Ολοκληρώθηκε και τυπικά η πρώτη φάση του «εθνικού και κοινωνικού διαλόγου για την Παιδεία» με την κατάθεση και την παρουσίαση των προτάσεων τόσο της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής στην οποία προεδρεύει ο κ. Γαβρόγλου, όσο και της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου στην οποία προήδρευε ο κ. Λιάκος. Τη συνέχιση της επεξεργασίας των πορισμάτων αναλαμβάνει πλέον το ΕΣΥΠ με πρόεδρο τον κ. Θεοτοκά.
Ο διάλογος, καταιγισμός προτάσεων που είτε κατατέθηκαν ηλεκτρονικά είτε διαμορφώθηκαν στις συζητήσεις των επιτροπών, έδωσε πολλές και συχνά αντικρουόμενες προτάσεις τις οποίες οι μετέχοντες στις επιτροπές και υποεπιτροπές πήραν υπόψη τους προκειμένου να διατυπώσουν τα πορίσματά τους. Κάποιες από τις προτάσεις που περιλαμβάνονται στο σώμα των πορισμάτων εγείρουν εύλογα ερωτήματα, όπως είναι η «παιδαγωγική, διοικητική και οικονομική αυτονομία» των σχολικών μονάδων και των ΑΕΙ, στοιχείο των πορισμάτων όπου διακρίνουμε τον κίνδυνο της διαμόρφωσης σχολείων πολλών ταχυτήτων, καθώς η οικονομική ευμάρεια κάθε σχολικής μονάδας θα εξαρτάται από το «δίκτυο υποστήριξης», τους «stakeholders», κατά τα αμερικανικά πρότυπα. Προβληματισμό γεννούν, επίσης, οι προτάσεις για διετές Λύκειο, που κατά μία έννοια αντίκειται στις βασικές εξαγγελίες του Υπουργού περί υποχρεωτικής δεκατετράχρονης εκπαίδευσης, για «ευελιξία» προγραμμάτων και για «προσφορά διαφοροποιημένης εκπαίδευσης», καθώς δεν ορίζεται ποιοι θα διαμορφώνουν και ποιοι θα εγκρίνουν τα διαφοροποιημένα (από ποιους;) προγράμματα.
Τις ανησυχίες κατευνάζουν η στάση τόσο του Υπουργού κ. Φίλη, όσο και του προέδρου της επιτροπής της Βουλής κ. Γαβρόγλου, που σε παρεμβάσεις τους εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους και τονίζουν τους κινδύνους που ενέχουν τέτοιου είδους θέσεις. Σημειώνουμε, τέλος, την απουσία του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ από το Διάλογο, αν και το κόμμα έχει διαμορφώσει μέσα από συλλογικές διαδικασίες θέσεις για ένα σχολείο δημοκρατικό, που δεν θα αποκλείει και δεν θα διαχωρίζει.