Συνέντευξη στον Νίκο Ξυδάκη στο ραδιοσταθμό Στο Κόκκινο
Εν μέσω πανδημίας, με τη Βουλή να είναι ουσιαστικά κλειστή -ελάχιστοι βουλευτές από κάθε κόμμα επιτρέπεται να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις- και τις ενδιαφερόμενες κοινωνικές ομάδες να αδυνατούν να συζητήσουν, να κινητοποιηθούν και να αντιδράσουν, η κυβέρνηση επιδίδεται σε ένα νομοθετικό κρεσέντο, επιβάλλοντας αντιδραστικούς νόμους και ρυθμίσεις που αποδιοργανώνουν κρίσιμους τομείς του ελληνικού κράτους.
Σε τέτοιες συνθήκες δέχεται το δημόσιο σχολείο επίθεση από το «κράτος Κεραμέως». Ήδη από την αυγή της οικονομικής κρίσης, είχε επιχειρηθεί να πάψει η εκπαίδευση να αποτελεί μηχανισμό κοινωνικής εξέλιξης. Έρχεται τώρα η νομοθέτηση ΝΔ για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση να επιδεινώσει τις κοινωνικές ανισότητες, παγώνοντας το «κοινωνικό ασανσέρ», στερώντας δηλ. τη δυνατότητα για άνοδο και εξέλιξη σε περισσότερους νέους από τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα.
Πώς επιχειρείται αυτό;
Θεσμοθετείται πρώτη φορά στη μεταπολίτευση η έξοδος -ουσιαστικά- των παιδιών από την εκπαίδευση όταν τελειώνουν το γυμνάσιο. Μετατρέπονται οι ανήλικοι σε πάμφθηνο, χαμηλού επιπέδου εργατικό δυναμικό, μέσα από μια διαδικασία ανασφάλιστης και απλήρωτης ειδίκευσης, χωρίς γενική παιδεία, χωρίς εξέλιξη της προσωπικότητάς τους.
Είναι μια σκληρή ταξική αντίληψη, που ούτε ο Αρβανιτόπουλος το 2013 δεν είχε τολμήσει να εφαρμόσει σε αυτή την έκταση, το είχε όμως προαναγγείλει προεκλογικά ο πρωθυπουργός με τον «20χρονο ψυκτικό από το Περιστέρι». Έτσι, ενώ ζούμε σε μια εποχή μεγάλων τεχνολογικών και οικονομικών -συνεπώς και επαγγελματικών- αλλαγών με ολόκληρους κλάδους της οικονομίας να εξαφανίζονται, οι νέοι θα παραμένουν «φτερά στον άνεμο», εγκλωβισμένοι σε μια σειρά από τεχνικές καταρτίσεις χωρίς το στέρεο υπόβαθρο της γενικής μόρφωσης. Είναι κάτι που θα σημαδέψει ολόκληρες γενιές για μια ζωή.
Δεύτερον, καταργούνται και κλείνουν δημόσια ΙΕΚ αντί να αναβαθμιστούν. Ενισχύονται με τον τρόπο αυτό εμμέσως τα ιδιωτικά… Μάλιστα προβλέπονται εξετάσεις κατάταξης από τα ΙΕΚ στα πανεπιστήμια, ακριβώς την ώρα που γίνεται αυτή η ποσοτική μεταφορά από το δημόσιο στον ιδιωτικό τομέα. Προσφέρεται έτσι ένα μπόνους στους ιδιοκτήτες των δεύτερων, ένας «κράχτης» για να την προσέλκυση πελατείας.
Τρίτον, υποβαθμίζονται ριζικά οι σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ, κάτι που θίγει και τους σημερινούς πτυχιούχους τους. Κίνηση ενταγμένη στη γενικότερη «παράδοση» της κατάρτισης στον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος μάλιστα θα έχει τη «σιγουριά» της κρατικής ενίσχυσης, αφού όπως προδιαγράφεται 1,5 δις € του Ταμείου Ανάκαμψης θα δοθεί στους ιδιώτες για αυτό το σκοπό. Το πλιάτσικο και τα σκόιλ ελικίκου δεν θα έχουν τέλος… Θα έχουν όμως βαθιά τσέπη! Το ζήσαμε με τα ΚΕΚ αυτό τη δεκ. του ‘90 και αν τους το επιτρέψουμε, θα το ζήσουμε ξανά, αν και αυτή τη φορά με περισσότερα χρήματα!
Τέταρτον, καταργεί η κα Κεραμέως τους αιρετούς εκπροσώπους των εκπαιδευτικών από τα υπηρεσιακά συμβούλια, μετά την τεράστια πολιτική ήττα που υπέστη στις πρόσφατες εκλογές για την ανάδειξή τους. Πρόκειται για μια ακραία επίθεση στο 93% των εκπαιδευτικών μας (τουλάχιστον όσο ήταν το ποσοστό αποχής τους) αποκλειστικά και μόνο εκδικητικού χαρακτήρα, πρωτοφανή και αταίριαστη σε κάθε πολιτικό λειτουργό οποιασδήποτε παράταξης, που υποδηλώνει πολλά για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου.
Και όλα αυτά έρχονται σε συνέχεια της νομοθέτησης Μενδώνη για εξαγωγή επί μισό αιώνα των αρχαιοτήτων μας στο εξωτερικό, κάτι που η υπουργός Πολιτισμού νομοθετεί χωρίς καμιά νομιμοποίηση αλλά ασφαλώς εκπληρώνοντας μια «αποστολή». Προέρχεται από το βαθύ κράτος του υπουργείου Πολιτισμού και είναι από τα πρόσωπα που την περίοδο του καταρρεύσαντος δικομματισμού ήταν πίσω από κάθε αμαρτωλή διαχείριση και ρύθμιση.
Νίκος Φίλης
(Ανάρτησή του στο Facebook)