Macro

Το Παρίσι ως αρένα κοινωνικών συγκρούσεων

Εξαιρετικό νουάρ μυθιστόρημα η «Αρένα» (εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου) -σε μετάφραση Γιάννη Καυκιά,- της Γαλλο-Ιρανής συγγραφέως, σεναριογράφου και σκηνοθέτη Νεγκάρ Τζιαβαντί. Γεννημένη στην Τεχεράνη, αυτοεξορίστηκε με την οικογένειά της με την άνοδο των ισλαμιστών του Χομεϊνί στην εξουσία. Σπούδασε στο Ανώτατο Ινστιτούτο Τεχνών, Θεάματος και Τεχνικών Διάδοσης. Στο ενεργητικό της, πλήθος σεναρίων και ταινιών για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Το πρώτο βιβλίο της, «Désorientale» (2016), απέσπασε θετικότατα σχόλια και μεταφράστηκε σε δέκα γλώσσες, με πολλά βραβεία.

Η «Αρένα» κυκλοφόρησε το 2020 και έχει ως βασικό χαρακτήρα τον Μπενζαμέν Γκροσμάν, ανερχόμενο διευθυντικό στέλεχος σε μία απ’ τις γνωστές αμερικάνικες πλατφόρμες που προβάλλουν αποκλειστικά σίριαλ με εκατομμύρια συνδρομητές. Η καθημερινότητά του ορίζεται από το κυνήγι μπλόκμπαστερ σεναριογράφων, παράλληλα με την πειθήνια στάση απέναντι στον γκουρού – αφεντικό του αμερικάνικου τηλεοπτικού κολοσσού. Ταυτόχρονα, η κάμερα εστιάζει στα ανατολικά προάστια των αφρικάνικων μειονοτήτων του Παρισιού, πάνω στη δολοφονία του νεαρού Γκαμπριέλ. Παραδίπλα στο περιφερειακό αστυνομικό τμήμα είναι η πειθαρχημένη ομάδα της Σαμ, τούρκικης καταγωγής, με όνομα: Ασιά Μπαϊντάρ. Οι συνοικίες βρίσκονται σε συνεχή ανταγωνισμό: «Τα πάντα είναι πόλεμος. Παντού. Και κάθε δευτερόλεπτο. Πόλεμος για το μοίρασμα εδαφών».

Ο Γκροσμάν πάνω στην αιώνια βιασύνη του χάνει το πολύτιμο κινητό του σε κάποιο μπαρ. Υποπτεύεται έναν κουκουλοφόρο έγχρωμο έφηβο που κατά τύχη πέφτει πάνω του. Τον κυνηγάει, έρχονται στα χέρια και τον χτυπάει κατά λάθος. Ο Ισά -το όνομα του νέου- φεύγει τρέχοντας. Λίγο αργότερα, ομάδα αστυνομικών, μαζί και η Σαμ, επελαύνει σε έναν προχειροφτιαγμένο καταυλισμό Κούρδων και τον καταστρέφει. Η βαθμοφόρος απερίσκεπτα κλωτσάει τον Ισά που κείτεται παραδίπλα νεκρός. Η έφηβη Καμίγιε παρακολουθεί τη σκηνή από το δωμάτιό της και την απαθανατίζει στο κινητό. Την ανεβάσει στο Διαδίκτυο με ψευδώνυμο και γίνεται viral. Το βίντεο θα προκαλέσει αλλεπάλληλες εκρήξεις.

Σε μια άλλη ιστορία, βλέπουμε τον Στεφάν Ζαχανγκουίρ, φανατικό ισλαμιστή μοντέρνας κοπής, κοκάκια, αγαπημένο των συστημικών μίντια και αρχηγό ομάδας εξαθλιωμένων πιστών. Τόσο ο πρώτος όσο και ο δεύτερος φόνος ρίχνουν λάδι στην οργή και την απογοήτευση που κατακλύζουν τις περιοχές των μειονοτήτων. Η εξέγερση δεν αργεί, η εμφύλια σύγκρουση μεταξύ των διαφορετικών ομάδων, αλλά και ενάντια στην αστυνομία. Οι μάχες σώμα με σώμα καταγράφονται τόσο ζωντανά ώστε νομίζεις ότι βρίσκεσαι εκεί. Σε όλα αυτά μπερδεύεται και η αστή υποψήφια δήμαρχος, που ζει στη δική της προσωπική φούσκα.

Υπάρχει ολόκληρη χορωδία χαρακτήρων που δομούν την κοινωνική αρχιτεκτονική, που με εξαιρετική ευαισθησία περιγράφει η συγγραφέας μαζί με τη γεωγραφία των λαϊκών συνοικιών, τη μενταλιτέ τους, έτσι ώστε γινόμαστε μάρτυρες ενός φοβερά εμβριθούς σεναρίου. Η Τζιαβαντί διευθύνει με τέτοια μαεστρία τους χαρακτήρες της ώστε λειτουργούν εντελώς ρεαλιστικά. Εξάλλου η ίδια βίωσε για 20 χρόνια τον ρυθμό τους και τα σπιράλ της βίας τους.

Όλοι αιχμάλωτοι στην Αρένα: Παρίσι, ανατολικές συνοικίες.

INFO

Νεγκάρ Τζιαβαντί

«Αρένα»

Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου

Σελίδες: 432

 

Αντώνης Φράγκος

Πηγή: Η Αυγή