Macro

Νίκος Φίλης: Τα πολλά σχολεία τ’ αφήνετε να βουλιάζουν

Αναλυτικά η τοποθέτηση του τομεάρχη Παιδείας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Φίλη:

Όλη η νομοθετική σας προσπάθεια, είπε ο Ν. Φίλης απευθυνόμενος στην υπουργό Παιδείας Ν. Κεραμέως, επικεντρώνεται στην προσπάθεια να επιδεινωθεί ακόμα περισσότερο το καθεστώς των σχολείων πολλαπλών ταχυτήτων στην Ελλάδα. Τα πολλά σχολεία τ’ αφήνετε να βουλιάζουν. Και την ίδια στιγμή φτιάχνετε σχολεία mall, σχολεία all-inclusive, φροντιστήρια και κέντρα ξένων σπουδών μαζί, με αποτέλεσμα να προκαλείτε αντιδράσεις σε όλο το χώρο της εκπαίδευσης. Κι ας πούμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει απλώς αντιπολίτευση… Η ΔΑΚΕ ιδιωτικών εκπαιδευτικών που έβγαλε ανακοίνωση με τίτλο «νόμος πονηρός ανομίαν παρεισφέρει», κάνει κι αυτή τυφλή αντιπολίτευση; Μόνοι είστε σε αυτό το νομοσχέδιο! Ούτε οι γονείς είναι μαζί σας! Μόνο οι σχολάρχες…

Ο Ν. Φίλης εξήγησε γιατί ο νόμος πλήττει τους ίδιους τους μαθητές των ιδιωτικών σχολείων και τους γονείς τους: Υπάρχει συνταγματικό κεκτημένο για την εκπαίδευση στη χώρα μας και μάλιστα οι προσπάθειες των κυβερνήσεων ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ ήταν «ομότροπες», προς την ίδια κατεύθυνση κινούμενες: την αναγνώριση ότι οι εκπαιδευτικοί στα ιδιωτικά σχολεία δεν είναι -φυσικά- απλοί ιδιωτικοί υπάλληλοι αλλά λειτουργοί. Δεν πρόκειται απλώς για μια φράση «τιμητικής αναγνώρισης»… Αντιθέτως, το γεγονός ότι κρατική εποπτεία υπάρχει και στη δημόσια αλλά και στην ιδιωτική εκπαίδευση, αποτελεί το στοιχείο εκείνο που κατοχυρώνει την ισοτιμία των τίτλων σπουδών ιδιωτικών και δημόσιων εκπαιδευτηρίων. Αυτό ακριβώς κλονίζεται με τη νομοθέτηση Κεραμέως.

Δεν φτάσαμε όμως ως εδώ τυχαία. Ο πρώτος που αμφισβήτησε αυτή την αρχή και ονόμασε «πελάτες» τους μαθητές των ιδιωτικών σχολείων, ήταν ο κ. Μητσοτάκης, όταν το έθεσε έτσι ακριβώς, με έμφαση μάλιστα, στο πρώτο συνέδριο της ΝΔ μετά την εκλογή του…

Επιπλέον, η ευελιξία που επαγγέλλεται το νομοσχέδιο της κας Κεραμέως είναι ευελιξία για απολύσεις. Πέντε λεπτά επιχειρηματολόγησε η κα Κεραμέως για τη διευκόλυνση απολύσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών! Δυνατότητα ούτως ή άλλως πάντα υπήρχε. Αυτό που δεν υπήρχε και τώρα αλλάζει, είναι ότι οι απολύσεις θα γίνονται χωρίς αιτιολόγηση! Γιατί το ιδιωτικό σχολείο, όπως το ρυθμίζει το σχέδιο νόμου, καθίσταται πλέον μια κοινή επιχείρηση. Ως και η διετής σύμβαση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών που ίσχυε μέχρι το 2021 καταργείται, ώστε να μπορούν οι σχολάρχες να απολύσουν αμέσως τους «υπαλλήλους» τους, καταβάλλοντας μικρότερες αποζημιώσεις!

Κάτι ακόμα: ουδέν ψευδέστερο ότι δεν υπήρχε δυνατότητα για πρόσθετα μαθήματα στην ιδιωτική εκπαίδευση. Με νόμο του 2016 είχαμε κατοχυρώσει τη δυνατότητα των 32 + 8 πρόσθετων ωρών ώστε να προσφέρονται επιπλέον μαθήματα, τα οποία παρεμπιπτόντως είχαν καταργηθεί πιο πριν με πιέσεις της τρόικας στις κυβερνήσεις ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Επί της θητείας μου στο υπουργείο δόθηκε η δυνατότητα να προσφέρονται αυτά τα πρόσθετα μαθήματα χωρίς γραφειοκρατία. Με κατοχυρωμένη όμως την εποπτεία του κράτους! Όχι κατά το δοκούν, όχι να μετατρέπονται οι πρόσθετες ώρες σε εμπόριο!

Δέκα άμεσα μέτρα για το άνοιγμα των σχολείων

Ένα σχέδιο 10 κατευθύνσεων που θα διευκολύνουν το άνοιγμα και την ομαλή λειτουργία των σχολείων, με ασφάλεια για εκπαιδευτικούς και μαθητές προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ. «Δεν μιλώ για μικρο-ρυθμίσεις,  αλλά για στρατηγικές επιλογές» τονίζει ο Νίκος Φίλης.

Όπως σημειώνει ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, «η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς πλησιάζει. Είμαστε έτοιμοι; Έχει εργαστεί το υπουργείο για να αντιμετωπίσει τις ειδικές συνθήκες που είναι πιθανό να εξακολουθούν τον Σεπτέμβριο, λόγω κορωνοϊού. Το μόνο που έχουμε μέχρι στιγμής είναι κάποιες δηλώσεις της υπουργού περί εκ περιτροπής παρακολούθησης, το οποίοι ήδη ορισμένοι δήμαρχοι, πχ: ο δήμαρχος Χολαργού έσπευσαν να το ερμηνεύσουν ως «διπλοβάρδια» πρωί-απόγευμα».

«Ας δούμε τη διεθνή εμπειρία. Στην γειτονική μας Ιταλία αποφασίστηκε τα σχολεία να λειτουργήσουν με μέγιστο αριθμό μαθητών ανά τάξη τους 15 και σε πολλές πολιτείες των ΗΠΑ, τους 12. Στη γειτονική μας χώρα ετοιμάζονται περισσότερα από 3.000 νέα σχολεία με πρόσληψη επιπλέον 50.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών για την επιτυχία του εγχειρήματος. Θα δαπανηθούν για το σκοπό αυτό αρκετά δις € την ίδια ώρα που στη χώρα μας σε καμία από τις εξαγγελίες της κυβέρνησης δεν έχουμε ακούσει να διατίθεται έστω κι ένα ευρώ παραπάνω» τονίζει ο Ν. Φίλης.

«Ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει σήμερα ένα σχέδιο 10 κατευθύνσεων που θα διευκολύνουν το άνοιγμα και την ομαλή λειτουργία των σχολείων, με ασφάλεια για εκπαιδευτικούς και μαθητές. Δεν μιλώ για μικρο-ρυθμίσεις,  αλλά για στρατηγικές επιλογές.

1. Το υπουργείο πρέπει να δώσει κατευθύνσεις που θα αφήνουν το περιθώριο στις Περιφερειακές Διευθύνσεις, σε συνεργασία με τις κατά τόπους διευθύνσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας  εκπαίδευσης, να προσαρμόσουν το γενικό σχέδιο σε κάθε σχολείο χωριστά, αιτιολογημένα, λαμβάνοντας υπόψη κτιριακά, κοινωνικά, επιδημιολογικά, πληθυσμιακά και άλλα χαρακτηριστικά καθώς επίσης να βρίσκονται σε ετοιμότητα να μεταπέσουν από την μια κατάσταση στην άλλη, ανά σχολείο, ανάλογα με τις εξελίξεις.

Είναι σαφές ότι ένα και μόνο σχέδιο για όλη την Ελλάδα δεν είναι καλή λύση. Εντός συγκεκριμένων ορίων μπορεί να υπάρχει κάποια διακύμανση, που να ανταποκρίνεται στις τοπικές συνθήκες. Αλλά για να εφαρμοστούν διαφορετικά σχέδια ανά σχολείο, θα έπρεπε όλο αυτό το διάστημα οι διευθύνσεις να αξιολογούν τα δεδομένα, σε διαρκή διάλογο με τις τοπικές αρχές, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.

2. Συνεργασία των περιφερειακών διευθύνσεων με όλους ανεξαιρέτως τους δήμους της χώρας, στους οποίους -να το θυμίσω εδώ για όσους δεν το γνωρίζουν- ανήκουν τα σχολικά κτίρια, ώστε σε κάθε κτίριο χωριστά να γίνουν εντός του καλοκαιριού εργασίες υγειονομικής αναβάθμισης, με επιπλέον κρατική χρηματοδότηση. Οι αναβαθμίσεις δεν αφορούν μόνο τις τουαλέτες, αλλά όλους τους χώρους που ενδέχεται να συνωστίζονται μαθητές και μπορούν να διευκολύνουν τη μετάδοση του ιού.

3. Δημιουργία ανά τάξη δύο μικρότερων τάξεων 11-12 μαθητών, η σύνθεση των οποίων θα παραμένει σταθερή κατά την έκτακτη περίοδο. Με αυτό τον τρόπο, θα μπορούν να ιχνηλατηθούν ευκολότερα τα κρούσματα, σε περίπτωση που υπάρχουν.

4. Σε συνδυασμό με τα παραπάνω και με δεδομένη τη στενότητα σε χώρους και αίθουσες, εφαρμογή διπλού-υβριδικού συστήματος διδασκαλίας που θα περιλαμβάνει για όλους τους μαθητές: (α) τουλάχιστον δύο ημέρες την εβδομάδα στη φυσική τάξη, ώστε να διατηρείται σταθερή η προσωπική και αναντικατάστατη επαφή μαθητή και διδάσκοντος (β) εξ αποστάσεως εκπαίδευση τις υπόλοιπες τρεις ημέρες της εβδομάδας, με σύγχρονα ή ασύγχρονα δικτυακά μαθήματα, με την υποχρεωτική κατάθεση ωρολογίου προγράμματος για τα εξ αποστάσεως μαθήματα.

5.  Εξασφάλιση λάπτοπ ή ταμπλέτας σε κάθε μαθητή που δεν έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει λόγω της οικονομικής κατάστασης της οικογένειάς του. Το Σεπτέμβριο, πλήρης κάλυψη των μαθητών για να μην επαναληφθούν οι απίστευτες παλινωδίες του Απριλίου με κονδύλια από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους κι όχι μόνο από χορηγίες, όπως έγινε μέχρι σήμερα.

6. Κατάργηση της δυνατότητας απουσίας με απλή υπεύθυνη δήλωση. Ναι στην ευελιξία όταν δικαιολογημένα, με βάση κατευθύνσεις και κριτήρια που θα θέσουν οι επιδημιολόγοι, την αιτείται μια οικογένεια για ειδικούς σοβαρούς λόγους και την εγκρίνει συμβούλιο ιατρών σε συνεργασία με τον διευθυντή του σχολείου, που γνωρίζει την πραγματικότητα. Μέτρα για να παρακολουθούν τα λιγοστά -ελπίζουμε- αυτά παιδιά μαθήματα στο σχολείο σε ατομική ή ολιγομελή ομάδα, για την προστασία τους, ακόμα και τις απογευματινές ώρες, ώστε να συμπληρώνεται το κριτήριο της διήμερης προσωπικής επαφής με τους εκπαιδευτικούς

7. Καμία κάμερα στην τάξη με την παρουσία μαθητών. Δεν εφαρμόστηκε τον Μάιο-Ιούνιο, δεν θα εφαρμοστεί ούτε φέτος.

8. Ολοκλήρωση των διαδικασιών επιλογής και τοποθέτησης των αναπληρωτών καθηγητών το πρώτο 15ήμερο του Αυγούστου, ώστε οι αναπληρωτές καθηγητές να βρίσκονται στο σχολείο που θα υπηρετήσουν το αργότερο την 1η Σεπτεμβρίου. Αυξημένη στελέχωση για να έχουν δάσκαλο όλοι οι μαθητές, έγκαιρα.

9. Αναβάθμιση του δημόσιου σχολικού δικτύου για πλήρη απεμπλοκή από τις ιδιωτικές πλατφόρμες τύπου Sisco και σοβαρά προβλήματα και καταγγελίες με τα προσωπικά δεδομένα που υπήρξαν την προηγούμενη περίοδο και διερευνώνται από την ΑΠΔΠΧ.

10. Άμεση έκδοση οδηγιών από το ΙΕΠ για τις ιδιαιτερότητες του μαθήματος εξ αποστάσεως. Αυτό είναι κάτι που έπρεπε φυσικά να έχει γίνει τον Απρίλιο. Διοργάνωση  επιμορφωτικών σεμιναρίων ανά εκπαιδευτική ειδικότητα».

«Μακάρι όλα αυτά να αποδειχθούν υπερβολικά. Αλλά εμείς οφείλουμε να τα σχεδιάσουμε. Το κάνει το υπουργείο; Όχι βέβαια! Ούτε ένα ευρώ παραπάνω δεν έχει ανακοινωθεί για ενίσχυση του προϋπολογισμού για την εκπαίδευση» υπογραμμίζει ο πρώην υπουργός Παιδείας και προσθέτει:

«Η κυβέρνηση, με όλα τα προβλήματα ανοιχτά έχει άλλες προτεραιότητες. Πως θα ευνοήσει τους σχολάρχες-χρηματοδότες της ΝΔ. Πως θα εξοφλήσει τα προεκλογικά γραμμάτια που τους οφείλει. Πως θα φτιάξει ιδιωτικά σχολεία super-market και all-inclusive, χωρίς δημόσια εποπτεία και έλεγχο για «μαθητές πελάτες», όπως είχε πει ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης.

Αντίθετα, ο ΣΥΡΙΖΑ την ίδια ώρα που δίνει τη μάχη για να μην περάσει αυτό το νέο νομοθετικό έκτρωμα για την ιδιωτική εκπαίδευση, στέκεται με ευθύνη απέναντι στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας και προτείνει τα παραπάνω δέκα μέτρα για την αντιμετώπιση μιας πιθανής δεύτερης έξαρσης της πανδημίας και ζητά να συζητηθούν σε επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων».

«Προς όφελος των εκπαιδευτικών και των μαθητών» το νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση υποστηρίζει ο Στέλιος Πέτσας

«Οι προτεινόμενες αλλαγές ωφελούν την ιδιωτική εκπαίδευση, γιατί προωθούν την αυτονομία και την ευελιξία της, ενώ ταυτόχρονα, ενισχύουν τη δυνατότητα αποτελεσματικότερης αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού» ανέφερε κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας σχετικά με τη συζήτηση επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την ιδιωτική εκπαίδευση

Πηγή: Left