Τη συνέντευξη πήρε ο Γιάννης Αλμπάνης
-Οι Πανελλήνιες Εξετάσεις ολοκληρώθηκαν. Φέτος είχαμε την ιδιαιτερότητα του μεγάλου διαστήματος της καραντίνας και της τηλεκπαίδευσης. Πώς εκτιμάτε ότι πήγαν φέτος οι Πανελλήνιες; Τι θέματα προκύπτουν από την ιδιαιτερότητα της πανδημίας;
–Να επισημάνουμε κατ` αρχάς τα προβλήματα στη μετάδοση των θεμάτων σε περιοχές όπως η Κρήτη και άλλα μέρη, που δείχνουν για μια ακόμη φορά τα διοικητικά και οργανωτικά χάλια του υπουργείου Παιδείας επί ΝΔ. Τα πλήρωσε ως αποδιοπομπαίος τράγος η προηγούμενη Γ.Γ. Να επισημάνουμε επίσης τον πολιτικό χρωματισμό στα θέματα της Έκθεσης, στα άρθρα δημοσιογράφων. Το πώς αυτός υιοθετήθηκε ή επιβλήθηκε, θα το δούμε στην ώρα του.
Φέτος, πράγματι, οι Πανελλήνιες Εξετάσεις είχαν μια χωρίς προηγούμενο ιδιαιτερότητα. Τα παιδιά της Γ’ Λυκείου, τα «παιδιά της πανδημίας», βρίσκονταν δυο χρόνια μακριά από το σχολείο τους. Βίωσαν συνθήκες πρωτόγνωρες, μιας υγειονομικής και κοινωνικής κρίσης. Μήπως το υπουργείο φρόντισε να τα υποστηρίξει; Με κανένα τρόπο, παιδαγωγικά ή ψυχολογικά. Τι έκανε αντίθετα;
Τα «προίκισε» με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που θα αφήσει δεκάδες χιλιάδες έξω από το πανεπιστήμιο. Είναι τέτοιο το μένος τους για τη νεολαία, αλλά και ο πόθος τους να υπηρετήσουν τα κολέγια, που δεν συγκρατήθηκαν ώστε έστω, να παγώσουν το μέτρο εν μέσω πανδημίας. Στους κομμένους προσθέστε και τις λίγες εκατοντάδες των νέων που έμπαιναν σε σχολές κάθε χρόνο από τα νυχτερινά λύκεια. Θύματα της ΝΔ και αυτοί οι ήρωες της ζωής και της μάθησης, εξαιτίας της έμμεσης κατάργησης της ειδικής πρόνοιας που ίσχυε. Πρόκειται για το πιο βάναυσο πλήγμα μορφωτικών δικαιωμάτων εδώ και δεκαετίες. Πρόκειται για μια αθλιότητα!
Γι` αυτό φυγομαχεί ο κ. Μητσοτάκης στη Βουλή, αποφεύγοντας να απαντήσει στις αλλεπάλληλες επίκαιρες ερωτήσεις του Αλέξη Τσίπρα. Εμείς απαιτούμε να καταργηθεί και φυσικά να μην ισχύσει φέτος η Ελάχιστη Βάση, ενώ επίσης καταθέσαμε τροπολογία -που απορρίφθηκε από την κυβέρνηση- να προβλεφθεί ειδικό ποσοστό εισαγωγής για τα παιδιά που έχασαν έναν από τους δύο γονείς λόγω της πανδημίας. Είναι τόσο ανθρώπινο και στοιχειώδες, αλλά τα ανθρώπινα και στοιχειώδη είναι έξω από τη φιλοσοφία της Δεξιάς.
Το επίπεδο των φοιτητών
-Αναφέρεστε συνεχώς στην ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Πώς απαντάτε όμως στο κυβερνητικό επιχείρημα ότι για τη φοίτηση στα ΑΕΙ απαιτείται ένα μίνιμουμ εκπαιδευτικό επίπεδο;
-Πρώτα απ’ όλα η κυβέρνηση νομοθέτησε κάτι πολύ χειρότερο και άδικο ακόμα και από τη «βάση του 10», που -θυμίζω- ίσχυσε επί Γιαννάκου και καταργήθηκε από τη Διαμαντοπούλου. Και το έκανε χωρίς καμιά παιδαγωγική τεκμηρίωση, απλώς για να δημιουργήσει πελατεία στα κολέγια. Ενώ μιλάει για «λευκές κόλλες», με το σύστημα Κεραμέως μπορεί να μπαίνει κάποιος στο Πανεπιστήμιο πχ. με 6 σε ένα μάθημα και την ίδια ώρα να αποκλείεται κάποιος με 12 ή 13 σε άλλο.
Τα περί «επιπέδου» είναι βαθιά υποκριτικά. Στο ιδιωτικό κολέγιο δεν εφαρμόζεται καμία βάση εισαγωγής, εκεί πληρώνει ο γονιός και σπουδάζει το παιδί. Και μάλιστα, αποφοιτώντας, αποκτά ακριβώς τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με το δημόσιο πανεπιστήμιο, που βρίσκεται εκατοντάδες και χιλιάδες θέσεις ψηλότερα στις διεθνείς αξιολογήσεις.
Στη διάρκεια της δεκαετίας που καταργήθηκε η βάση του 10, από τα δημόσια ΑΕΙ αποφοίτησαν δεκάδες χιλιάδες επιστήμονες οι οποίοι είχαν εισαχθεί με σχετικά χαμηλή βαθμολογία (τα περί εισαγωγής με 2 και 3 είναι παραμύθια, αφορούν ελάχιστες περιπτώσεις κάθε χρόνο) οι οποίοι σήμερα εργάζονται και ορισμένοι διαπρέπουν στον επαγγελματικό και επιστημονικό στίβο. Αυτό τι δείχνει; Ότι στο πανεπιστήμιο πολλοί νέοι μπορεί να κάνουν μια νέα αρχή, ιδιαιτέρως αν στηριχθούν από τα ιδρύματα που φοιτούν. Γιατί σ’ αυτούς τους σημερινούς επιστήμονες έπρεπε να έχουμε κλείσει την πόρτα της ανόδου;
Το Λύκειο
-Πέρα από το αν πρέπει ή δεν πρέπει να μπεις ένας μαθητής/τιρα στο πανεπιστήμιο, οι αυτές οι καθαυτές οι χαμηλές βαθμολογίες δεν αναδεικνύουν τις ελλείψεις της εκπαίδευσης στο λύκειο; Τι πρέπει να γίνει για να αναβαθμιστεί το λύκειο;
-Το Λύκειο είναι ο μεγάλος ασθενής της εκπαίδευσης και η υποκατάστασή του από τα φροντιστήρια αποτελεί τεράστια παθογένεια. Μην το συγχέουμε όμως με τις χαμηλές βαθμολογίες εισόδου στα ΑΕΙ.
Σε εξετάσεις κατάταξης είναι λογικό η επιτυχία να «απλώνεται» αριθμητικά και στατιστικά σε ένα μεγάλο βαθμολογικό εύρος. Στο κύριο πρόβλημα λοιπόν, στην ποιότητα του Λυκείου, η ΝΔ απαντά με το… «κόψει κεφάλι». Δηλαδή με φραγμούς, μόνο και μόνο για να παρουσιάσει τεχνητά υψηλότερες βάσεις και να κρύψει το πρόβλημα κάτω από το χαλί. Δεν τους ενδιαφέρει εξάλλου να το λύσουν, δεν αποτελεί κοινό τους η χαμηλή και μέση -οικονομικά- ελληνική οικογένεια.
Ο ΣΥΡΙΖΑ προώθησε τη μεταρρύθμιση του Λυκείου, καθιστώντας, την Γ΄ Λυκείου τάξη εμβάθυνσης στα μαθήματα εκείνα που συνδέονται με την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια. Αυτή ήταν η σκέψη μας, αλλά, δυστυχώς, υλοποιήθηκε κάπως αργά και οι χρονιές που πέρασαν με την πανδημία παρούσα δεν επέτρεψαν να δούμε πως λειτούργησε στην πράξη. Οι εκπαιδευτικοί με τους οποίους συνομιλώ, μου λένε ότι προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να επιμείνουμε. Ξανακοιτάζοντας προφανώς τα Προγράμματα Σπουδών στο σύνολο της Εκπαίδευσης, κάνοντας πράξη την 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, ενισχύοντας τα ΕΠΑΛ και τη μαθητεία με πλήρη δικαιώματα που είχε βραβεύσει η Ε.Ε., καταργώντας την ανήλικη εργασία που ψήφισαν με τη μορφή πρόωρης κατάρτισης, ενισχύοντας τα δημόσια ΙΕΚ και επαναφέροντας τη διετή επαγγελματική εκπαίδευση στα Πανεπιστήμια, που κατάργησε η ΝΔ.
Τα Θρησκευτικά
-Σε πρόσφατη τοποθέτησή σας στο κοινοβούλιο κατηγορήσατε την κ. Κεραμέως ότι μας γυρνάει 20 χρόνια πίσω στα Θρησκευτικά. Πώς στηρίζετε αυτήν την κριτική;
-Θα έλεγα ότι μας πάει ακόμη πιο πίσω σε συνδυασμό με άλλες αντιδραστικές επιλογές βγαλμένες από το οπλοστάσιο της παλιάς και της νέας ακροδεξιάς προς τις ιδέες των οποίων γέρνει όλο και πιο έντονα η σημερινή ΝΔ.
Σκεφθείτε: Κατάργηση του Πανεπιστημιακού Ασύλου, Πανεπιστημιακή Αστυνομία, εισβολή των ΜΑΤ στο Αριστοτέλειο, διώξεις φοιτητών με βαρύτατες κατηγορίες, απόπειρες χαφιεδισμού από συγκεκριμένες πρυτανικές αρχές, “σημαιοφόροι”, “πολτοποίηση¨ των σύγχρονων Προγραμμάτων στην Ιστορία και στα Θρησκευτικά, εξοβελισμός των Κοινωνιολογικών μαθημάτων και της Καλλιτεχνικής Παιδείας από το Λύκειο, κατάργηση του επιτυχημένου θεσμού της Θεματικής Εβδομάδας, εκατομμύρια ευρώ στη Θεολογική της… Βοστώνης, αποκλεισμός των προσφυγόπουλων από κάθε εκπαιδευτική διαδικασία, όπως έχει καταγγείλει και ο συνήγορος του Πολίτη.
Όλα αυτά συγκροτούν μια ολοκληρωμένη υπερδεξιά alt Right ατζέντα στην εκπαίδευση που εμπνέεται από τους Όρμπαν και Σαλβίνι.
Στο πλαίσιο αυτό έθεσα στη Βουλή το ζήτημα της απαλλαγής μαθητών από τα Θρησκευτικά, όπου και σε αυτό το ζήτημα η ΝΔ καταπατά αποφάσεις της ελληνικής Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων αλλά και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Αφού τους εξαναγκάζει να αποκαλύπτουν τα θρησκευτικά τους πιστεύω προκειμένου να τύχουν απαλλαγής, αντί μιας απλής δήλωσης ότι “για λόγους συνείδησης” δεν επιθυμούν να παρακολουθήσουν το συγκεκριμένο μάθημα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ
-Δύο χρόνια μετά τις εκλογές, η διαφορά ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ στις δημοσκοπήσεις παραμένει αμετάβλητη. Τι λάθος κάνετε ως αξιωματική αντιπολίτευση;
–Δεν πιστεύω ότι κάτι γίνεται λάθος. Μετά από μια εκλογική ήττα πρέπει να κάνεις το σωστό επί πολύ καιρό για να ανακτήσεις την εμπιστοσύνη του εκλογικού σώματος. Δεύτερο και σημαντικό, η πανδημία προκάλεσε παντού σχεδόν μια συσπείρωση γύρω από τις κυβερνήσεις και αποθάρρυνε τον πολιτικό διάλογο και την άμεση/εν σώματι πολιτική συμμετοχή. Από την πλευρά του ο ΣΥΡΙΖΑ σωστά δεν επέλεξε να κάνει τη δημαγωγική και καταστροφική αντιπολίτευση της ΝΔ στο Μακεδονικό. Εκεί που έπρεπε βέβαια, όπως στο εργασιακό, στα θέματα Παιδείας και ιδιαίτερα των πανεπιστημίων, το έκανε όπως όφειλε, συγκροτημένα και αποφασιστικά.
Να δούμε τη μεγάλη εικόνα. Κάθε μέρα γίνεται σαφέστερο ότι έχουμε να κάνουμε με μια ρεβανσιστική, αναθεωρητική και όλο πιο αντιδημοκρατική Νέα Δεξιά, με τη νοοτροπία ιδιοκτήτη της χώρας για την οποία είναι όρος ύπαρξης η οργανική πρόσδεσή της στις ακροδεξιές αντιλήψεις και πρακτικές. Σήμερα η «σοβαρή Χρυσή Αυγή» είναι μέσα στη ΝΔ και έλκει όλη τη Δεξιά προς τις θέσεις της. Μια ματιά στο Αιγαίο, στον Έβρο, στους ξυλοδαρμούς στα αστυνομικά τμήματα και στις πλατείες, αλλά και στα συνέδρια γονιμότητας και στο Ευρωκοινοβούλιο, όπου η ΝΔ καταψήφισε το δικαίωμα της γυναίκας στο να ορίζει το σώμα της, αρκεί. Επιτίθενται σε όλα τα πεδία, με στόχο να μη σηκώσει ξανά κεφάλι ο κόσμος της εργασίας και η νέα γενιά.
Αυτή είναι μια νέα συνθήκη, που μεταφέρει μεγάλο βάρος της αντιπολίτευσης από τη Βουλή στη βάση και στον ιδεολογικό αγώνα, καλώντας μας να ανασυγκροτήσουμε το κόμμα μας και στα δύο συστατικά του μέρη ως κόμμα αγώνα και διακυβέρνησης.
Ο ΣΥΡΙΖΑ για να πάει μπροστά και νικηφόρα πρέπει να επιστρέψει πίσω, εκεί που ανήκει, εκεί που είναι βαθιά ριζωμένος. Στο πλούσιο κοινωνικό έδαφος του κόσμου της εργασίας, της νεολαίας των 300 ευρώ και της επισφαλούς απασχόλησης, των δικαιωμάτων, της γυναικείας χειραφέτησης, της μόρφωσης και του πολιτισμού. Στον όμορφο κόσμο της Δημοκρατίας, της Αριστεράς, της Οικολογίας και του Πολιτισμού κι όχι στα φθαρμένα σύμβολα και υποπροϊόντα του χθες. Χρειάζεται να μιλήσουμε στοχαστικά για τη διακυβέρνησή μας, υποστηρίζοντας τα μεγάλα θετικά της επιτεύγματα, αλλά και παραδεχόμενοι συμπεριφορές και πολιτικές που έχουν φθείρει την εικόνα μας στην κοινωνία.
Μόνο έτσι μπορούμε να διαρρήξουμε το τριπλό τείχος. Την απογοήτευση από την εκλογική ήττα αλλά και από πλευρές της διακυβέρνησης , το καλά οργανωμένο αντι-ΣΥΡΙΖΑ και αντί- Τσίπρα μέτωπο (που δεν περιορίζεται στα μίντια αλλά έχει πολιτική και κοινωνική επιρροή) και τις ασφυκτικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στα μεγάλα μέσα μαζικής ενημέρωσης-όργανα των ολιγαρχών. Εν πολλοίς αυτή η μάχη θα κριθεί από την ικανότητά μας να συγκροτήσουμε μια νέα κοινωνική συμμαχία που θα ανατρέψει τα δημοσκοπικά δεδομένα -και τα ανατρέπει ήδη.
Οι επόμενες εκλογές, θυμίζω, θα γίνουν με απλή αναλογική. Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει από τώρα να αρχίσει να ιχνηλατεί την κυβερνητική λύση που αντιστοιχεί στο εκλογικό σύστημα που εμείς ψηφίσαμε και που αποτέλεσε πάγιο αίτημα της Αριστεράς και του δημοκρατικού κόσμου επί δεκαετίες. Στην απλή αναλογική αντιστοιχεί μια σύνθετη προσπάθεια για την οικοδόμηση σταθερών σχέσεων συνεργασίας και προγραμματικής όσμωσης μεταξύ των δημοκρατικών προοδευτικών δυνάμεων.
Αμέσως μετά τη διαμόρφωση των προγραμματικών μας θέσεων και εν όψει του Συνεδρίου του ΣΥΡΙΖΑ, πρέπει να απευθύνουμε πλατύ κάλεσμα συνεργασίας και νίκης στις επόμενες εκλογές. Για πολλά αξίζει να προβληματιζόμαστε ή να τσακωνόμαστε οι προοδευτικές αριστερές δυνάμεις. Για ένα όμως δεν πρέπει να υπάρχει αμφιβολία, ταλάντευση ή δεύτερη σκέψη. Ότι αυτή η κυβέρνηση δεν μας αξίζει. Ότι αυτή η Δεξιά πρέπει να φύγει!
Πηγή: CNN Greece