Macro

Θεανώ Φωτίου: Πρόχειρο και λανθασμένο νομοσχέδιο για παιδιά, ανάπηρους και ανηλίκους

Κατά τη συζήτηση επί του νομοσχεδίου για την κακοποίηση ανηλίκων, το πρόγραμμα προσχολικής αγωγής «Κυψέλη», τον Προσωπικό Βοηθό αναπήρου κλπ, με την ακρόαση των φορέων και την κατ’ άρθρον συζήτηση, η Θεανώ Φωτίου, αναπλ. Τομεάρχης για την Κοινωνική Αλληλεγγύη της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία τόνισε:

«Από τα όσα είπαν και τα όσα απάντησαν σε ερωτήσεις μας οι φορείς, αποδείχθηκε περίτρανα ότι πολύ σωστά χαρακτηρίσαμε το νομοσχέδιο πρόχειρο, λανθασμένο και αναποτελεσματικό.

Σχεδόν στο σύνολό τους οι φορείς εξέφρασαν απόψεις που κυμαίνονταν από την πλήρη αντίθεση στον τρόπο που είναι διαμορφωμένα τα προγράμματα και την παραπομπή της ουσίας των διατάξεων σε ΚΥΑ μέχρι ισχυρές αμφιβολίες για το πόσο εφαρμόσιμα είναι τα όσα προβλέπει το νομοσχέδιο

Για όλα τα θέματα που υποτίθεται ότι αντιμετωπίζει το παρόν νομοσχέδιο η κυβέρνηση δίνει από τον κρατικό προϋπολογισμό μόλις 12 εκατομμύρια. Τα υπόλοιπα προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης και θα απορροφηθούν μέχρι το 2025.

Με τα ελάχιστα αυτά κρατικά χρήματα η κυβέρνηση ευτελίζει τον θεσμό του υπευθύνου από την κακοποίηση ανηλίκων, ηλικιωμένων και ανάπηρων και τον θεσμό του προσωπικού βοηθού αναπήρου και δεν διασφαλίζει την εφαρμογή τους.

Παραπέμποντας την ουσία των προγραμμάτων σε ΚΥΑ, η ΝΔ νομοθετεί με υπουργικές αποφάσεις και όχι στη Βουλή, η οποία καλείται να δώσει λευκή επιταγή για τη διαχείριση των χρημάτων του Ταμείου Ανάκαμψης στο όνομα των παιδιών, των ηλικιωμένων και των αναπήρων.

Ειδικότερα επί των άρθρων, η Αναπλ. Τομεάρχης για την Κοιν Αλληλεγγύη, επισήμανε τα εξής:

Στα άρθρα 1-12 και στο άρ. 42 εισάγεται ο θεσμός υπεύθυνου κακοποίησης ανηλίκου αλλά και ηλικιωμένων, χρονίως πασχόντων και αναπήρων που διαβιούν σε ανοιχτές και κλειστές δομές φροντίδας

Ο αριθμός αυτών των δομών είναι τεράστιος και εκατοντάδες χιλιάδες οι ωφελούμενοι, που ο δεν αποτυπώνονται πουθενά.

Ο ορισμός υπεύθυνου κακοποίησης από τον διευθυντή ή ο προϊστάμενος της ιδιωτικής ή δημόσιας δομής από μέλος του προσωπικού της, όχι μόνο δεν λύνει το πρόβλημα αλλά αντίθετα δημιουργεί συνθήκες για σχέσεις διαφθοράς και συναλλαγής.

Εμείς προτείνουμε η αναφορά των περιστατικών κακοποίησης να ανατίθεται σε εξωτερική ομάδα, αποτελούμενη από ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό και νομικό, που θα της ανατίθεται ένας αριθμός δομών π.χ. 10, για τον εντοπισμό της κακοποίησης.

Η απαίτηση να μη βαρύνεται και το «δανειζόμενο», εργολαβικό και εθελοντικό προσωπικό των δομών με πράξεις κακοποίησης, σε συνδυασμό με τις ελάχιστες, προσχηματικές ποινές και την αδυναμία των ελάχιστων Κοινωνικών Συμβούλων των Περιφερειών να ασκούν έλεγχο στις δομές, σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί πρόληψη κακοποίησης.

Η μόνη λύση είναι να περνάει κάθε υποψήφιος εργαζόμενος από δομημένη συνέντευξη σε ομάδα ειδικών ικανών να διακρίνουν πιθανές αποκλίσεις στη συμπεριφορά του.

Ως προς το πολυδιαφημισμένο νέο πλαίσιο προσχολικής αγωγής «Κυψέλη»: από το ίδιο το νομοσχέδιο, αλλά και την εισηγητική του έκθεση, προκύπτει ότι συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν υπάρχει, αλλά θα διαμορφωθεί μελλοντικά με ΚΥΑ, ενώ η ιδιωτική εταιρεία «Διανέοσις» που έχει αναλάβει να το εκπονήσει θα λάβει και μέρος των 14,5 εκ. του που θα κατευθυνθούν εκεί

Η Βουλή καλείται να ψηφίσει ένα σχέδιο-φάντασμα, προσχέδιο του οποίου είχε αναρτηθεί στην πλατφόρμα paidi.gov.gr και είχε λάβει πλήθος αρνητικών σχολίων από την επιστημονική κοινότητα, τους φορείς των δομών, ιδιωτικών και δημόσιων, και τους εργαζόμενους στο πεδίο.

Καταπέλτης ήταν κατά την ακρόαση των φορέων ο εκπρόσωπος των Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής τριών πανεπιστημίων και η εκπρόσωπος των βρεφονηπιαγωγών. Από σχετική ερώτηση αποδείχθηκε ότι η ελλιπέστατη έρευνα της ελληνικής πραγματικότητας έχει στηριχθεί σε παρωχημένα στοιχεία (ο εκπρόσωπος της Διανέοσις αναφέρθηκε σε έρευνα για τους περιορισμένους αύλιους χώρους των σταθμών το 2013, αγνοώντας το θεσμικό πλαίσιο στο οποίο προσαρμόστηκαν οι ιδιωτικοί και δημόσιοι Β/Ν σταθμοί μετά το 2017 και 2018 με πολύ αυξημένη αναλογία αύλιου χώρου ανά παιδί.

Χρειάζεται να αποσυρθεί το πρόγραμμα «Κυψέλη» και να αρχίσει ουσιαστικός διάλογος για την προσχολική αγωγή με ένα πλαίσιο που να στηρίζεται στην ελληνική γεωγραφική, πολιτισμική και κοινωνική πραγματικότητα.

Η δημιουργία 50.000 θέσεων βρεφονηπιακών σταθμών με δαπάνη 180 εκ. από το Ταμείο Ανάκαμψης δημιουργεί εύλογες απορίες για την υπερτιμολόγηση των θέσεων (από 1.500 € σε αντίστοιχο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ το 2018 σε 3.600 €/θέση) και το πιθανό «πάρτι ιδιωτών εργολάβων» που αυτή προοιωνίζεται.

Φυσικά, κανένας από την κυβέρνηση δεν ξεφύλλισε ποτέ το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Παιδί που ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσε στη Βουλή στις 31/3/2021.

Σχετικά με την αναδοχή και υιοθεσία, οι αλλαγές στο νόμο 4538/18 του ΣΥΡΙΖΑ είναι τελείως λανθασμένες: ηλικιωμένοι 75 χρόνων μπορούν να γίνουν ανάδοχοι εφήβων 15 χρονών με τους οποίους δεν έουν καμία συγγενική σχέση και καλούνται να διαχειριστούν τις δύσκολες συμπεριφορές τους που οφείλονται, τόσο στην ηλικία, όσο και στις δύσκολες εμπειρίες που έχουν ζήσει προηγουμένως

Είμαστε υπέρ της αποϊδρυματοποίησης και της δημιουργίας Στεγών Ημιαυτόνομης διαβίωσης (άρθρο 40), με δαπάνη 8 εκ., πάντα μετά το 2022 από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Όμως δεν μπορεί η ηλικία των ωφελούμενων να ξεκινά από τα 16. Οι ανήλικοι έφηβοι των ιδρυμάτων πρέπει να συνεχίσουν απρόσκοπτα την ψυχοκοινωνική τους υποστήριξη και εκπαίδευση σε πλήρως προστατευμένο περιβάλλον ώστε να προετοιμαστούν για την ενήλικη ζωή τους.

Για να βοηθηθεί η αποϊδρυματοποίηση πρέπει να υλοποιήσει η κυβέρνηση τις 160 Στέγες Υποστηριζόμενης διαβίωσης που είχαμε εντάξει στο ΕΣΠΑ από το 2019 και τις έχει παγώσει, και να μην κόβει το επίδομα αναδοχής ανάπηρου παιδιού όπως πρόσφατα έκανε συγχωνεύοντας με αυτό το επίδομα αναπηρίας, με αποτέλεσμα μείωση στο τελικό ποσό έως και 40%. (από 1.202 € στα 737 €).

Σε ό,τι αφορά το θεσμό του Προσωπικού Βοηθού του Αναπήρου, προφανώς και είμαστε υπέρ, όμως δεν ορίζεται κανένα περιεχόμενο, ούτε καν οι βασικοί άξονες και τα κύρια χαρακτηριστικά του νέου θεσμού, και απλώς προτείνεται ένα πιλοτικό πρόγραμμα που ολόκληρο θα διαμορφωθεί σε μελλοντική ΚΥΑ.

Συγχρόνως αναφέρεται η δυνατότητα χορήγηση της υπηρεσίας μέσω τρίτου, εξωτερικού παρόχου, που δεν ορίζεται από πού θα προέρχεται. Η διάταξη μας επιτρέπει να αναρωτηθούμε μήπως η κυβέρνηση προτίθεται να στήσει και εδώ «πλατφόρμες» στο πρότυπο εκείνων του κ Χατζηδάκη για τους ντελιβεράδες τις οποίες προσπαθούμε να καταργήσουμε.

Η Βουλή, οι ανάπηροι και ολόκληρη η κοινωνία είμαστε στο σκοτάδι για το τι θα είναι ο θεσμός του Προσωπικού Βοηθού ΑμεΑ. Το μόνο που γνωρίζουμε είναι ότι το πιλοτικό θα αρχίσει το 2022 μέχρι το ’24 για δύο χρόνια, θα περιλάβει 1.000 ανάπηρους για δύο χρονιές και 1.000 για μία και θα κοστίσει 42,2 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης. Δηλαδή θα ωφεληθούν με 500 ευρώ μεσοσταθμικά ανά μήνα 2.000 ανάπηροι, σε σύνολο 1 εκ., που θα κριθούν από επιτροπές αξιολόγησης οι οποίες δεν ξέρουμε ούτε πού θα λειτουργήσουν, ούτε από ποιους θα απαρτίζονται.

Με «πυροτεχνήματα» επικοινωνιακού χαρακτήρα εμπαίζει η κυβέρνηση τους ανάπηρους.

Και η βουλευτής κατέληξε: Άνθρακες, δυστυχώς, ο θησαυρός του εμβληματικού νομοσχεδίου της κυβέρνησης».

Πηγή: Left