Συνεντεύξεις

Αλέξης Χαρίτσης: Η κοινωνία υφίσταται αφαίμαξη εξαιτίας της πολιτικής Μητσοτάκη

– Πως κρίνετε τη συμφωνία για σταθερές τιμές σε 50 προϊόντα στα σούπερ μάρκετ; Η αλλαγή συντελεστών ΦΠΑ, που προτείνετε, δεν θα διακινδύνευε τα δημοσιονομικά;
 
Η κίνηση αυτή συμπυκνώνει την κυβερνητική φιλοσοφία για την αντιμετώπιση των κρίσεων που μας περιβάλλουν. Προκειμένου να μην συγκρουστεί με τον πυρήνα του προβλήματος, η κυβέρνηση επιλέγει και πάλι μια επικοινωνιακή και επιφανειακή διαχείριση. Αντί να διαπραγματεύεται με τους μεγάλους ομίλους σουπερμάρκετ την μη περαιτέρω αύξηση τιμών σε ορισμένα προϊόντα που θα επιλέξουν οι ίδιοι, η κυβέρνηση θα έπρεπε επιτέλους να προχωρήσει σε εκτεταμένους ελέγχους για να παταχθεί η αισχροκέρδεια, να μειώσει τους έμμεσους φόρους σε τρόφιμα και καύσιμα και να ανακαλέσει την απόφασή της να σταματήσει την επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης, κίνηση που έχει ήδη πυροδοτήσει νέο κύμα ανατιμήσεων.
 
Η δημοσιονομική ισορροπία δεν απειλείται από μέτρα ουσιαστικής ελάφρυνσης της κοινωνίας, αλλά από την στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης να επιδοτήσει την κερδοσκοπία. 9,5 δισεκατομμύρια ευρώ θα κοστίσει μόνο για το 2022 η επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, της πιο ακριβής αγοράς στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε αυτή τη βδομάδα η Eurostat. Η κοινωνία υφίσταται αφαίμαξη, τα δημόσια οικονομικά κινδυνεύουν, τα καρτέλ κερδοσκοπούν. Αυτό είναι δυστυχώς το αποτέλεσμα της πολιτικής Μητσοτάκη.
 
– Πώς ο ΣΥΡΙΖΑ, ως κυβέρνηση, θα ανεβάσει το ποσοστό του Δημοσίου στη ΔΕΗ;
 
Αυτή τη στιγμή σε πανευρωπαϊκή κλίμακα βλέπουμε κινήσεις εθνικοποιήσεων στον κρίσιμο τομέα της ενέργειας- τα παραδείγματα της Γερμανίας και της Γαλλίας είναι τα πιο γνωστά. Η απόφαση αυτή είναι πρωτίστως πολιτική. Και η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ έχει ως αφετηρία την αναγκαιότητα του δημόσιου ελέγχου αυτού του νευραλγικού τομέα για το παρόν και το μέλλον της χώρας. Άρα το πρώτο επίπεδο αφορά τη στρατηγική: ισχυρή ΔΕΗ με ισχυρή δημόσια παρουσία.
 
Τεχνικοί τρόποι επίτευξης αυτού του στόχου σαφώς υπάρχουν: σταδιακά μέσω του χρηματιστηρίου, με την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, με την εξαγορά μετοχικών πακέτων ιδιωτών επενδυτών.
 
Η κυβέρνηση χρησιμοποίησε κάθε τεχνικό τρόπο -και συχνά παραβιάζοντας τους κανόνες του παιχνιδιού- για να υπηρετήσει τον πολιτικό της στόχο που ήταν ξεκάθαρος από το 2019: την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ και των δικτύων διανομής της ενέργειας. Εμείς θα κινηθούμε στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση: επιβολή κανόνων στην αγορά, προσιτά τιμολόγια και αξιοποίηση της ΔΕΗ ως βασικό πυλώνα για την εθνική αναπτυξιακή προοπτική.
 
– Πως κρίνετε την έως τώρα διερεύνηση της υπόθεσης παιδοβιαστών;
 
Η τραγική αυτή ιστορία υπογραμμίζει την ανάγκη για ισχυρό κοινωνικό κράτος, στήριξη των πιο αδύνατων κρίκων της κοινωνικής αλυσίδας και πρόνοια ώστε κανένα παιδί να μην είναι απροστάτευτο στον κόσμο της εκμετάλλευσης. Δεν είναι πολυτέλεια οι κοινωνικές υπηρεσίες. Είναι πολύτιμα εργαλεία για τη διασφάλιση της ευημερίας και της αξιοπρέπειας των πολιτών.
 
Η Πολιτεία οφείλει να προστατεύει τα θύματα. Είναι εξαιρετικά ανησυχητικό το πόσο εύκολα μία τόσο επώδυνη υπόθεση μετατρέπεται σε επικοινωνιακό θέαμα με κάμερες έξω από τα σπίτια των θυμάτων. Εκεί χρειάζεται αποφασιστική παρέμβαση. Το επόμενο βήμα είναι να μην υπάρξει καμία υπόνοια συγκάλυψης. Η υπόθεση αυτή πρέπει να αποτελέσει ένα αποφασιστικό βήμα για την εξάρθρωση του κυκλώματος παιδοβιαστών, ανεξάρτητα από την όποια κοινωνική, οικονομική ή πολιτική τους θέση. Μόνο αν έρθει η αλήθεια στο φως, θα μπει ένα φρένο στη διάχυτη καχυποψία ότι κάθε φορά αποκαλύπτεται μόνο η κορυφή του παγόβουνου.
 
– Αρκετοί αναλυτές έχουν επαναφέρει την ανάγκη διαλόγου με την Τουρκία. Θεωρείτε ότι ακόμη η Χάγη αποτελεί όπλο της Ελλάδας;
 
Η Τουρκία το τελευταίο διάστημα έχει κλιμακώσει την επιθετική της ρητορική. Αυτό είναι ένα πραγματικό πρόβλημα που οξύνεται από τις εξαιρετικά ανησυχητικές διαστάσεις του πολέμου στην Ουκρανία. Οι αναθεωρητικές προθέσεις της Τουρκίας είναι παράνομες και επικίνδυνες.
 
Απέναντι σε μια συστηματική απειλή, η απάντηση πρέπει να είναι εξίσου συστηματική: κόκκινες γραμμές και προώθηση του διαλόγου με τελικό προορισμό τη Χάγη. Εδώ δεν είναι το πεδίο για φραστικές κορώνες και τα επικοινωνιακά τεχνάσματα που τόσο αρέσουν στον κύριο Μητσοτάκη. Χρειάζονται συγκεκριμένες κινήσεις και μετρήσιμα αποτελέσματα. Αυτή τη στιγμή η χώρα μας, δυστυχώς, με τις επιλογές της κυβέρνησης δεν έχει πείσει τη διεθνή κοινότητα να προχωρήσει σε κυρώσεις σε βάρος της Τουρκίας. Είναι μια υποχώρηση από το κεκτημένο που είχε πετύχει ο Αλέξης Τσίπρας τον Ιούνιο του 2019 όταν ομόφωνα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο είχε εγκρίνει ένα σχετικό πλαίσιο κυρώσεων.
 
– Η εξεταστική για τις παρακολουθήσεις ολοκληρώθηκε. Το θέμα αυτό μπαίνει στην άκρη, μέχρι να αποκτήσετε πλειοψηφία για σύσταση προανακριτικής;
 
Η κυβέρνηση ήθελε από την πρώτη στιγμή να μετατρέψει την εξεταστική σε φιάσκο. Για το λόγο αυτό αρνήθηκε να κληθούν κρίσιμοι μάρτυρες, για τον λόγο αυτό οδήγησε την κοινοβουλευτική διαδικασία σε πλήρη ευτελισμό με την Βουλή να συζητά επί απόρρητων πορισμάτων. Αυτή η εξωφρενική όμως προσπάθεια συσκότισης της πραγματικότητας και απόκρυψης της αλήθειας δεν κατάφερε πολλά. Οι πολίτες έχουν κρίση και κατανοούν ότι για το πρωτοφανές αυτό σκάνδαλο υπάρχει μόνο ένας υπεύθυνος: ο κύριος Μητσοτάκης.
 
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα συνεχίσει, τόσο εντός όσο και εκτός ελληνικών συνόρων, να απαιτεί το αυτονόητο: την απόδοση των πολιτικών ευθυνών. Είναι ένα θέμα που αφορά τους πολίτες και πλήττει τη Δημοκρατία μας. Άρα για εμάς παραμένει στην πρώτη γραμμή μέχρι την οριστική του διερεύνηση.
 
– Ποια θα είναι η στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ στις αυτοδιοικητικές, την οποία συζητάτε αυτές τις μέρες;
 
Τα τρία και πλέον χρόνια διακυβέρνησης Μητσοτάκη αποτελούν μια περίοδο σκληρού πισωγυρίσματος για την Αυτοδιοίκηση. Η κατάργηση του «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ», του πλέον επιτυχημένου χρηματοδοτικού προγράμματος, η απαξίωση της λαϊκής ψήφου και η επαναφορά ενός αναχρονιστικού, προσωποκεντρικού μοντέλου διοίκησης, η αποψίλωση αρμοδιοτήτων των τοπικών κοινοτήτων, οι αυξημένες ευθύνες που μεταφέρθηκαν στην Αυτοδιοίκηση κατά την περίοδο της πανδημίας, χωρίς όμως επιπλέον χρηματοδοτικούς και ανθρώπινους πόρους, είναι μερικά από τα «επιτεύγματα» της κυβέρνησης αυτή την τριετία.
 
Αυτή η εμπειρία τροφοδοτεί κοινωνικές και πολιτικές διεργασίες στις τοπικές κοινωνίες με κύριο ζητούμενο μία νέα αρχή της τοπικής αυτοδιοίκησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ απέδειξε το 2015-19 ότι δεν πορεύεται διαχωρίζοντας σε «δικούς μας» και «μη δικούς μας» στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αυτή η παρακαταθήκη θα ορίσει και τις επιλογές μας το επόμενο διάστημα. Για μία ουσιαστική αλλαγή παραδείγματος στη σχέση της κεντρικής διοίκησης με τις Περιφέρειες και τους Δήμους.
 
Συνέντευξη του Αλέξη Χαρίτση, τομεάρχη Ανάπτυξης και Επενδύσεων της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ και βουλευτή Μεσσηνίας στην εφημερίδα «Real News της Κυριακής» (Φοίβος Κλαυδιανός)