Micro

Ένας Παριζιάνικος καταυλισμός προσφύγων μεταμορφώνεται με έργα του Banksy

Ο Banksy ξαναχτυπά μετά από καιρό με νέα γκραφίτι, αφήνοντας ένα νέο, ηχηρό πολιτικό μήνυμα όπως συνηθίζει, αυτή τη φορά από ένα μέρος που δεν είχε επισκεφθεί στο παρελθόν. Το πρώτο έργο του διεθνούς φήμης καλλιτέχνη δρόμου στο Παρίσι εμφανίστηκε κοντά στον σταθμό του μετρό Porte de la Chapelle. Η σημασία της τοποθεσίας έγκειται στο γεγονός ότι μέχρι και τον περασμένο Αύγουστο βρισκόταν στο σημείο το επίσημο κέντρο υποδοχής μεταναστών της πόλης, το «La Bulle». Μια ολόκληρη πόλη μέσα στην «Πόλη του Φωτός», που φιλοξενούσε περίπου 2.700 πρόσφυγες.

Ο καταυλισμός εκτιμάται ότι καταστράφηκε σχεδόν 35 φόρες, μέχρι που οι ένοικοί του απομακρύνθηκαν από αυτόν για να στεγαστούν σε προσωρινά καταλύματα. Κι αυτό, στο πλαίσιο της επιθυμίας του σημερινού Γάλλου Προέδρου να απομακρύνει πρόσφυγες και μετανάστες από τους δρόμους του Παρισιού, σύμφωνα πάντα με τις υποσχέσεις της προεκλογικής του εκστρατείας.

Με αυτό το δεδομένο και θέλοντας να κατακρίνει τη μεταναστευτική πολιτική της ΕΕ, ο Banksy ανασκευάζει το παλαιότερο έργο του, «Go Flock Yourself» (2008). Αυτή τη φορά, απεικονίζει ένα κορίτσι από την Αφρική που ζωγραφίζει μια βικτωριανή ταπετσαρία τοίχου πάνω από μια σβάστικα, σχολιάζοντας ουσιαστικά τη πολιτική συγκάλυψης φασιστικών πρακτικών από υψηλόβαθμα στελέχη κυβερνήσεων.

Σε μια άλλη εικαστική παρέμβασή του, ο Banksy απεικονίζει έναν άνθρωπο που φορά κοστούμι, που με ένα κόκαλο δελεάζει ένα σκυλάκι με τρία πόδια, κρύβοντας πίσω από την πλάτη του ένα πριόνι. Μια μεταφορά για τους πολιτικούς που εξαπατούν τους ψηφοφόρους με ψεύτικες υποσχέσεις, που συχνά κρύβουν μια καταστροφική πολιτική ατζέντα.

Στην τρίτη παρέμβασή του, ο Banksy καταπιάνεται με το εμβληματικό για τους Γάλλους έργο του Νταβίντ, «Ο Ναπολέων διασχίζοντας τις Άλπεις», ένα έργο που συμβολίζει τη γαλλική ισχύ και επιρροή. Ο Banksy καλύπτει τον αναβάτη με την ίδια του την κάπα και, με αυτόν τον τρόπο, σχολιάζει το πώς διοικεί τη Γαλλία η σημερινή κυβέρνηση, «τυφλώνοντας» τους πολίτες μέσω της προπαγάνδας.

Στις τελευταίες τρεις παρισινές παρεμβάσεις του, ο Banksy θυμάται τους διάσημους αρουραίους του – το σήμα κατατεθέν του – πίσω στην πηγή της έμπνευσής του, καθώς ο Παριζιάνος καλλιτέχνης δρόμου Blek Le Rat, με τους στένσιλ αρουραίους του, άσκησε μεγάλη επίδραση στον καλλιτέχνη. Τα τρωκτικά είναι η μεταφορά που χρησιμοποιεί διαχρονικά ο Banksy για να δηλώσει ότι οι εργάτες μπορούν να επιτύχουν σημαντικές αλλαγές όταν, ενωμένοι, παλεύουν για τον ίδιο στόχο.

Πηγή: TVXS