Macro

Για ποιον θα είναι το αύριο;

Το Πάντα Υπάρχει το Αύριο (“C’è Ancora Domani”) είναι το εντυπωσιακό ντεμπούτο της Πάολα Κορτελέσι, η οποία όχι μόνο σκηνοθετεί αλλά και πρωταγωνιστεί σε αυτό το τολμηρό μείγμα νεορεαλισμού και μαύρης κωμωδίας. Τοποθετημένη στη μεταπολεμική Ρώμη, η ταινία καταπιάνεται με τη ζωή της Ντέλια, μιας νοικοκυράς παγιδευμένης σε έναν κακοποιητικό γάμο, την οποία υποδύεται με ένα μείγμα στωικότητας και θράσους η ίδια η Κορτελέσι.

Πρόκειται για μια εξερεύνηση της υποταγής της γυναίκας στη δεκαετία του 1940, που περιβάλλεται έξυπνα από μια σατιρική απεικόνιση της οικογενειακής ζωής. Η ταινία ανοίγει με ένα δυνατό χαστούκι, δίνοντας τον τόνο για μια ιστορία που ταλαντεύεται ανάμεσα στη βίαιη δυστυχία και το χιούμορ. Αυτή η αντιπαράθεση είναι ένα από τα δυνατά σημεία της ταινίας, καθώς κρατά το κοινό σε εγρήγορση, συνδυάζοντας τη ζοφερή πραγματικότητα με στιγμές απροσδόκητης ελαφρότητας.
Η σκηνοθεσία της Κορτελέσι είναι παιχνιδιάρικη. Οι σκηνές ενδοοικογενειακής βίας χορογραφούνται σε γκροτέσκες, σκοτεινά αστείες χορευτικές σκηνές, συνοδευόμενες από ρετρό ιταλικές ερωτικές μπαλάντες. Αυτή η δημιουργική επιλογή όχι μόνο αναδεικνύει τον παραλογισμό της δεινής θέσης της Ντέλια, αλλά προσθέτει και ένα στρώμα σουρεαλισμού στην αφήγηση.
Το στιλιζάρισμα της ταινίας αποτίει φόρο τιμής στον ιταλικό νεορεαλισμό, με αναφορές σε κλασικά έργα όπως οι “Κλέφτες ποδηλάτων” και “Ρώμη, ανοιχτή πόλη”. Η ασπρόμαυρη κινηματογράφηση αποτυπώνει τη ζοφερή πραγματικότητα του κόσμου της Ντέλια, ενώ η ευρεία οθόνη επιτρέπει εκτενή πλάνα της παλιάς και γοητευτικής συνοικίας Τραστέβερε της Ρώμης.
Ο Βαλέριο Μασταντρέα δίνει μια συναρπαστική ερμηνεία ως Ιβάνο, ο σκληρός σύζυγος της Ντέλια, του οποίου η περιστασιακή βία είναι τόσο σοκαριστική όσο και αξιοθρήνητη. Το υπόλοιπο καστ, συμπεριλαμβανομένης της Ρομάνα Ματζόρα Βεργκάνο ως κόρη της Ντέλια, Μαρτσέλα, προσθέτει βάθος στην ιστορία, αποτυπώνοντας μια σειρά συναισθημάτων από τον οίκτο μέχρι την περιφρόνηση.
Το ” Πάντα Υπάρχει το Αύριο ” δεν είναι απλώς μια ιστορία πόνου, αλλά και μια ιστορία απροσδόκητης χειραφέτησης. Το ταξίδι της Ντέλια από μια υποταγμένη νοικοκυρά σε μια γυναίκα που σχεδιάζει την απόδρασή της είναι ταυτόχρονα σπαρακτικό και εμψυχωτικό. Η ικανότητα της ταινίας να ανατρέπει τις προσδοκίες και να εκπέμπει ένα ισχυρό μήνυμα για τη διαρκή φύση της πατριαρχίας την καθιστά ξεχωριστή στο σύγχρονο ιταλικό κινηματογράφο.
Εν κατακλείδι, το ” Πάντα Υπάρχει το Αύριο ” της Πάολα Κορτελέσι είναι ένα αριστοτεχνικό μείγμα χιούμορ, οργής και νεορεαλισμού, που προσφέρει μια φρέσκια και τολμηρή προσέγγιση των αγώνων των γυναικών στη μεταπολεμική Ιταλία. Είναι μια ταινία που αντηχεί τόσο με ιστορικότητα όσο και με επικαιρότητα.

Η ταινία γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία στη γειτονική Ιταλία. Εδώ κρίθηκε ότι πρέπει να προβληθεί το καλοκαίρι, προφανώς η Ελλάδα δεν έχει πια ούτε κακοποιήσεις στο πλαίσιο της οικογένειας, ούτε βέβαια γυναικοκτονίες, οπότε θεωρείται παρωχημένη.

Αντρέας Ιωάννου