Ο Θοδωρής Δρίτσας σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στην εφημερίδα «Εποχή» κάνει μια πρώτη εκτίμηση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης και των αποφάσεων του Γιουρογκρουπ, δίνοντας έμφαση στο δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει από εδώ και εμπρός ο ΣΥΡΙΖΑ με την άμεση εφαρμογή ενός προγράμματος που θα διαθέτει οραματικά στοιχεία, όπως θα εκπονηθεί από το συνέδριο του κόμματος, όποτε γίνει αυτό.
Τη συνέντευξη πήρε η Ιωάννα Δρόσου
Πώς αποτιμάτε την κατάληξη του Γιούρογκρουπ της περασμένης Τρίτης;
Είναι θετική εξέλιξη το γεγονός ότι το σχέδιο, που ως Κυβέρνηση είχαμε, έφτασε σε σημείο ολοκλήρωσης. Έκλεισε αυτός ο πρώτος κύκλος, με βάση τον προγραμματισμό που υπήρχε κυρίως από τη δική μας πλευρά. Για να συμβούν αυτά, βέβαια, θεσμοθετήθηκε μια σειρά από πολύ σκληρά μέτρα, που γεννούν πρόσθετες δυσκολίες σε εκατομμύρια πολίτες. Αυτός ο πρώτος κύκλος επισφραγίζει τις δεσμεύσεις που αναλάβαμε τον περασμένο Ιούλιο, αξιολογώντας πως οποιαδήποτε άλλη επιλογή θα ήταν πιο καταστροφική. Χρέος μας είναι να δουλέψουμε με τέτοιο τρόπο, ώστε στο μέλλον να μην αντιμετωπίσουμε τόσο οριακά και αξεπέραστα διλήμματα.
Ο Γ. Κουμουτσάκος χαρακτήρισε «ταπεινωτική συνθηκολόγηση» τη συμφωνία. Πώς κρίνετε τη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης;
Με αυτή τη ρητορική, επιχειρείται η απαλλαγή των συστημικών κομμάτων, που κυβέρνησαν για δεκαετίες τη χώρα και υπηρέτησαν πιστά τις συντεταγμένες των νεοφιλελεύθερων επιλογών που οδήγησαν στην κρίση που βιώνουμε σήμερα. Ας μη γελιόμαστε οι αιτίες της κρίσης είναι η απαξίωση της παραγωγικής βάσης της χώρας, η αύξηση της νόμιμης φοροαποφυγής και της παράνομης φοροδιαφυγής, η αύξηση των κοινωνικών ανισοτήτων και το ξήλωμα του κοινωνικού κράτους, που η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ κατάφεραν στα χρόνια που κυβέρνησαν. Αυτό που προσπαθεί να κάνει ο κ. Κουμουτσάκος μιλώντας για «συνθηκολόγηση», είναι να πετάξει τη μπάλα στην εξέδρα. Εμείς συμβιβαστήκαμε μετά από σκληρή μάχη, την οποία χάσαμε. Αυτοί συνθηκολόγησαν χωρίς να δώσουν καμία μάχη. Αυτή η διαφορά, δεν αφορά μόνο στην Ιστορία. Έχει να κάνει και με την προοπτική.
Να οργανώσουμε τις επεξεργασίες μας
Ωστόσο, δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η αξιολόγηση. Υπάρχουν και νέα προαπαιτούμενα, που δεν ικανοποιήθηκαν -κατά τους δανειστές- με το νομοσχέδιο της περασμένης Κυριακής, και αυτά αφορούν το ΕΚΑΣ, το Ελληνικό, τα κόκκινα δάνεια και την Εγνατία…
Νομίζω, πως από τη στιγμή που έκλεισε η αξιολόγηση, θα βρεθεί τρόπος να ρυθμιστούν και να αντιμετωπιστούν αυτά τα ζητήματα, που δεν παύουν να είναι σημαντικά. Ας μη ξεχνάμε, πως η αξιολόγηση έκλεισε με ένα σκληρό πακέτο μέτρων.
Ο πρωθυπουργός, σε συνάντηση που είχε με τον κ. Αβραμόπουλο, αναφέρθηκε στη συμφωνία λέγοντας πως «βγαίνουμε αλώβητοι, όρθιοι και τώρα αρχίζει ο μεγάλος και δύσκολος αγώνας να επουλώσουμε τις πληγές, που έχουν υποστεί οι αδύναμοι συμπολίτες». Συμφωνείτε με αυτή την εκτίμηση
Κατά τη γνώμη μου, ορθά αξιολογεί ο Αλέξης Τσίπρας πως διαμορφώνονται όροι και προϋποθέσεις, που -αν αξιοποιηθούν- θα ανοίξουν νέους δρόμους. Εάν αυτό δεν ισχύει, τότε δεν έχει νόημα αυτό που κάναμε το προηγούμενο διάστημα. Επομένως, τώρα που κλείνει αυτός ο κύκλος, πρέπει να βλέπουμε μπροστά. Πράγματι σε αυτό πρέπει άμεσα και έμπρακτα να απαντήσουμε. Να περιγράψουμε με σοβαρή εκτίμηση, τον οδικό χάρτη της επόμενης μέρας.
Ωστόσο, η επιτήρηση συνεχίζει ή και εντατικοποιείται. Τι περιθώρια υπάρχουν για νέους δρόμους; Ποια θα είναι τα επόμενα βήματα;
Όπως ξαναείπα, η αξιολόγηση ολοκληρώθηκε. Τώρα οφείλουμε να κάνουμε τη δική μας αξιολόγηση. Αυτή που αφορά στο κυβερνητικό πεδίο, αλλά και στο πεδίο προβληματισμού εντός του κόμματος. Πρέπει άμεσα να οργανώσουμε τις επεξεργασίες του και να θέσουμε τα καίρια ερωτήματα, στα οποία θα πρέπει να απαντήσει το συνέδριο, όποτε και αν γίνει αυτό. Είναι απαραίτητη η δική μας αξιολόγηση. Για να μας δώσει το αποτύπωμα των δρόμων που διαβήκαμε. Αυτών που κλείσαμε, αυτών που ανοίξαμε και αυτών πάνω στους οποίους θα κινηθούμε. Είναι η στιγμή να θέσουμε τα δικά μας προαπαιτούμενα, να χαράξουμε το δικό μας οδικό χάρτη, με βάση τα νέα δεδομένα.
Οραματικό πρόγραμμα στις νέες συνθήκες
Αναφέρεστε στο παράλληλο πρόγραμμα; Διότι αυτό ήταν μέρος των προγραμματικών δηλώσεων τον περασμένο Σεπτέμβρη.
Το παράλληλο πρόγραμμα, τμήματα του οποίου -έστω και αποσπασματικά και με πολλά πισωγυρίσματα- τρέξαμε το προηγούμενο διάστημα, είναι υποχρέωσή μας να το υλοποιήσουμε προσθέτοντας και νέες επεξεργασίες. Μιλώ για ένα εναλλακτικό πρόγραμμα κυβερνητικής πολιτικής, που θα εκκινήσει το σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης. Το κόμμα πρέπει τώρα να λειτουργήσει συλλογικά. Να γίνει ένας ζωντανός οργανισμός παραγωγής επεξεργασιών. Να μην φοβηθούμε τον κίνδυνο της εσωστρέφειας. Διατηρώντας εξωστρεφή κατεύθυνση δράσης, πρέπει να αφιερώσουμε πολύ χρόνο για συστηματική συζήτηση και τεκμηριωμένη παραγωγή απαντήσεων. Είναι η στιγμή που θα κριθούν όλα τα ζητήματα. Είμαστε εγκλωβισμένοι σε ένα βαρέλι δίχως πάτο ή ανοίγεται μπροστά μας ένας ορίζοντας; Όλα αυτά πρέπει να τα αξιολογήσουμε και ο πυρήνας αυτών των αξιολογήσεων δεν είναι μόνο κάποιες προγραμματικές, τεχνοκρατικές ή πολιτικές επεξεργασίες. Είναι κυρίως η επανεπιβεβαίωση της σχέσης μας με τα λαϊκά στρώματα και την αριστερή συνείδηση των πολιτών.
Προαναγγέλθηκε από τον Ν. Βούτση σειρά νομοσχεδίων, που μέχρι στιγμής δεν είχαν κατατεθεί, ύστερα από τη διαφωνία των θεσμών. Τώρα θα μπορεί ανεμπόδιστα να νομοθετεί η κυβέρνηση;
Πρόκειται για σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες. Συνδέονται με όσα απάντησα πιο πάνω. Και εδώ χρειαζόμαστε, εκτός από το πολιτικό – κοινοβουλευτικό σώμα του ΣΥΡΙΖΑ, να εμπλακεί στον επανακαθορισμό των στόχων το κομματικό και το κοινωνικό σώμα του ΣΥΡΙΖΑ, με βάση τη θετική και την αρνητική εμπειρία που αποκτήσαμε. Δεν μπορούμε να μείνουμε πια σε γενικές κατευθύνσεις. Τώρα είμαστε μέσα στα πράγματα και επομένως πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτή τη θέση, για να δούμε τι πρέπει να αλλάξει και τι μπορούμε να αλλάξουμε, σε ποια κατεύθυνση και τι πρέπει και μπορούμε να διεκδικήσουμε. Και να μην το φοβηθούμε. Το ότι η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. – Οικολόγων, επέδειξε πλήρη συνέπεια σε ένα πρόγραμμα που δεν υιοθετεί, δε μπορεί αυτό να μην αποτελέσει βάση διεκδίκησης, για ένα πρόγραμμα που θα ταιριάζει και με το δικό μας όραμα. Μόνο που αυτό πρέπει να το φτιάξουμε στις νέες συνθήκες. Αν δεν το κάνουμε, τότε η επιτήρηση -που πράγματι υπάρχει- θα είναι άνευ όρων. Η επιτήρηση σε αυτά τα δεδομένα αμβλύνεται με την αξιοποίηση και της παραμικρής ρωγμής και αυτή η δυνατότητα δεν πρέπει να χαθεί, όσο κι αν συχνά η προσπάθεια αυτή μοιάζει με άλυτο σταυρόλεξο.
Στο υπερταμείο προβλέπονται και νέες ιδιωτικοποιήσεις. Υπάρχει η δυνατότητα ελιγμών στην κατεύθυνση προστασίας της περιουσίας του δημοσίου;
Επανέρχομαι στην ανάγκη επανακαθορισμού της προγραμματικής βάσης της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ συνολικά. Είναι ένα πεδίο που μπορούμε να αναμετρηθούμε. Το υπερταμείο είναι άμεσα ή έμμεσα ένας μηχανισμός εποπτείας. Αλλά είναι ακόμα διαπραγματεύσιμο το αν θα αποδειχθεί ένας μηχανισμός εποπτείας «για την πώληση ασημικών» ή ένας μηχανισμός εποπτείας για τη μεγιστοποίηση της δημόσιας περιουσίας και την αξιοποίησή της. Δεν είναι, λοιπόν, προδιαγεγραμμένα τα αποτελέσματα της λειτουργίας αυτού του υπερταμείου, έστω και αν υπάρχουν διάφορες οικονομικές συγκροτήσεις που έχουν βλέψεις και επιδιώξεις στην περιουσία του δημοσίου. Πρέπει να οργανώσουμε μια συστηματική πολιτική παρέμβαση για να αξιοποιήσουμε και να μεγιστοποιήσουμε την περιουσία του Δημοσίου και όχι για να την απαλλοτριώσουμε.
Την ερχόμενη εβδομάδα ξεκινά η εφαρμογή της αύξησης του ΦΠΑ στα νησιά. Τι προβλέψεις υπάρχουν για να αναιρεθούν οι επιπτώσεις από αυτή τη διάταξη;
Η νησιωτική πολιτική είναι ένα ζητούμενο που διαρκώς τίθεται, καθώς έχει να κάνει με την ιδιαιτερότητα της νησιωτικής Ελλάδας, που διαμορφώνει ειδικές συνθήκες σε διάφορα πεδία, όπως το εμπόριο ή οι συνθήκες για να παρασχεθούν οι δημόσιες υπηρεσίες ή να αναπτυχθούν οι δομές υγείας και παιδείας. Ο ΦΠΑ είναι μια σημαντική παράμετρος, αλλά δεν είναι η μόνη. Και δεν ισχύει το ίδιο για κάθε νησί. Γίνονται κάποια βήματα, αλλά αν δεν διαμορφώσουμε μια ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική, που θα αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματα των νησιών σε πολλά επίπεδα και όχι μόνο στον τουρισμό, δεν θα πετύχουμε όσα πρέπει. Και νομίζω ότι αν το κάνουμε αυτό, οι επιπτώσεις από τον ΦΠΑ θα είναι πολύ μικρότερες. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να επανέλθουμε όσο γίνεται πιο γρήγορα σε μειωμένο ΦΠΑ στα νησιά.
Να τηρηθεί η διεθνής νομιμότητα
Την περασμένη βδομάδα ξεκίνησε η εκκένωση της Ειδομένης, με τους πρόσφυγες να οδηγούνται εθελοντικά σε οργανωμένες δομές. Ασκήθηκε έντονη κριτική στην απόφαση απαγόρευσης της δημοσιογραφικής κάλυψης. Ήταν αυτή απαραίτητη;
Η Ειδομένη δεν ήταν και δεν είναι -από τη μεριά της Κυβέρνησης και του Ελληνικού Κράτους- χώρος μόνιμης διαμονής προσφύγων και μεταναστών. Δεν είναι, δηλαδή, μια δομή φιλοξενίας, αλλά ένας άτυπος χώρος διαμονής, ο οποίος διαμορφώθηκε όταν έκλεισαν τα σύνορα, με τους ανθρώπους που παρέμειναν εκεί να αισθάνονται πιο κοντά στην προσδοκία ότι μπορεί και να ανοίξουν. Το σχέδιο μεταφοράς αυτών των ανθρώπων εξελίχτηκε ομαλά. Και είναι μια κυβερνητική επιτυχία και μια επιτυχία όσων ανέλαβαν την ευθύνη και το κατάφεραν. Το ότι στο σχεδιασμό αυτό δε δόθηκε η δυνατότητα συνεχούς δημοσιογραφικής κάλυψης, για να είναι αντικείμενο σοβαρής κριτικής για παραβίαση της ελευθερίας του Τύπου, πρέπει να συνυπολογιστεί αυτό που ξέρουμε, ότι οι κανόνες δεοντολογίας δεν τηρήθηκαν από τον Τύπο και κυρίως από τις τηλεοπτικές μεταδόσεις. Ο περιορισμός κάλυψης, πάντως, δεν επηρέασε καθόλου τη μεταφορά της πληροφόρησης, αφού κανείς δεν αποκλείστηκε από τον πυρήνα της ενημέρωσης. Δεν υπήρξε απόκρυψη ειδήσεων ή πληροφοριών.
Ασκείται έντονη κριτική για τον τρόπο εφαρμογής της συμφωνίας μεταξύ Ευρώπης και Τουρκίας, και ιδιαίτερα ως προς το σκέλος της προστασίας των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Μετά τις δηλώσεις του Ερντογάν, η συμφωνία αυτή είναι στον αέρα, την ίδια ώρα που χιλιάδες άνθρωποι έχουν εγκλωβιστεί στην Ελλάδα. Τι πρέπει να γίνει;
Η συμφωνία είναι προϊόν του κλεισίματος των συνόρων και της αναζήτησης της συμμετοχής και της Τουρκίας στη διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος, ως χώρας υποδοχής προσφύγων και μεταναστών από τις όμορες χώρες (Συρία, Αφγανιστάν, Πακιστάν, Κουρδιστάν, Ιράκ). Πρόκειται για μια συμφωνία με πολλά λεπτά σημεία, η οποία, όμως, ρητά προβλέπει την τήρηση των διεθνών συνθηκών, δηλαδή της Συνθήκης της Γενεύης και του Πρωτοκόλλου της Νέας Υόρκης. Κάθε χώρα της Ευρώπης, οφείλει να τα τηρήσει αυτά, με κάθε τρόπο. Πρέπει να επιταχύνουμε τις διαδικασίες μεταφοράς των ανθρώπων που βρίσκονται στην Ελλάδα, όπως προβλέπεται με τη διαδικασία της μετεγκατάστασης και ταυτόχρονα να οργανώσουμε, για όσους μείνουν στη χώρα μας, τις διαδικασίες ενσωμάτωσης στη δημόσια ζωή. Τα παιδιά πρέπει από το Σεπτέμβριο να πάνε σχολείο και οι ενήλικες να μπορούν να αναζητήσουν νόμιμη διαμονή και εργασία. Μόλις ολοκληρωθεί η μεταφορά των ανθρώπων από την Ειδομένη, τον Πειραιά και το Ελληνικό σε οργανωμένες δομές, πρέπει να επιταχύνουμε τις διαδικασίες προς αυτή την κατεύθυνση. Και φυσικά, να τηρήσουμε τη διεθνή νομιμότητα, ως προς αυτούς, που δικαιούνται να ζητήσουν άσυλο.
Με αφορμή μια κριτική δήλωση της Σ. Σακοράφα προς την κυβερνητική πολιτική και τον ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε ανταλλαγή δελτίων Τύπου, που ανέδειξαν δύο θέματα, αυτό της διαφάνειας των οικονομικών, ιδιαίτερα όσον αφορά τις δομές αλληλεγγύης που στηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ και δεύτερον της συνέπειας των βουλευτών και κυβερνητικών στελεχών στις οικονομικές τους υποχρεώσεις απέναντι στο κόμμα…
Δε θέλω να κάνω κανένα σχόλιο, που έχει αναφορά σε πρόσωπα. Δεν το κάνω ποτέ, γιατί νομίζω ότι οδηγεί σε λάθος κατευθύνσεις οποιοδήποτε σχόλιο, ακόμα και αν είναι δίκαιο και καλοπροαίρετο. Από όσα γνωρίζω, το πρόβλημα της συλλογικής ανταπόκρισης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, σε μεγάλο βαθμό έχει λυθεί ικανοποιητικά. Υπάρχουν και ζητήματα αυτονόμησης και προσωπικής στάσης και αυτό δεν είναι καινούριο. Καλό είναι να επανέλθουμε, ώστε όλοι να έχουμε σαφή όρια και συνείδηση του γεγονότος ότι δε γίναμε βουλευτές ή δεν αναλάβαμε οποιοδήποτε άλλο αξίωμα, επειδή είμαστε σπουδαίοι, ο καθένας από εμάς ως άτομο. Είμαστε κομμάτι μιας συλλογικής διαδικασίας και βάση αυτής λειτουργούμε, χωρίς αυτό να αμφισβητεί τη σπουδαιότητα της προσωπικότητάς μας, κάτι που πρέπει να ισχύει για κάθε άνθρωπο επί της γης
Ανοιχτή η κατοχύρωση των σχέσεων εργασίας στα λιμάνια
Οι εργαζόμενοι στον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ ξεκίνησαν απεργιακές κινητοποιήσεις, καταγγέλλοντας την κυβέρνηση για εμπαιγμό στα εργασιακά ζητήματα. Τελικά θα διασφαλιστούν τα δικαιώματα των εργαζομένων;
Υπάρχει ούτως ή άλλως, ένα νομοθετικό πλαίσιο που σε σημαντικό βαθμό αποτελεί μια βάση κατοχύρωσης. Δεν είμαστε στο μηδέν. Ωστόσο, παραμένει ανοιχτή η πλήρης κατοχύρωση, ασφαλών και σταθερών σχέσεων εργασίας στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Είναι κυβερνητική θέση, πως οι ιδιωτικοποιήσεις στον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη δεν πρέπει να συνοδευτούν με διάλυση των σχέσεων αυτών και σε ένα βαθμό εγγυήσεις τέτοιες έχουμε συμπεριλάβει στη Σύμβαση Παραχώρησης του ΟΛΠ και στη νομοθεσία για τη Δημόσια Αρχή Λιμένα.
Γράφτηκε στον Τύπο πως γίνεται προσπάθεια παράκαμψης της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, μέσω της νομοθεσίας για τη Δημόσια Αρχή Λιμένα. Ισχύει αυτό;
Κάθε λιμάνι έχει κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας, ανεξάρτητα αν ανήκει στο Κράτος, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, σε παραγωγικούς φορείς ή σε ιδιώτες. Η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένα ορίζει τους κανόνες ανταγωνισμού και η Δημόσια Αρχή Λιμένα ορίζει πλαίσιο λειτουργίας. Αυτοί οι κανόνες, είναι σε κάθε περίπτωση αναγκαίοι. Αυτό δε σημαίνει ότι η Δημόσια Αρχή Λιμένα θα έχει παράλληλη επιχειρηματική δραστηριότητα. Αυτή θα γίνεται από τον ιδιώτη. Πρόκειται για αυτονόητη συνέπεια του γεγονότος ότι οδηγηθήκαμε στην ιδιωτικοποίηση. Όμως η Δημόσια Αρχή θα προστατεύει, θα επιτηρεί και θα ελέγχει την τήρηση του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου.
πηγή: Εποχή