«Πρέπει να νομιμοποιήσουμε τους εκατοντάδες χιλιάδες μετανάστες για να χτυπήσουμε τις καταστάσεις δουλείας στις οποίες εργάζονται και να τους αφαιρέσουμε από τα χέρια της μαφίας εξυγιαίνοντας όλη την αλυσίδα από την παραγωγή στο χωράφι έως τα ράφια των σούπερ μάρκετ και να αντιμετωπίσουμε τα δίκτυα πορνείας των εγκληματικών αυτών οργανώσεων. Η ιταλική κυβέρνηση αναζητά έναν συμβιβασμό στο εσωτερικό της γιατί το μεταναστευτικό πολώνει την κοινωνία μας και δεν συμμεριζόμαστε τις ίδιες αξίες. Πρέπει όμως να στεκόμαστε δίπλα στα θύματα της εκμετάλλευσης, όπως τόνισε ο Πάπας, όχι για να κάνουμε μόνο τους Σαμαρείτες, αλλά για να εξαλείψουμε τις αιτίες της εκμετάλλευσης» τόνισε στον Θάνο Παναγόπουλο ο Κάρλο Τσεφαλόνι, ο καθολικός ακτιβιστής, αρχισυντάκτης της «Νέας Πόλης» και στέλεχος του καθολικού «Κινήματος της Εστίας».
* Πήρατε άμεσες πρωτοβουλίες για να στηρίξετε τη νομιμοποίηση των ξένων μεταναστών…
Δεν μπορούμε να περιμένουμε να ασχοληθούμε με το τεράστιο πρόβλημα των μεταναστών που εργάζονται στα χωράφια μόνο όταν έχουμε μια τραγωδία. Με την πανδημία φάνηκε πόσο έχουμε ανάγκη τη βοήθειά τους στον αγροτικό τομέα. Το Παρατηρητήριο Πλάτσιντο Ριτσότο μιλάει για 430.000 ανθρώπους που ζουν σε εξαιρετικά επισφαλείς καταστάσεις εργασίας και στέγασης, εκ των οποίων 130.000 είναι εποχικοί εργάτες στα χωράφια. Πολλοί από αυτούς τους μετανάστες εργάζονται σε συνθήκες σκλαβοποίησης. Έχουμε φτάσει να έχουμε δικαστικές αποφάσεις που αναγνωρίζουν ότι εργάζονται σαν σκλάβοι, κάτω από την κυριαρχία των εγκληματικών οργανώσεων της μαφίας και την έλλειψη της παραμικρής προστασίας και των πιο στοιχειωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Αυτό δεν αφορά μόνο τη νότια Ιταλία, αλλά όλη την αλυσίδα διακίνησης των προϊόντων, μέχρι τις μεγάλες αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, μέχρι το ράφι που απλώνουμε το χέρι μας για να αγοράσουμε τα συγκεκριμένα προϊόντα.
* Τι προσπαθείτε να κάνετε;
Να κινητοποιήσουμε τις δικαστικές αρχές να κινηθούν σε κάθε περιοχή για να καταπολεμήσουμε αυτήν την κατάσταση με νόμιμο τρόπο. Δεν μπορεί κανείς να έχει τους ανθρώπους να εργάζονται για 3 ευρώ την ώρα και να τους μεταχειρίζεται χειρότερα από ό,τι τα κατοικίδιά του. Πρέπει να παρέμβουμε και να αντιμετωπίσουμε τον απλό εκμεταλλευτή διαμεσολαβητή που μαζεύει τους εργαζόμενους και τον ιδιοκτήτη της αγροτικής επιχείρησης που «ενοικιάζει» τους εργαζόμενους.
Ταυτόχρονα, χρειάζεται μια παρέμβαση στους κανόνες της αγοράς, γιατί οι μεγάλες αλυσίδες διανομής επιβάλλουν χαμηλές τιμές, που φθάνουν να πιέζουν τους εργαζόμενους στις αγροτικές καλλιέργειες. Το συνδικάτο FRAI CGIL και ο Σύλλογος «Γη» ξεκίνησαν μια κινητοποίηση στην οποία συμμετέχουν πλέον πολλές οργανώσεις και σύλλογοι, θέτοντας δύο επίμαχα σημεία, τις συνθήκες εργασίες και στέγης.
Δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι ζουν σε γκέτο με συνθήκες υγιεινής που δεν περιγράφονται. Αυτά τα γκέτο – παραγκουπόλεις πρέπει να τα διαλύσουμε με την πανδημία γιατί αποτελούν έναν πραγματικό κίνδυνο διασποράς του ιού και να φροντίσουμε για μια ανθρώπινη στέγη για όλους επιτάσσοντας πάρα πολλά κτήρια που είναι άδεια ή έχουν εγκαταλειφθεί. Δεν μπορούμε να αφήσουμε χιλιάδες ανθρώπους να συνεχίσουν να ζουν την εποχή της πανδημίας σε μεγάλους και άθλιους καταυλισμούς χωρίς νερό.
Δεν μπορούμε επίσης να αφήσουμε τις εγκληματικές οργανώσεις να τρομοκρατούν τους τοπικούς πληθυσμούς επιβάλλοντας την ανοχή σ’ αυτές τις απάνθρωπες καταστάσεις. Αυτές οι οργανώσεις της μαφίας είναι εξαιρετικά βίαιες, παρ’ όλο που δεν είναι τόσο γνωστές, γιατί κανείς δεν ασχολείται. Αυτές οι οργανώσεις «ξεπλένουν» τις δραστηριότητές τους διαμέσου τοπικών επιχειρηματιών και επιχειρήσεων και δίνουν μια εικόνα φαινομενικής νομιμότητας.
Ένα άλλο σημαντικό θέμα είναι ότι αυτές οι εγκληματικές οργανώσεις προχωρούν σε μια επιλογή των γυναικών, κυρίως των μεταναστριών, που εργάζονται στις αγροτικές καλλιέργειες για να τροφοδοτήσουν τα δίκτυα πορνείας που διαθέτουν. Μια εκμετάλλευση που δεν έχει όρια.
Η περίοδος της πανδημίας δεν έπληξε καθόλου τις μεγάλες εταιρείες διανομής και πώλησης τροφίμων, με αιχμή τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Κάποιοι βγάζουν τεράστια κέρδη γιατί χρησιμοποιούν κάποιους σαν σκλάβους, κάνοντας και έναν αθέμιτο ανταγωνισμό σ’ αυτούς που σέβονται τους νόμους και τους ανθρώπους. Υπάρχουν και τα μικρότερα δίκτυα της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, αλλά έχουν περιορισμένη δυναμική.
* Γιατί η κυβέρνηση Κόντε έφθασε στο σημείο να πέσει μπροστά στο θέμα της νομιμοποίησης των μεταναστών;
Η νομιμοποίηση αφορά τους μετανάστες που εργάζονται στον αγροτικό τομέα, αλλά υπάρχουν και πολλοί Ιταλοί που εργάζονται κάτω από τις ίδιες ή σχεδόν τις ίδιες συνθήκες. Η άδεια παραμονής μετατρέπει ένα φάντασμα σε άνθρωπο γιατί του επιτρέπει να έχει δικαιώματα και να προστατευθεί περισσότερο από τις μαφίες.
Στην Πορτογαλία κέρδισαν αυτή τη μάχη του πολιτισμού και της ανθρωπιάς γιατί υπάρχει μια πολιτική κατάσταση που το επέτρεψε. Στην Ιταλία έχουμε μια πόλωση με το μεταναστευτικό γιατί τροφοδοτεί τη συναίνεση σε ορισμένες πολιτικές δυνάμεις. Στο εσωτερικό της κυβερνητικής πλειοψηφίας υπάρχει ο φόβος να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα ίσως γιατί δεν βασίζονται και στις ίδιες αξίες για να αποφασίσουν κάποιες λύσεις. Φαίνεται ότι θα υπάρξει ένας συμβιβασμός. Η κοινωνία των πολιτών, με αιχμή τους συλλόγους και τις οργανώσεις, ζητούν να δοθεί άδεια παραμονής τουλάχιστον για ένα έτος σε όλους τους μετανάστες όχι μόνο για να διεκδικήσουν δικαιώματα στην εργασία τους, αλλά για να μπορούν να βρουν νόμιμη εργασία και ίσως με καλύτερες συνθήκες και να μπορούν να ενοικιάσουν ένα σπίτι. Στα γκέτο των μεταναστών στον αγροτικό τομέα υπάρχουν πολλοί που έχουν συμβάσεις εργασίας οι οποίες δεν τηρούνται.
* Πώς είδατε την τοποθέτηση του Πάπα υπέρ της νομιμοποίησης των μεταναστών;
Ο Πάπας τονίζει τις αντιθέσεις της κοινωνίας μας. Πολλές φορές μας προκαλεί έκπληξη μ’ αυτά που λέει γιατί μιλάει απλά σαν ένας χριστιανός που πρέπει να είναι με τους καταπιεσμένους, τους τελευταίους. Σε μια εκδήλωση που κάναμε στο «Κίνημα της Εστίας» μας είπε ότι δεν πρέπει να κάνουμε μόνο τους Σαμαρείτες για να βοηθήσουμε τα θύματα, αλλά να δράσουμε για να εξαλείψουμε τις δομικές αιτίες που παράγουν τους βασανιστές, τις βίαιες συμπεριφορές, τους καταπιεστές των θυμάτων. Πρέπει να εξαλείψουμε τις αιτίες της εκμετάλλευσης. Για εμάς το Ευαγγέλιο έχει ένα ριζοσπαστικό μήνυμα για το πού και με ποιον θα είμαστε για το μέλλον της ανθρωπότητας.
Πηγή: Η Αυγή