Συνεντεύξεις

Νίκος Φίλης: Κεραμέως και Γεωργιάδης λειτουργούν ως συνέταιροι – Δίνουν εξετάσεις σε ένα υπερσυντηρητικό κοινό

Ο κ. Γεωργιάδης, ανάρτησε νέα έγκριση του προγράμματος του από την κ. Κεραμέως με ημερομηνία 2 Φεβρουαρίου του 2022. Αυτό σημαίνει ότι η υπουργός έως σήμερα όχι απλά δεν έχει διακόψει τη συνεργασία του υπουργείου με την Ελληνική Αγωγή παρά τις αντιδράσεις, αλλά υπάρχει ανανέωση της συνεργασίας. Πώς το ερμηνεύετε;

Κεραμέως και Γεωργιάδης είναι χειροπόδαρα δεμένοι, μετά το πρωτοφανές ατόπημα υπουργός να προωθεί στον τομέα ευθύνης του, προϊόντα συμφερόντων άλλου υπουργού. Αν υπήρχε “τσίπα” θα είχαν ήδη υποβάλλει τις παραιτήσεις τους από τη στιγμή που αποκαλύφθηκε τι μεθόδευσαν. Ανανεώνουν τη συνεργασία τους για να στείλουν το μήνυμα ότι δεν συμβαίνει τίποτα σοβαρό και αξιόμεπτο. Δεν είναι όμως έτσι.  Είναι μοναδικό γεγονός δύο υπουργοί να “συνεταιρίζονται” για προσπορισμό φήμης και συνακόλουθου, άμεσου ή έμμεσου, οικονομικού κέρδους. Να μετατρέπουν σε εμπορική την υπουργική τους ιδιότητα. Κι αυτό το λέω ανεξαρτήτως της ποιότητας του προϊόντος. Και “νανογιλέκα” εγκεκριμένα από τη ΝΑSΑ να εμπορευόταν ο κ. Γεωργιάδης, δεν θα μπορούσε να τα διαφημίζει ή να τα προωθεί ως υπουργός διαπλεκόμενος με άλλο υπουργείο.

Ο κ. Γεωργιάδης μιλώντας στον κ. Χατζηνικολάου είπε πως τα προγράμματα είναι προαιρετικά και εκτός ωραρίου διδασκαλίας. Στο σάιτ του ΙΕΠ γράφει πως είναι εντός ωραρίου. Τι ισχύει τελικά;

Τα προγράμματα εγκρίνονται από το ΙΕΠ και συστήνονται ως ωφέλιμα και αξιόπιστα στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς. Προφανώς αν βρεθεί εκπαιδευτικός να τα επιλέξει θα τα παρουσιάσει εντός ωραρίου. Η εκπαιδευτική κοινότητα και έγκριτοι φιλόλογοι βοούν για την “ποιότητα” των προγραμμάτων αυτών. Υποστηρίζουν  -ορθώς κατά τη γνώμη μου- ότι είναι χαμηλοτάτου επιπέδου φληναφήματα, που βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση με τη μεθοδολογία διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στην εκπαίδευση, όπως καθιερώθηκε το 1976 με τη μεταρρύθμιση Ράλλη.

Υπενθυμίζω ότι τότε έγινε με καθυστέρηση πολλών δεκαετιών η μεταρρύθμιση, σύμφωνα με την οποία καθιερώθηκε η δημοτική ως γλώσσα της εκπαίδευσης και η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών από μετάφραση στο Γυμνάσιο. Δεν είχε διανοηθεί κανείς να εισαγάγει τη διδασκαλία των αρχαίων στα παιδιά του δημοτικού. Ούτε ως δήθεν “παιχνίδι”! Το εφηύρε όμως ο κ. Γεωργιάδης, εναρμονιζόμενος με τα νεοσυντηρητικά πρότυπα σύμφωνα με τα οποία η εξ απαλών ονύχων αρχαιολατρεία, επηρεάζει θετικά την αγωγή των παιδιών!

Ρίχνουν στο καλάθι των αχρήστων όλες τις επιστημονικές έρευνες για την ανάγκη να μάθει το παιδί πρώτα τη μητρική γλώσσα χωρίς αντιπερισπασμούς που προκαλούν γλωσσική σύγχυση. Η παλινδρόμηση της προγονοπληξίας οδηγεί λοιπόν στη γελοιότητα αλλά και στην ακύρωση της δύσκολης προσπάθειας για την εκμάθηση της γλώσσας. Εγράφη ότι η απόφαση του ΙΕΠ ελήφθη “κατόπιν εντολής της κας υφυπουργού”. Αυτό όμως επιβεβαιώνει ότι το ΙΕΠ, στις μέρες της κας Κεραμέως έχει μετατραπεί σε σφηκοφωλιά. Πότε με την έγκριση στο πρόγραμμα για το “αγέννητο παιδί”, πότε για τη γελοιότητα της “Πυθαγόρειας αυτογνωσίας”, πότε με την κατάργηση των νέων προγραμμάτων ιστορίας, πότε με τις διατάξεις που μετατρέπουν τα σχολεία σε εξεταστικά κέντρα, πότε με την υποβάθμιση των μαθημάτων καλλιτεχνικής παιδείας και πολιτειότητας.

Από την υπόθεση της Ελληνικής Αγωγής προκύπτει θέμα πολιτικό αφενός (αυτό είναι το μόνο το οποίο παραδέχεται και ο Αδ. Γεωργιάδης) αλλά και εκπαιδευτικό- επιστημονικό. Πώς τα ιεραρχείτε με βάση την σοβαρότητα τους;

Για τις πολιτικές δυνάμεις όπως ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ βεβαίως το θέμα τίθεται από την άποψη της πολιτικής τάξης και δεοντολογίας. Υφίσταται όμως και εκπαιδευτικό-επιστημονικό ζήτημα, που μάλιστα αφορά μικρά παιδιά Δημοτικού σχολείου. Και τα δύο έχουν το βάρος τους και έτσι τα αξιολογεί η ελληνική κοινωνία και η εκπαιδευτική κοινότητα. Πιστεύω ότι σύντομα, λόγω της σοβαρότητας του θέματος, θα δούμε να τοποθετούνται επιφανείς επιστήμονες από το χώρο των Φιλολογικών και των Παιδαγωγικών Σχολών.

Υπάρχει άλλη δημοκρατική χώρα στον δυτικό κόσμο στην οποία το υπ. Παιδείας να εγκρίνει προγράμματα για σχολεία με αντιεπιστημονικές και επικίνδυνες απόψεις;

Αστειεύεστε νομίζω! Μόνο σε ορισμένες νεοσυντηρητικές κομητείες των ΗΠΑ θα μπορούσαν να διανοηθούν τοπικοί τραμπικοί παράγοντες, να εισάγουν π.χ τη θεωρία του θεϊκού “ευφυούς σχεδίου” για τη δημιουργία του κόσμου, αντί για το μάθημα της Βιολογίας  και τη  θεωρία του Δαρβίνου. Στη χώρα μας, εδώ και 40 χρόνια διδασκόταν στο μάθημα της Ηθικής ότι η άμβλωση ήταν ένα είδος φόνου, όπως τα τροχαία δυστυχήματα. Η νομιμοποίηση των αμβλώσεων όμως κατήργησε και αυτήν την διδασκαλία.

Σταθερά μετά το 1982, εδημιουργείτο το πλαίσιο του ανοιχτού σχολείου, με σύγχρονη παι παιδαγωγική αντίληψη και με σεβασμό στις αξίες του συνταγματικού πολιτισμού μας. Συγγραφείς διάβαζαν έργα τους και μιλούσαν στα παιδιά, ΜΚΟ αναφέρονταν στη προστασία του περιβάλλοντος και στα ανθρώπινα δικαιώματα και την ειρήνη, μέσα σε ένα πλαίσιο ανθρωπιστικό και πλουραλιστικό. Οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευθύνη αυτών των προγραμμάτων. Με την πάροδο όμως του χρόνου επιχειρήθηκε κυρίως από την Εκκλησία να υπάρξουν παρεμβάσεις κατηχητικού-ιδεολογικού χαρακτήρα, με ιδιαίτερη αιχμή θέματα ηθικής, βιοηθικής και καθημερινών αξιών. Όταν ήμουν υπουργός θέσπισα κανόνες και απαγόρευσα την εισπήδηση Μητροπολιτών και ιερέων στο μάθημα. Αυτό προκάλεσε την οργή τους και υπήρξε μέρος του “κατηγορητηρίου”, με βάση το οποίο ο πρωθυπουργός με απομάκρυνε από το υπουργείο Παιδείας. Το σχολείο δεν είναι ξέφραγο αμπέλι. Η Πολιτεία έχει την ευθύνη για τη λειτουργία του. Και θα αντιδρούσα αν κάποιος δικός μας υπουργός ήθελε να κάνει πλύση εγκεφάλου στα παιδιά, με κάποιο δήθεν αριστερό εκπαιδευτικό προϊόν! Ευτυχώς, όμως τέτοια “φρούτα” δεν ευδοκιμούν στο χώρο της Δημοκρατίας και της Αριστεράς.

Αν δεν αποσύρει η κ. Κεραμέως και τα υπόλοιπα ακατάλληλα προγράμματα τι θα κάνετε, τι πρέπει να κάνει η κοινωνία;

Κεραμέως και Γεωργιάδης είναι δέσμιοι ο ένας του άλλου. Με τα επίμαχα προγράμματα δίνουν εξετάσεις σε ένα υπερσυντηρητικό κοινό. Αν φύγει ο ένας θα συμπαρασύρει και τον άλλο. Αν αποσυρθεί το υλικό, ο Γεωργιάδης δέχεται πλήγμα. Το προϊόν του θα θεωρηθεί “σκάρτο”. Πώς θα σταθεί ως υπουργός Εμπορίου, μεταξύ άλλων ιδιοτήτων του; Αν η Κεραμέως το αποσύρει θα εκτεθεί στην alt-right Δεξιά στην οποία δίνει λογαριασμό. Αν επιμείνουν όμως, θα επιβεβαιώσουν ότι και οι δυο τους είναι αδίστακτοι πολιτικά και μακριά από κάθε έννοια φιλελευθερισμού την οποία προπαγανδίζει ψηφοθηρικά η κυβέρνηση. Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα, δηλαδή. Το ίδιο παγιδευμένος είναι και ο πρωθυπουργός. Η υπόθεση Κεραμέως-Γεωργιάδη δεν έχει αναλογία με την περίπτωση Λιβανού. Εδώ διαπλέκονται βαριά ονόματα της νεοδεξιάς και της ακροδεξιάς που συγκροτούν τον σκληρό πυρήνα της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Άλλη μια απόδειξη ότι αυτή η κυβέρνηση πρέπει να φύγει.

Στο μεταξύ δεν πιστεύω ότι θα υπάρξει έστω και ένας εκπαιδευτικός που θα αξιοποιήσει αυτά τα εντελώς ακατάλληλα προγράμματα. Υπενθυμίζω ότι στα Προγράμματα Γεωργιάδη εμφιλοχωρεί η ρατσιστική αντίληψη σύμφωνα με την οποία, ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός είναι υπεράνω όλων των πολιτισμών. Προσδιορίζεται μάλιστα από συγγραφείς των επίμαχων προγραμμάτων ως προϊόν της Αρίας φυλής! Χρειάζεται κι άλλη απόδειξη για την ακροδεξιά παρόρμηση του εμπόρου-υπουργού; Και κάτι τελευταίο: ο κ. Γεωργιάδης υποστηρίζει ότι δεν χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ, μάζευε όμως πεντόευρα από κάθε μαθητή που αγόραζε πρόγραμμα, αν πιστέψουμε την αρχική διαφήμιση στην ιστοσελίδα του. Είναι αλήθεια ότι πληρωνόταν λιγότερο σε σχέση με τα προγράμματα αρχαιογνωσίας που διαφήμιζε με τα υπουργικά του τουίτ κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ακόμη όμως και να μην εισέπραξε ούτε ένα ευρώ από την τελευταία παρτίδα των προγραμμάτων, σίγουρα επιδίωξε άυλη εμπορική-πολιτική αξία. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του, βεβαίως… Έασον αυτόν χαίρειν!

Πηγή: TVXS