Βίντεο

Θεανώ Φωτίου: Προσβολή στους ανάπηρους αποτελεί η προεκλογική παρουσίαση στη Βουλή, της Εθνικής Στρατηγικής για τα δικαιώματα των ΑμεΑ

▶️ Προσβολή στους ανάπηρους αποτελεί η προεκλογική παρουσίαση στη Βουλή, πριν ολοκληρωθεί η διαβούλευση, της Εθνικής Στρατηγικής για τα δικαιώματα των ΑμεΑ. Έκθεση ιδεών χωρίς προτεραιότητες, χρονοδιάγραμμα και χρηματοδότηση, που αναληθώς εμφανίζει ως πεπραγμένα έργα που ακόμη δεν ξεκίνησαν, ή έχουν αποτύχει.
▶️ Μιλώντας στην κοινή συνεδρίαση επιτροπών της Βουλής όπου ο Υπουργός Επικρατείας κ. Σκέρτσος παρουσίασε την Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ 2024-30, η Θεανώ Φωτίου τόνισε:
Η παρουσίαση της Εθνικής Στρατηγικής σήμερα, πριν ολοκληρωθεί, στις 24/5, η δημόσια διαβούλευση, χωρίς εκτίμηση των σχολίων των αναπήρων, γίνεται μόνο για προεκλογικούς λόγους. Πέρυσι, ανάλογα, πριν τις εκλογές, η κυβέρνηση έδωσε αύξηση 8% στα επιδόματα αναπηρίας, όταν ο γενικός πληθωρισμός είχε ξεπεράσει το 15%, στα τρόφιμα το 30% και στα ενοίκια το 40%. Δηλαδή μείωσε την αγοραστική τους δύναμη κατά 15 – 30%.
Τα όσα αναφέρονται ως πεπραγμένα στη νέα Εθνική Στρατηγική ή δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη, όπως η πρώιμη παρέμβαση και η επαγγελματική αναδοχή, ή έχουν αποτύχει, όπως ο Προσωπικός Βοηθός που, αντί των 2000 που έπρεπε να υπάρχουν σήμερα, εργάζονται μόνον 750, με την κα Ζαχαράκη να λέει τώρα ότι σε ενάμιση χρόνο θα έχουν 1800!
Η Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας δεν ελέγχει τα νομοσχέδια και περνάνε αντιαναπηρικές νόμοι όπως η κατάργηση της μοριοδότησης αναπήρων για εργασία Αορ. Χρόνου στο Δημόσιο ή το νομοσχέδιο για κατάργηση του αμετάθετου των στρατιωτικών με χρόνιες παθήσεις ή με σύζυγο ή παιδιά ΑμεΑ. Η Πύλη αναπηρίας δεν έχει διασφαλίσει τη διαλειτουργικότητα του ΕΦΚΑ, των ΚΕΠΑ και του ΟΠΕΚΑ, ούτε ενημερώνει τους ανάπηρους για τα προσβάσιμα κτίρια και χώρους. Φέτος μειώθηκαν οι εκπαιδευτικοί στήριξης των ανάπηρων παιδιών στη συμπεριληπτική εκπαίδευση, με ένα άτομο να στηρίζει 3-4 παιδιά σε διαφορετικά σχολεία. Ενώ η αποϊδρυματοποίηση δεν έχει ξεκινήσει, όπως αποδεικνύεται από την υπερπληρότητα των δομών ανήλικων και ενήλικων ΑμεΑ, και είναι αστείο να προβάλλεται η ίδρυση νέων ΣΥΔ, όταν μέσα σε 4 χρόνια εγκαινιάστηκαν μόνον 3 νέες.
Εκτός από την αναληθή εικόνα των πεπραγμένων της κυβέρνησης Μητσοτάκης, η Εθνική Στρατηγική 2024-30 δεν έχει τα τρία βασικά στοιχεία μιας Στρατηγικής: Εξειδικευμένους στόχους και σχεδιασμό, χρονοδιάγραμμα και μέσα χρηματοδότησης. Η ένταξη των περισσότερων δράσεων στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που λήγει το 2025 δεν εγγυάται τη βιωσιμότητά τους. Δεν αναφέρεται πουθενά αριθμός προσώπων ή δαπάνη για την πρόσληψη εξειδικευμένων μόνιμων επιστημόνων που θα υλοποιούν τις δράσεις, χτίζοντας δεσμός εμπιστοσύνης με τον ανάπηρο. Αλλά ούτε και πρόβλεψη προσλήψεων μόνιμου επιστημονικού προσωπικού στις κοινωνικές υπηρεσίες των Δήμων που είναι τελείως αποψιλωμένες, για να παρέχουν στους ανάπηρους υπηρεσίες στην κοινότητα.
Και κατέληξα με προτάσεις της Νέας Αριστεράς για κατεπείγοντα μέτρα ουσιαστικής αρωγής και κοινωνικής ένταξης των αναπήρων:
1. Γενναία αύξηση στα αναπηρικά επιδόματα.
2. Ανασχεδιασμός και επαρκής χρηματοδότηση υφιστάμενων προγραμμάτων όπως ο Προσωπικός Βοηθός Αναπήρου, όπου θα πρέπει να αρθεί το ηλικιακό όριο των 65 ετών, να δοθεί η δυνατότητα και στους συγγενείς, κυρίως τις γυναίκες, αόρατες φροντίστριες, να γίνουν προσωπικοί Βοηθοί και να καταργηθεί η κλήρωση μέσω αλγόριθμου.
3. Νέα μέτρα για την προσβασιμότητα στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον, την πολιτιστική δημιουργία και τον αθλητισμό. Να σταματήσουν οι παρατάσεις για επίτευξη προσβασιμότητας σε νοσοκομεία, σχολεία, δημόσιες υπηρεσίες, τράπεζες κ.λπ. και να ορισθούν ποινές μη συμμόρφωσης. Όλη η σχετική πληροφόρηση να ανεβαίνει στην Ψηφιακή Πύλη Αναπηρίας.
4. Να προχωρήσει η συμπεριληπτική εκπαίδευση ανάπηρων και μη ανάπηρων παιδιών με χρηματοδότηση από τακτικό προϋπολογισμό και ευρωπαϊκούς πόρους (Ταμείο Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ).
5. Άμεση ενίσχυση των κοινωνικών υπηρεσιών των δήμων που σήμερα βρίσκονται υπό κατάρρευση με μόνιμο εξειδικευμένο προσωπικό διότι.
6. Να ενισχυθούν τα ΚΕΠΑ με προσωπικό, ιατρικό, νοσηλευτικό ή άλλο, και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες αξιολόγησης, αλλά και να υπάρξει πραγματική διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων των φορέων.
7. Να γίνει πραγματικά ψηφιακή η κάρτα αναπηρίας και να συνδεθεί με τον ηλεκτρονικό φάκελο του αναπήρου ώστε να δίνει δικαίωμα, ανά πάσα στιγμή, στις παροχές που απαιτεί η κατάσταση του αναπήρου και η εξέλιξή της.