Αναδημοσιεύσεις

18
05

Νάσος Ηλιόπουλος: Η αξιοπρέπεια μιας βιώσιμης πόλης συγκροτείται από τα μικρά και καθημερινά

Στις πιεσμένες περιοχές πρέπει να δίνεις κίνητρα στην εμπορική δραστηριότητα, γιατί όπως σωστά ειπώθηκε, όπου υπάρχει εμπορική δραστηριότητα, όπου υπάρχει ένας ζωντανός εμπορικός δρόμος, κρατάει και την περιοχή. Επίσης, πρέπει να εξασφαλίζεις το δικαίωμα στην κατοικία στις γειτονιές. Αν δεν τεθούν μέτρα για τη βραχυχρόνια μίσθωση, δε θα υπάρχουν οι υποδομές που κρατάνε τους ανθρώπους στις γειτονιές τους. Επίσης, απαραίτητη είναι η στήριξη στις λέσχες φιλίας και τις παιδικές χαρές. Αν δεν έχεις όλες τις υποδομές που κρατάνε τους κατοίκους στις γειτονιές, δεν μπορείς να έχεις μια ασφαλή πόλη. (...) O πρώτος δήμος της χώρας πρέπει να έχει δημοτική συγκοινωνία. Μία δημοτική συγκοινωνία ωστόσο, η οποία θα δικτυώνεται με τα μέσα σταθερής τροχιάς, διότι όσο χώρο και να δώσεις στα αυτοκίνητα, τόσο περισσότερο χώρο θα διεκδικούν και θα καταλαμβάνουν. Το δεύτερο κρίσιμο ζήτημα είναι να διεκδικήσει ο Δήμος 24ωρη λειτουργία του τρένου και του μετρό, ειδικά Παρασκευή-Σάββατο-Κυριακή, όπως συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.
18
05

Enzo Traverso: Για τον ρόλο του παρελθόντος και τις πολιτικές μνήμης

Μιλώ για «μεταφασισμό», επειδή η νέα Ακροδεξιά έχει πάρει την απόστασή της από τον φασισμό, τουλάχιστον στις χώρες όπου έχει γίνει σημαντικός παράγοντας στην πολιτική ζωή. Σε ιδεολογικό επίπεδο, ο μεταφασισμός είναι πολύ διαφορετικός από τον παραδοσιακό φασισμό όσον αφορά τη γλώσσα, την οργάνωση και την κινητοποίηση. Δεν είναι πλέον φασιστικός, αλλά δεν έχει γίνει ακόμα κάτι εντελώς διαφορετικό και νέο. Πρόκειται για μια μορφή μετάβασης, η οποία δικαιολογεί την έννοια του μεταφασισμού. Τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά του είναι ο εθνικισμός και η ξενοφοβία, ειδικά με τη μορφή της ισλαμοφοβίας. Σήμερα, δεν βρίσκει πλέον τον θεμελιώδη σκοπό της στον αντικομμουνισμό ή στον αντισημιτισμό. Ο στόχος έχει αλλάξει. Ωστόσο, μια σημαντική οικονομική κρίση με την αποψίλωση του ευρώ και των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, θα μπορούσε να επιφέρει μια αλλαγή κατεύθυνσης και μια επιστροφή στον παραδοσιακό φασισμό. Φυσικά, αυτό μπορεί να συμβεί και εκτός Ευρώπης. Μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ, ο Jair Bolsonaro, ένας πολιτικός που σαφώς έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός φασίστα ηγέτη, εκλέχτηκε στη Βραζιλία. Αυτό απεικονίζει μια διεθνή τάση. (...) Η ουσιαστική αποστολή της πολιτικής μνήμης της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι κυρίως καθοριστική και διακοσμητική: δείχνει αρετή ενώ υιοθετεί αντικοινωνικές πολιτικές. Από τη μια πλευρά φτωχαίνει την Ελλάδα, από την άλλη διοργανώνει τελετές μνήμης για το Ολοκαύτωμα. Από τη μία πλευρά εισάγει τη δύναμη της τρόικας, μιας υπερεθνικής εξουσίας που στερείται οποιασδήποτε δημοκρατικής νομιμοποίησης, από την άλλη διακηρύσσει τα ανθρώπινα δικαιώματα. Από τη μία πλευρά, χρηματοδοτεί μουσεία και εορτασμούς αφιερωμένους στα θύματα του ολοκληρωτισμού και της γενοκτονίας, από την άλλη κλείνει ερμητικά τα σύνορα και αρνείται να υιοθετήσει κοινή πολιτική για την υποδοχή των προσφύγων. Αυτή η υποκρισία μπορεί να έχει μόνο επιζήμιες συνέπειες. Η άνοδος της Ακροδεξιάς είναι απόδειξη αυτού.
17
05

Έφη Γιαννοπούλου: Θεσμική ορατότητα κερδισμένη με αίμα

Πλάι στη διεκδίκηση της ορατότητας αναδεικνύεται μια ουσιαστική, θεσμική, διεκδίκηση της συμπερίληψης. Της αναγνώρισης του Άλλου, αυτού που μέχρι χθες ήταν αόρατος ή αναγκασμένος να κρύβει την ταυτότητά του, και της ισότιμης παρουσίας του στην κοινωνική και πολιτική ζωή. Τόσο η κινηματική όσο και η θεσμική διάσταση αυτής της διεκδίκησης επιτελούνται από συγκεκριμένους κοινωνικούς και πολιτικούς φορείς. Ο ΣΥΡΙΖΑ, κόμμα που πρωτοστατούσε στους δικαιωματικούς αγώνες και τα κινήματα, μέσα από τις συνεχόμενες και κεντρικές πολιτικές και νομοθετικές του πρωτοβουλίες αυτά τα χρόνια που βρίσκεται στην κυβέρνηση, έχει συμβάλει σημαντικά ώστε η ορατότητα και η συμπερίληψη να γίνουν δημοκρατική κατάκτηση αλλά και διαρκές αίτημα για όλο και ευρύτερα κομμάτια της κοινωνίας.
17
05

Μιχάλης Υδραίος: Αθήνα – Να κάνουμε την κρίση παρελθόν

Από την πλευρά του Νάσου Ηλιόπουλου προβάλλεται η ανάγκη η πόλη να ξαναζωντανέψει, οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της πόλης να έρθουν στο προσκήνιο, η ίδια η παρουσία τους να επιβάλει τον δραστικό περιορισμό της παραβατικότητας, ειδικά στην περιοχή των Εξαρχείων. Την ίδια στιγμή που ο κ. Μπακογιάννης προτείνει τη διακοπή της λειτουργίας του Πολυτεχνείου, πρόταση που προφανώς σχετίζεται με τη νεοφιλελεύθερης κοπής απέχθειά του για το δημόσιο Πανεπιστήμιο, η Ανοιχτή Πόλη και ο Νάσος Ηλιόπουλος επιμένει στην ανάγκη να πολλαπλασιαστούν οι δραστηριότητες στο κέντρο της πόλης, να επανακάμψουν οι κάτοικοι, οι εργαζόμενοι και οι εργαζόμενες, οι σπουδαστές και οι σπουδάστριες. Γιατί, αν βάλουμε τον άνθρωπο, τη δημοκρατία και την αλληλεγγύη στο επίκεντρο, μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά, μπορούμε να απεγκλωβιστούμε από τη σημερινή μίζερη εικόνα του μεγαλύτερου δήμου της χώρας. Αναπόσπαστο κομμάτι αυτού του απεγκλωβισμού πρέπει να είναι η εκλογική συντριβή του ψηφοδελτίου που στηρίζει το νεοναζιστικό μόρφωμα της Χρυσής Αυγής. Τώρα ειδικά που η δίκη της Χ.Α. πλησιάζει στο τέλος τη το εκλογικό αποτελέσμα πρέπει να πιστοποιήσει ότι οι ναζιστές δεν έχουν θέση ούτε στις γειτονιές ούτε στο δημοτικό συμβούλιο.
17
05

Νάσος Ηλιόπουλος: Βάζουμε τέλος στην αδράνεια – επουλώνουμε τις πληγές της κρίσης στην Αθήνα

Η Αθήνα είναι μία πόλη που έχει πολύ βαθιές πληγές από την κρίση. Οι περιοχές γύρω από την πλατεία Αττικής, τον Άγιο Παντελεήμονα, την Βικτώρια, είναι περιοχές που βλέπεις τις πληγές της κρίσης (...) δεν μπορείς να ξεφύγεις εντελώς και από κάποια κεντρικά πολιτικά ερωτήματα που υπάρχουν. Δηλαδή πολιτικές πρωτοβουλίες που γίνονται αυτή τη στιγμή από την κυβέρνηση, ποιός βοηθάει ποιόν. Γιατί ο κ. Μπακογιάννης δεν το έχει κρύψει, άνθρωπος της Νέας Δημοκρατίας είναι, δηλαδή υπερασπίζεται π.χ. στη δημόσια διοίκηση το πέντε προς έναν. Φανταστείτε τι σημαίνει για τον δήμο της Αθήνας να επιστρέψουμε στο πέντε παίρνουν σύνταξη ένας προσλαμβάνεται στις υπηρεσίες του δήμου σε έναν δήμο που ήδη καταρρέει.
16
05

Έφη Άχτσιόγλου: Ο Μητσοτάκης μίλησε για 7ήμερη εργασία των εργαζόμενων όχι των επιχειρήσεων (ηχητικό)

Ο άνθρωπος μίλησε για μια αλλαγή, μια αλλαγή στην οποία είπε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να προσαρμοστεί. Με τον ίδιο τρόπο που είχε μιλήσει και στο παρελθόν γι’ αυτά τα ζητήματα, λέγοντας ότι το οκτάωρο είναι ξεπερασμένο και ο ΣΥΡΙΖΑ δεν το αντιλαμβάνεται, ότι ευέλικτες μορφές εργασίας είναι πραγματικότητα και ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι κολλημένος στο παρελθόν, ότι οι συλλογικές διαπραγματεύσεις είναι ιδεοληψίες στις οποίες κακώς έχουμε κολλήσει και κάνουμε σκληρή διαπραγμάτευση, δεν αφορούν τον σύγχρονο κόσμο, με τον ίδιο τρόπο λοιπόν προανήγγειλε και αυτό που πήγαινε να πει μετά. Και το οποίο τι ήταν μετά; Είπε ο κ. Μητσοτάκης ότι αν οι εργοδότες και οι εργαζόμενοι συμφωνούν μεταξύ τους θα πρέπει να μπορούν οι εργαζόμενοι να δουλεύουν και επταήμερο. (...) Ο κ. Μητσοτάκης δεν αντιλαμβάνεται κάτι που είναι θεμελιακό ότι η σχέση εργοδότη – εργαζόμενου δεν είναι μια σχέση ισότητας, δεν είναι μια ισότιμη σχέση, είναι εγγενώς άνιση.
16
05

Νίκος Μπελαβίλας: Δεν θα κάνουμε το mall, θα κάνουμε μουσεία

Όλα «πηγάζουν από μία βαθιά ανησυχία ότι η δημοκρατική διαδικασία δεν θα τον αναδείξει σε αυτό που παριστάνει ότι είναι, πρώτος. Και δεν θα τον αναδείξει. Δεν μπορούσα να φανταστώ ότι ένας άνθρωπος που κυκλοφορεί με μαύρα τζιπ με φιμέ τζάμια και οπλισμένους μπράβους θα αναγκαζόταν να μοιράζει ψηφοδέλτια στις λαϊκές, το απολαύσαμε, το απολαμβάνει και ο κόσμος».
15
05

Πώς να μετασχηματίσουμε την Ευρωπαϊκή Ένωση και να οικοδομήσουμε την αλληλεγγύη μεταξύ των μελών της

Αν θέλουμε να αποκαταστήσουμε τη σταθερότητα στην Ευρώπη και αν θέλουμε να κερδίσουμε ενάντια στις αυταρχικές φιλοδοξίες των ακραίων πολιτικών δυνάμεων, είναι απαραίτητη η αποκατάσταση της αυτονομίας της πολιτικής στις δημοκρατικές κυβερνήσεις μέσω της διαχείρισης της κίνησης των κεφαλαίων. Οι οικονομικές δυνάμεις δεν πρέπει να αποσπαστούν από τη σύνδεσή τους με δημοκρατικούς, πολιτικούς θεσμούς. Η προσπάθεια να συμβεί κάτι τέτοιο είναι δυστοπική και προκάλεσε τις αντεπιθέσεις που οδηγούν τους λαούς των ευρωπαϊκών χωρών να αναζητήσουν προστασία από την αρπακτική συμπεριφορά των αυτορυθμιζόμενων αγορών. Πράγματι, αν η κίνηση κεφαλαίων δεν υποταχτεί σε δημοκρατικά συμφέροντα (και σημειώνουμε ότι η πρότασή μας θα έκανε τις κινήσεις κεφαλαίων περιττές και όχι παράνομες), τότε αυτή η «προστασία» σίγουρα θα προσφερθεί από ισχυρούς και δυνητικά αυταρχικούς ηγέτες της δεξιάς και έτσι η εξαιρετική πρόοδος που σημειώθηκε σε ολόκληρη την Ευρώπη μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο θα αναστραφεί. Πολλά είναι υπό διακύβευση. Και δεν υπάρχει πολύς χρόνος.
14
05

Πάνος Λάμπρου: Στη Σοσιαλδημοκρατία δεν υπάρχει μόνο η Γεννηματά, υπάρχει και ο Κόρμπιν

Αισθάνομαι ότι είναι μια κρίσιμη στιγμή, που κάποιοι, τα πολιτικά εγγόνια και δισέγγονα του Χίτλερ, επιχειρούν να μετατρέψουν το μαύρο παρελθόν σε παρόν σε ολόκληρη την Ευρώπη. Να επαναφέρουν τα… Άουσβιτς, τους θαλάμους αερίων, τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, τη φρίκη. Η συμμετοχή μου στο ψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ και εμένα και άλλων, ανάμεσα σε άλλα σηματοδοτεί και αυτό, τον αντιφασιστικό αγώνα, τη μάχη για να μην κυριαρχήσει το σκοτάδι, για να είναι η Ευρώπη ανοιχτή, δημοκρατική, φιλόξενη, αλληλέγγυα. Για να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα και τις ελευθερίες. Για να ακουστεί δυνατά ο κόσμος που δεν έχει φωνή, που του στερούν τα δικαιώματα.
14
05

Οι «δεξιές λακκούβες» του Κώστα Μπακογιάννη

Στο δήμο της Αθήνας, δεκαετίες τώρα, συντελείται εκείνο που ο Καρλ Πολάνυι περιγράφει ως «επανάσταση των πλουσίων εναντίον των φτωχών». Τις φτωχογειτονιές και τις μικροαστικές συνοικίες της Αθήνας διοικούν οι «φτιαγμένοι» των βορείων προαστίων. Αρένα και, ταυτόχρονα, εφαλτήριο εξουσίας, φέρεται ως να είναι «μόνιμο κληροδοτήσιμο ιδιοκτησιακό δικαίωμα» συντηρητικών πολιτικών και δημάρχων. Ο επίσης βαθιά συντηρητικός Κ. Μπακογιάννης, τώρα που ήρθε η σειρά του να κληρονομήσει δεν δείχνει καμιά διάθεση να νεωτερίσει. Συνεπικουρεί τον αρχηγό της ΝΔ και θείο του, Κ. Μητσοτάκη, στη νεοφιλελεύθερη ατζέντα και πολιτεύεται με αοριστολογίες και φληναφήματα. Συγκινεί; Ίσως. Η ψευδής, μη ταξική συνείδηση, εξάλλου, εύκολα παρασύρεται από κοινοτοπίες. Αλλά, όχι και τόσο σπάνια, οι λαοί έχουν την τάση να κάνουν την έκπληξη.