Επειδή το πένθος είναι πένθος αλλά οι σκέψεις δεν σταματάνε, ας καταγράψουμε κάποιες σκέψεις που δημιουργούνται από προχθές.
Σκέψεις, όπως φαίνεται από τα κοινωνικά δίκτυα, δημιουργούνται σε πολύ κόσμο.
Ο Μητσοτάκης στον τόπο του ατυχήματος: «Ένα πράγμα μπορώ να εγγυηθώ: θα μάθουμε τα αίτια αυτής της τραγωδίας και θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας να μην ξανασυμβεί κάτι τέτοιο».
Δεν είναι καλή δήλωση. Γιατί προσδιορίζει τα αίτια της τραγωδίας ως κάτι μυστηριώδες και ανεξήγητο, ενώ δεν είναι.
Σαν ένα τρένο να τινάχτηκε ξαφνικά στον αέρα εκεί που όλα τα συστήματα ασφαλείας λειτουργούσαν στην εντέλεια. Έχουν συμβεί και τέτοια ατυχήματα.
Και το «θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να μην ξανασυμβεί κάτι τέτοιο» είναι επίσης σαν να μιλάει για κάποιον παράγοντα που έως τώρα ήταν αστάθμητος.
Εντάξει, πες. Πρώτες ώρες του ατυχήματος, ο κόσμος έκλαιγε τα παιδιά του. Ας μην υπερβάλλουμε.
Αλλά ήδη τις πρώτες ώρες η κοινωνία ήξερε ήδη τρία πράγματα:
Πρώτον, ότι εκείνη την ημέρα ο Μητσοτάκης ήταν προγραμματισμένο να εγκαινιάσει ακριβώς το σύστημα ασφαλείας που δεν υπάρχει. Και από την ανυπαρξία του οποίου έγινε αυτό το κακό. Αλλά θα το εγκαινίαζε.
Δεύτερον, ότι οι προειδοποιήσεις ότι θα γίνει τέτοιο κακό ήταν έντονες και από πολλές πλευρές εδώ και πάρα πολύ καιρό.
Και, τρίτον, ότι το ανθρώπινο λάθος που προκάλεσε το ατύχημα προήλθε από κάποιον που ήταν εκεί ως επισφαλής εργαζόμενος, με ελάχιστη εκπαίδευση.
Και τύποις ονομαζόταν «σταθμάρχης» επειδή χειριζόταν σιδηροδρομικά κλειδιά.
Οταν λοιπόν η άθλια κατάσταση του δικτύου είναι καθοριστικότατος παράγοντας του ατυχήματος και το ξέρει όλος ο κόσμος, μην κάνεις ότι δεν το ξέρεις εσύ. Πες κάτι άλλο.
Στην πραγματικότητα το ξέρουν πολύ καλά και οι ίδιοι.
Γι’ αυτό, παραιτούμενος, ο Καραμανλής είπε ότι παρέλαβαν τα τρένα σε άθλια κατάσταση και, παρότι κάνανε κάθε προσπάθεια να τα βελτιώσουν, δυστυχώς δεν ήταν αρκετό.
Δηλαδή ότι το χάλι που τους παρέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν μη αναστρέψιμο. Αυτό φταίει.
Στην πραγματικότητα αυτό που τους παρέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν τα έργα φωτοσήμανσης και τηλεδιοίκησης σε εξέλιξη. Και με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2020.
Ακριβώς αυτά τα έργα που έλειπαν χθες. Ασχέτως που θα τα εγκαινίαζε ο Μητσοτάκης. Άλλο αυτό.
Και έλειπαν γιατί αυτοί διεύρυναν το αντικείμενο της εργολαβίας κατά 19 εκατομμύρια, η σύμβαση τινάχτηκε στον αέρα και το έργο δεν παραδόθηκε ποτέ.
Αλλά αν βγει να τους το πει τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ, θα πουν ντροπή, δεν σέβεστε το τριήμερο πένθος.
Και ότι τίναξαν στον αέρα αυτό το έργο το ξέρουν πολύ καλά. Γι’ αυτό στο απογευματινό του διάγγελμα ο Μητσοτάκης είπε: «Θα διερευνηθούν οι διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων».
Διαχρονικές. Δηλαδή τις καθυστερήσεις που κάναμε εμείς τριάμισι χρόνια θα τις φορτώσουμε στον ΣΥΡΙΖΑ.
Παραλλήλως μέσα σε 5 ώρες ο Μητσοτάκης είχε μάθει τα αίτια της τραγωδίας, που έψαχνε το πρωί: οφείλεται, είπε, σε «τραγικό ανθρώπινο λάθος».
(Εκτός από τις καθυστερήσεις του ΣΥΡΙΖΑ, στις οποίες επίσης οφείλεται, εννοείται…).
Και περίπου από υπερβολική ευαισθησία παραιτήθηκε ο Καραμανλής που τριάμισι χρόνια δεν φταίει σε τίποτα.
Ενώ στα κανάλια ξαναζεσταίνουν το Μάτι. Και αρχίσανε τα «με τους άλλους θα είχαμε περισσότερους νεκρούς…».
Και ότι τώρα η ευθύνη είναι κακούργημα, ενώ στο Μάτι ήταν πλημμέλημα. Καταλάβατε;
Και είμαστε ακόμα στο πένθος.
Ο Σχολαστικός