Macro

Άκραμ Καν: Ο διάβολος είμαστε εμείς

«Υπήρχε ένα δάσος. Η μυρωδιά της βροχής. Θυμάμαι. Πώς έπεφταν και έσπαζαν. Κατάκοψα το Δάσος των Κέδρων. Κουβάλησα το κεφάλι του Φύλακά του. Θυμάμαι ότι ήταν τρυφερά. Τρυφερά όπως το χέρι. Τρυφερά όπως η βλεφαρίδα. Τρυφερά όπως το κόκαλο. Τρυφερά όπως η καρδιά». Ενας ύμνος στη φύση. Ενας μύθος από όλες τις εποχές, που περισσότερο όμως αφορά την εποχή μας. Ενα περιβαλλοντικό ποίημα που κορυφαίοι καλλιτέχνες στέλνουν στον κόσμο. Μια μνήμη και εξομολόγηση.
Ενα παζλ που όταν τα κομμάτια ενωθούν «διηγείται», ποιοι ήμασταν κάποτε και ποιοι μπορεί να ξαναγίνουμε στο μέλλον. Και για αφηγητής ένας μοναδικός καλλιτέχνης από εκείνους που καθόρισαν όσο λίγοι τη χορευτική φιλοσοφία τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Η ομάδα του κορυφαίου Ακραμ Καν έρχεται στο Ηρώδειο την Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου, παρουσιάζοντας την τελευταία τους παραγωγή «Outwitting the Devil» («Ξορκίζοντας το κακό»).
«Αφυπνίστηκα σε έναν νέο τρόπο χορού. Και αυτός είναι να χορεύω τις ιδέες μου μέσα από τα σώματα άλλων, συμπεριλαμβανομένων και πιο ηλικιωμένων χορευτών, που κουβαλούν μέσα τους την ιστορία τους και τα σύνθετα ψυχικά βιώματά τους. Ομως, αυτό που παραμένει αμετάβλητο είναι το πάθος μου για την εξερεύνηση παλιών και νέων μύθων μέσα στο συγκείμενο της εποχής μας», λέει ο πολυβραβευμένος Βρετανός χορογράφος, με καταγωγή από το Μπανγκλαντές που για τις ανάγκες της παράστασης καλεί στη σκηνή χορευτές διαφορετικών ηλικιών και καταβολών, οι οποίοι γίνονται αυτουργοί μιας ουσιαστικής συλλογικής τελετουργίας.
Αναμειγνύοντας το κλασικό με το σύγχρονο, ο Aκραμ Καν εξερευνά τα αρχαιότερα τελετουργικά της ανθρωπότητας στο πλαίσιο του διαρκώς μεταβαλλόμενου πλανήτη μας. Συναρμόζει ένα υπέροχο σύνολο από διεθνείς καλλιτέχνες με μεγάλες διαφορές στην πρακτική τους. Εμπνευσμένο από το απόσπασμα του βαβυλωνιακού έπους του Γκιλγκαμές, που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, το καινούργιο έργο του είναι ένα συμπυκνωμένο έπος με θέματά του την τελετουργία και τις αναμνήσεις. Ποτέ δεν έκρυψε πόσο τον γοητεύουν αυτές οι ιστορίες στις οποίες γυρνά και ξαναγυρνά.
Ομως, ποτέ δεν ξέχασε τους λογαριασμούς που έχει με το παρελθόν. Πώς αλλιώς να εξηγήσεις την πρόθεσή του να ετοιμάσει άμεσα τη δική του ματιά στο «Βιβλίο της ζούγκλας», ένα έργο στο οποίο ο ίδιος είχε κάποτε υποδυθεί τον Μόγλη. Τότε ήταν πιτσιρίκι, αλλά ο μέγας Ραβί Σανκάρ, που τον είχε δει, είχε προβλέψει πως εκείνο το μικροκαμωμένο αγοράκι με το παράξενο όνομα και dna ποτισμένο από την παράδοση της Βεγγάλης θα μεταμορφωνόταν λίγο μετά σε έναν από τους μεγαλύτερους αστέρες του παγκόσμιου χορού.
Αλλά αυτά θα μας απασχολήσουν στο μέλλον. Σε ό,τι αφορά την παράσταση που θα παρακολουθήσουμε σε μία εβδομάδα στην Αθήνα, όλα διαδραματίζονται μέσα σε ένα τοπίο από σπασμένες πλάκες και πεσμένα είδωλα. Οι χαρακτήρες του ανταλλάσσουν τον πλούτο και τις αφηγήσεις που τους απέμειναν, με σκοπό να ξαναενώσουν τα σπαράγματα της αρχαίας γνώσης που χάθηκαν και λησμονήθηκαν μέσα στον χρόνο, σε ένα ενιαίο σύνολο.
Για να υφάνει την αφήγηση και τον σχεδιασμό αυτού του νέου κομματιού, ο Ακραμ Καν κάλεσε τους στενούς του συνεργάτες: τη δραματουργό Ρουθ Λιτλ, τον συνθέτη Βιτσέντζο Λαμάνια, την ενδυματολόγο Κίμι Νακάνο, τον σκηνογράφο Tομ Σκατ. To Outwitting the Devil μάς καλεί όλους σε ένα τραπέζι, όπου το ψωμί που μοιραζόμαστε είναι η ζωή, ο θάνατος κι οι μισοξεχασμένοι μύθοι μας.
Η παράσταση που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα τον Ιούλιο του 2019 στη Στουτγάρδη κι έχει μέχρι σήμερα περάσει από τα κορυφαία ευρωπαϊκά θέατρα ήταν επίσης για τον Βρετανό χορογράφο μια ευκαιρία να δείξει με τον τρόπο που γνωρίζει καλύτερα την ευθύνη μας απέναντι στον πλανήτη που μας φιλοξενεί. «Εμείς είμαστε ο διάβολος. Είμαστε η πρώτη γενιά που γνωρίζει ότι καταστρέφουμε τον πλανήτη μας. Και είμαστε η τελευταία γενιά που μπορεί να κάνει τα πάντα για αυτό», είπε ο ίδιος στην Γκάρντιαν.
Ο χορός και το τραγούδι προσφέρουν ένα οικουμενικό σήμα συναγερμού για την ανθρώπινη κατάσταση και την εξάντληση των πόρων της γης. Ας τους ακούσουμε…
Ματούλα Κουστένη