Macro

Νίκος Γιαννόπουλος: Tέμπη: Εξοργιστική καθυστέρηση στην έρευνα

Δεν υπάρχει εβδομάδα, δεν υπάρχει καν 24ώρο, που μία νέα εξέλιξη στο ζήτημα της τραγωδίας των Τεμπών να μην προκαλέσει συναισθήματα οργής. Έστω και αν έχουν περάσει 13 και πλέον μήνες από το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ιστορία της χώρας, οι πτυχές της υπόθεσης που παραμένουν στο σκοτάδι φαίνεται ότι είναι πάρα πολλές, γι’ αυτό και οι αποκαλύψεις διαδέχονται η μία την άλλη.
 
Την εβδομάδα που μας πέρασε μάθαμε ότι μετά από ενέργειες γονέων θυμάτων (!) και όχι της Δικαιοσύνης εντοπίστηκαν μεγάλες ποσότητες χώματος που μεταφέρθηκαν με φορτηγά συγκεκριμένης εταιρείας σε οικόπεδο κοντά στο χώρο του δυστυχήματος. Οι συγκεκριμένες ποσότητες χώματος θα εξεταστούν από κλιμάκιο της Χημικής Υπηρεσίας (σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας της Λάρισας “Ελευθερία) το οποίο θα συνοδεύεται από πραγματογνώμονες και εισαγγελέα.
 
Χρειάστηκε, κοντολογίς, να περάσουν 13 μήνες και μερικές ημέρες για να γίνει το προφανές. Και να κινηθεί η σχετική διαδικασία έπρεπε να επιμείνουν μέχρι τέλους γονείς θυμάτων της τραγωδίας.
 
Το ίδιο αργά αντανακλαστικά πάντως δείχνει και η Δικαιοσύνη. Με εντολή του ειδικού εφέτη ανακριτή Λάρισας Σωτήρη Μπακαϊμη, αστυνομικοί της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής πραγματοποίησαν έφοδο στα γραφεία του ΟΣΕ στην Αθήνα και κατέσχεσαν σκληρούς δίσκους με ηχητικό και οπτικό υλικό και τις συνομιλίες του προφυλακισμένου σταθμάρχη και των μηχανοδηγών από το μοιραίο βράδυ.
 
Γιατί τώρα; Διότι, προφανώς, μεσολάβησε το ρεπορτάζ του Βήματος την περασμένη Κυριακή με το οποίο αποκαλύφθηκε ότι το ηχητικό που έπαιξε στα ΜΜΕ τα πρώτα 24ώρα μετά το δυστύχημα ήταν μονταρισμένο. Ναι, αλλά αν αυτό ισχύει, τότε μπορούμε ευλόγως να υποθέσουμε ότι ένα χρόνο τώρα η δικαιοσύνη διεξάγει την έρευνά της έχοντας στη διάθεσή της το μονταρισμένο και όχι το αυθεντικό υλικό! Και ίσως έτσι εξηγείται και η… ετεροχρονισμένη σπουδή του ειδικού εφέτη ανακριτή. Σε κάθε περίπτωση πάντως τα ερωτηματικά αντί να μειώνονται αυξάνονται και ενώ η εμπιστοσύνη των πολιτών σε κομβικούς θεσμούς όπως η δικαιοσύνη κλονίζεται όσο ποτέ άλλοτε (γεγονός που αποτυπώνεται και στις δημοσκοπήσεις).
 
 
Καρυστιανού και Γενιδούνιας άφησαν άφωνο το ευρωκοινοβούλιο
 
 
Ο σύλλογος πληγέντων από το δυστύχημα των Τεμπών συνεχίζει να παλεύει με όλες του τις δυνάμεις για τη γνωστοποίηση στην Ευρώπη των συνθηκών κάτω από τις οποίες συνέβη η τραγωδία. Η πρόεδρος Μαρία Καρυστιανού μίλησε την Πέμπτη στο Ευρωκοινοβούλιο σε εκδήλωση που έλαβε χώρα μετά πρωτοβουλία της ευρωβουλεύτριας του ΣΥΡΙΖΑ Ελενας Κουντουρά και τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι “υπερασπιζόμαστε τα παιδιά, νεκρά ή ζωντανά και επιδιώκουμε την αποκατάσταση της Δικαιοσύνης στη χώρα μας”.
 
Δεν μάσησε τα λόγια της η κα Καρυστιανού. Κατηγόρησε εκ νέου τον κ. Καραμανλή και γενικότερα την κυβέρνηση ότι αδιαφόρησαν στις συνεχείς προειδοποιήσεις των σιδηροδρομικών έτσι προκλήθηκε τελικά η τραγωδία. Κατηγόρησε ευθέως τον πρωθυπουργό ότι προετοίμαζε επικοινωνιακό σόου μία ημέρα μετά την τραγωδία για να παρουσιάσει μία τηλεδιοίκηση η οποία όμως ήταν κυριολεκτικά ανύπαρκτη. “Παντού ψέματα” τόνισε χαρακτηριστικά η κα Καρυστιανού για να δεχθεί ξανά τόνους λάσπης από τα κυβερνητικά τρολ στο διαδίκτυο αλλά και από κυβερνητικές ιστοσελίδες που την βλέπουν πλέον “πολύ κοντά στον ΣΥΡΙΖΑ”.
 
Ισως γιατί δικαιώνεται και σε όσα αναφέρει για το μπάζωμα. “Εντός ωρών δόθηκε εντολή για αδικαιολόγητη μετακίνηση χωμάτων. Με μέλη των νεκρών παιδιών μας και στοιχεία παράνομων ουσιών, τα χώματα σκορπίστηκαν σε διάφορες περιοχές. Άγνωστες περιοχές φιλοξενούν μέλη των αγαπημένων μας, ένα χρόνο μετά, τώρα που στέκομαι μπροστά σας” υπογράμμισε σ’ ένα συγκλονιστικό σημείο της ομιλίας της.
 
Από την πλευρά του ο πρώην επικεφαλής του σωματείου των ελλήνων εργοδηγών Κώστας Γενιδούνιας σε μόλις ένα τέταρτο της ώρας ξετύλιξε όλο το κουβάρι των προειδοποιήσεων που η ελληνική κυβέρνηση αγνόησε.
 
“Την τελευταία περίοδο υπήρχε μία δομική κατάρρευση του σιδηροδρομικού συστήματος. Μετά την ολοκλήρωση του άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και την αύξηση των ταχυτήτων έπρεπε το δίκτυο να κρατείται συντηρημένο αλλά παράλληλα να βρίσκεται σε εξέλιξη το έργο της επιδομής (φωτοσήματα, τηλεδιοίκηση κτλ). Το προσωπικό όμως μειωνόταν, το βλέπαμε. Βλέπαμε σταθμούς να κλείνουν καθώς υπήρχε έλλειψη κρίσιμων ειδικοτήτων όπως των σταθμαρχών. Προσπαθούσαμε να έρθουμε σε επαφή με τους ανθρώπους που είχαν την ευθύνη για τη συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής. Κανείς, μα κανείς δεν μας δέχθηκε για να του εκφράσουμε τους προβληματισμούς μας” τόνισε ο κ. Γενιδούνιας.
 
“Τον Μάρτιο του 2021 ήταν το πρώτο εξώδικο. Πήρε τη διαβεβαίωση ότι θα ολοκληρωθεί η τηλεδιοίκηση στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Μετά από έξι μήνες κάναμε ξανά εξώδικο ως σωματείο. Είχαμε μικρά συμβάντα και ανησυχούσαμε. Μας έλεγαν το καλοκαίρι του 2022 ότι σε λίγους μήνες τα συστήματα αυτά θα λειτουργήσουν. Μέχρι τον Οκτώβριο του 2022 είχαμε άλλα δύο συμβάντα. Στέλνουμε τότε το τελευταίο μας εξώδικο στη διοίκηση του ΟΣΕ το οποίο κοινοποιήσαμε στο Υπουργείο και στους αρμόδιους φορείς. Και λαμβάνουμε την εξής, απίστευτη, απάντηση. Ότι οι μηχανοδηγοί συκοφαντούν και έχουν σκοπιμότητες” συμπλήρωσε. Ολοκλήρωσε την ομιλία του δε με μία συγκλονιστική αναφορά: “Γίνεται μία σκύλευση του νεκρού μηχανοδηγού της αμαξοστοιχίας intercity 62. Παρουσιάστηκε ο συνάδελφός μας στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής σαν να ήταν ανίκανος αν και είχε περάσει όλες τις ιατρικές εξετάσεις που προβλέπονται στην κοινοτική οδηγία του 2007. Και ακολουθεί η δολοφονία των χαρακτήρων μας. Θα αγωνιστούμε για δικαιοσύνη γιατί μόνο έτσι μπορεί να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη του κοινού στο σιδηρόδρομο”.
 
 
Τι γίνεται σήμερα στον ελληνικό σιδηρόδρομο;
 
 
Tην περασμένη Κυριακή στον επίσημο λογαριασμό της Hellenic Train στο X (πρώην twitter) ανέβηκε το εξής: “Η αμαξοστοιχία 1547 (Χαλκίδα – Αθήνα) προσέκρουσε σε πεσμένο δέντρο επί της γραμμής στο ύψους του Αγίου Στεφάνου, με αποτέλεσμα την ακινητοποίηση της. Δεν υπάρχει κανένας τραυματισμός επιβατών και προσωπικού. Αναμένονται σημαντικές καθυστερήσεις”.
 
Ένα δέντρο έπεσε μέσα στη γραμμή, ευτυχώς όχι κατά το πέρασμα του τρένου αλλά πιο πριν. Το πρόβλημα προκάλεσε πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και αυτό ήταν μάλλον λογικό. Ποιος όμως είναι αυτός ο οποίος δεν προχωρεί σε καθαρισμό των περιοχών που βρίσκονται πέριξ των γραμμών; Είναι κάτι που τον έχουν αναφέρει εκατοντάδες φορές οι μηχανοδηγοί.
 
Από αυτό και μόνο το γεγονός μπορεί να καταλάβει κανείς ότι λίγα πράγματα άλλαξαν στον ελληνικό σιδηρόδρομο μετά τα Τέμπη. Προσθέστε τη μεγάλη υποστελέχωση και τη συνεχιζόμενη έλλειψη τεχνολογιών όπως η τηλεδιοίκηση, η φωτοσήμανση και το ETCS και έχετε μία εικόνα ενός σιδηροδρομικού δικτύου που παραμένει τουλάχιστον προβληματικό.
 

Νίκος Γιαννόπουλος

Η ΕΠΟΧΗ