Αντιγράφω από την ιστοσελίδα του Υπουργείου (ημερομηνία 7 Σεπτεμβρίου 2017):
«Το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και η Ελληνική Αστυνομία, εν όψει της έναρξης και για όλη τη διάρκεια της νέας σχολικής χρονιάς (2017-2018), ενεργοποιεί ειδικό σχεδιασμό που αποσκοπεί στην εξασφάλιση συνθηκών ασφάλειας και απρόσκοπτης λειτουργίας των σχολείων της χώρας και στην προστασία της μαθητικής κοινότητας (μαθητών, εκπαιδευτικών) καθώς και των σχολικών συγκροτημάτων.
Ο σχεδιασμός προβλέπει:
- επιτήρηση των σχολικών συγκροτημάτων και δραστηριοποίηση συνεργείων για τη διενέργεια ελέγχων ύποπτων ατόμων και οχημάτων, στην ευρύτερη περιοχή των σχολικών συγκροτημάτων,
- ελέγχους από συνεργεία της τροχαίας στα σχολικά λεωφορεία, λόγω της φύσης του μεταφορικού τους έργου και μέτρα τροχαίας για την προστασία των μαθητών από τροχαία ατυχήματα
- ελέγχους στα κυλικεία των σχολείων, σε παρακείμενα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και σε καταστήματα που λειτουργούν στα σημεία που πραγματοποιούνται σχολικές εκδρομές, προκειμένου να προστατευθεί η υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών,
- τακτικούς ελέγχους σε τουριστικά καταλύματα και επιχειρήσεις, με σκοπό παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών στους μαθητές και εξασφάλιση ασφαλούς διαμονής τους, κατά τη διάρκεια των εκπαιδευτικών εκδρομών,
- συνεργασία με τους Διευθυντές των σχολείων και τους Προέδρους των Συλλόγων γονέων και κηδεμόνων, για την άμεση αντιμετώπιση ζητημάτων που τυχόν ανακύπτουν σε σχέση με την ασφάλεια και την προστασία των μαθητών…»
Και αναρωτιέμαι :
Α) Η αστυνομία δραστηριοποιεί συνεργεία για τη διενέργεια ελέγχων ύποπτων ατόμων και οχημάτων, ΜΟΝΟ στην ευρύτερη περιοχή των σχολικών συγκροτημάτων Ή ΕΙΔΙΚΑ στην ευρύτερη περιοχή των σχολικών συγκροτημάτων; Γιατί αν το κάνει μόνο ή ειδικά εκεί σημαίνει ότι έχει πληροφορίες ή στατιστικά στοιχεία ότι εκεί ακριβώς ανθεί η παραβατικότητα και η κίνηση ύποπτων ατόμων και οχημάτων. Θα είχε ενδιαφέρον να δημοσιοποιούσε τα στοιχεία αυτά η ηγεσία της Αστυνομίας.
Β) Η αστυνομία πραγματοποιεί ελέγχους με συνεργεία της τροχαίας στα σχολικά λεωφορεία καθ’ υπέρβαση των καθηκόντων της ή εστιάζοντας στην συγκεκριμένη υψηλής συχνότητας παραβίαση κανονισμών που παρατηρείται σε αυτά τα λεωφορεία; Και πάλι θα έχουν ενδιαφέρον τα σχετικά στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας. Επίσης θα μας ενδιέφερε να διαβάσουμε τη σχετική ανακοίνωση, αν υπήρξε ποτέ, για τους ελέγχους σε άλλους είδους λεωφορεία, σε φορτηγά κλπ.
Γ) είναι δουλειά της αστυνομίας να ελέγχει τα κυλικεία και τα τουριστικά καταλύματα; Ως προς τι ακριβώς τα ελέγχει; Οι έλεγχοι που κάνει είναι πιο εξονυχιστικοί ή πιο συχνοί σε σχέση, π.χ., με τα νυχτερινά μαγαζιά της παραλιακής ή με τις καντίνες στη Μαβίλη;
Δ) σε τι ακριβώς συνίσταται η συνεργασία με τους Διευθυντές των σχολείων και τους Προέδρους των Συλλόγων γονέων και κηδεμόνων, για την άμεση αντιμετώπιση ζητημάτων που τυχόν ανακύπτουν σε σχέση με την ασφάλεια και την προστασία των μαθητών; Πέραν του να σηκώσει το τηλέφωνο ο Διευθυντής ή ο Πρόεδρος του Συλλόγου και να αναφέρει ένα πρόβλημα π.χ. κλοπής στο σχολείο του (δυνατότητα που έχουν επίσης ο οποιοσδήποτε εκπαιδευτικός, γονιός ή τυχαίος πολίτης), τι άλλο συμπεριλαμβάνει αυτός ο σχεδιασμός του Υπουργείου;
Γενικά αναρωτιέμαι γιατί βγήκε αυτή η ανακοίνωση. Είτε είναι αυτονόητα αυτά τα καθήκοντα της αστυνομίας, είτε ανακοινώνονται ως εστιασμένες δράσεις της. Αν είναι αυτονόητα, δεν βγάζεις ανακοίνωση. Αν είναι εστιασμένα, εξηγείς γιατί εστιάζεις εκεί – υπάρχει λοιπόν λόγος που η αστυνομία εστιάζει στα σχολεία;
Υπάρχει και μια τελευταία εκδοχή. Προσπαθούμε μέσω του σχολείου να αναβαθμίσουμε την εικόνα και τη σχέση του αστυνομικού σώματος με την κοινωνία – η επικείμενη έναρξη της σχολικής χρονιάς είναι μια καλή επικοινωνιακή ευκαιρία. Δηλαδή σχηματικά λέμε: μην ανησυχείτε για την κατάσταση στα σχολεία, οι φύλακες του νόμου είναι εδώ. Μήπως όμως έτσι δημιουργούμε και ανατροφοδοτούμε ένα κλίμα ανησυχίας και ανασφάλειας σε σχέση με τη λειτουργία των σχολείων; Ένα κλίμα που καμία σχέση δεν έχει με τη σχολική πραγματικότητα; Μήπως, για να ανεβάσουμε τις κοινωνικές μετοχές της αστυνομίας, καταβυθίζουμε τις κοινωνικές μετοχές της εκπαιδευτικής κοινότητας; Μήπως τέτοιες ανακοινώσεις δεν είναι καθόλου μα καθόλου χρήσιμες;
Υ.Γ. Τα σχολεία χρειάζονται μόνιμους εκπαιδευτικούς, με συχνή και συστηματική επιμόρφωση, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, υλικοτεχνικές υποδομές, νέα αναλυτικά προγράμματα, διαφορετικά σχολικά βιβλία. Αυτά είναι τα απαραίτητα μέτρα για τα σχολεία. Δεν αφορούν αυτά βέβαια το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, αλλά είναι χρήσιμο να θυμόμαστε ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες του ελληνικού δημόσιου σχολείου.
Δημήτρης Γεωργίου