Παρατηρούμε την τελευταία περίοδο το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της δημοτικής αρχής για παρεμβάσεις στο κέντρο της Αθήνας. Στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο παρουσιάστηκε «το ξεκαθάρισμα των περιπτέρων», μια λίστα άτακτης παράθεσης περιπτέρων όπου συνυπήρχαν κλειστά, εγκαταλειμμένα, αλλά και περίπτερα προς μετακίνηση που, όμως, είναι ακόμα σε λειτουργία. Με τη συνήθη τακτική, της προχειρότητας, χωρίς τεκμηρίωση, χωρίς μελέτη και κυρίως χωρίς προτάσεις, οι δημοτικοί σύμβουλοι της πλειοψηφίας ψήφισαν κάτι που δεν ήταν καν σαφές. Και δεν είναι η πρώτη φορά. Το ίδιο συνέβη πριν από λίγους μήνες με την περίφημη «Κανονιστική για το Κολωνάκι», μια πρωτότυπη όσο και αυθαίρετη απόφαση του συμβουλίου της πρώτης Κοινότητας για «ειδικές τοπικές ρυθμίσεις» που άρχισαν και τελείωσαν στην, ειδικής σημασίας για τον κ. Καμίνη και τους ψηφοφόρους του, περιοχή του Κολωνακίου. Στόχος αποτέλεσαν, τελικώς, μερικά τραπεζοκαθίσματα και κατασκευές στην οδό Τσακάλωφ και στην πλατεία Κολωνακίου. Εντέλει, οι ίδιοι οι κάτοικοι έμειναν με την απορία, ποιο ήταν το κριτήριο της εφαρμογής της ειδικής κανονιστικής.
Ασάφειες και παραλείψεις
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το σχέδιο πεζοδρόμησης του Εμπορικού Τριγώνου, το οποίο συνεχίζει ο Δήμος Αθηναίων, προσθέτοντας ανά διαστήματα δρόμους όπου απαγορεύει την κίνηση οχημάτων. Οι πεζοδρομήσεις αποτελούν μια συγκεκριμένη κατεύθυνση για τη διαμόρφωση ενός αστικού συστήματος. Στην περίπτωση του κέντρου της Αθήνας δεν φαίνεται να υπάρχει καμία ολοκληρωμένη εικόνα για την εικόνα του κέντρου με την ολοκλήρωση του σχεδίου των πεζοδρομήσεων. Ποιος είναι ο πολεοδομικός σχεδιασμός που θα διασφαλίζει την απρόσκοπτη κυκλοφορία πεζών και οχημάτων; Όταν η κίνηση των οχημάτων από το Σύνταγμα και τη οδό Σταδίου προς την οδό Αθηνάς γίνεται μόνο από τις οδούς Μητροπόλεως, Καραγιώργη Σερβίας και Σοφοκλέους, πόσο φορτίο μπορεί να εξυπηρετηθεί και πόση ρύπανση προκαλείται στο περιβάλλον από τη συμφόρηση των οχημάτων; Υπάρχει πρόταση για τον έλεγχο εισόδου και εξόδου από τους πεζόδρομους; Υπάρχει πρόνοια, ώστε τα εμπορικά καταστήματα να μπορούν να ανεφοδιάζονται ή στοχεύουμε στη μετατροπή του εμπορικού κέντρου σε απέραντο καφενείο και των δρόμων σε χείμαρρους τραπεζοκαθισμάτων;
Ο κ. Καμίνης, χρειάστηκε να φτάσει στο όγδοο έτος της θητείας του, ή στην αφετηρία της προεκλογικής καμπάνιας για την επόμενη εκλογική αναμέτρησή του, όπου κι αν θα γίνει αυτή, για να κάνει κάποιες ελάχιστες κινήσεις, ενώ έχουν μείνει στα χαρτιά εξαγγελίες και διαγωνισμοί που δεν υλοποιήθηκαν ποτέ. Θυμίζουμε τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ιδεών για τον Σχεδιασμό Πρότυπου Περιπτέρου που έγινε το 2016. Ακόμα, το πρόγραμμα Athens Partnership, μια σύμπραξη του Δήμου με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, αλλά και με το Bloomberg Associates, μια χρηματοδοτική πηγή γενικευμένης οικονομικής στήριξης, που απέδωσε μόνο στα Ανοιχτά Σχολεία, αλλά στο οποίο περιλαμβανόταν και η ανάπλαση του Ιστορικού κέντρου και του Εθνικού Κήπου. Με αγωνία αναζήτησε τότε η δημοτική αρχή τα κονδύλια για να δουλέψει για την πόλη μας. Τελικά βρήκε μόνο τα χρήματα και ξέχασε την αγωνία και τον στόχο της.
Πόλη, σύστημα λειτουργικό
Είναι προφανές ότι όλες αυτές οι παρεμβάσεις, με τον τρόπο που γίνονται, δεν δημιουργούν καμία αισιοδοξία για βελτίωση των συνθηκών στην πόλη μας. Μέχρι τώρα, καμία δημοτική αρχή δεν έχει αντιμετωπίσει την πόλη ως ένα σύστημα που χρειάζεται συνολικό σχεδιασμό, ώστε να είναι λειτουργικό. Η Ανοιχτή Πόλη έδινε πάντα στο πρόγραμμά της μεγάλη σημασία στο κέντρο της Αθήνας, όπως και σε όλες τις γειτονιές της πόλης. Η πρότασή μας είχε πάντα στη βάση της ότι πρώτα θα πρέπει το κέντρο να κερδίσει τους κατοίκους του, με ενίσχυση της κατοικίας και έλεγχο των χρήσεων γης. Χωρίς κατοίκους καμία πόλη δεν έχει μέλλον. Προτείναμε την αποκατάσταση της πρόσβασης των κατοίκων σε κοινωνικές υποδομές για την υγεία, τον αθλητισμό και τον πολιτισμό, την επαναλειτουργία και ενίσχυση των σχολικών δομών σε όλες τις βαθμίδες. Την ανάλογη διαμόρφωση των δημοτικών τελών για ενθάρρυνση νέων κατοίκων. Ήπιες και ολοκληρωμένες περιβαλλοντικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση του πρασίνου και την απελευθέρωση κοινόχρηστων χώρων. Εισηγηθήκαμε και πετύχαμε την παράταση του ωραρίου του μετρό. Σημαντική θεωρούμε την αποθάρρυνση της χρήσης ΙΧ στο κέντρο της πόλης, την προώθηση ολοκληρωμένου σχεδιασμού δικτύων μέσων μαζικής μεταφοράς και ποδηλατοδρόμων, τη συνολική μελέτη για την κυκλοφορία και τη στάθμευση των οχημάτων χωρίς επιβάρυνση των κατοίκων. Σήμερα, με την ραγδαία ανάπτυξη του τουρισμού, οφείλουμε να μεριμνήσουμε για την προσβασιμότητα, τη διαχείριση πλήθους και την προστασία της κατοικίας από εμπορικές χρήσεις, αλλά και την προστασία της μικρομεσαίας παραδοσιακής επιχειρηματικότητας. Προτείναμε την αξιοποίηση και διάσωση των κτιρίων που είναι υπό εγκατάλειψη, με παράλληλους στόχους την ανάδειξη της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και την ενίσχυση των δομών υποστήριξης στις ευάλωτες ομάδες και συμμετοχής των πολιτών σε πρωτοβουλίες συνδιαχείρισης.
Επιδίωξή μας είναι η εκπόνηση ενός συνολικού σχεδίου για την ανασυγκρότηση του κέντρου της Αθήνας με προϋποθέσεις και στόχους. Θεωρούμε την πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση την πιο άμεση και αποδοτική μορφή κοινωνικής και πολιτικής δράσης. Απαιτείται, όμως, η ουσιαστική ενασχόληση και η βαθιά γνώση των προβλημάτων, και όχι επικοινωνιακή διαχείριση προς άγρα χρηματοδοτήσεων, τη στιγμή μάλιστα που είμαστε όλοι κοινωνοί της υποβάθμισης της πόλης. Είναι σημαντικός ο συντονισμός των πρωτοβουλιών που έχουν αναλάβει κατά καιρούς οι διάφοροι φορείς, οι οποίοι μπορούν ακόμα να συνεργαστούν αποδοτικά και να αντιστρέψουν το κλίμα εγκατάλειψης και χαοτικής διαμόρφωσης που επικρατεί αυτή τη στιγμή στο κέντρο της Αθήνας. Αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την πλήρη ανάπτυξη της πρωτοβουλίας που αναλαμβάνει η κεντρική διοίκηση με την κατάθεση του νομοσχεδίου και τη δημιουργία του φορέα για την ανάπλαση πόλης της Αθήνας. Σε μια ανάλογη πρωτοβουλία, άλλωστε, οφείλουμε την διάσωση της Πλάκας.
Ανοιχτή Πόλη
Πηγή: Η Εποχή