Κύριε Ξανθέ, βρισκόμαστε στα μέσα Γενάρη, στην κορύφωση ίσως των ιώσεων και δη των αναπνευστικών, και τα ράφια των φαρμακείων είναι άδεια από παιδικά εισπνεόμενα και αντιβιώσεις. Τις πταίει;
Το φαινόμενο των ελλείψεων σε φάρμακα καθημερινής χρήσης είναι πολυπαραγοντικό και σίγουρα υπάρχουν προβλήματα στην παγκόσμια παραγωγική και εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά υπάρχει και μια σημαντική εγχώρια πτυχή (το κερδοσκοπικό κύκλωμα των παράλληλων εξαγωγών). Άρα είναι πολύ σοβαρή η πολιτική ευθύνη της κυβέρνησης και του Υπουργού Υγείας κ. Πλεύρη για την απώλεια ελέγχου της κατάστασης και για τα προβληματικά αντανακλαστικά των αρμόδιων κρατικών φορέων (ΕΟΦ-ΙΦΕΤ). Οι προειδοποιήσεις των φαρμακευτικών συλλόγων εδώ και καιρό, δεν «συγκίνησαν» κανένα. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ακολουθεί, όπως και στην ενεργειακή και πληθωριστική κρίση, την ίδια αποτυχημένη «συνταγή» : δεν παρεμβαίνει έγκαιρα και δραστικά στην αγορά, επικαλείται τη διεθνή διάσταση του προβλήματος και τις ευθύνες όλων των υπολοίπων εκτός της ίδιας, και στη συνέχεια, όταν ξεφύγει τελείως η κατάσταση, αναγκάζεται να πάρει αποσπασματικά, ατελή και γι’ αυτό αναποτελεσματικά μέτρα. Ο ΕΟΦ πριν ένα χρόνο αποφάσισε άρση απαγορεύσεων εξαγωγών εν μέσω ελλείψεων και το ΙΦΕΤ έχει μπει παράνομα στο ίδιο κερδοσκοπικό παιγνίδι των φαρμακαποθηκών. Ο λόγος δεν είναι τόσο η διαχειριστική ανεπάρκεια της κυβέρνησης, όσο η ιδεοληψία της ότι η αγορά αυτορυθμίζεται χωρίς ισχυρή κρατική παρέμβαση, η συστηματική απαξίωση των δημόσιων ρυθμιστικών αρχών και η ανοχή σε επιχειρηματικές πρακτικές που υπονομεύουν τη Δημόσια Υγεία. Είναι προφανές ότι και η παρατεταμένη κρίση και η κερδοσκοπία στην αγορά φαρμάκου έχει την «υπογραφή Μητσοτάκη».
Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αυτή την έλλειψη βασικών φαρμάκων;
Αυτό που προέχει σήμερα είναι ο αυστηρός και συστηματικός έλεγχος της αγοράς. Εκτός από την αυτονόητη επ’ αόριστον απαγόρευση των παράλληλων εξαγωγών, απαιτείται επίσης : α. ο συνεχής έλεγχος από τον ΕΟΦ των αποθεμάτων των φαρμακαποθηκών και ο real time έλεγχος των πωλήσεων τους (ιδιαίτερα μεταξύ των φαρμακαποθηκών) β. η δημιουργία μηχανισμού παρακολούθησης του μοναδικού κωδικού της συσκευασίας σε όλα τα στάδια της διακίνησης του φαρμάκου γ. η αυστηρή τήρηση της υποχρέωσης των φαρμακευτικών εταιρειών και των φαρμακαποθηκών για αποθέματα τρίμηνης διάρκειας γ. η δημιουργία «εθνικού αποθέματος» σε ζωτικής σημασίας φάρμακα όπως αντιβιοτικά, αναλγητικά-αντιπυρετικά, αντιφυματικά, αντιεπιληπτικά, θρομβολυτικά, ινσουλίνη, ηπαρίνη κλπ. δ. η σοβαρή ενίσχυση του ΕΟΦ και η εξυγίανση του ΙΦΕΤ, για να επιτελέσουν το ρυθμιστικό και ελεγκτικό τους ρόλο.
Παρατηρείται επίσης νέο κύμα γρίπης και κορωνοϊού. Και όμως, η Πολιτεία δεν λαμβάνει επιπλέον μέτρα. Ακόμα και το άνοιγμα των σχολείων έγινε χωρίς καν σύσταση για χρήση μάσκας…
Σε μια περίοδο συνύπαρξης covid-19, εποχικής γρίπης και ιογενών αναπνευστικών λοιμώξεων, με τεράστια πίεση στα παιδιατρικά νοσοκομεία και στις παιδιατρικές κλινικές του ΕΣΥ σε όλη τη χώρα, είναι υψηλού υγειονομικού ρίσκου η επιλογή της κυβέρνησης να ανοίξουν τα σχολεία για άλλη μια φορά χωρίς κατάλληλη προετοιμασία (συστήματα αερισμού των αιθουσών), χωρίς υποχρεωτική χρήση της μάσκας, χωρίς τροποποίηση του αριθμού των κρουσμάτων/σχολικό τμήμα που απαιτείται για την αναστολή των μαθημάτων. Η κυβέρνηση δεν θέλει να παραδεχθεί ότι η «πρόωρη λήξη» της πανδημίας από τον άνοιξη του 2022 ήταν επιδημιολογικά αστήρικτη και υγειονομικά ανεύθυνη. Και συνεχίζει εμμονικά τη γραμμή «η μπόρα πέρασε». Η φάση όμως της συνδημίας που περνάμε τώρα, δηλαδή ο σταθερά υψηλός αριθμός κρουσμάτων covid-19 και η απειλή νέων μεταλλάξεων + νοσήματα (μεταδοτικά και μη) που αφορούν ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού και σχετίζονται με την επιβάρυνση των κοινωνικών προσδιοριστών της υγείας (εισόδημα, θέρμανση, διατροφή, εργασιακή επισφάλεια, ανισότητες), απαιτεί άλλο επίπεδο ετοιμότητας και εγρήγορσης τόσο του ΕΣΥ, όσο και των Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας της χώρας. Αυτό δυστυχώς είναι «εκτός ύλης» για τη νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση Μητσοτάκη και το μόνο που τη νοιάζει είναι η απαξίωση και ιδιωτικοποίηση του ΕΣΥ και η εξυπηρέτηση των κλινικαρχών και των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών.
Βρισκόμαστε ατύπως σε προεκλογική περίοδο. Και όμως, δεν έχει διαλευκανθεί καν το μέγα σκάνδαλο των υποκλοπών. Θα πάμε στις κάλπες με μία τέτοια εκκρεμότητα;
Το σκάνδαλο των τηλεφωνικών υποκλοπών και η κυβερνητική μεθόδευση για τη συγκάλυψη του, με αποκορύφωμα τις απειλές του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κατά της αρμόδιας Ανεξάρτητης Αρχής (ΑΔΑΕ), έχει πάρει πλέον χαρακτηριστικά συνταγματικής εκτροπής και ανοικτής υπονόμευσης του Κράτους Δικαίου στη χώρα. Το «σύστημα Μητσοτάκη» εξελίσσεται σε κίνδυνο για τη Δημοκρατία. Και αυτό δυναμιτίζει το πολιτικό κλίμα και θα επηρεάσει έντονα την προεκλογική αντιπαράθεση.
Ο Αλέξης Τσίπρας έχει διαμηνύσει ότι δεν πρόκειται να σχηματίσει κυβέρνηση των ηττημένων, ήτοι επιθυμεί την πρωτιά του ΣΥΡΙΖΑ και μόνο αυτή. Αυτό σημαίνει αυτόματα ότι ο ίδιος θα αναλάβει δίχως άλλο την θέση του πρωθυπουργού;
Η πρωτιά του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι αναγκαία και εφικτή για να υπάρξει πολιτική αλλαγή στη χώρα και εναλλακτικό σχέδιο εξόδου από τις πολλαπλές κρίσεις. Είναι αυτή που θα διασφαλίσει τους πολιτικούς και κοινοβουλευτικούς όρους μιας αξιόπιστης κυβέρνησης συνεργασίας προοδευτικού χαρακτήρα, με κορμό το ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Πρωθυπουργό τον Α. Τσίπρα.
Με ποιες πολιτικές δυνάμεις θα μπορούσε να συζητήσει την επαύριο των εκλογών ο ΣΥΡΙΖΑ, προκειμένου να σχηματιστεί κυβέρνηση από την πρώτη Κυριακή;
Με κάθε πολιτική δύναμη που αυτοτοποθετείται στον αριστερό και προοδευτικό χώρο και η οποία δεσμεύεται από ένα ρεαλιστικό και κοινά συμφωνημένο πρόγραμμα «επούλωσης των πληγών» της κοινωνίας και αποκατάστασης του Κράτους Δικαίου και της Δημοκρατίας στη χώρα. Η φερεγγυότητα του πολιτικού σχεδίου και των προσώπων που θα το υλοποιήσουν, είναι η κρίσιμη προϋπόθεση.
REAL NEWS