Ερ: Την Πέμπτη καταθέσατε ένα πολυνομοσχέδιο: θα θέλαμε να μας περιγράψετε τους βασικούς άξονες του και τι περιλαμβάνει…
Απ: Είναι ένα πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών με σχεδόν 140 διατάξεις οι οποίες αφορούν ένα πλήθος ζητημάτων. Πρώτα -πρώτα σχετίζονται με τις δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης τις οποίες θωρακίζουν και κάνουν πιο αποτελεσματική και ευέλικτη τη λειτουργία τους. Έχει μια πολύ κρίσιμη διάταξη που επαναφέρει την αντιμισθία για το σύνολο των αντιδημάρχων -κάτι το οποίο τα τελευταία χρόνια λόγω των περιοριστικών πολιτικών είχε περιοριστεί σε έναν αριθμό από αυτούς- καθώς επίσης προβλέπει και την επαναφορά για συμμετοχή στις συνεδριάσεις των δημοτικών συμβουλίων, των δημοτικών συμβούλων της περιφέρειας, από τη στιγμή που μένουν πάνω από 10 χιλιόμετρα μακριά από την έδρα του Καλλικρατικού δήμου. Έχει επίσης ρυθμίσεις που αφορούν εργαζόμενους στην καθαριότητα που προβλέπουν το να δικαιούνται μέτρα ατομικής προστασίας στο σύνολο των εργαζομένων και όχι να περιορίζεται σε κάποιες κατηγορίες όπως συμβαίνει μέχρι τώρα, καθώς και την επέκταση του επιδόματος για ανθυγιεινή εργασία. Έχει μια κρίσιμη πρόβλεψη δυνατότητας ρύθμισης χρεών πολιτών και επιχειρήσεων προς τους δήμους, ήταν κάτι που περίμεναν εδώ και πάρα πολύ καιρό και φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις. Επίσης συστήνεται ειδική γραμματεία στο υπουργείο Εσωτερικών για την Ιθαγένεια, ενώ πλέον δίνεται η δυνατότητα και σε ιδιώτες να δημιουργήσουν κέντρα αποτέφρωσης κάτι που μέχρι τώρα, ως δυνατότητα δινόταν μόνο στους Δήμους. Και πάρα πολλές άλλες διατάξεις που αποτελούν αιτήματα από τον κόσμο της αυτοδιοίκησης τα οποία τα είχαμε συμφωνήσει το τελευταίο διάστημα.
Ερ: Ήταν τυχαία η επιλογή της Κοζάνης ως έδρας του πρώτου περιφερειακού συνεδρίου; Ή, λόγω του ενεργειακού πλούτου της περιοχής; Η κυβέρνηση επιθυμεί τη δυναμική συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην παραγωγική ανασυγκρότηση: αυτό καταδεικνύει αλλαγή φιλοσοφίας;
Απ: Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που ο πρωθυπουργός είχε καλέσει τους 13 περιφερειάρχες στο Μέγαρο Μαξίμου για να κουβεντιάσουμε πως η αιρετή αυτοδιοίκηση, ιδιαίτερα ο β΄ βαθμός θα γίνει μέρος αυτού που λέμε παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Έχουμε ανάγκη, πέρα από τον γενικό εθνικό προγραμματισμό να δούμε στο επίπεδο της κάθε Περιφέρειας ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τι προγραμματισμός πρέπει να γίνει σε περιφερειακό επίπεδο, ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της κάθε Περιφέρειας έτσι ώστε τα βήματα που θα κάνουμε να «κουμπώνουν» με αυτά τα χαρακτηριστικά. Οι καλύτεροι για να το διαγνώσουν και να το μεταφέρουν τις συνθήκες και τις εμπειρίες των πιο ζωντανών παραγωγικών δυνάμεων είναι οι αιρετοί, οι περιφερειάρχες και οι δήμαρχοι. Αυτό σημαίνει ότι και στη διαδικασία αναθεώρησης του σημερινού θεσμικού πλαισίου του Καλλικράτη, θα προβλέπεται η αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων αλλά και περισσότερες αρμοδιότητες θα δίνονται στο α΄ και στον β΄ βαθμό αυτοδιοίκησης. Βέβαια όλα αυτά τα συζητάμε σε ένα πλαίσιο που είναι περιοριστικό, μιας σφιχτής περιοριστικής πολιτικής η οποία ισχύει από το 2010 στη χώρα μας αλλά ταυτόχρονα δίνει και τις δυνατότητες εάν κάνουμε σωστές επιλογές, να κερδίσουμε ένα μέρος από το χαμένο έδαφος. Για αυτό γίνονται τα περιφερειακά συνέδρια. Κάθε περιοχή έχει τα δικά της χαρακτηριστικά: η Κοζάνη χαρακτηρίζεται από τη δεκαετία του ‘50 ως το ενεργειακό κέντρο της χώρας, γνωρίζετε τη συζήτηση που γινόταν και γίνεται με τους δανειστές για τη Δημόσια Εταιρεία Ηλεκτρισμού, άρα νομίζω σωστά αφιερώθηκε η ομιλία του πρωθυπουργού κυρίως σε αυτά τα ζητήματα.
Ερ: Ο πρωθυπουργός από την Κοζάνη περιέγραψε την ενεργειακή πολιτική της κυβέρνησης. Εσείς ως υπουργός Ενέργειας ξεπεράσατε το σκόπελο των δανειστών, αναφορικά με τη ΔΕΗ, σήμερα μπορείτε να μας πείτε εάν υπάρχει η δυναμική στη χώρα να αποτελέσει ενεργειακό κόμβο στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων;
Απ: Νομίζω ότι όχι μόνο υπάρχει η δυναμική, αλλά έχουν μπει και τα θεμέλια ενός τέτοιου ρόλου για τη χώρα μας και αυτό αναλύεται σε πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Ήδη βρίσκεται σε στάδιο προχωρημένης κατασκευής ο αγωγός φυσικού αερίου TAP, αυτό έχει μια τεράστια στρατηγική σημασία για τη χώρα, που κινείται στη λογική εναλλακτικών μορφών τροφοδοσίας φυσικού αερίου για την Ευρώπη.Το έργο αυτό προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς στην Ελλάδα, σας θυμίζω ότι η κυβέρνησή μας κατόρθωσε και αύξησε και τα ανταποδοτικά οφέλη, από τη διέλευση αυτού του αγωγού, (από 11 εκατομμύρια τα κάναμε 33 εκατομμύρια). Αυτό έχει μεταφραστεί σε νέο στόλο του ΕΚΑΒ, σε πυροσβεστικά οχήματα, σε παρεμβάσεις στο πλαίσιο κοινωνικής ευθύνης της εταιρείας, στις περιοχές που θα διατρέξει ο ΤΑΡ, αλλά ταυτόχρονα μεταφέρει και το φυσικό αέριο σε κάποιες περιοχές. Ήδη στη φάση της κατασκευής αυτού του αγωγού από τη Δυτική Μακεδονία θα προβλέπονται κάποιοι κόμβοι, και θα υπάρχει δυνατότητα και εκεί να υπάρξει πρόσβαση στο φυσικό αέριο, και αυτό καταλαβαίνετε είναι πολύ σημαντικό για την ίδια την οικονομία. Πέρα από αυτό η χώρα συζητάει και όχι μόνο, κινείται, στην κατεύθυνση της κατασκευής του Βουλγαρικού αγωγού (IGB) και του σταθμού της Αλεξανδρούπολης φυσικού αερίου. Έχει κάνει στρατηγικές συμφωνίες με τη Ρωσία, την Αίγυπτο, το Ιράν, συζητάμε για τον αγωγό eastmed που θα φέρνει φυσικό αέριο μέσω Κύπρου, από το Ισραήλ και την Ανατολική Μεσόγειο. Ο ρόλος της ΔΕΗ μέσα από τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις με τις Βαλκανικές χώρες της δίνει μια τεράστια προοπτική και παρά τις σημερινές δυσκολίες εγώ θεωρώ ότι τελικά έχει ένα ευοίωνο μέλλον η επιχείρηση. Μιλάμε δηλαδή για πράγματα που θεμελιώνουν πια τον ρόλο της χώρας ως ενεργειακό κόμβο στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Νοτιανατολικής Μεσογείου.
Ερ: Κύριε υπουργέ αντιλαμβανόμαστε πως πολλά και σημαντικά συμβαίνουν στη χώρα, ωστόσο υπάρχουν θέματα εσωτερικής επικαιρότητας. Επιστρέφω στο Υπουργείο σας, αναφορικά με όσα συνέβησαν το προηγούμενο διάστημα με τους συμβασιούχους στην καθαριότητα. Τον Σεπτέμβρη φέρνετε στη Βουλή νομοσχέδιο που λύνει οριστικά το ζήτημα, ωστόσο γιατί αυτό δεν έγινε νωρίτερα;
Απ: Βάζετε δυο διαφορετικά ζητήματα, ήταν άλλο το θέμα που προέκυψε με τους συμβασιούχους στην καθαριότητα και άλλο το συνολικό θέμα των συμβασιούχων που δουλεύουν σε διάφορους τομείς του δημοσίου τομέα ή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Στην καθαριότητα είχαμε κάτι πολύ συγκεκριμένο, είχαμε μια παράταση κάποιων συμβασιούχων 8 μηνών για δεύτερη φορά η οποία κρίθηκε αντισυνταγματική από το Ελεγκτικό Συνέδριο νομίζω ότι παρά την περιπέτεια και την ταλαιπωρία που είχαμε, βγαίνουμε με καλύτερους όρους πια στον τομέα της καθαριότητας. Έχοντας για πρώτη φορά μετά το 2010, δρομολογήσει την πρόσληψη, μόνιμου πια, προσωπικού σε αυτό τον τομέα, έτσι ώστε η συντριπτική πλειοψηφία των Δήμων της χώρας θα έχει τη δυνατότητα με ένα πάγιο και διαρκή τρόπο, να αντιμετωπίζει το θέμα της αποκομιδής των απορριμμάτων. Ο αριθμός αυτός (των εργαζομένων) ξεκινά από τις 2500 αλλά ήδη κατατίθενται συνεχώς αιτήματα για νέες προσλήψεις άρα είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι δημιουργούμε σταθερές- μόνιμες θέσεις εργασίας, σε καιρό μνημονίου, σε αυτό τον κρίσιμο τομέα. Ταυτόχρονα μπορέσαμε και ξεπεράσαμε τα προβλήματα που υπήρχαν στους συγκεκριμένους εργαζόμενους από την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία διέκοπτε την εργασιακή τους σχέση η οποία προβλέπονταν μέχρι το τέλος του χρόνου ενώ τώρα υπάρχει δυνατότητα να δουλέψουν μέχρι τα τέλη Μαρτίου. Ενώ μέσα από αυτή την τροπολογία και την ρύθμιση που ψηφίστηκε αλλά και τη συζήτηση που αναπτύχθηκε, φάνηκε μια μεγάλη πολιτική διαφωνία με το χώρο της ΝΔ, ο οποίος δεν αντιλαμβάνεται πως μία από τις βασικές κοινωνικές υπηρεσίες της Αυτοδιοίκησης είναι η αποκομιδή των απορριμμάτων η οποία πρέπει, όπως προβλέπει και το Σύνταγμα, να γίνεται με ίδια μέσα και όχι σε μια λογική κερδοσκοπική. Όχι μέσα από μια αγοραία προσέγγιση. Όλα αυτά αν τα συνυπολογίσει κανείς, νομίζω ότι βγαίνουμε με καλύτερους όρους σε αυτό τον τομέα. Άλλο είναι το θέμα των συμβασιούχων που είναι εδώ και δεκαετίες σε διάφορους άλλους κρίσιμους τομείς οι οποίοι προφανώς δεν αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο της απόλυσης αλλά υπάρχει το θέμα της αποκατάστασης της πραγματικής τους εργασιακής σχέσης έτσι ώστε να μην είναι σε ένα καθεστώς ομηρίας και εργασιακής ανασφάλειας. Αυτή τη συζήτηση θέλουμε να την κάνουμε και στο εσωτερικό της χώρας με τις υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις και προφανώς με τους δανειστές λέγοντας τους ότι αυτοί οι άνθρωποι πρέπει να αλλάξουν εργασιακό καθεστώς. Δεν πρόκειται για νέες προσλήψεις, δεν θα έχουμε νέες επιβαρύνσεις, πρόκειται για μια εξυγίανση του εργασιακού τοπίου στην αυτοδιοίκηση και στο δημόσιο τομέα και θεωρώ ότι θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε το Σεπτέμβριο αυτή τη ρύθμιση έτσι ώστε μέσα στον χρόνο να έχουμε λύσει ένα πρόβλημα που απασχολεί την ελληνική κοινωνία εδώ και δεκαετίες. Αλλά, πιστέψτε με, δεν είναι κάτι που θα μπορούσε να έχει γίνει από τη μια στιγμή στην άλλη, αλλά πιστεύω ότι με έναν αποφασιστικό τρόπο, και ελπίζω τελικά, γιατί βέβαιοι δεν μπορούμε να είμαστε, ότι θα καταφέρουμε να δώσουμε κάποιες τελικές απαντήσεις.
Ερ: Για όλη την κατάσταση που προέκυψε με τους εργαζόμενους στην καθαριότητα, οι Δήμοι δεν φέρουν καμία ευθύνη;
Απ: Θα έλεγα ότι οι Δήμοι έχουν την πρώτη ευθύνη, με βάση το Σύνταγμα, με την έννοια ότι η Πολιτεία, η κυβέρνηση, το Δημόσιο, δεν είναι αυτό που δικαιούται να προσλαμβάνει, να απολύει ή να διαμορφώνει τον αριθμό των απασχολουμένων στην αυτοδιοίκηση. Αυτό το κάνει με ευθύνη του ο κάθε δήμος και με βάση το οργανόγραμμα και τις οργανικές θέσεις που περιλαμβάνει αυτό. Πρώτη ευθύνη είναι της Αυτοδιοίκησης, αυτό που χαράσσει η κυβέρνηση είναι το ευρύτερο νομοθετικό πλαίσιο. Πολλά πράγματα, είναι αλήθεια, είχαν πάει πίσω και εξακολουθούν, μετά την επιβολή των μνημονίων από το 2010. Αλλά, τούτων δοθέντων, προσπαθούμε να βάλουμε τα πράγματα σε τάξη. Βλέπω ότι και τώρα, παρότι υπάρχει το εργαλείο να ξεπεραστούν κάποια ζητήματα, υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις δημάρχων οι οποίοι προσπαθούν για λόγους που έχουν να κάνουν με τη δικιά τους αντίληψη, να μην εκμεταλλεύονται τη δυνατότητα που δίνει η τελευταία ψηφισθείσα νομοθετική ρύθμιση και επιμένουν να δώσουν σε κάποιους ιδιώτες την υπόθεση των απορριμμάτων. Αυτό θα είναι και σε βάρος των μόνιμων προσλήψεων και θεωρώ ότι με βάση τη διεθνή εμπειρία θα είναι και μια χαμηλού επιπέδου υπηρεσία και ακριβότερη.
Ερ: Η αξιολόγηση έκλεισε, ακολούθησαν θετικές δηλώσεις αξιωματούχων, η οικονομία καταγράφει, έστω και δειλά, τα πρώτα θετικά στοιχεία και η Κομισιόν συστήνει την έξοδο της Ελλάδας από τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος. Όλα τα παραπάνω δείχνουν μια στροφή στην ευρωπαϊκή κανονικότητα, πώς αυτή η στροφή μεταφράζεται στην κοινωνία;
Απ: Καταρχήν υπάρχει αυτή η πολύ σημαντική σύσταση στο Συμβούλιο, να βγει η χώρα από τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος, δεν είναι όμως αυτό, προσέξτε και όλα τα προηγούμενα που έχουν γίνει: οι δηλώσεις από αξιωματούχους, οι αναβαθμίσεις από διεθνείς οίκους αξιολόγησης -όλα αυτά που συνέβησαν μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, που πια διαμορφώνουν μια ελπιδοφόρα εικόνα για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας για το αμέσως επόμενο διάστημα. Αυτή η ελπιδοφόρα εικόνα εάν μεταφραστεί σε συγκεκριμένα μεγέθη, τι μπορεί να σημαίνει αυτό; Δημιουργία θέσεων εργασίας, νέων επενδύσεων. Προφανώς είναι κάτι που θα επηρεάσει και τη ζωή των κατοίκων αυτής εδώ της χώρας, δεν είναι κάτι που συμβαίνει αυτόματα αλλά θεωρώ ότι το ζητούμενο είναι αυτό, όταν μιλάμε για ανάπτυξη. Πάντα μπαίνει το ερώτημα ανάπτυξη για ποιους; Για αυτό όταν εμείς μιλάμε για βιώσιμη ανάπτυξη συμπεριλαμβάνουμε στην έννοια αυτή και αυτό που ονομάζουμε κοινωνική βιωσιμότητα. Άρα η επιτυχία μιας νέας αναπτυξιακής πορείας κρίνεται από το αν μπορεί να βελτιώνει τη ζωή του μεγαλύτερου κομματιού της κοινωνίας, είτε μειώνοντας την ανεργία, είτε αυξάνοντας τα εισοδήματα, είτε μειώνοντας την εργασιακή ανασφάλεια. Εκεί νομίζω ότι τελικά θα πρέπει να κάνουμε το «ταμείο».
Ερ: Κύριε υπουργέ θα ήθελα να σας ρωτήσω για την επιστολή, που σύμφωνα με δημοσιεύματα, υπογράφουν ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Οικονομικών προς το ΔΝΤ, και με την οποία ζητούν την παραμονή του Ταμείου στο πρόγραμμα ενώ δεσμεύονται για περαιτέρω μέτρα όπως είναι το δικαίωμα στην απεργία και οι συντάξεις. Είστε έτοιμοι, ως κυβέρνηση και Κοινοβουλευτική Ομάδα, να στηρίξετε τέτοια μέτρα στην περίπτωση που το ΔΝΤ απαιτήσει την ψήφιση τους;
Απ: Κατ’ αρχάς την απάντηση για το περιεχόμενο και την επιστολή αυτή καθεαυτή μπορούν να τη δώσουν όσοι την υπογράφουν, και εγώ την είδα όπως και εσείς από τα ΜΜΕ. Αξιολογώντας το ρεπορτάζ θεωρώ ότι στα περισσότερα από αυτά τα θέματα ήδη έχει τοποθετηθεί η ελληνική κυβέρνηση στο πλαίσιο της επικαιροποίησης του μνημονίου που έγινε κατά τη δεύτερη αξιολόγηση, δεν υπάρχουν δηλαδή κάποια ζητήματα επιπλέον, πλην αυτού που θέσατε για το θέμα των απεργιών. Εκεί πράγματι χρήζει αποσαφήνισης τι ακριβώς εννοούμε, διότι ορισμένα πράγματα μπορεί να ακούγονται έτσι ουδέτερα , αλλά στην πράξη μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να καταστρατηγήσουν ένα από τα βασικά δικαιώματα των εργαζομένων, που είναι αυτό της απεργίας, που ταυτόχρονα χωρίς αυτό δεν μπορούμε να μιλάμε και για μια δημοκρατική λειτουργία της κοινωνίας. Άρα είναι πολύ κρίσιμο θέμα και γνωρίζετε και τις ευαισθησίες της παρούσας κυβέρνησης πάνω σε αυτά τα ζητήματα. Αλλά, επαναλαμβάνω, αρμόδιοι σε αυτή τη φάση τουλάχιστον να απαντήσουν είναι αυτοί που φέρονται να υπέγραψαν την επιστολή, άρα ό,τι λέω εγώ έχει να κάνει με μια γενικότερη αντίληψη που έχει η κυβέρνηση και ο ΣΥΡΙΖΑ, γύρω από αυτά τα ζητήματα.
Ερ: Παρά το στενό δημοσιονομικό πλαίσιο η κυβέρνηση έχει αναλάβει σειρά πρωτοβουλιών για να δοθούν «ανάσες» στα νοικοκυριά. Περιμένουμε αντίστοιχες πρωτοβουλίες για τα χρέη προς το δημόσιο;
Απ: Εκείνο που γνωρίζω είναι ότι έρχεται μια ρύθμιση γενναία για τα θέματα των ασφαλιστικών ταμείων, αλλά αυτός ο δείκτης των ληξιπρόθεσμων προς το δημόσιο κυρίως και τα ταμεία, νομίζω ότι είναι ένας δείκτης των αντοχών της ίδιας της κοινωνίας. Εάν δεν πάμε τελικά σε μία αποκλιμάκωση αυτών των μεγεθών σημαίνει ότι σωρεύουμε προβλήματα και δημιουργούμε τους όρους πια για νέα κοινωνικά και οικονομικά ζητήματα που θα τα βρούμε μπροστά μας. Για αυτό και πάλι σας λέω ότι είναι καθοριστικό το να επιβεβαιωθεί αυτή η αναπτυξιακή δυνατότητα που έχει η οικονομία, για να μπορέσει ο κόσμος να πάρει ανάσες και στο πολιτικό επίπεδο να δώσει τη δυνατότητα στην κυβέρνηση, στο πλαίσιο μιας διαρκούς διαπραγμάτευσης που υπάρχει με τους δανειστές να δούμε κάτω από το φως της πορείας της οικονομίας και τις δεσμεύεις μας. Σας θυμίζω ότι ήδη στην όποια συνεννόηση έχει γίνει με αφορμή το χρέος , υπάρχει ένα είδος ρήτρας ανάπτυξης, δηλαδή όσο πιο αργά κινείται η οικονομία σε σχέση με την ανάπτυξη τόσο λιγότερα θα πληρώνουμε στο χρέος. Όσο καλύτερα πηγαίνει η οικονομία κάτι περισσότερο θα δίνουμε για τα χρέη μας και αυτό επί της αρχής είναι κάτι θετικό που συμφωνήθηκε στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης. Μένει να δούμε πώς θα γίνει πράξη και μέσα από ποιο μηχανισμό. Σε κάθε περίπτωση ο επόμενος χρόνος θα κρίνει πολλά για την οικονομία και την κοινωνία.
Πηγή: Left