Macro

Λουτσιάνα Καστελίνα: Ο θάνατος της πολιτικής είκοσι χρόνια μετά την 11η Σεπτεμβρίου

Θυμάστε εκείνη την όμορφη συλλογική ταινία που προβλήθηκε μόλις έναν χρόνο μετά την 11η Σεπτεμβρίου και ονομάστηκε ακριβώς έτσι; 11 δημιουργοί, οι πιο διάσημοι σκηνοθέτες της εποχής, από 11 διαφορετικές χώρες, τη Γαλλία, την Αίγυπτο, τη Βοσνία, την Μπουρκίνα Φάσο, τη Βρετανία, το Μεξικό, το Ισραήλ, την Ινδία, την Ιαπωνία και τις ΗΠΑ. Ο καθένας με μια διαφορετική ιδέα για το τι του προκάλεσε το γεγονός που συνέβη στη Νέα Υόρκη. Μια ταινία στην οποία όλοι είχαν 11 λεπτά, 9 δευτερόλεπτα, ένα καρέ στη διάθεσή τους: 11.9.2001, τη μοιραία ημερομηνία – ακριβώς.

Διαφορετικές ιδέες / εικόνες, επειδή ο αντίκτυπος του γεγονότος ήταν διαφορετικός ανάλογα με τις πολύ διαφορετικές γεωγραφικές, κοινωνικές και πολιτιστικές συνθήκες εκείνων που είχαν επηρεαστεί από αυτό. Έτσι, η ταινία του Κεν Λόουτς μιλούσε μόνο για ένα άλλο γεγονός, την πολύ πιο σοβαρή γι’ αυτόν 11η Σεπτεμβρίου, εκείνη του πραξικοπήματος της Χιλής που προκλήθηκε από τον αμερικανικό ιμπεριαλισμό. Η πολύ νεαρή Ιρανή σκηνοθέτης Σαμίρα Μακμάλμπαφ ταυτιζόταν ήδη με το νέο παρόν: ένα βρόμικο σχολείο στα σύνορα με το Αφγανιστάν και ένας δάσκαλος που ρωτάει τα παιδιά, στις 12 Σεπτεμβρίου του 2001, εάν ήξεραν να του πουν τι είχε συμβεί την προηγούμενη μέρα. Για να αποδειχθεί ότι αυτό που τους είχε κάνει εντύπωση εκείνη την ημέρα ήταν ο θάνατος του παππού ενός συμμαθητής τους, που έπεσε στο επικίνδυνο πηγάδι του προσφυγικού καταυλισμού που ζούσαν. Και μετά, ανάμεσα στα πολλά βίντεο κλιπ που θυμάμαι καλά, αυτό του Σον Πεν, που αναφερόταν σε έναν μοναχικό και φτωχό ηλικιωμένο χήρο που ζούσε στη Νέα Υόρκη σε ένα σκοτεινό δωμάτιο και που από το παράθυρό του έβγαινε, απροσδόκητα, μια ακτίνα ηλίου που του έδινε μια στιγμή χαράς, ενώ προηγούμενα το έκρυβε ένας τους τεράστιους Δίδυμους Πύργους.

Είμαστε όλοι και πιο μπερδεμένοι

Αναρωτιέμαι σήμερα, μετά από είκοσι χρόνια, αν αυτή η ιστορική σχετικότητα για την οποία οι έντεκα σκηνοθέτες ήθελαν να προκαλέσουν τον προβληματισμό μας θα είχε την ίδια αίσθηση. Νομίζω πως όχι. Όχι επειδή δεν είναι αλήθεια -μου φαίνεται ότι είναι ακόμη περισσότερο αλήθεια, γιατί η διαφορετικότητα των συνθηκών και επομένως του πεπρωμένου των κατοίκων της Γης έχει εν τω μεταξύ αυξηθεί-, αλλά επειδή σήμερα μου φαίνεται πως έχει προστεθεί ένα πιο συνηθισμένο γεγονός σε όλους εμάς τους ανθρώπους: είμαστε όλοι και πιο μπερδεμένοι, και σαστισμένοι, κανείς δεν έχει τις τολμηρές και ίσως αλαζονικές βεβαιότητες εκείνης της εποχής, όλοι μας είμαστε περισσότερο επηρεασμένοι και εμπλεκόμενοι όσο ποτέ από κοινά γεγονότα από τα οποία κανείς δεν μπορεί να δραπετεύει, παρ’ όλο που τα βάσανα και ο πόνος που παράγουν παραμένουν άνισα.

Ίσως θα ήταν αρκετό να επικαλεστούμε την Covid, που μας έχει αγκαλιάσει όλους, χωρίς διαφυγή. Αλλά και την επιτάχυνση που έχει προκαλέσει η εμφάνιση αυτού του ιού στην κοινή επίγνωση ότι ολόκληρη η Γη έχει αρρωστήσει σοβαρά και ότι ο κόσμος μας -αν και θεωρείται ένα σύνολο διαφορετικών κόσμων- θα μπορούσε να εξαφανιστεί. Η Οικολογία εξακολουθεί να έχει μικρή αντανάκλαση στην πολιτική, αλλά προκαλεί μια σιωπηλή και ανησυχητική ερώτηση στον καθένα μας.

Και τέλος: τι ακριβώς συμβαίνει στο Αφγανιστάν, με την ακρίβεια ενός προσεκτικά σχεδιασμένου ιστορικού σχεδίου ειδικά για την 20ή επέτειο της 11ης Σεπτεμβρίου 2001. Αυτό μας κάνει όλους να νιώθουμε βυθισμένοι σε μια άνευ προηγουμένου πολιτική και κοινωνική κρίση: κανείς δεν είναι πια τόσο σίγουρος για την αξία τού συστήματός του, όλες οι κοινότητες και κοινωνίες φαίνονται διχασμένες, κατακερματισμένες, όπως και οι αξίες, οι τρόποι ζωής, η εμπιστοσύνη και οι βεβαιότητες. Οι εχθροί εκείνης της εποχής δεν είναι πλέον οι ίδιοι ή είναι με διαφορετικές μορφές, πιο δύσκολο να εντοπιστούν.

Πού είναι ο αμερικανικός ιμπεριαλισμός;

Ακόμα και για εμάς, την Αριστερά: πού είναι ο αμερικανικός ιμπεριαλισμός που κατήγγειλε ο Κεν Λόουτς, φεύγοντας τώρα με την ουρά του ανάμεσα στα σκέλια από την Καμπούλ και ο οποίος ωστόσο ξαναρχίζει, με τον φαινομενικά πράο νέο του Πρόεδρο να προειδοποιεί ότι έφυγε από το Αφγανιστάν επειδή τώρα τον ενδιαφέρει ο νέος «εχθρός», η Κίνα, περισσότερο από το Αφγανιστάν; Θέλει να καταλάβει και αυτή τη χώρα όπως έκανε με το Αφγανιστάν; Κανείς δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται για μια τόσο σοβαρή δήλωση. Είμαστε χαρούμενοι που αποχώρησαν τα στρατεύματα του ΝΑΤΟ. Και τώρα τι κάνουμε με τους Ταλιμπάν;

Να φωνάζουμε εναντίον τους είναι απαραίτητο πέρα από σωστό, αλλά υπάρχει ο κίνδυνος να επικαλεστούμε μια νέα στρατιωτική αποστολή τιμωρίας. Είναι απαραίτητο να ασχοληθούμε και να πολεμήσουμε ταυτόχρονα μαζί με τις εξαιρετικές και φανταστικές Αφγανές φεμινίστριες, που δείχνουν το «Θάρρος του φύλου», όπως ήταν ο τίτλος του «Μανιφέστου». Αλλά από εδώ πώς μπορούμε να το κάνουμε; Θα μεταμορφωθούμε όλοι στον Τζίνο Στράντα, που με την Emergency είχε το νοσοκομείο της στη Καμπούλ; Ή θα βοηθήσουμε όλες τις Αφγανές γυναίκες να εγκαταλείψουν τη χώρα τους; Και τότε τι μοντέλο κοινωνίας θα τους προτείνουμε; Τη θαυμάσια δυτική δημοκρατία, που έχει αδειάσει πλέον από περιεχόμενο, μια προνύμφη που ακυρώνει την αλληλεγγύη προς τους μετανάστες και η οποία δεν έχει τα δύο αποφασιστικά περιεχόμενα στην ατζέντα της, την ισότητα και την ειρήνη; Σίγουρα καλύτερη από το μοντέλο που πρότεινε ο πρόεδρος της ομοσπονδιακής Πολιτείας του Τέξας ή ο Όρμπαν, για να μην μιλήσουμε για τον Τραμπ ή τον Μπολσονάρου! Πρέπει λοιπόν να υπερασπιστούμε την ένδοξη Δύση μας;

Ο κόσμος άλλαξε ριζικά

Σταματάω να κάνω ερωτήσεις στον εαυτό μου που ξέρω ότι ανήκουν σε όλους, όχι μόνο σε εμάς που συνεχίζουμε -και ευτυχώς- να αυτοπροσδιοριζόμαστε ως αριστεροί. Επειδή σε αυτά τα είκοσι χρόνια ο κόσμος άλλαξε ριζικά. Έχω μπροστά μου την εικόνα των ταραχών από την επίθεση στο Καπιτώλιο των ΗΠΑ στις αρχές του 2021 και του Μπάιντεν που καταγγέλλει την εξέγερση λέγοντας «Αυτή η εσωτερική τρομοκρατία είναι η πιο επικίνδυνη», σε μια κατακερματισμένη Αμερική, σε έναν ανατριχιαστικό, βίαιο και ρατσιστικό εμφύλιο πόλεμο, όπως κατηγορεί το Black Lives Matter.

Εμείς δυσκολευόμαστε να προσανατολιστούμε γιατί το πιο σοβαρό πράγμα που έχει συμβεί παντού είναι ότι μας έκλεψαν την πολιτική -σε όλους, αν και με διαφορετικές μορφές-, αυτόν τον εξαιρετικό πόρο που μέχρι πρόσφατα μας επέτρεπε κάποια γνώση, αν και σχετική, του κόσμου, την ικανότητα να προσδιορίζουμε με σαφήνεια τους φίλους και τους εχθρούς και ειδικά να σχεδιάζουμε εναλλακτικές λύσεις.
Τώρα ούτε οι Ταλιμπάν δεν το ξέρουν. Τώρα που εγκαταστάθηκαν στην Καμπούλ, παρά την αλαζονική τους βεβαιότητά ότι μιλούν στο όνομα ενός προφήτη, δεν ξέρουν τι να κάνουν ανακαλύπτοντας πόσο έχει αλλάξει το ίδιο το Αφγανιστάν ενώ κρύβονταν στις χαράδρες της γκρεμισμένης χώρας τους.

Τι κάνουμε τότε; Υπάρχει μια βεβαιότητα: αυτή η επέτειος ωθεί όλους μας να ξανασκεφτούν τον κόσμο, και ως εκ τούτου να δώσουμε απόλυτη προτεραιότητα στον προβληματισμό σχετικά με τις διαστάσεις της παγκόσμιας κρίσης που περνάμε.

Γιατί μόνο αν την εμπεδώσουμε πλήρως, θα μπορέσουμε να κατανοήσουμε και να αναγνωρίσουμε ότι η δολοφονία της πολιτικής αποτελεί την πραγματική «συνέπεια» της 11ης Σεπτεμβρίου και ότι η συνέπεια αυτής της εικοσαετίας της παγκοσμιοποίησης, από την οποία έχουμε καταλάβει ελάχιστα πράγματα, αποτελεί το πιο σοβαρό πράγμα που έχει συμβεί.

Κι όμως, νομίζω πως είναι ακόμα δυνατό να προφυλαχθούμε και να απαντήσουμε. Δύσκολο, αλλά πιθανό. Ελπίζοντας ότι αυτό που θα μας αναζωογονήσει θα είναι κάτι που θα μοιάζει μ’ αυτό που πιστεύει ο καθένας μας ότι θα είναι η «Αριστερό» και πώς αυτή θα το αναβιώσει πρώτα. Το να μας ενώνει το γεγονός ότι είμαστε όλοι αποπροσανατολισμένοι δεν δημιουργεί στην πραγματικότητα κοινότητες και κοινωνίες, ενώ μπορεί αντίθετα να προκαλέσει μια άγρια βία.

Μετάφραση – απόδοση: Αργύρης Παναγόπουλος
Πηγή: Η Αυγή από Il Manifesto