Κάποιοι τύποι στο Αιγίνιο της Πιερίας τους φάνηκε σάματις λογικό και νόμιμο να πάνε να περάσουν χειροπέδες στον γυμνασιάρχη και να τον πάνε στο αστυνομικό τμήμα. Άλλοι, γονείς στην Χαλκίδα, τους φάνηκε πράξη αντίστασης να κάψουν ένα παραμύθι που έγραψε ο Τριβιζάς. Αμφότερες ακροδεξιάς κοπής ομάδες, αρνητές του κορονοϊού και των εμβολίων, με αυτούς τους ακτιβισμούς τους διατράνωσαν τις θέσεις τους. Μα που βρισκόμαστε, στον Μεσαίωνα; Γιατί τόση σήψη και δυσωδία; Οι διάσημες, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ερωτήσεις του Δημήτρη Κουτσούμπα ζητούν απάντηση.
(Επ)άνοδος;
Ο αρχέγονος φόβος της κατάρρευσης. Ο νεοφιλελευθερισμός που διαλύει την κοινωνική συνοχή. Η απαξίωση όλων των επαϊόντων από τους loosers της παγκοσμιοποίησης. Η μιμητική αναπαραγωγή των δοξασιών και πρακτικών της αμερικάνικης alt-right. Η αποτυχία των δημόσιων συστημάτων παιδείας και υγείας. Η κρίση πολιτικής εκπροσώπησης. Η μη διασταυρωμένη διάχυση της πληροφορίας μέσω ίντερνετ. Η αυξανόμενη αναξιοπιστία των επίσημων ΜΜΕ. Όλων των ειδών οι υποδομές που άφησαν πίσω τους η πτώση της Χρυσής Αυγής, οι ψεκασμένοι του Σώρρα και ο νεομακεδονικός αγώνας. Η μη συναινετική πολιτική κουλτούρα. Η επαναμάγευση του κόσμου και η δυσφορία στον πολιτισμό. Η ανάγκη για εύκολες ερμηνείες του πολύπλοκου κόσμου μας. Ο κυρίαρχος ανθρωπολογικός τύπος της εποχής μας ως το υποκείμενο χωρίς όρια. Οι ανακαινισμένες ακροδεξιές υποκουλτούρες και κοινότητες. Οι πολιτισμικοί πόλεμοι σα νέα διαιρετική τομή. Η κυριαρχία μιας μπωντριγιαρικής «υπερ-πραγματικότητας», ως αδυναμία της συνείδησης να διακρίνει την πραγματικότητα από μια προσομοίωση της πραγματικότητας, ειδικά σε τεχνολογικά προηγμένες κοινωνίες.
Αυτό είναι ένα σώμα απαντήσεων από πολιτική, οικονομική, εκπαιδευτική και ψυχική σκοπιά, όμως δεν υπάρχει ο χώρος εδώ να αναλυθεί κάθε μια από τις παραπάνω προτάσεις ξεχωριστά. Κι ωστόσο το βιβλιογραφικό τους βάθος και η ερμηνευτική τους εμβέλεια είναι σπουδαία. Υπάρχουν όμως και εμπράγματα στοιχεία που μπορούν να επεξηγήσουν όχι μέσω των δομικών κι έτσι στατικών προϋποθέσεων που υποβαστάζουν τέτοια φαινόμενα, ούτε, από την άλλη, από την ενδεχομένως και ενδελεχή περιγραφή των δράσεων, που θα μειώνουν όμως τη σημαντικότητα της πληροφορίας στο επίπεδο της κλειδαρότρυπας για τι κάνουν οι ψεκασμένοι. Το ζήτημα της ανόδου της νέας ακροδεξιάς είναι πολύ κρίσιμο και με αυτήν την έννοια χρειάζεται να εξεταστεί σχεσιακά, επί τη βάση του χρόνου, του χώρου και των οργανώσεών της.
Μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα
Η Ασφάλεια έχει καταγράψει 16 νέες ακροδεξιές ομάδες μετά την κατάρρευση της Χρυσής Αυγής και δεν είναι σε καμία περίπτωση όλες. Μια καταψεκασμένη σελίδα στο facebook που λέγεται «Κίνημα 21» την ακολουθούν περίπου 50 χιλιάδες άνθρωποί. Ο Στέφανος Χίος ξερνάει φασιστική χολή από το makeleio.gr, τον ιστότοπο που βρίσκεται μέσα στους 10 πρώτους σε επισκεψιμότητα στην Ελλάδα. Ο συγχωρεμένος πια Τράγκας μαζί με τη Ραχήλ Μακρή και τον Δημήτρη Καζάκη του ΕΠΑΜ είχαν συμπράξει στο κόμμα των αντιεμβολιαστών «Ελεύθεροι Άνθρωποι». Ο Γρ. Πετράκος, αναπληρωτής γραμματέας και εκπρόσωπος του κόμματος, με 60 χιλιάδες ακόλουθους είναι ο άτυπος αρχηγός των αντιεμβολιαστών πριν ακόμα ο Τράγκας κάνει κόμμα. Οι «Θεματοφύλακες του Συντάγματος» και οι διασπάσεις τους φέρονται να έχουν δράση σε Κεντρική Μακεδονία, Αττική και Κρήτη. Πρώην ή νυν μέλη των κομμάτων του Κασιδιάρη, του Λαγού και του Μιχαλολιάκου τούς στελεχώνουν. Μέχρι πρόσφατα είχαν και ένα «Υπουργείο Θεραπειών» στην Αράχωβα. Ο αναγνώστης επιστολών του Χριστού και αρχηγός της κοινοβουλευτικής Ελληνικής Λύσης είχε κατακεραυνώσει από βήματος της Βουλής το παραμύθι του Τριβιζά. Οι «Ενεργοί πολίτες και γονείς της Ελλάδας» που έχουν συστήσει σωματείο με αντιεμβολιαστικό περιεχόμενο. Είναι δεκάδες οι «κλειστές» τοπικές ομάδες στα σόσιαλ μίντια που προάγουν τη διαβούλευση, την ενημέρωση και προτρέπουν σε δράση. Φαινομενικά μορφωμένοι incels* διεισδύουν σε συζητήσεις ενάντια στην πολιτική ορθότητα, το φεμινισμό, λένε την ακροδεξιά πολιτική άποψή τους την ώρα που βιντεοσκοπούν το ηλεκτρονικό παιχνίδι τους, όταν παίζουν μουσική, όταν κάνουν unboxing.
Η νέα ακροδεξιά
Οι δεσμοί μεταξύ όλων αυτών των κόμβων είναι ισχυροί, συνιστούν ένα πορώδες και διαπερατό δίκτυο, όπου εκτεταμένες ροές όλων των ειδών (πληροφορίας, εμπειρογνωμοσύνης, ιδεολογίας κ.ο.κ.) ενδυναμώνουν τις σχέσεις τους. Η άκεντρη λειτουργία ευνοεί τη διάχυση της δράσης και την αυτονομία των ομάδων, ενώ η γεφύρωση φασιστικών/alt-right και πατριωτικών/χριστιανικών πλαισιώσεων συμπλέκει γενιές, ενοποιεί νοοτροπίες, και νομιμοποιεί πρακτικές. Με άλλα λόγια, τα πράγματα δεν είναι αστεία. Η έκταση τους είναι μεγάλη, μεγαλύτερη από όση μπορούμε να διακρίνουμε, και, προϊόντος του χρόνου, η ένταση μέσω της δράσης θα φανεί ακόμη περισσότερο. Μπορεί εκλογικά η πολυδιάσπαση της ψήφου ή η αποχή να μην αποδώσει μετατοπίσεις τέτοιες όπως εκείνη του 2012 προς τη Χρυσή Αυγή, αλλά αυτό δε σημαίνει πως είναι λιγότερο επικίνδυνοι. Η νέα ακροδεξιά φαντασιώνεται εξωγήινους έλληνες, εσωγήινους εχθρούς, βλέπει εκπληρώσεις προφητειών, δίνει τα διαπιστευτήρια της στη Μονή Εσφιγμένου και παίζει ξύλο. Ταυτόχρονα.
Ο αντιφασιστικός συναγερμός χρειάζεται να ηχήσει ξανά.
* Οι incels (involuntary celibates = άκοντες άγαμοι) είναι μέλη μιας διαδικτυακής υποκουλτούρας ανθρώπων, που αυτοπροσδιορίζονται ως ανίκανοι να βρουν έναν ρομαντικό ή σεξουαλικό σύντροφο παρά το ότι το επιθυμούν. Πρόκειται για ένα φόρουμ που βρίθει μισανθρωπιάς, μισογυνισμού, ρατσισμού και προωθεί τη βία κατά των γυναικών.
Βασίλης Ρόγγας
Πηγή: Η Εποχή