Macro

Κώστας Στρατής: Προσπάθεια συκοφάντησης και απαξίωσης των υποδομών και των φορέων του ΥΠΠΟ από την ηγεσία του υπουργείου

«Η σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού επιδίδεται από την πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων της σε μια συνεχή προσπάθεια συκοφάντησης και απαξίωσης των υποδομών και των φορέων διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς του υπουργείου, προκειμένου να εξυπηρετήσει τις μικροπολιτικές της επιδιώξεις» τονίζει ο πρώην υφυπουργός Πολιτισμού, Κώστας Στρατής.

Ο ίδιος προσθέτει ότι «έτσι, κατασκευάζει συστηματικά μια ψευδής εικόνα ότι παρέλαβε κατάσταση κατάρρευσης, την ίδια στιγμή που φιλοτεχνείται επιμελώς το προφίλ μιας δήθεν ικανής και αποτελεσματικής υπουργού που σπεύδει προσωπικά να δώσει λύσεις όπου χρειάζεται. Με αυτό το κάλπικο και επικοινωνιακό φαίνεσθαι, όμως, τονίζεται ακόμα περισσότερο το αλαζονικό και παλαιοκομματικό είναι».

«Στην πραγματικότητα, μετά τις εκλογές η θέση του Υπουργείου Πολιτισμού, δυστυχώς για μια χώρα με τον πολιτιστικό πλούτο της Ελλάδας, εξέπεσε σε υποπροϊόν ενός υπόγειου πολέμου επιχειρηματικών συμφερόντων με επίκεντρο το καζίνο και τους ουρανοξύστες του Ελληνικού. Παράλληλα, τα νήματα στον χώρο του πολιτισμού κινούνται ολοφάνερα από το στενό περιβάλλον του ίδιου του πρωθυπουργού. Και όπου κινούνται νήματα, υπάρχει διατεταγμένη υπηρεσία και χρειάζονται μαριονέτες.

Τις τελευταίες μέρες, στο πλαίσιο αυτό επιχειρείται με άκομψο τρόπο η δυσφήμηση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ). Ορισμένα έκτακτα ζητήματα που προέκυψαν πρόσφατα, και οπωσδήποτε μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, παρουσιάζονται ως δήθεν χρονίζοντα. Την ίδια στιγμή η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, αντί να ανταποκριθεί στην ενημέρωση που έγκαιρα της έχει γίνει, κωλυσιεργεί ή ακόμα και φέρνει προσκόμματα για την επίλυσή τους, ενώ με δελτία Τύπου σπεύδει να τροφοδοτήσει την επικαιρότητα με αρνητικά δημοσιεύματα. Τέτοιου τύπου περιστατικά είναι η καταστροφή των σκληρών δίσκων του ΤΑΠ, που λειτουργούσαν μέχρι τις εκλογές και καταστράφηκαν από τους πρόσφατους σεισμούς, όπως και το πωλητήριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (ΕΑΜ), που έκλεισε στις 18 Ιουλίου επειδή χρειάστηκε να γίνει μυοκτονία, απολύμανση και συντήρηση στο σύστημα κλιματισμού του.

Ανάλογα προβλήματα ανέκυπταν κατά τη διάρκεια και της δικής μας θητείας. Για παράδειγμα εργασίες στο σύστημα κλιματισμού του πωλητηρίου του ΕΑΜ είχε χρειαστεί να γίνουν και επί της προηγούμενης κυβέρνησης, κάτι που αντιμετωπίστηκε σε ελάχιστο χρόνο, υπό τον συντονισμό της τότε πολιτικής ηγεσίας και χωρίς το θέμα να πάρει διαστάσεις. Η ποιοτική διαφορά ήθους και ύφους στη άσκηση εξουσίας είναι ότι δική μας μέριμνα υπήρξε σε όλες τις περιπτώσεις η άμεση επίλυση των προβλημάτων, ενώ η σημερινή πολιτική ηγεσία το μόνο για το οποίο ενδιαφέρεται είναι οι φανφαρονισμοί και οι τυμπανοκρουσίες.

Τα «άδεια ράφια» στο πωλητήριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου οφείλονται στην προσωρινή απομάκρυνση των πωλητέων, προκειμένου να προστατευτούν κατά τη διάρκεια των εργασιών στο σύστημα κλιματισμού. Όσον αφορά το ζήτημα της μεταφοράς πωλητέων σε ολόκληρη τη χώρα, αυτό είναι ήδη λυμένο και για το άμεσο μέλλον αλλά και σε μόνιμη βάση, όπως αποδεικνύει μια απλή έρευνα στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ). Ειδικά για το ΕΑΜ, αναμένεται η ολοκλήρωση των εργασιών στο σύστημα κλιματισμού του πωλητηρίου, προκειμένου να γίνει αυθημερόν η δρομολογημένη αποστολή ικανού αριθμού πωλητέων.

Το πρώτο εξάμηνο του έτους, παράλληλα με το ευρύτερο πρόγραμμα εξυγίανσης του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, πραγματοποιήσαμε ένα τιτάνιο έργο στα εργαστήρια πιστών αντιγράφων και τα πωλητήρια των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων της χώρας, όπως μπορεί εύκολα να επιβεβαιωθεί με ένα απλό ρεπορτάζ στο ΤΑΠ και τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟ. Εξάλλου, για το έργο αυτό υπήρξε σειρά θετικών δημοσιευμάτων, ακόμα και στον αντιπολιτευόμενο την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ Τύπο. Στα δημοσιεύματα αυτά αναδεικνύεται η σημαντικά αναβαθμισμένη εικόνα των πωλητηρίων και η αναγέννηση της παραγωγικής μηχανής των εργαστηρίων των ΤΑΠ, που υπονομεύτηκε και καθυστέρησε ποικιλοτρόπως από την προηγούμενη πρόεδρο που σήμερα επανακάμπτει. Η παντελής αποτυχία της να δώσει λύσεις σε σειρά ζητημάτων (χρηματαποστολές, μεταφορές πωλητέων, προμήθειες υλικών για τα εργαστήρια, παραγγελίες εμπνευσμένων από την αρχαιότητα εφαρμογών, εφαρμογή του νέου πλαισίου για τα αναψυκτήρια κλπ) είχε ως λογική συνέπεια την αποπομπή της.

Τα αποτελέσματα που πετύχαμε στα πωλητήρια του ΤΑΠ με τη νέα διοίκηση μέσα σε μόλις λίγους μήνες είναι εντυπωσιακά και με οικονομικούς όρους. Τα έσοδα των πωλητηρίων το πρώτο εξάμηνο του 2019 ήταν πάνω από 40% αυξημένα σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι.

Το πρόγραμμα στον τομέα εργαστηρίων, πωλητηρίων και πολιτιστικών προϊόντων του ΤΑΠ, καθώς και για την εξωστρέφεια του φορέα, σχεδιάστηκε και συντονίστηκε από άξιους συνεργάτες, χωρίς να ζητηθούν κομματικές διαπιστεύσεις. Πάνω σε αυτό εργάστηκε καθημερινά η μεγάλη πλειοψηφία του ανθρώπινου δυναμικού του ΤΑΠ, μόνιμοι, έκτακτοι και ΟΑΕΔίτες, νέοι άνθρωποι οι περισσότεροι, άλλοι με πολύχρονη εμπειρία, όλοι τους με πολύτιμη γνώση και αστείρευτο μεράκι. Η σημερινή πολιτική ηγεσία επιχειρεί να απαξιώσει το σπουδαίο έργο τους, υιοθετώντας καθεστωτικό ύφος και διχαστικό λόγο. Εμείς αντίθετα τους ευχαριστούμε, γιατί με την εξαιρετική δουλειά τους έχουν αφήσει ανεξίτηλο το αποτύπωμά τους στο Υπουργείο Πολιτισμού, επιβεβαιώνοντας ότι «γίνεται και αλλιώς». Τα αποτελέσματα που φέραμε μαζί αποτελούν μια μεγάλη παρακαταθήκη για το μέλλον, στο οποίο είμαστε βέβαιοι ότι θα ξανασυναντηθούμε. Τους αφιερώνουμε, λοιπόν, το δίγλωσσο σποτ Εκμαγεύοντας  με πρωταγωνιστές του ίδιους, που το βλέπουν καθημερινά χιλιάδες επιβάτες στους σταθμούς και τους συρμούς τους ΜΕΤΡΟ, αλλά και στο δίκτυο προβολής του ΕΟΤ, ενώ έχει δρομολογηθεί η προβολή του στα αεροπλάνα και το in flight entertainment app/stream της AEGEAN.

Η νυν υπουργός της ΝΔ γνωρίζει πάρα πολύ καλά τα προβλήματα και τις χρόνιες παθογένειες του ΥΠΠΟΑ και του ΤΑΠ, με τις οποίες εμείς συγκρουστήκαμε μετωπικά χωρίς να σκανδαλολογήσουμε. Φέρει μάλιστα ακέραια την πολιτική ευθύνη γι’ αυτά, αφού υπήρξε γενική γραμματέας του Υπουργείου για πολλά χρόνια, και μάλιστα «διακομματικά», επί των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ αρχικά και στη συνέχεια επί της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Γνωρίζει επίσης πολύ καλά τα πραγματικά επιτεύγματα που της παραδόθηκαν και με τα οποία έχει να αναμετρηθεί. Ένα ΤΑΠ το οποίο μετά την υποβάθμιση πολλών ετών, έχει ήδη υπερδιπλασιάσει τα έσοδά του από 57 εκατ. το 2014 σε 119 εκατ. το 2018, με αποτέλεσμα η χρηματοδότηση από αυτό προς το Υπουργείο Πολιτισμού να έχει σχεδόν δεκαπλασιαστεί από 7 εκατ. το 2014 σε πάνω από 65 εκατ. το 2019, με τα 45 εκ. να έχουν ήδη εκταμιευτεί από τον Φεβρουάριο.

Παράλληλα, δεν περνά απαρατήρητο ότι το λαλίστατο κατά τα άλλα Υπουργείο Πολιτισμού με τον καταιγισμό δελτίων Τύπου και ανακοινώσεων, τηρεί «αιδήμονα» σιωπή για τη φερόμενη εμπλοκή της σημερινής υπουργού σε σκοτεινές υποθέσεις του παρελθόντος σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα , ενώ οι από παλαιότερα γνωστές υποθέσεις στις οποίες φέρεται να είχε συμμετοχή  αποτελούν τμήμα του φακέλου για το Ταμείο Αλληλοβοήθειας που έχει αποσταλεί στη Δικαιοσύνη. Εδώ, το ρόλο του άτυπου Γραφείου Τύπου της πολιτικής ηγεσίας, για να δοθεί απάντηση στα δημοσιεύματα, ανέλαβε η συνδικαλιστική παράταξη της Νέας Δημοκρατίας.

Επιβεβαιώνεται, έτσι, για μια ακόμα φορά αυτό που η (όχι και τόσο) νέα υπουργός φρόντισε να μας καταστήσει σαφές ήδη από την ημέρα της παράδοσης – παραλαβής του Υπουργείου: μαζί της επιστρέφουν δριμύτεροι οι ίδιοι μηχανισμοί που υπήρξαν καταχθόνιο έρεισμα του συστήματος εξουσίας που χρεοκόπησε τη χώρα.

Αυτή τη φορά, όμως, όλοι οι πολίτες δεν θα τους επιτρέψουμε να το ξανακάνουν.

Δημοσιεύματα για την αναγέννηση των εργαστηρίων πιστών αντιγράφων και την αναβάθμιση των πωλητηρίων του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων».

Παράλληλα, ο πρώην υφηπουργός εξέδωσε ανακοίνωση αναφορικά μετα πεπραγμένα του ΤΑΠ 

Με πρωτοβουλία του εκτελεστικού μέλους του ΔΣ Δρ Μ. Γιαννοπούλου, η οποία ανέλαβε καθήκοντα συντονισμού του Τμήματος Πολιτιστικών Προϊόντων του ΤΑΠ το Δεκέμβριον του 2018 και υπό την επίβλεψη και τις οδηγίες της, υλοποιήθηκαν παρεμβάσεις ανακαίνισης, εξωραϊσμού και επανέκθεσης προϊόντων σε 19 πωλητήρια σημαντικών αρχαιολογικών χώρων και μουσείων με μεγάλη επισκεψιμότητα ανά την επικράτεια και σε συγκεκριμένα σε:

• Στην Αττική: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Αρχαιολογικός χώρος Ολυμπιείου, Μουσείο Κανελλοπούλου, Αρχαιολογικός χώρος Σουνίου.
• Στη Μακεδονία: Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας.
• Στην Κρήτη: Αρχαιολογικός χώρος Κνωσού, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, Λότζια (Ρέθυμνο) .

Στην υπόλοιπη Ελλάδα:

• Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών,
• Αρχαιολογικός χώρος Δήλου
• Αρχαιολογικός χώρος Μυκηνών,
• Αρχαιολογικός χώρος Επιδαύρου,
• Αρχαιολογικός χώρος Αρχαίας Ολυμπίας,
• Αρχαιολογικό Μουσείο Κορίνθου,
• Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας,
• Αρχαιολογικό Μουσείο Κέρκυρας,
• Παλαιό Φρούριο Κέρκυρας.

Σημειώνεται ότι από αυτά τα πωλητήρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Πέλλας και Κέρκυρας εγκαινιάστηκαν για πρώτη φορά, ενώ του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας και Κορίνθου δραστηριοποιήθηκαν εκ νέου μετά από πολλά χρόνια.

Το πωλητήριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, που αποτέλεσε το πρώτο σημείο παρέμβασης, λειτούργησε ως πρότυπο για την επέκταση του επιλεγμένου μοντέλου αναβάθμισης και σε άλλα πωλητήρια, ενώ ήταν αυτό στο οποίο υλοποιήθηκαν και κάποιες καινοτόμες παρεμβάσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται:

• το στήσιμο έκθεσης στον προθάλαμο του πωλητηρίου που προσομοιάζει τα εργαστήρια εκμάγευσης του ΤΑΠ,

• η έκθεση αντιπροσωπευτικών ιστορικών αντιγράφων φιλοτεχνημένων από τους Gilliéron

• και η έκθεση χρωματισμένων και επιχρυσωμένων αντιγράφων, ως αποτέλεσμα χρωματικών μελετών με την επιστημονική καθοδήγηση της Ιωάννας Μέννενγκα.

Πέρα από τη σημαντική βελτίωση της εικόνας των πωλητηρίων και την απόσπαση θετικών σχολίων τόσο από επισκέπτες όσο και από μεγάλη μερίδα των μέσων μαζικής ενημέρωσης, η επιτυχία των παρεμβάσεων αντικατοπτρίζεται και στις αυξημένες πωλήσεις σε σχέση με το παρελθόν (ήδη στο πρώτο εξάμηνο του έτους καταγράφεται αύξηση κατά μέσο όρο πάνω από 40% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2018).

Ως προς τις παρεμβάσεις που είναι σε εξέλιξη, προχωρούν:

• η ανακαίνιση του πωλητηρίου της Ακρόπολης, το οποίο έκλεισε προσωρινά το χειμώνα λόγω κακής κτηριακής κατάστασης και δρομολογήθηκαν εκτενείς εργασίες ανακαίνισης, οι οποίες βρίσκονται υπό εξέλιξη,

• η εκπόνηση μελέτης για την ανακαίνιση του πωλητηρίου στα Λουτρά Παράδεισος (Θεσ/νίκη)

• η ενεργοποίηση κλειστών πωλητηρίων με απόθεμα και αναδιανομή όπου χρειάζεται,

• ο συντονισμός στην αποστολή προϊόντων

• η επικοινωνία με όλους τους διαχειριστές των πωλητηρίων.

ii. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗ ΓΑΛΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΘΗΝΩΝ

Με πρωτοβουλία του εκτελεστικού μέλους του ΔΣ Μ. Γιαννοπούλου, πραγματοποιήθηκε συνεργασία με τη Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή Αθηνών για την παραχώρηση χωρίς οικονομικά ανταποδοτικά οφέλη στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων αρχειακού φωτογραφικού υλικού, ιστορικής αξίας, από τις ανασκαφές της στους Δελφούς και τη Δήλο.

Από το υλικό αυτό αντλήθηκαν θέματα για την παραγωγή καρτ-ποστάλ και χάρτινων ειδών (σημειωματάρια, τετράδια κ.λπ.) προς διάθεση στα πωλητήρια των μεγάλων αρχαιολογικών  μουσείων και ειδικά των Δελφών και της Δήλου, μαζί με πιστά αντίγραφα αποκλειστικής παραγωγής των εργαστηρίων του ΤΑΠ και άλλα πολιτιστικά προϊόντα, που σχετίζονται με τους χώρους.

Επιπλέον, στους χώρους των πωλητηρίων εγκαινιάστηκαν, στους Δελφούς σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο και στη Δήλο σε τμήμα του πωλητηρίου, φωτογραφικές εκθέσεις με θέμα την ιστορία των ανασκαφών των Δελφών και της Δήλου.

iii. ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ

Προκηρύχθηκαν και έχουν ολοκληρωθεί διαγωνισμοί για την προμήθεια νομισμάτων, χάλκινων ειδών (πιστά αντίγραφα), χάρτινων ειδών, βάσεων και ειδών συσκευασίας.

iv. ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΜΦΩΝΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕ ΤΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΕΕΤΕ)

Με πρωτοβουλία της κ. Μ. Γιαννοπούλου ενεργοποιήθηκε το σύμφωνο συνεργασίας που είχε υπογραφεί μεταξύ ΤΑΠ και ΕΕΤΕ και ήδη προκηρύχθηκε διαγωνισμός με αντικείμενο την προμήθεια εικαστικών καλλιτεχνικών έργων εμπνευσμένων από την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά, καθώς και αντιγράφων και κοσμημάτων.

v. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΕΦΟΡΕΙΕΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΓΙΑ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Με πρωτοβουλία της κ. Μ. Γιαννοπούλου το Ταμείο έχει ήδη προχωρήσει σε συνεργασίες με Εφορείες Αρχαιοτήτων για την κατάθεση προτάσεων, την αξιολόγησή τους και την έγκριση παραγωγών που αφορούν εξειδικευμένα ανά χώρο πολιτιστικά προϊόντα. Αποτέλεσμα αυτών των συνεργασιών ήταν η παραγωγή παιχνιδιών και κεραμικών για τα πωλητήρια της Κρήτης, η παραγωγή κεραμικών για το πωλητήριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας, ενώ ολοκληρώνεται και η παραγωγή προϊόντων για το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

vi. ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΕΚΜΑΓΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΓΡΑΦΩΝ (ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΠΕΛΛΑ)

Τα εργαστήρια στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη Ρέντη εκμαγείων και αντιγράφων του ΤΑΠ είναι τα μόνα που παράγουν πιστοποιημένα αντίγραφα αντιπροσωπευτικών μουσειακών εκθεμάτων. Εργαστήρια παραγωγής αντιγράφων του ΤΑΠ λειτουργούν στην Πέλλα και στην Καβάλα (με έναν υπάλληλο). Επισημαίνεται ότι το 2016, με την τροποποίηση του άρθρου 2 του αρχαιολογικού νόμου 3028/2002, κατοχυρώθηκε θεσμικά ότι οι μήτρες (τα εκμαγεία που παράγονται από τα πρωτότυπα έργα) και τα μοντέλα (τα πρώτα αντίτυπα που παράγονται από τις μήτρες) φυλάσσονται αποκλειστικά στο ΤΑΠ και απαγορεύεται να κυκλοφορούν στην αγορά. Ακριβή αντίγραφα είναι μόνο εκείνα που παράγονται με εκμαγεύσεις από τα μοντέλα και φέρουν την αυθεντική σφραγίδα του ΤΑΠ ενσωματωμένη κατά την παραγωγή τους, διαφυλάσσοντας την υψηλή υπεραξία των αριστουργημάτων των μουσείων μας για το Ελληνικό Δημόσιο.

Αναγνωρίζοντας την ιστορική σημασία και τον κομβικό ρόλο των εργαστηρίων του, η Διοίκηση του Ταμείου αποφάσισε την ενίσχυσή τους σε όλα τα επίπεδα. Ως προς το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό τους, προχώρησε στην ανανέωση των συμβάσεων του έκτακτου προσωπικού, την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού μέσω κοινωφελούς προγράμματος του ΟΑΕΔ και την ανακοίνωση νέας πρόσκλησης για πρόσληψη έκτακτου προσωπικού.

vii. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

• Δρομολογήθηκαν αμέσως μετά την ανάληψη καθηκόντων του εκτελεστικού μέλους και της Προέδρου οι διαδικασίες προμήθειας υλικών που για καιρό δεν είχαν τα εργαστήρια με αποτέλεσμα να υπολειτουργούν.

• Επανεξετάστηκαν και ανανεώθηκαν οι παραγόμενοι κωδικοί, δόθηκε έμφαση στον ποιοτικό έλεγχο και καθορίστηκαν στόχοι παραγωγικότητας.

• Με απόφαση ΔΣ, ανατέθηκαν καθήκοντα σε μόνιμους υπαλλήλους για τα εργαστήρια της Αθήνας.

• Ορίστηκε υπεύθυνος γενικού συντονισμού για τα εργαστήρια και πωλητήρια της Βόρειας Ελλάδας στη Θεσσαλονίκη.

• Είναι σε εξέλιξη η τιμολόγηση και κυκλοφορία νέων κωδικών.

• Προγραμματίζονται νέες εκμαγεύσεις αρχαίων έργων τέχνης.

• Έχει ξεκινήσει για πρώτη φορά η υλοποίηση πειραματικών εφαρμογών εμπνευσμένων από εμβληματικά εκθέματα.

viii. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΜΟΝΤΕΛΟΘΗΚΗΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

Έχουν ήδη πραγματοποιηθεί -και συνεχίζονται- εκτεταμένες εργασίες καταγραφής, τεκμηρίωσης και ψηφιοποίησης της μοντελοθήκης (μήτρες, μοντέλα και ιστορικά αντίγραφα, όπως του Émile Gilliéron), καθώς και εργασίες ανακαίνισης του χώρου.

ix. ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

Το Ταμείο έχει προχωρήσει σε προμήθεια σύγχρονου εξοπλισμού για τη βελτιστοποίηση της παραγωγής, ενώ έχουν γίνει χωρικές διευθετήσεις και εργασίες επισκευής και ανακαίνισης σε επιμέρους χώρους των εργαστηρίων. Επιπλέον, έχουν δρομολογηθεί ενέργειες για την προμήθεια φωτογραφικού εξοπλισμού για τη δημιουργία φωτογραφικού στούντιο.

x. ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

Με πρωτοβουλία της κ. Μ. Γιαννοπούλου το Ταμείο προχώρησε στην παραγωγή ενός επικοινωνιακού σποτ με τίτλο Εκμαγεύοντας, με στόχο την ενημέρωση του εγχώριου και διεθνούς κοινού για τη μοναδικότητα και αυθεντικότητα των αντιγράφων που παράγονται στα εργαστήριά του. Το σποτ εστιάζει στον εργαστηριακό χώρο και στη δημιουργία των εκμαγείων με βασικά εργαλεία ανάδειξής τους τη χρήση φυσικού φωτισμού και ήχων κατά την ώρα δημιουργίας τους. Κεντρικό κομμάτι της οπτικής αφήγησης αποτελεί το έμψυχο δυναμικό που δημιουργεί τα μοναδικά αυτά πιστά αντίγραφα. Το σποτ χαρακτηρίζεται από κινηματογραφική αισθητική και έχει δίγλωσσο τιτλισμό (ελληνικά-αγγλικά).

Για την ευρύτερη δημοσιοποίηση του σποτ, το Ταμείο προχώρησε σε συνέργειες, χωρίς πρόκληση δαπάνης, όπως:

• με την ΣΤΑΣΥ Α.Ε. για την προβολή του στις οθόνες των σταθμών μετρό και ηλεκτρικού,

• με τον ΕΟΤ για την προβολή του μέσω του δικτύου του στην Ελλάδα και το εξωτερικό,

• με το Κανάλι της Βουλής των Ελλήνων,

• και με την αεροπορική εταιρεία AEGEAN για την προβολή του τόσο στις οθόνες του στόλου της όσο και μέσω του in flight entertainment app/stream σε πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού (η δράση θα ξεκινήσει στα τέλη Ιουλίου 2019).

xi. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Το Ταμείο συμμετείχε στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης 2018 με περίπτερο όπου προβλήθηκε η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία της χώρας μέσα από τρισδιάστατες ψηφιακές απεικονίσεις εμβληματικών μνημείων και τεχνουργημάτων του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Η ανταπόκριση των επισκεπτών ήταν εξαιρετικά θετική και το περίπτερο βραβεύτηκε από τη ΔΕΘ HELEXPO για τον πρωτοποριακό τρόπο παρουσίασης και τη συμβολή του στην 83η ΔΕΘ. Επισημαίνεται ότι αν και η εν λόγω συμμετοχή πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2018 υπό την προηγούμενη διοίκηση, κατέστη εφικτή αποκλειστικά χάρη στην πρωτοβουλία, την επιμονή και την προσωπική εμπλοκή της Μ. Γιαννοπούλου, και παρά το γεγονός ότι τότε ήταν ακόμα απλό μέλος ΔΣ χωρίς εκτελεστικά καθήκοντα.

Επίσης, το ΔΣ έχει ήδη λάβει απόφαση για την ενοικίαση εκθεσιακού χώρου με σκοπό την εκ νέου συμμετοχή του Ταμείου στη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο του 2019, όπου αυτή τη φορά σχεδιάζεται να προβληθούν τα εργαστήριά του με «ζωντανή» παραγωγή αντιγράφων ενώπιον του κοινού.

Τέλος, το ΤΑΠ συμμετείχε στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης 2019 με παρουσίαση εκδόσεων, πιστών αντιγράφων και πολιτιστικών προϊόντων του στα σταντ του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε συνεργασία με το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.

xii. ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΝΕΑΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΟΠΤΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (REBRANDING)

Στο πλαίσιο της διαμόρφωσης νέας στρατηγικής οπτικής ταυτότητας και επικοινωνίας (rebranding), τo Ταμείο προχώρησε στον επανασχεδιασμό του λογοτύπου Μνημεία και Μουσεία της Ελλάδας / Monuments and Museums of Greece. Το αρχικό λογότυπο, δημιουργία της Καλλιόπης Ζαφείρη και της Μαρίας Κατσίκα, που είχε προκύψει ύστερα από διαγωνισμό ιδεών το 2012, επανασχεδιάστηκε από την εταιρεία Cannibal, αναδεικνύοντας περαιτέρω τις αρετές του, δηλαδή την καθαρότητα, τη λιτότητα και την ευκρίνεια στην οπτική επικοινωνία.

Κεντρικό στοιχείο του νέου σχεδιασμού αποτελεί το MonuMus, ένα εύληπτο και διεθνώς αναγνωρίσιμο λεκτικό, το οποίο προέρχεται από τις πρώτες συλλαβές των αγγλικών λέξεων Monuments και Museums και προσφέρεται για χρήση σε ποικίλες επικοινωνιακές πλατφόρμες και δίκτυα. Με την προσθήκη του MonuMus ολοκληρώθηκε το ήδη υπάρχον λογότυπο, με στόχο την προβολή στο διεθνές κοινό των υπηρεσιών και προϊόντων που προσφέρονται στα μνημεία και μουσεία της Ελλάδας.

Παράλληλα, το ΤΑΠ προχώρησε στην επικαιροποίηση του σήματος που παραπέμπει σε σφόνδυλο δωρικού κίονα, με μικρές γραφιστικές παρεμβάσεις στο εικαστικό μέρος, ώστε να εναρμονιστεί με τις πιο πρόσφατες τάσεις στο χώρο της οπτικής ταυτότητας και επικοινωνίας.

Επίσης, το νέο λογότυπο υποστηρίζεται από νέα χρωματική επιλογή, με απόχρωση του γαλάζιου που διεθνώς συνδέεται με τη χώρα μας.

Τέλος, στο πλαίσιο του συνολικού επανασχεδιασμού, υιοθετήθηκε για όλες τις χρήσεις το βελτιωμένο δίγλωσσο λογότυπο ΤΑΠ / ARF (Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων / Archaeological Resources Fund) που εφαρμόζεται από τον Ιούλιο του 2018 στο ηλεκτρονικό εισιτήριο.

xii. ΑΜΕΣΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

1. Δημιουργία μητρώου προμηθευτών.

2.  Σχεδιασμός εξειδικευμένων προϊόντων για τα μεγάλα πωλητήρια σε συνεργασία με τις Εφορείες Αρχαιοτήτων και τα μουσεία.

3. Σύσταση κριτικής επιτροπής προσωπικοτήτων για έγκριση προϊόντων.

4. Διαδικασία αξιολόγησης πωλητέων και υπηρεσιών από τους επισκέπτες.

5. Παραγωγή εντύπων σε πολλές γλώσσες για τα εργαστήρια και τα προϊόντα των εργαστηρίων του ΤΑΠ .

6. Προκήρυξη διαγωνισμών για την έγκαιρη προμήθεια διαφόρων πωλητέων ειδών π.χ. πορσελάνινα, υφασμάτινα, κοσμήματα κ.λπ.

7. Σχεδιασμός προς πώληση μουσειοβαλιτσών με θέματα την αρχαία γλυπτική, την ειδωλοπλαστική, τα αρχαία παιχνίδια κ.ά.

8. Σχεδιασμός και παραγωγή εκπαιδευτικών εντύπων.

9. Δημιουργία ετήσιων κολεξιών πωλητέων ειδών με ένα κεντρικό θέμα.

10. Προγραμματισμός παραγωγής νέων εκμαγείων για χώρους και μουσεία που δεν εκπροσωπούνται επαρκώς.

11. Επανασχεδιασμός ιστοσελίδας ΤΑΠ.

12. Υλοποίηση e-Shop.

13. Συνεργασία με Ξένες Αρχαιολογικές Σχολές για την προμήθεια θεμάτων για καρτ ποστάλ με θέμα την ιστορία των ανασκαφών.

14. Εκπαίδευση  πωλητών.

Κώστας Στρατής

Πηγή: Η Αυγή