Θα τους δεις σχεδόν σε κάθε συνάντηση αξιωματούχων της Ευρωπαϊκής Ενωσης στις Βρυξέλλες, για θέματα ψηφιακής τεχνολογίας. Φορώντας πανάκριβα κοστούμια ή ταγιέρ.
Περίπου 1.500 λομπίστες από 612 εταιρείες στον τομέα της τεχνολογίας χτυπούν καθημερινά σχεδόν, τις πόρτες των ευρωπαίων αξιωματούχων που εισηγούνται προγράμματα και αποφάσεις, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε την τελευταία ημέρα του Αυγούστου από την Corporate Europe Observatory (CEO) και τον οργανισμό Lobby Control. Η έκθεση βασίστηκε σε ανάλυση δεδομένων που υποβλήθηκαν από τους συμμετέχοντες στην αγορά στο Μητρώο Διαφάνειας της ΕΕ ,στα μέσα Ιουνίου.
Από τις 98 εταιρείες συμβούλων που εδρεύουν στις Βρυξέλλες, οι 14 εργάζονται, αποκλειστικά ή μερικώς, για τις 10 μεγαλύτερες εταιρείες στην ψηφιακή τεχνολογία. Σύμφωνα με τη μελέτη , οι δέκα μεγαλύτερες ψηφιακές εταιρείες μόνο, απασχολούν περισσότερους από 140 λομπίστες. Οι δαπάνες τους για να επηρεάσουν τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων στην ΕΕ αποτελούν μόνο το ένα τρίτο των συνολικών δαπανών λόμπι της ψηφιακής βιομηχανίας. Και για να έχουν «αποτελέσματα», ξοδεύουν 97 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, σύμφωνα με τη μελέτη.
Σύμφωνα με μελέτη των οργανισμών Lobby Control and Corporate European Observatory, μόνο ο προϋπολογισμός της Google για lobbying στις Βρυξέλες είναι 5,75 εκατομμύρια ευρώ. Ακολουθούν, η Facebook (5,5 εκατομμύρια ευρώ), η Microsoft (5,25 εκατομμύρια) και η Apple (3,5 εκατομμύρια). Πιο πίσω έρχεται η πρώτη, μη αμερικανική εταιρεία -η κινεζική Huawei (3 εκατομμύρια) και η Amazon (2,75 εκατομμύρια). Το “Top 10” ολοκληρώνεται από τους ομίλους IBM, Intel, Qualcomm και Vodafone, έκαστος δαπάνησε 1,75 εκατομμύρια ευρώ.
Για σύγκριση: οι δέκα μεγαλύτερες χημικές εταιρείες ξοδεύουν συνολικά 18 εκατομμύρια ευρώ σε δραστηριότητες lobbying στις Βρυξέλλες κάθε χρόνο. Οι δέκα μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες και οι 10 μεγαλύτεροι χρηματοοικονομικοί όμιλοι επενδύουν επίσης σε lobbying ετησίως από 10 εκατομμύρια ευρώ, προσθέτει η Suddeutsche Zeitung (SZ),του Μονάχου.
«Αυτοί οι τεράστιοι προϋπολογισμοί της BigTech για άσκηση πίεσης διασφαλίζουν ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ βλέπουν τους ψηφιακούς λομπίστες να χτυπούν τακτικά τις πόρτες τους », αναφέρεται στην έκθεση.
Ο προτεινόμενος από την ΕΕ, Νόμος για τις ψηφιακές Αγορές (DMA), ο οποίος στοχεύει στη διασφάλιση θεμιτού ανταγωνισμού στη βιομηχανία ενάντια στην κατάχρηση εξουσίας από τους ισχυρούς παίκτες βασικούς παράγοντες και ο Νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA), ο οποίος απαιτεί από τις εταιρείες να διατηρούν αυστηρότερο έλεγχο στο περιεχόμενο της πλατφόρμας τους.
Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που οι λομπίστες της Big Tech μετείχαν στο 75% των 271 συναντήσεων που πραγματοποίησαν αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τα σχέδια DMA και DSA.Με βασικό σκοπό; «Να εξουδετερώσουν τυχόν σκληρούς κανόνες».
«Πολλά θέματα δεν γίνονται γνωστά ούτε στα κράτη μέλη της ΕΕ. Ουδείς γνωρίζει ποιος υπουργός, βουλευτής ή σημαντικός αξιωματούχος, έχει συναντηθεί πότε και με ποιον εκπρόσωπο από την Google, το Facebook ή την Amazon και δέχτηκε συμβουλές σχετικά με το DMA ή το DSA», προσθέτει η Μαργαρίντα Σίλβα, ανώτατο στέλεχος της Corporate European Observatory και από τους συγγραφείς της νέας μελέτης. Εκτός από τα κονδύλια που διατέθηκαν για την άσκηση πίεσης, οι συντάκτες της μελέτης εξέτασαν επίσης τον αριθμό των συναντήσεων που είχαν οι λομπίστες με την Κομισιόν.
«Κίνδυνος για τη δημοκρατία»
Όπως λέει: «Η δύναμη του λόμπι των ψηφιακών εταιρειών έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα η συγκεντρωτική δύναμη του λόμπι της ψηφιακής βιομηχανίας να αμβλύνει τους αυστηρότερους κανόνες που σχεδιάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τη βοήθεια των κανονισμών DMA και DSA.
Η Microsoft χαρακτήρισε την ΕΕ ως “σημαντικό παίκτη” για την εταιρεία και διαβεβαίωσε ότι επιδιώκει να είναι “ένας εποικοδομητικός και διαφανής εταίρος για τους Ευρωπαίους υπεύθυνους στη λήψη αποφάσεων”.
Είναι ενδεικτικό πάντως ότι, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν είχε ακόμη δημοσιεύσει τα σχέδιά της για τους δύο κανονισμούς, κάποιοι ψηφιακοί κολοσσοί γνώριζαν το περιεχόμενό τους .Και φυσικά ακολούθησαν ένα ακριβές σενάριο για να τορπιλίσουν τα φιλικά προς τον καταναλωτή σχέδια των Βρυξελλών. Θεωρητικά «ουδέτερες» δεξαμενές σκέψης, ιδιωτικά ιδρύματα που βρίσκονται μεταξύ επιστήμης, πολιτικής και λόμπι, κάλεσαν τους υπεύθυνους λήψης πολιτικών αποφάσεων προκειμένου να τους επηρεάσουν προς το συμφέρον της Google και άλλων μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας.
Οι ενώσεις άλλων βιομηχανιών επηρεάστηκαν επίσης από τους ψηφιακούς κολοσσούς ,αλλά και ακτιβιστές στο Youtube, που έφτασαν να υποστηρίζουν ότι τα σχέδια της ΕΕ συνιστούν «επικίνδυνη παρέμβαση στη δημιουργική τους ελευθερία», όπως αποκαλύφθηκε και σε έγγραφο εσωτερικής στρατηγικής ,το οποίο έγινε γνωστό μέσω διαρροής,το φθινόπωρο του 2020.
«Είναι σημαντικό», γράφει η FAZ, ότι οι εταιρείες χρηματοδοτούν καλοπροαίρετα think tank ή απασχολούν συμβουλευτικές εταιρείες. Η Google, για παράδειγμα, δαπάνησε περίπου 1,3 εκατομμύρια ευρώ, σχεδόν το ένα τέταρτο του συνολικού προϋπολογισμού της, για να αναθέσει «έργα» σε συνολικά 12 πρακτορεία lobbying.
«Το lobbying των ψηφιακών κολοσσών δεν αφορά μόνο τους νόμους και τους κανόνες που θέλουν να αποτρέψουν ή τουλάχιστον να επηρεάσουν υπέρ τους», γράφει η SZ και εξηγεί:
Προκειμένου να κερδίσουν τους χρήστες ως συμμάχους ενάντια στα σχέδια των Βρυξελλών, οι λομπίστες προτιμούν να μιλούν για την ελευθερία στο Διαδίκτυο, την οποία οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ υποτίθεται ότι θέλουν να περιορίσουν.
«Η έκθεση -τονίζεται- πρέπει να αποτελέσει «κλήση αφύπνισης» για τις Βρυξέλλες ώστε να επιβάλλει αυστηρότερους κανόνες για την άσκηση πίεσης σε επίπεδο ΕΕ και κρατών, διασφαλίζοντας παράλληλα τη δημιουργία νέων μέσων που θα περιορίζουν τις ικανότητες των εταιρειών να διαμορφώνουν τους νόμους της Ευρωπαικής Ενωσης , ανάλογα με τις ανάγκες τους»..
Μιχάλης Ψύλος
Πηγή: Hellas Journal