Βίντεο

Θεανώ Φωτίου:️ Προσπάθεια παραπλάνησης της κοινής γνώμης το νομοσχέδιο δήθεν για τους αστέγους και τη βελτίωση της Πρόνοιας.

▶️ Δεν δίνει καμία λύση, υποτιμά την προστασία του παιδιού και δεν εξασφαλίζει καν τη λειτουργία του Υπουργείου Κοιν. Συνοχής και Οικογένειας.
▶️ Στην ομιλία της στην Επιτροπή Κοιν. Υποθέσεων επί του Σ/Ν του Υπ. Κοιν. Συνοχής και Οκογένειας ««Αναμόρφωση του προγράμματος «Στέγαση και Εργασία για τους αστέγους… βελτίωση των υπηρεσιών κοινωνικής πρόνοιας …και άλλες διατάξεις», τόνισα:
Το πρώτο νομοσχέδιο του Υπουργείου είναι απογοητευτικό, αντίστοιχο των σημερινών αναγκών και, ως συνήθως, επικοινωνιακό. Η υπουργός φαίνεται να μην κατανοεί ότι η οργάνωση του Υπουργείου που σχεδίασε η κα Μιχαηλίδου την έχει εγκλωβίσει σε μια δομή Υπουργείου εντελώς λανθασμένη. Συγχρόνως, τα προγράμματα για τη στεγαστική κρίση και τη φτώχεια έχουν αποτύχει, ενώ τα προγράμματα για την παιδική προστασία δεν παίρνουν υπόψη τους τα πιο καυτά προβλήματα της εποχής μας: τη βία κατά ανηλίκων και μεταξύ ανηλίκων. Και εμείς θέλαμε ένα υπουργείο για την προστασία των παιδιών, των ανάπηρων, των ηλικιωμένων, των ευάλωτων, για την αντιμετώπιση της φτώχειας, της παιδικής φτώχειας και των ανισοτήτων που επί διακυβέρνησής σας αυξάνονται, ενώ στα 4,5 χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ είχαν μειωθεί με τεράστιες προσπάθειες εν μέσω κρίσης.
Όμως εδώ έχουμε μια υποτίμηση της Παιδικής Προστασίας με την ένταξή της στη Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής του Υπουργείου. Θα έπρεπε να προβλεφθεί μία ανεξάρτητη διοικητική δομή, μια Γενική Γραμματεία για τεράστια σύγχρονα προβλήματα της ανηλικότητας: ενδοοικογενειακή βία, σεξουαλική κακοποίηση, εκμετάλλευση και εμπορία ανηλίκων, βία των ανηλίκων, ενδοσχολικό bullying κ.λπ. Όχι να εντάσσεται στη γενική Γραμματεία Στεγαστικής και Δημογραφικής πολιτικής που έχει άλλα τεράστια θέματα να λύσει: Το Δημογραφικό, που δεν έχετε κάνει τίποτε για να υλοποιηθεί το ομόφωνο πόρισμα της διακομματικής επιτροπής της Βουλής το 2018. Και, βέβαια, το στεγαστικό.
Η στεγαστική κρίση είναι το πιο σοβαρό πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας σήμερα, μαζί με την ακρίβεια. Ένα στα δύο νοικοκυριά δεν μπορούν να καλύψουν τις δαπάνες στέγης και κινδυνεύουν να χάσουν το σπίτι τους. Εσείς δεν κάνετε τίποτε, ούτε για τη golden visa, ούτε για το airbnb, ούτε για τα ενοίκια που είναι στο θεό, τους καθημερινούς πλειστηριασμούς, τους νέους, που με μισθούς 600-700 € δεν μπορούν να εγκαταλείψουν το σπίτι των γονιών τους και να κάνουν δική τους οικογένεια. Παρά προβάλλετε στα ΜΜΕ την κρατική διαφήμιση «απόκτησες το σπίτι των ονείρων σου; Τώρα φρόντισε πώς θα το διατηρήσεις»! Δεν μας λέτε τίποτε για το αποτυχημένο πρόγραμμα δανείων «Το σπίτι μου», μόνο σήμερα η κα Ζαχαράκη είπε στον ΣΚΑΙ ότι έχει ανοίξει η πλατφόρμα για το «ανακαινίζω-ενοικιάζω» κι ότι σε δέκα μέρες εγκρίθηκαν 470 αιτήσεις για επιδότηση έως 4.000 € για ανακαίνιση σπιτιού δαπάνης μέχρι 10.000. Ενώ παραδέχτηκε ότι το ποσό είναι μικρό για σοβαρή ανακαίνιση κι ότι δεν υπάρχει κανένας όρος για το ενοίκιο κατά την υποχρεωτική τριετή ενοικίαση μετά την ανακαίνιση.
Πώς απαντά το νομοσχέδιο στο τεράστιο στεγαστικό πρόβλημα; Μόνο με μικροαλλαγές στο πρόγραμμα «Στέγαση και εργασία για τους αστέγους» που εφαρμόζεται από το 2016 και νομοθετήθηκε το 2020 χωρίς αλλαγές στην ουσία του, με π/υ 10 εκ. € για μια διετία. Και ενώ έχουν εγκαταλείψει το πιλοτικό πρόγραμμα καταγραφής αστέγων του 2018 και το λεωφορείο αστέγων, σήμερα προσθέτουν στους δικαιούχους τούς διαμένοντες σε επισφαλείς συνθήκες, χωρίς να έχουν στοιχεία για τον αριθμό τους. Προσθέτουν και τους εξαρτημένους, σαν να είναι δυνατόν να στεγαστούν αυτοί αυτόνομα σε διαμερίσματα χωρίς φροντίδα, χωρίς εποπτεία από το ΚΕΘΕΑ, τον ΟΚΑΝΑ και άλλους ανάλογους φορείς. Προσθέτουν μάλιστα ότι οι φορείς υλοποίησης μπορούν να συμβάλλονται με ΜΚΟ για τη διαχείριση του προγράμματος. Αλλά δεν αυξάνουν στο ελάχιστο τον π/υ των 10 εκ. στη διετία που μέχρι σήμερα καλύπτει μόλις 600 άτομα.
Το πόσο διαφορετικό και δύσκολο είναι το θέμα της παιδικής προστασίας φαίνεται και από το γεγονός ότι με το νομοσχέδιο διαγράφεται η προθεσμία του 2022 για την έναρξη του προγράμματος δημιουργίας 50.000 δομών βρεφικής φροντίδας που νομοθετήθηκε το 2021. Και ενώ η κυβέρνηση εμφανίζεται να δίνει κάθε χρόνο vouchers σε όλους τους αιτούντες, ξέρει καλά ότι τα μισά από αυτά για βρέφη δεν θα υλοποιηθούν λόγω έλλειψης θέσεων.
Αλλά και η αλλαγή που κάνει στο νόμο αναδοχής και υιοθεσίας για διενέργεια κοινωνικών εκθέσεων από κοινωνικούς λειτουργούς υπαλλήλους των όμορων νομών είναι αστεία, αφού όλες οι κοινωνικές υπηρεσίες των Περιφερειών είναι αποδεκατισμένες. Δεν θέλουν, προφανώς, να συνεργαστούν με τους πιστοποιημένους κοινωνικούς λειτουργούς του ΣΚΛΕ.
Όσο για την ίδρυση υποστηρικτικών οριζόντιων υπηρεσιών του Υπουργείου, είναι τελείως λάθος. Αντί να εισαχθεί ένα πλήρες οργανόγραμμα, με διάρθρωση των διευθύνσεων κάθε Γενικής Γραμματείας, περιγραφή του αντικειμένου τους, ειδικότητες και αριθμό απαιτούμενων θέσεων, το νομοσχέδιο δρα εμβαλωματικά. Συστήνει μόνο μια Γενική Διεύθυνση Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών, ώστε να σταματήσει η αναγκαστική εξυπηρέτηση από τις αντίστοιχες υπηρεσίες του Υπ. Εργασίας. Το 2018 είχαμε ιδρύσει με νόμο τον ΟΠΕΚΑ, μετά από στενή συνεργασία με το τότε Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και το νομικό συμβούλιο του κράτους ώστε ο φορέας να είναι βιώσιμος. Και δικαιωθήκαμε από την πορεία του ΟΠΕΚΑ. Εδώ το επιπλέον κόστος που αναφέρει το ΓΛΠ περιορίζεται στους προϊσταμένους.
Και κατέληξε: Όσο για τη μεταφορά του Εθνικού Συμβουλίου κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας στη Γενική Γραμματεία Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, συμφωνούμε. Θα ήταν όμως απαραίτητη μια ουσιαστική αλλαγή της σύνθεσής του. Κρίνουμε απαραίτητο να περιληφθούν και εκπρόσωποι της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας. Επίσης, θα ήταν ενδιαφέρον να προσκομισθεί ένας συνοπτικός απολογισμός των δράσεων του Συμβουλίου από το 2019 ως σήμερα.