Κάπως ντροπαλά, είναι η αλήθεια, η κυβέρνηση επιβεβαίωσε την πληροφορία ότι αυξάνεται το κόστος των διοδίων στην Εθνική Οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος μάλιστα μας ενημέρωσε ότι για να μην μας φανεί απότομη η αύξηση 12%, θα γίνει σταδιακά: 7,6% την Πρωτοχρονιά, 2% το 2025 και 2% το 2026.
Εντάξει, θα πει κάποιος, δεν είναι και τίποτα θηριώδη ποσά. Το συνολικό κόστος των διοδιών από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη ήταν 31,35 ευρώ. Από την 1η Ιανουαρίου θα πάει 33,75 ευρώ. Δεν χάλασε ο κόσμος για 2 ευρώ και 38 λεπτά. Τόσα και τόσα μας φεύγουν στα καύσιμα και στο σούπερ μάρκετ, σιγά το ποσό. Άλλωστε, σε συνθήκες ακρίβειας κάτι πρέπει να κάνουν και οι παραχωρησιούχοι που εκμεταλλεύονται τους οδικούς άξονες της χώρας. Πώς θα τα βγάλουν πέρα οι άνθρωποι; Κλέφτες θα γίνουν;
Αυτό βέβαια είναι η μία πλευρά. Η άλλη είναι το να σκεφτεί κάποιος τι βγάζουν οι εταιρείες που εκμεταλλεύονται τον δρόμο αν από κάθε αυτοκίνητο που κάνει τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη εισπράττουν 2,4 ευρώ παραπάνω. Τα έσοδα είναι ασύλληπτα. 142 εκατ. ευρώ ήταν τα έσοδα της Νέας Οδού και 20,6 εκατ. τα καθαρά κέρδη. Οι προβλέψεις για το 2023 είναι ακόμα πιο αισιόδοξες, και φυσικά το 2024 θα απογειωθούν. Κι αυτό αφορά τη μισή Εθνική Οδό, από την Αττική μέχρι τη Σκάρφεια της Φθιώτιδας, που ελέγχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Ετσι λοιπόν η κυβέρνηση φροντίζει για την ανάπτυξη. Αυτά τα κέρδη θα γίνουν ποσοστά αύξησης του ΑΕΠ, οι αριθμοί θα δείχνουν ότι η οικονομία μας καλπάζει, οι εταιρείες θα δίνουν στους μετόχους μερίσματα με το φτυάρι. Από τη μία οι αυτοκινητόδρομοι, από την άλλη η ΔΕΗ με τους υπόλοιπους παρόχους, παρακεί τα διυλιστήρια με τα καύσιμα, πιο παρακεί οι εταιρείες τροφίμων και τα σούπερ μάρκετ και πάνω απ’ όλους αυτούς οι τράπεζες. Μια ανάπτυξη εδραιωμένη στην πλάτη του μέσου ελληνικού νοικοκυριού, που δεν τη βγάζει πλέον ούτε με δύο μισθούς, αφού ο ένας πηγαίνει κατά 70% στο ενοίκιο. Οπότε, πάει στο διάολο, τι ψυχή έχουν τα 2,4 ευρώ; Απ’ αυτά θα σωθούμε; Τα διόδια είναι ανάπτυξη.
Άγγελος Τσέκερης