Macro

Ιούλιος Συναδινός: Σκέπαστρο Καλατράβα: Κουνάνε το δάκτυλο αυτοί που το αδειοδότησαν ως πέργκολα

Σχεδόν είκοσι χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς αγώνες της Αθήνας, τα ολυμπιακά «ακίνητα» πλανώνται σαν φαντάσματα επάνω από την πόλη κι εξακολουθούν να επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό. Αυτή τη φορά, στο επίκεντρο μπήκε το περιβόητο στέγαστρο Καλατράβα, μετά την απόφαση της κυβέρνησης να βάλει λουκέτο στο ΟΑΚΑ λόγω επικινδυνότητας.
 
Ξεκινώντας με την αυτονόητη παραδοχή, ότι μια τέτοιου τύπου εγκατάσταση, αξίας άνω των 130 εκατ. ευρώ, χρειάζεται συντήρηση, δεν είναι εξίσου αυτονόητος ο συνειρμός ότι το στέγαστρο είναι και ετοιμόρροπο. Ο βαθμός επικινδυνότητας θα εκτιμηθεί από τις μελέτες, όταν αυτές γίνουν ευρέως γνωστές.
 
 
Οι πολιτικές πλευρές
 
Σε κάθε περίπτωση, οι πολιτικές πλευρές της υπόθεσης και οι κρυφές πτυχές της δεν είναι ήσσονος σημασίας. Όποιες παρεμβάσεις γίνουν πρέπει να βασίζονται σε τρεις σημαντικούς άξονες:
 
Πρώτος, η ασφάλεια των θεατών, των αθλητών και των εργαζομένων του ΟΑΚΑ. Δεύτερος, η πλήρης διαφάνεια των διαγωνισμών, των οικονομικών συναλλαγών και της διαχείρισης των 53 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης που προορίζονται για το ΟΑΚΑ. Τρίτος, η διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΑΚΑ ως κομμάτι του δημόσιου πλούτου, προς όφελος των αθλουμένων, των αθλητικών σωματείων και ομοσπονδιών.
 
Δεν περνά απαρατήρητο το γεγονός ότι η κυβέρνηση αφήνει ανοικτό το θέμα της εγκυρότητας ή όχι της πρώτης μελέτης, δηλαδή αυτής βάσει της οποίας αποφασίστηκε το σφράγισμα του ΟΑΚΑ. Αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της διοίκησης του ΟΑΚΑ αλλά και οι δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών: «Θα προχωρήσουμε σε δεύτερη πιο εμπεριστατωμένη μελέτη, που θα επιβεβαιώσει ή όχι το πόρισμα της πρώτης…».
 
Είναι δήλωση αν μη τι άλλο περίεργη, αλλά όχι ανεξήγητη: εάν επιβεβαιωθεί το πόρισμα της πρώτης μελέτης, θα πρέπει να εξηγήσουν γιατί έθεταν σε κίνδυνο όταν άφηναν χιλιάδες κόσμου να μπαίνει στο στάδιο (ποδοσφαιρικοί αγώνες, συναυλίες κ.λπ.). Εάν δεν επιβεβαιωθεί το πόρισμα, υπάρχει το θέμα των αποζημιώσεων όσων υπέστησαν οικονομική βλάβη.
 
 
Τρεις μύθοι
 
Να καταδείξουμε και τους τρεις μύθους του αφηγήματος της κυβέρνησης της ΝΔ, στη προσπάθειά της να αποσείσει τις ευθύνες της:
 
Πρώτος, η κυβέρνηση πληροφορήθηκε μόλις πριν λίγες ημέρες το πρόβλημα στο στέγαστρο Καλατράβα. Δεύτερος, η κυβέρνηση της ΝΔ είναι η μοναδική που ασχολήθηκε με το πρόβλημα και κανείς άλλος. Τρίτος, η ΝΔ είχε αφήσει πακτωλό χρημάτων στον ΣΥΡΙΖΑ το 2015 για έργα στο ΟΑΚΑ.
 
Η πραγματικότητα τους διαψεύδει. Το γνώριζαν τουλάχιστον από το 2020! Ο Κ. Μητσοτάκης από το 2021 επισκεπτόμενος το ΟΑΚΑ είχε ανακοινώσει, μεταξύ άλλων, την ανάγκη αποκατάστασης του στέγαστρου, το ίδιο είχε πράξει και ο πρώην υφυπουργός αθλητισμού Λ. Αυγενάκης από το 2020.
 
Η κυβέρνηση της ΝΔ είχε εγκρίνει την ανάθεση έργου για τη συντήρηση κι εκσυγχρονισμό συνολικά του ΟΑΚΑ μόλις λίγες ημέρες μετά τις εκλογές του 2019 (12/7/2019). Επρόκειτο για έργο δρομολογημένο από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με κοινή υπουργική απόφαση (Υφυπ. Αθλητισμού και Υπ. Υποδομών από 28/2/2019).
 
Η ΝΔ προχώρησε σε τέσσερις παρατάσεις του συγκεκριμένου έργου, έως 28/11/2020, καθώς ο ανάδοχος εντόπισε «προβλήματα που έχρηζαν άμεσης αντιμετώπισης και ιδιαίτερης διαχείρισης», επίσης γινόταν σαφές ότι «πολλά θέματα των τεχνικών δεδομένων της σύμβασης δεν εμπίπτουν στις τυποποιημένες κατηγορίες μελετών» και ζητούταν επιπλέον χρόνος.
 
Εν συνεχεία, στη μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ (Νοέμβριος του 2022) αναφέρεται η «ύπαρξη σημαντικών μη αποδεκτού χαρακτήρα αστοχιών συνδέσεων, οι οποίες είναι μεν επισκευάσιμες, αλλά απομειώνουν την ήδη επισημανθείσα περιορισμένη κανονιστική στατική επάρκεια των φορέων» και αποφασίζεται το κλείσιμο της εγκατάστασης.
 
Όσον αφορά στους άλλους ισχυρισμούς της ΝΔ, ιδιαίτερα για τη περίοδο 2015-2019 να αναφέρουμε τα εξής:
 
Οι βασικές υποδομές του ΟΑΚΑ (κολυμβητήριο, ποδηλατοδρόμιο, τένις, κλειστά γυμναστήρια στίβου κ.λπ.) αδειοδοτήθηκαν για πρώτη φορά από το 2015 κι έπειτα, καθώς λειτουργούσαν είτε παράνομα είτε με προσωρινές άδειες. Για τη νομιμοποίηση και αδειοδότηση όλων ανεξαιρέτως των αθλητικών υποδομών της χώρας, για πρώτη φορά το 2017 θεσπίσθηκε ειδικός νόμος, με τον οποίο κατηγοριοποιήθηκαν όλες οι εγκαταστάσεις. Από το 2017 μπήκαν στη διαδικασία αδειοδότησης όλες ανεξαιρέτως οι εθνικές αθλητικές εγκαταστάσεις, που στερούνταν -στη συντριπτική τους πλειονότητα – άδειας λειτουργίας.
 
Ενδεικτικό στοιχείο της χαοτικής κατάστασης, που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε παραλάβει και προσπαθούσε να τακτοποιήσει, ήταν ότι, αυτοί που τώρα επαίρονται των ενεργειών τους για το στέγαστρο Καλατράβα ήταν αυτοί που το 2004 το είχαν δηλώσει και αδειοδοτήσει με βάση τη νομοθεσία για τις πέργκολες!
 
Τέλος, η ΝΔ ισχυρίζεται ότι άφησε χρήματα στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2015. Μάλιστα γίνεται αναφορά σε μια προγραμματική σύμβαση του υφυπουργείου Αθλητισμού με τη Περιφέρεια Αττικής για έργα στο ΟΑΚΑ, της τάξης των 5 εκατ. ευρώ. Στη πραγματικότητα, η αναφερόμενη προγραμματική σύμβαση -στο τέλος του 2014- αποτελούσε απλώς μια αμοιβαία υπόσχεση σύμπραξης, χωρίς κανένα οικονομικό αντίκρισμα και χωρίς φυσικά ευθύνη της περιφέρειας.
 
 
Προς εκποίηση;
 
Οι αδιαφανείς, απευθείας αναθέσεις έργων σε ημέτερους, που αποτελούν γενικευμένο φαινόμενο των κυβερνήσεων της ΝΔ, κυριαρχούν και στον αθλητισμό. Είναι πολλές οι περιπτώσεις κατ’ ανάθεση έργων που αφορούν και στο ΟΑΚΑ. Το επόμενο διάστημα δεν θα μάθουμε απλά πόσο θα διαρκέσει το λουκέτο στο ολυμπιακό στάδιο της Αθήνας. Θα φανεί ξεκάθαρα εάν -με πρόσχημα το στέγαστρο Καλατράβα- θα ολοκληρωθεί η μεθόδευση για την εκποίηση της βασικότερης αθλητικής εγκατάστασης της χώρας με το κομμάτι και δια της ερημοποίησης.
 
Σε κάθε περίπτωση, η αριστερά πρέπει να είναι αντίθετη στα σχέδια ιδιωτικοποίησης του δημόσιου πλούτου και υποχρεωμένη να καταθέσει το δικό της εναλλακτικό σχέδιο για ένα πραγματικά δημόσιο Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθήνας στην υπηρεσία των ανθρώπων και του αθλητισμού.

Ιούλιος Συναδινός