Macro

Βασίλης Ρόγγας: Μποτιλιάρισμα

Η κίνηση στην Αθήνα θυμίζει πλέον μέρες προ του 2008, τότε που για δέκα χιλιόμετρα έκανες μια ώρα.
Το μποτιλιάρισμα είναι πολυπαραγοντικό φαινόμενο αλλά έχει πολύ να κάνει με τον φόβο του κορονοϊού. Στον ενάμιση χρόνο πανδημίας τα ΜΜΜ είναι περίπου ίδια σε αριθμό και ποιότητα με πριν, ενώ τα νέα λεωφορεία που θα έρθουν έπειτα από 1μιση χρόνο (αρχές του 2023) θα είναι σίγουρα λιγότερα από αυτά που χρειαζόμαστε. Αρχές του 2022 ξεκινούν τα έργα για τη γραμμή 4 του μετρό, όποτε το γαμωσταυρίδι θα γίνει ο νέος viral χαιρετισμός μεταξύ των Αθηναίων.
Είναι τόσο απηυδισμένος ο κόσμος από αυτήν την κατάσταση που όλων των ειδών τα ηλεκτρικά οχήματα (σκούτερ, ποδήλατα, μηχανάκια, μονόκυκλοι) αρχίζουν και καταλαμβάνουν εμφανώς χώρο στην πόλη. Ταυτόχρονα, οι μειωμένοι χρόνοι για μαγείρεμα, καφέ, ψώνια (μαζί με το φόβο του κορωνοϊού) αυξάνουν εκθετικά τα ντελίβερι και έτσι τα μηχανάκια για παραγγελίες είναι επίσης πολύ περισσότερα.
Άρα, προστέθηκαν στο ήδη μεγάλο όγκο των οχημάτων οι μετακινούμενοι ηλεκτρικά και οι ντελίβερι που τρέχουν να εξυπηρετήσουν την αυξημένη ζήτηση. Αν βάλουμε και κάποιες χιλιάδες ποδήλατα που κυκλοφορούν από το σπίτι στη δουλειά και πίσω τότε έχουμε τρεις περίπου νέες ή ανανεωμένες και διογκούμενες κατηγορίες μετακινούμενουν στην πόλη που συχνά δεν υπακούν σε κανόνες (ντελίβερι για να προλάβουν), δεν τους υπολογίζουν οι άλλοι οδηγοί στο δρόμο (ποδήλατα), τα οχήματα τους είναι συχνά ακατάλληλα στους άθλιους αθηναϊκούς δρόμους (ηλεκτρικά σκούτερ).
Στην Ελλάδα δεν είχαμε ποτέ κινήματα υπέρ της αύξησης του όγκου των δημόσιων συγκοινωνιών, υπέρ της προσβασιμότητας σε όλη την πόλη, υπέρ της κινητικότητας όλων των υποκειμένων όλες τις ώρες χωρίς προβλήματα ασφάλειας, παρά μόνο ως εξαιρέσεις.
Στην ερώτηση «θες κι άλλα λεωφορεία», οι περισσότεροι θα απαντήσουν αυθόρμητα και αυθεντικά ναι, αλλά δε θα σταθούν ούτε μισό λεπτό για να το διεκδικήσουν, ενώ οι ίδιοι σπαταλάνε κάθε μέρα ώρες από τη ζωή τους στο δρόμο και την κίνηση, σε βρώμικα και σκοτεινά λεωφορεία που περνάνε όποτε λάχει.
Καμία αμφιβολία δεν είχα πως η ΝΔ δε θα κάνει τίποτε για αυτά. Το κόμμα αυτό έχει τόση σχέση με τον ποιοτικό δημόσιο χώρο όσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης με το δημόσιο πανεπιστήμιο. Εδώ όμως η ευθύνη αφορά την άλλη μεριά, που κυβέρνησε για 4μιση χρόνια. Μάλιστα κυβέρνησε έχοντας ως προνομιακό κοινό αναφοράς της τους ανθρώπους που κατεξοχήν ταλαιπωρούνται από τις ελλείψεις στα ΜΜΜ.
Ο ΣΥΡΙΖΑ σάρωσε στη δυτική Αθήνα και το δυτικό Πειραιά αλλά δε θεώρησε κρίσιμο να αλλάξει την καθημερινότητα αυτών των ανθρώπων σε αυτό το επίπεδο. Φυσικά υπήρχαν χρήματα, αλλά επιλέχτηκε να δοθούν αλλού. Αυτά τα λάθη κοστίζουν πολύ περισσότερο από όσο φαίνεται. Ο δημόσιος χώρος δε μειώνεται μόνο από τις επιθέσεις του ιδιωτικού αλλά και γιατί αδράνησαν οι υποτιθέμενοι υπερασπιστές του και δεν έκαναν ότι μπόρεσαν για να τον οχυρώσουν.
ΥΓ. Από την προηγούμενη εβδομάδα τα ΜΜΕ έχουν βαλθεί να μας πληροφορήσουν γιατί έχει αυξηθεί η κίνηση και συχνά είναι εύστοχες οι αναλύσεις τους. Σήμερα που βγήκε το νέο σχέδιο του μεγάλου περιπάτου του Μπακογιάννη η παρουσίαση γίνεται με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε οι σχεδιαστικά επικίνδυνες μεγαλομανίες του γόνου να φαίνεται όχι απλώς πως δεν ευθύνονται για την αύξηση της κίνησης, αλλά ήταν ο τρόπος για να μειωθεί! Οργουελικός ο μπακογιαννισμός.

Βασίλης Ρόγγας

Ανάρτησή του στο Facebook