Μια λέξη μπορεί να αποδώσει την κατάσταση των αθλητικών υποδομών όταν ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας, το 2015, ο ΣΥΡΙΖΑ: χάος. Κλειστά γυμναστήρια, παγωμένες πισίνες, εγκατάλειψη, στάδια χωρίς προσωπικό, τεράστια ληξιπρόθεσμα χρέη, απαρχαιωμένο μοντέλο διοίκησης και μηχανοργάνωσης, ενεργειακά παρωχημένη και κοστοβόρα λειτουργία, χωρίς εγκεκριμένους κανονισμούς και οργανογράμματα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν ότι το 90% των υποδομών της χώρας στερούνταν νόμιμης άδειας λειτουργίας είτε επειδή είχαν χτιστεί σε μπαζωμένα ρέματα και ακτές, κατά παράβαση κάθε πολεοδομικού κανονισμού, κυριολεκτικά «νύχτα» και «παραμονές δημοτικών εκλογών», είτε επειδή οι ιδιοκτήτες (κατά κύριο λόγο οι δήμοι) αδυνατούσαν να εφαρμόσουν τις διατάξεις των νόμων.
Τηρουμένων των αναλογιών, τα ίδια ισχύουν και για το ΟΑΚΑ. Οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις κατασκευάστηκαν με διαδικασίες fast track, με φωτογραφικές διατάξεις και απευθείας αναθέσεις λόγω του «κατεπείγοντος» από την Ολυμπιακά Ακίνητα Α.Ε. και την Ειδική Διεύθυνση Αξιοποίησης Ολυμπιακών Υποδομών. Η μετέπειτα πορεία του ΟΑΚΑ, παρά τις άοκνες προσπάθειες των εργαζομένων σ’ αυτό, είχε υπονομευτεί από την πρώτη στιγμή. Οι εγκαταστάσεις λειτουργούσαν είτε παράνομα είτε με προσωρινές άδειες και για πρώτη φορά αδειοδοτήθηκαν πλήρως (κολυμβητήριο, ποδηλατοδρόμιο, τένις, κλειστό στίβου, κλειστό μπάσκετ) μετά το 2015.
Τα προβλήματα του σκέπαστρου Καλατράβα δεν είναι κεραυνός εν αιθρία. Ούτως ή άλλως, είχε αδειοδοτηθεί -κυριολεκτικά- με βάση τον νόμο για τις πέργκολες! Μια τέτοια υποδομή χρειάζεται περιοδικές συντηρήσεις, αλλά από αυτό το σημείο μέχρι να θεωρείται ότι αύριο «πέφτει» η απόσταση είναι τεράστια. Σε κάθε περίπτωση, θα κρίνουν οι ειδικοί, με τις απόψεις να είναι αντικρουόμενες. Γίνεται προσπάθεια να πειστεί η κοινή γνώμη ότι μόλις τώρα έμαθε η κυβέρνηση για τα προβλήματα και είναι η μόνη που ασχολήθηκε ποτέ. Γεγονός απολύτως ψευδές, αφού με τον πιο επίσημο τρόπο και με δημόσια έγγραφα αποδεικνύεται ότι γνώριζαν από το 2020. Το έργο, που ξεκίνησε από τον Φεβρουάριο του 2019, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση του υφυπουργού Αθλητισμού και του υπουργού Υποδομών Γ. Βασιλειάδη και Χ. Σπίρτζη αντίστοιχα), για τη σύσταση μελέτης όχι μόνο της στατικής επάρκειας των εξεδρών του ΟΑΚΑ, αλλά συνολικά για τις εγκαταστάσεις του, συμπεριλαμβανομένου και του στεγάστρου, με σύμβαση που υπεγράφη από την κυβέρνηση της Ν.Δ. στις 12 Ιουλίου 2019, παρελήφθη στις 22 Φεβρουαρίου 2021.
Οπως αναφέρεται στην απόφαση παραλαβής (22/2/2021, ΑΔΑ:Β9465ΧΘΞ-62Γ), «η ανάδοχος εταιρεία υπέβαλε στις 13/2/2020 την Αναθεώρηση του Εγχειριδίου Επιθεώρησης και Συντήρησης του Στεγάστρου του Σταδίου» και επίσης «η ανάδοχος εταιρεία υπέβαλε στις 25/2/2020 την Αναθεώρηση του Εγχειριδίου και Συντήρησης του Ποδηλατοδρόμιου». Καλείται λοιπόν η κυβέρνηση της Ν.Δ. να απαντήσει: Γιατί ενώ είχε ενημερωθεί τουλάχιστον από το 2021 ότι υπήρχε πρόβλημα με το στέγαστρο, επέτρεπε να συρρέουν χιλιάδες άνθρωποι σε ποδοσφαιρικούς αγώνες και εκδηλώσεις; Τους έθετε σε κίνδυνο ή όχι; Είχε στα χέρια της ενδιάμεσες εκθέσεις για την τμηματική εκτέλεση του έργου; Υπήρχε επιτροπή παρακολούθησης του έργου; Πώς γίνονταν οι πληρωμές και πώς είναι δυνατό να ενημερώνεται η κυβέρνηση εννέα μήνες αργότερα; Θα πιστέψουμε ότι έχασαν τα εγχειρίδια συντήρησης που τους κατέθεσε ο ανάδοχος το 2020;
Στο επόμενο διάστημα δεν θα κριθεί απλώς η διάρκεια του «λουκέτου» στο ΟΑΚΑ, αλλά αν, με πρόσχημα τις εργασίες ανακατασκευής, θα επιτρέψουμε τη λεηλασία του Ταμείου Ανάκαμψης με τις απευθείας αναθέσεις. Άραγε θα επιβληθούν κανόνες διαφάνειας και ελέγχου και θα προστατευθεί ο δημόσιος χαρακτήρας της μεγαλύτερης αθλητικής εγκατάστασης της χώρας από μεθοδεύσεις εκποίησης διά της ερημοποίησης και του τεμαχισμού της;
Ο Ιούλιος Συναδινός είναι τέως γενικός γραμματέας Αθλητισμού