Συνεντεύξεις

Νίκος Φίλης: Στην τάξη της… Cisco, οποιοσδήποτε μπορεί να παρακολουθεί τα παιδιά

Ν. Κεραμέως και κυβέρνηση Μητσοτάκη θέτουν σε κίνδυνο τα προσωπικά δεδομένα παιδιών και εφήβων παραχωρώντας στη Cisco το σύστημα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, δεν υπάρχει δυνατότητα ταυτοποίησης και μπαίνει όποιος έχει το λινκ, όλοι μπορούν να παρακολουθούν μία τάξη, είναι επιλογή τους η ιδιωτικοποίηση με κίνδυνο παραβίασης προσωπικών δεδομένων, προειδοποίησε ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης μιλώντας Στο Κόκκινο και τον Νίκο Ξυδάκη. Την ίδια ώρα, το νομοσχέδιο μας πάει πίσω ολοταχώς στον… νόμο 4000 περί τεντιμποϊσμού, με «διαγωγή κοσμία», αύξηση αριθμού μαθητών ανά τάξη εν μέσω πανδημίας, σκληρές εξετάσεις μόνο και μόνο για να κόβονται παιδιά σε Α΄ και Β΄ Λυκείου, μεθοδεύσεις για τους πρυτάνεις στα ΑΕΙ, αλλά ξέχασαν τελείως τις 4.000 προσλήψεις που έπρεπε να έχουν ήδη γίνει στην ειδική αγωγή και άλλες τόσες στην γενική εκπαίδευση.
Τα σχολεία παραμένουν κλειστά και μετά το τυπικό πέρας των διακοπών του Πάσχα και είναι αξιοπρόσεκτο ότι μέσα σε αυτές τις συνθήκες η κυβέρνηση Μητσοτάκη βρίσκει την ευκαιρία, μεθοδεύει το να προχωρήσει νομοσχέδια «κεκλεισμένων των θυρών» για την Παιδεία και το Περιβάλλον, με την κοινωνία στα σπίτια της, αδύναμη να αντιδράσει, αγνοώντας την γνώμη των φορέων και των περιβαλλοντικών και των εκπαιδευτικών, προσπαθώντας να υφαρπάξει τώρα αποφάσεις στη Βουλή, να πιάσει στον ύπνο την εκπαιδευτική κοινότητα, τους γονείς και τους μαθητές, είπε κ. Φίλης. Ταυτόχρονα, φαίνεται η κυβέρνηση να «ψήνει» βεβιασμένο άνοιγμα σχολείων παρά τις σφοδρές διαφωνίες στην Επιτροπή Εμπειρογνωμώνων για να δημιουργήσει εικόνα επιστροφής στην κανονικότητα, με την πανδημία να μην έχει τελειώσει, χαμηλό επίπεδο αυτών που έχουν νοσήσει και το «δεύτερο κύμα» μπροστά μας. Είναι επικοινωνιακό, προπαγανδιστικό τέχνασμα, που δεν αφορά την οικονομία αλλά τις πολιτικές ανάγκες του Κ. Μητσοτάκη. Ε, φυσικό είναι και η Εκκλησία να πει «κι εγώ θέλω να ανοίξω», όπως είπε σχολιάζοντας την επιστολή Ιερώνυμου.Όσον αφορά το νομοσχέδιο της Ν. Κεραμέως, ο κ. Φίλης είπε ότι επαναφέρει ιδεολογήματα και ρυθμίσεις που είχαν οδηγήσει τα σχολεία σε μεγάλη κρίση, προσπαθεί στην ουσία να σταματήσει τον χρόνο στο 2015, να πάει πίσω ξανά, με χειρότερες ρυθμίσεις. Σε όλες τις βαθμίδες, μοναδική έγνοια είναι πώς θα συρρικνωθεί ο ρόλος του δημόσιου σχολείου και πώς θα φτιαχτούν πελάτες για τα ιδιωτικά συστήματα εκπαίδευσης. Στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά π.χ., ο ΣΥΡΙΖΑ μέσα σε σκληρή εποπτεία κατόρθωσε οι πρώτες τάξεις να είναι με 22 μαθητές, από 26 και 27 παλαιότερα. Τώρα, ο αριθμός ανεβαίνει ξανά στους 26, όταν θα έπρεπε να είναι το πολύ 15 στα νηπιαγωγεία. Μιλούν για εξοικονόμηση προσωπικού, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα στα πολύ μικρά παιδιά, σε συνθήκες πανδημίας, να στοιβάζεις τα μικρά παιδιά και τα νήπια. Δεν παίρνουν κανένα μάθημα από την πανδημία, κάνουν χειρότερα. Προσπαθούν να φτιάξουν ένα σχολείο με «αριστεία» για τους λίγους και «δεξιότητες» για τους πολλούς, δηλαδή υποβαθμίζουν τον χαρακτήρα του σχολείου. Είχε πει ο ίδιος ο Μητσοτάκης ότι «πήρε μάθημα» για την δημόσια Υγεία, ότι δεν είναι υπηρεσία αλλά κοινωνικό δικαίωμα. Και προσανατολίζεται σήμερα η κυβέρνηση να είναι η Παιδεία υπηρεσία και όχι κοινωνικό δικαίωμα. Όπως επεσημανε:
  • Επαναφέρει ένα σκληρό εξεταστικό σύστημα. Οι οικογένειες και τα παιδιά που ανάσαναν, όπως ανάσανε και το ίδιο το μάθημα με περισσότερο εκπαιδευτικό χρόνο, όταν μειώσαμε στο γυμνάσιο τα μαθήματα που εξετάζονται από 11 σε 4. Τώρα τα αυξάνουν σε 7. Δεν υπάρχει κανείς παιδαγωγικός λόγος για αυτό, μόνο η αντίληψη «να δυσκολεύουμε και να κόβουμε παιδιά».
  • Επαναφέρει από την Α΄ Λυκείου την Τράπεζα Θεμάτων, δηλαδή ένα είδος πανελλαδικών εξετάσεων, να παίρνουν τα παιδιά το ενδεικτικό σε Α΄ και Β΄ και απολυτήριο στην Γ΄. Εφαρμόστηκε από τις προ ΣΥΡΙΖΑ μνημονιακές κυβερνήσεις και 1 στα 4 παιδιά κόπηκε. Εκεί πηγαίνουμε.
  • Απαγορεύει σε παιδιά άνω των 17 ετών να φοιτούν στα Επαγγελματικά Λύκεια, τους λέει «αν θέλετε, πηγαίνετε σε ιδιωτικά ΙΕΚ ή εργαστείτε σε μαθητεία χωρίς χρήματα».
  • Επαναφέρουν και τις τιμωρίες, τις πολυήμερες αποβολές, την διαγωγή που στιγματίζει το παιδί. Αφού επαναφέρουν την «διαγωγή κοσμία», να επαναφέρουν και τον νόμο 4000 περί τεντιμποϊσμού, όπως είπε χαρακτηριστικά.
  • Στα ΑΕΙ υπάρχουν επίσης σκληρά μέτρα που ο κόσμος δεν καταλαβαίνει γιατί είναι ειδικά, όπως το θέμα των πρυτάνεων που θα έχουν «τριπρόσωπο» για να εκλέγονται από ένα ψηφοδέλτιο, πρύτανης και δύο αντιπρυτάνεις. Έτσι, θα είναι εύκολο να γίνονται συνεννοήσεις διάφορες, όχι πάντα νόμιμες.
  • Τσάτρα-πάτρα προωθείται και η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, πέρα από το διαχρονικό τεχνολογικό πρόβλημα που δεν καταλογίζεται στην κυβέρνηση. Ποια επιλογή γίνεται; Να μην αναλάβει το δημόσιο σύστημα, το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ενώ μπορεί να το κάνει με στοιχειώδη τεχνολογική υποστήριξη. Αντίθετα, επιλέγεται η ιδιωτικοποίηση μέσω του webex της Cisco. Είναι δήθεν δωρεάν για λίγους μήνες, αλλά στην ουσία θα μπει μέσα, θα πάρει όλα τα προσωπικά δεδομένα, θα κάνει το εμπορικό πανηγύρι που θέλει. Και θα δημιουργήσει όρους παραβίασης προσωπικών δεδομένων. Το σύστημα της webex δεν έχει δυνατότητα αυθεντικοποίησης, να σε κάνει δεκτό, μπαίνει όποιος θέλει, όποιος έχει την διεύθυνση. Όλοι μπορούν να παρακολουθούν μία τάξη. Δεν γίνεται μάθημα έτσι.

Είναι επιλογή της Ν. Κεραμέως και της κυβέρνησης Μητσοτάκη η προσπάθεια για τεχνολογική αναδιοργάνωση να μην γίνει με όρους δημοσίου συμφέροντος και ευθύνης του δημόσιου δικτύου, αλλά με ανεξέλεγκτους όρους, ιδιωτικοποίησης του δικτύου, κινδύνου παραβίασης προσωπικών δεδομένων. Είναι πολύ σημαντικό θέμα.Υπάρχει ψηφιακό χάσμα στην κοινωνία μας, 25% των νοικοκυριών δεν έχει υπολογιστή, 50% των γονιών δεν γνωρίζουν ώστε να στηρίξουν την ψηφιακή εκπαίδευση των παιδιών τους. Έχει σημασία ποιος αναλαμβάνει αυτή την ευθύνη, πρέπει να την αναλάβει το Δημόσιο, να μην γίνει το ψηφιακό χάσμα κοινωνικό χάσμα, με νέες κοινωνικές ανισότητες, με την λογική υποκατάστασης και αντικατάστασης της φυσικής διδασκαλίας από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Είναι λάθος, υποβαθμίζει την διδασκαλία και δημιουργεί νέες ανισότητες εις βάρος των παιδιών, όπως υπογράμμισε.

Ο κ. Φίλης επανέλαβε εξάλλου ότι δεν ακούμε επίσης τίποτε για διορισμούς, το έχουν ξεχάσει. Έπρεπε να έχουν πάρει ήδη 4.000 στην ειδική αγωγή και άλλες τόσες στην γενική εκπαίδευση, αλλά τίποτα.

Όταν παιδιά αισθάνονται ότι οι εξουσίες θεωρούν πως περισσεύουν, αντιδρούν. Να έχει υπόψιν της η κυβέρνηση, αν με την πανδημία δεν μπορεί να γίνει ουσιαστική συζήτηση, θα γίνει με όρους κινήματος, όρους απόγνωσης, όρους κινητοποίησης από τα παιδιά, όρους αναγνώρισης κοινωνικής. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου αναγράφεται ως στόχος η «μείωση του μαθητικού πληθυσμού», απομειώνεται το συνταγματικό δικαίωμα στην Παιδεία, όπως είπε.