50% του πληθυσμού μείωσε το μερίδιό του στο εθνικό εισόδημα περισσότερο από 20% που ήταν το 1980 σε μόλις 13% πέρυσι. Η παγκόσμια εισοδηματική ανισότητα θα αυξηθεί εάν οι χώρες εξακολουθήσουν να εφαρμόζουν την ίδια συνταγή από το 1980 μέχρι σήμερα. Αυτό θα συμβεί ακόμα και στην περίπτωση που της σχετικής ανόδου του εισοδήματος σε Αφρική, Λατινική Αμερική και Ασία τις επόμενες τρεις δεκαετίες. Η παγκόσμια εισοδηματική ανισότητα θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο εάν οι χώρες ακολουθήσουν το δρόμο των ΗΠΑ την περίοδο 1980 και 2016. Ωστόσο, θα μειωθεί ελαφρά εάν ακολουθηθεί το μοντέλο της ΕΕ το ίδιο διάστημα 1980-2016. Σύμφωνα με έρευνες έχει καταδειχτεί ότι η προοδευτικότητα του φόρου είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο για την καταπολέμηση της ανισότητας. Οι προοδευτικοί φορολογικοί συντελεστές μειώνουν τόσο την μετά φόρων όσο και την προ ανισότητα. Αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι σε αυτούς που κερδίζουν πολλά δίνονται λιγότερα κίνητρα για να καρπωθούν υψηλότερο μερίδιο από την ανάπτυξη μέσω επιθετικών διαπραγματεύσεων για αυξήσεις μισθών και συσσώρευση πλούτου. Η δημοκρατική πρόσβαση στην εκπαίδευση μπορεί να επιτύχει πολλά, αλλά χωρίς μηχανισμούς για να εξασφαλιστεί ότι οι άνθρωποι του κάτω μέρους της κατανομής του εισοδήματος θα έχουν πρόσβαση σε καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, η εκπαίδευση δεν είναι αρκετή για την αντιμετώπιση της ανισότητας. Καλύτερη εκπροσώπηση των εργαζομένων σε όργανα εταιρικής διακυβέρνησης και αξιοπρεπείς κατώτατοι μισθοί είναι σημαντικά εργαλεία να επιτευχθεί αυτό. Απαιτούνται δημόσιες επενδύσεις στην εκπαίδευση, την υγεία και την προστασία του περιβάλλοντος τόσο για την αντιμετώπιση της υπάρχουσας ανισότητας όσο και για την αποτρέψουν την αύξησή τους. Αυτό, ωστόσο, είναι ιδιαίτερα δύσκολο, καθώς οι κυβερνήσεις πλούσιων χωρών έχουν γίνει φτωχές και σε μεγάλο βαθμό χρεωμένες. Η μείωση του δημόσιου χρέους δεν είναι σε καμία περίπτωση εύκολο έργο, αλλά υπάρχουν αρκετές επιλογές για να επιτευχθεί – συμπεριλαμβανομένης της φορολογίας του πλούτου, της ελάφρυνση του χρέους και του πληθωρισμό. Αυτά τα εργαλεία έχουν χρησιμοποιηθεί στην ιστορία από υπερχρεωμένες κυβερνήσεις, για να ενδυναμώσουν τις νεώτερες γενιές.
18
01

Αρθρο 16 και ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση

Αξίζει να σημειωθεί πως παρά τις οικονομικές αντιξοότητες και την ένταση του φαινομένου «brain drain», δηλαδή της φυγής καλά εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού προς τις χώρες του εξωτερικού, τα τελευταία χρόνια τα ελληνικά Πανεπιστήμια συνεχώς ενδυναμώνονται και σε επίπεδο φοιτητικού δυναμικού. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, την περίοδο 2011-2016 οι προπτυχιακοί φοιτητές αυξήθηκαν κατά 36.000 (σύνολο: 203.231), οι μεταπτυχιακοί φοιτητές κατά 21.000 (σύνολο: 52.946), ενώ οι υποψήφιοι διδάκτορες κατά 10.000 (σύνολο: 33.452). Επίσης, βελτιώθηκε σημαντικά το ποσοστό των φοιτητών, όλων των κύκλων σπουδών, που αποφοιτούν επιτυχώς ανά έτος.
17
01

Κωστής Παπαϊωάννου: Η συμφωνία απεγκλωβίζει Ελλάδα και πΓΔΜ από μια διένεξη τριών δεκαετιών

Για το Κίνημα Αλλαγής είναι προφανές ότι δεν υπάρχει το αναγκαίο πολιτικό θάρρος για να σταθούν συνεπείς στη θέση που υποστήριζαν τόσα χρόνια. Τηρούν στάση μάλλον καιροσκοπική, η οποία δεν αντιπροσωπεύει πολλά από τα στελέχη τους, γι’ αυτό και εκφράζεται δυσφορία για τον τρόπο που χειρίστηκε το ζήτημα η ηγεσία του κόμματος. Από την άλλη, η Νέα Δημοκρατία, όμηρος της διολίσθησής της σε σκληρές δεξιές θέσεις, καταψηφίζει αλλά εύχεται να κλείσει η συμφωνία ώστε να μην κληθεί η ίδια να χειριστεί το ζήτημα. Η αξιωματική αντιπολίτευση δυστυχώς εκπέμπει λόγο υποκριτικής μισαλλόδοξης εθνικοφροσύνης. Το κόμμα που χειρίστηκε το Μακεδονικό από την αρχή και εν ολίγοις δημιούργησε το αδιέξοδο. Πληρώνουμε το εθνικιστικό παραλήρημα, την κρίση μεγαλείου ενός τότε νέου, φιλόδοξου κι αδίσταχτου υπουργού εξωτερικών. Εκείνος που αποπέμφθηκε ως αποτυχημένος κι εθνικά επικίνδυνος καβάλησε το Μακεδονικό κι έγινε πρωθυπουργός. Τώρα ο κ. Σαμαράς επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, τολμά να γίνεται κατήγορος και η ΝΔ κι ο αρχηγός της σύρονται σε αυτόν το κατήφορο. Αντί να ευχαριστούν τον θεό που άλλος καθαρίζει τον τραγέλαφο που δημιούργησαν, έρχονται να γίνουν τιμητές. Οι «κήρυκες του αντιλαϊκισμού» γίνονται φορείς του πιο αγοραίου λαϊκισμού. Εν κατακλείδι, έχουμε το καινοφανές φαινόμενο, δύο παραδοσιακοί σχηματισμοί που αντανακλούν στην Ελλάδα τη σοσιαλδημοκρατία και τη χριστιανοδημοκρατία, στο ζήτημα του μακεδονικού να αφίστανται από τις θέσεις των ευρωπαϊκών πολιτικών τους ομάδων. Φυσικά κατώτερο των περιστάσεων αποδεικνύεται και το ΚΚΕ, αναιρώντας την ίδια του την ιστορία και μάλιστα την πιο δύσκολη και οδυνηρή της φάση.
17
01

Ποιοι μιλάνε για πολιτική ηθική;

Η Νέα Δημοκρατία και οι δορυφόροι της έχουν επιλέξει να υπηρετήσουν το τακτικό τους σχέδιο. Οι Πρέσπες έχουν δευτερεύουσα σημασία. Γι' αυτό η αξιωματική αντιπολίτευση έχει αποσυρθεί από τη γραμμή του Βουκουρεστίου. Στο εσωτερικό έχει αναδιπλωθεί στη γραμμή του Σαμαρά και της Ακροδεξιάς και στο εξωτερικό εκτίθεται με μια πρωτοφανή διγλωσσία. Κι αυτό δεν είναι μόνο η επιτομή της πολιτικής ανηθικότητας. Είναι και επικίνδυνο. Γιατί δίνει τη δυνατότητα στην Ακροδεξιά να βγαίνει από τα ντουλάπια της και να επιδίδεται σε κάθε είδους ακρότητες υπό την πολιτική νομιμοποίηση του Κ. Μητσοτάκη. Μιλάνε όλοι αυτοί για πολιτική ηθική;
17
01

Χριστόφορος Παπαδόπουλος: Αρχή ανασυνθετικών διαδικασίων για πολιτικές ομάδες με πιο πολιτικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά

Ο λόγος που η συνοχή κομμάτων καθίσταται εύθραυστη είναι «το δυσυπόστατο των πολιτικών τους επιλογών και των ενδεχόμενων συμμαχιών, κάτι που αφορά περισσότερο το ΚΙΝΑΛΛ ... που είναι σαφέστατα υπέρ της συμμαχίας με την Δεξιά, την ΝΔ. Και οι επιλογές στη Βουλή και το ύφος τους δείχνει μία σύγκλιση, είναι φυσικό σε αυτή την γραμμή να δυσφορεί πάρα πολύς κόσμος, κεντρικά ή μεσαία στελέχη και ψηφοφόροι». Τέτοια ζητήματα ταλανίζουν όλη την ευρωπαϊκή Σοσιαλδημοκρατία, ευτυχώς δημιουργούνται κινήσεις προς πιο αυθεντικές επιλογές, με συμμαχία με την ριζοσπαστική Αριστερά και τους Πράσινους, για να διαμορφωθεί ένας συσχετισμός που να δίνει απαντήσεις στο εθνικό και το ευρωπαϊκό επίπεδο, όπου ο κίνδυνος μίας ακροδεξιάς απειλής και συντηρητικής αναδίπλωσης είναι πιο εμφανής από ποτέ. Εξάλλου, για τις απειλές που δέχονται βουλευτές ενόψει της ψηφοφορίας για την Συμφωνία των Πρεσπών, ο κ. Παπαδόπουλος σημείωσε ότι «όταν οι ομιλίες, οι ανακοινώσεις της αντιπολίτευσης είναι εμπρηστικές, πυροδοτούν και συμπεριφορές στα όρια της παραβατικότητας. Υπάρχουν ατομικές περιπτώσεις, υπάρχουν γκανγκστερικού τύπου ενέργειες, αλλά τις ευθύνες να τις αναζητήσουμε σε εκείνους κι εκείνες που πυροδοτούν το κλίμα και υποθάλπτουν ή και ενθαρρύνουν τέτοιου τύπου ενέργειες. Είναι σαφέστατη η πολιτική ευθύνη σε αυτές τις ατομικές ενέργειες».
16
01

Κώστας Στρατής: Η αντιπολίτευση συνεχίζει να διαστρεβλώνει την πραγματικότητα

Δεν έχει συντελεστεί καμία μεταβίβαση ακινήτου πολιτιστικής κληρονομιάς και τόσο ο Νόμος όσο και η Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών προβλέπουν ρητά την εξαίρεση αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και μουσείων από τη μεταβίβαση στην ΕΤΑΔ. Το σύνολο των 2.330 Κωδικών Αριθμών Εθνικού Κτηματολογίου που υπέδειξε το Υπουργείο Πολιτισμού συμπεριλαμβάνονται στην Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών για την εξειδίκευση των εξαιρέσεων που θα εκδοθεί εντός των επόμενων ημερών. Στη συνέχεια, όπως έχουμε επανειλημμένα ανακοινώσει και στη Βουλή, θα κατατεθεί ρύθμιση η οποία θα εξασφαλίζει στο διηνεκές την πολιτιστική κληρονομιά από προσπάθειες ιδιωτικοποίησης, όπως εκείνη της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου τα έτη 2013-2014 που μεταβίβασε για εκποίηση στο ΤΑΙΠΕΔ τα ακίνητα του Υπουργείου Πολιτισμού στην Πλάκα. Δυστυχώς, βουλευτές της αντιπολίτευσης, παρά τις συνεχείς ανακοινώσεις των Υπουργείων Πολιτισμού και Οικονομικών, συνεχίζουν να διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα και να δημιουργούν θόρυβο ανακινώντας ένα ανύπαρκτο θέμα. Έλλειψη ενημέρωσης δεν υφίσταται. Η πολιτική ευγένεια δεν μας επιτρέπει να καταλογίσουμε αδυναμία κατανόησης. Το μόνο που μένει είναι η μικροπολιτική εκμετάλλευση της πολιτιστικής κληρονομιάς σε μια απελπισμένη προσπάθεια αναζήτησης διεξόδου μετά τις αλλεπάλληλες αποτυχίες της αντιπολιτευτικής τους στρατηγικής. Οι πολίτες έχουν μέτρο σύγκρισης και μπορούν να κρίνουν.
16
01

Αλέξης Χαρίτσης: Συνεχίζουμε τη μεγάλη προσπάθεια για τη στήριξη της κοινωνικής πλειοψηφίας

Η ψήφος εμπιστοσύνης αφορά τα πεπραγμένα, αλλά αφορά πρωτίστως το μέλλον, η κυβέρνηση έβγαλε τη χώρα από τα μνημόνια με την κοινωνία όρθια, αίρωντας βήμα βήμα, τις αδικίες που συσσώρευσε η κρίση και η λιτότητα, και πως τις επόμενες εβδομάδες προχωράει, σε νέες πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες με την αύξηση του κατώτατου μισθού και την κατάργηση του υποκατώτατου, το νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, τις νέες διατάξεις για τη ρύθμιση των οφειλών των πολιτών, την ενίσχυση της παιδείας, της υγείας και της τοπικής αυτοδιοίκησης με χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας επιστημονικού και τεχνικού προσωπικού, με την ολοκλήρωση της υπερώριμης Συνταγματικής Αναθεώρησης και τον επανακαθορισμό των σχέσεων Κράτους – Εκκλησίας. (...) Καλούμε τους βουλευτές και όλον τον δημοκρατικό κόσμο να συμπαραταχθούν με την κυβέρνηση σε ένα πλατύ προοδευτικό, αριστερό και δημοκρατικό μέτωπο, που θα βάλει φρένο στις δυνάμεις του ακραίου νεοφιλελευθερισμού, του εθνικισμού και του αυταρχισμού. Τα διλήμματα μετασχηματίζονται, αλλά παραμένουν εξίσου αμείλικτα: για το αν θα γυρίσουμε πίσω στις παθογένειες του παρελθόντος, τις χρεοκοπημένες πρακτικές και το απαξιωμένο πολιτικό προσωπικό, που οδήγησε τη χώρα στο αδιέξοδο ή θα συνεχίσουμε και θα ενισχύσουμε την πορεία προς την ανάπτυξη, την επούλωση των τραυμάτων που δημιούργησε η κρίση, την κοινωνική δικαιοσύνη και την εμβάθυνση της δημοκρατίας.
16
01

Δίνοντας τέλος στην εκπαιδευτική αδιοριστία μιας δεκαετίας

Η εκπαίδευση έχει στο μέλλον ανάγκη θέσμισης και επιπλέον μέτρων, όπως: α) Τη γενίκευση του μέτρου της μείωσης του αριθμού μαθητών ανά τμήμα -που ήδη ξεκίνησε από το δημοτικό και τη Γ΄ λυκείου-, τα προγράμματα αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, την επιμόρφωση των υπηρετούντων εκπαιδευτικών, καθώς και την πλήρη συνταξιοδότηση τους όταν συμπληρώνουν 30χρόνια εργασίας. Δηλαδή ενεργειών που θα συμβάλουν στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και θα δημιουργήσουν επίπλέον νέες θέσεις εργασίας στη δημόσια εκπαίδευση. β) Την καθιέρωση της ψυχοπαιδαγωγικής εκπαίδευσης ως προαπαιτούμενου για το διορισμό στην εκπαίδευση, με έμφαση στα αντικείμενα Παιδαγωγικής ψυχολογίας, Γενικής διδακτικής, Ειδικής διδακτικής, Διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και Οργάνωσης σχολικών μονάδων. γ) Το συνυπολογισμό στη διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτικών της διδακτικής εμπειρίας που αποκτάται όχι μόνο στα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία -όπως σήμερα αναγνωρίζεται- αλλά και στα φροντιστήρια, στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, στα ωδεία κλπ, μετά την πλήρη και αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας, που ο ΣΥΡΙΖΑ για πρώτη φορά καθιέρωσε με απαρέγκλιτο στόχο την προστασία της εργασίας των 50.000 εργαζομένων σε αυτά. Ο δρόμος άνοιξε. Η ρωγμή για το οριστικό σπάσιμο των ελαστικών εργασιακών σχέσεων στην εκπαίδευση είναι μια πραγματικότητα. Οδηγός μας είναι η μεγάλη αλήθεια: οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών καθορίζουν και τις συνθήκες μάθησης των μαθητών.
16
01

Ευκλείδης Τσακαλώτος: Στον «αέρα» βρίσκεται η χρηματοδότηση του προγράμματος της ΝΔ (Video)

Εμείς θα πολεμήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις για να μην υπάρχει αυτή η παλινόρθωση για το πελατειακό κράτος (...) ζητούμε την εμπιστοσύνη της Βουλής, γιατί αυτή η κυβέρνηση ψάχνει να βρει την απάντηση στις προσδοκίες του κόσμου της εργασίας, στην οικουμενική τάξη, με δυσκολίες και με ανάγκη βοήθειας από άλλες δυνάμεις γιατί ποτέ δεν είπαμε ότι έχουμε το μονοπώλιο της αλήθειας. (...) Για σας η οικουμενική τάξη είναι οι επιχειρηματίες, η ελίτ και οι τραπεζίτες και γι αυτό πριν 30 χρόνια λέγατε ότι με την μείωση των φόρων και την φιλελευθεροποίηση θα δημιουργηθούν οι συνθήκες για να βοηθηθεί η κοινωνία. (...) Εμείς αντιθέτως λέγαμε και λέμε ότι η οικουμενική τάξη είναι ο κόσμος της εργασίας γι αυτό πιστεύουμε ότι οι συλλογικές συμβάσεις είναι ωφέλιμες και για την κοινωνία και για την Οικονομία, όπως και η αύξηση του κατώτατου μισθού και το κοινωνικό κράτος και το δημόσιο σύστημα ασφάλισης. Γι αυτό έχουμε στο κέντρο των πολιτικών μας τον κόσμο της εργασίας.
16
01

Νίκος Φίλης: Σήμερα οι πολιτικές διεργασίες γίνονται στο φως κι όχι στα πολιτικά μαγειρεία του παρελθόντος (Video)

Η νέα αφετηρία της αριστερής διακυβέρνησης ανταποκρίνεται στην ανάγκη διαμόρφωσης ενός νέου κοινωνικού πλειοψηφικού ρεύματος. Αυτό φοβούνται οι κάθε είδους δεξιοί και οι σύμμαχοί τους . Μετά τη διάψευση των ονείρων τους περί αριστερής παρένθεσης , τώρα ονειρεύονται κυβερνητική κατάρρευση, έστω μόλις λίγους μήνες προτού ολοκληρωθεί η κυβερνητική θητεία. Θα διαψευστούν και σήμερα και μεθαύριο στην ψηφοφορία για τις Πρέσπες. Η κυβέρνηση ζητεί ψήφο εμπιστοσύνης και θα της τη δώσουμε. Για να μην πάνε χαμένες οι θυσίες των Ελλήνων. Για να ολοκληρώσει το έργο της υπέρ των πολλών. Ζητάει ψήφο εμπιστοσύνης που θα της δοθεί σήμερα, αλλά –το σημαντικότερο- θα της δοθεί στις εκλογές, ώστε μια δεύτερη 4ετία προοδευτικής διακυβέρνησης να ανταποκριθεί στις ελπίδες των πολιτών για μια δίκαιη ανάπτυξη και να αποκαταστήσει τη θέση της χώρας διεθνώς, δηλαδή, να επουλώσει τις πληγές που άνοιξαν τα Μνημόνια στον εθνικό κορμό. Ταυτοχρόνως, είναι μια ψήφος εμπιστοσύνης- μήνυμα προς την Ευρώπη, ότι η μικρή Ελλάδα μπορεί και πάλι, μέσα στο πλαίσιο των συμμαχιών και συνεργασιών της, να οικοδομήσει συσχετισμούς ανάσχεσης της ακροδεξιάς απειλής και επαναθεμελίωσης της Ευρώπης.