Ερώτηση: Με αναφορά στις εξαγγελίες του πρωθυπουργού από το βήμα της ΔΕΘ, θα ήθελα να μου περιγράψετε το στίγμα της κοινοβουλευτικής ομάδας από εδώ και στο εξής με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν πλέον δυσάρεστα μέτρα προς ψήφιση.
Απάντηση: Πράγματι η Κοινοβουλευτική Ομάδα το επόμενο χρονικό διάστημα θα έχει ως ένα από τα βασικά της καθήκοντα να στηρίξει και να εμπλουτίσει θετικές νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, που θα εξελιχθούν από τον Οκτώβρη στη βάση των δεσμεύσεων της ΔΕΘ. Βεβαίως θα υπάρχουν και άλλες νομοθετικές πρωτοβουλίες -πέρα από τα ζητήματα της αξιοποίησης του δημοσιονομικού χώρου -σε διάφορα θεσμικά πεδία. Επιπλέον είναι η συζήτηση για το πόρισμα της εξεταστικής για την Υγεία, όπως επίσης και η έναρξη της συζήτησης για την συνταγματική αναθεώρηση, η ψήφιση του προϋπολογισμού του 2019 που θεωρώ ότι θα σφραγίσει θετικά την επόμενη περίοδο, καθώς και το κορυφαίο ζήτημα της συμφωνίας των Πρεσπών εάν όλα εξελιχθούν με βάση της συμφωνία. Συνεπώς πρόκειται για μια πυκνή πολιτικά και ιστορική, θα έλεγα, περίοδο, ως η πρώτη φάση της μεταμνημονιακής εποχής, στην οποία πιστεύω ότι όλες και όλοι βουλεύτριες και βουλευτές θα δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας όχι μόνο στο κοινοβουλευτικό πεδίο, αλλά και δίπλα στους πολίτες στη συλλογική προσπάθεια που θα κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ για την ανόρθωση της χώρας για την ευημερία των πολλών.
Ερώτηση: Έχετε υπερασπιστεί πολλές φορές την υπεραπόδοση της ελληνικής οικονομίας η οποία ωστόσο σε μεγάλο βαθμό προκύπτει από την υπερφορολόγηση. Θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν μπορεί μια οικονομία να ανασάνει όταν στηρίζετε κατά κύριο λόγο στους φόρους;
Απάντηση: Όταν μιλάμε για υπεραπόδοση αναφερόμαστε σε μέτρα, που θεσπίσθηκαν στη διάρκεια του τελευταίου μνημονίου στις γνωστές συνθήκες δύσκολων συμβιβασμών και αποδίδουν παραπάνω από ότι είχαν προϋπολογισθεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο ΕΦΚΑ και η υπεραπόδοσή του δυο συνεχόμενες χρονιές. Αναφορικά με την υπερφορολόγηση δεν συμφωνώ όταν τίθεται έτσι γενικά. Το ζητούμενο στη χώρα μας ήταν και είναι ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα και η πάταξη της φοροδιαφυγής. Επιπλέον ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα μπορεί να στηρίξει ένα αξιόπιστο κοινωνικό κράτος. Το πώς μπορεί να ανασάνει μια οικονομία είναι μια μεγάλη συζήτηση, αλλά θα αναφέρω μια μόνο πλευρά. Όταν αναλαμβάνεις μια οικονομία που έχει απωλέσει σε καιρό ειρήνης το 25% του ΑΕΠ της και είναι διαρθρωμένη με κακοδαιμονίες δεκαετιών, απόρροια του πελατειακού κράτους, η ανάταξη είναι μια πολύ σύνθετη υπόθεση. Την ώρα που είμαστε στο έκτο τρίμηνο με θετικό πρόσημο ανάπτυξης οφείλουμε να κάνουμε τα πάντα για να έχουμε μια δίκαιη και δυναμική ανάπτυξη και αυτό κάνουμε. θα συνεχίσουμε με πιο έντονους ρυθμούς, τόσο με την πρωτοποριακή απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων και με τον αναπτυξιακό νόμο που συγκροτεί ένα διαφορετικό παραγωγικό μοντέλο με έμφαση στη βιομηχανία και την μεταποίηση όσο και με την αξιοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων και κυρίως με την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού. Όσοι ευαγγελίζονται λιγότερους φόρους έτσι γενικά, δεν έχουν στο μυαλό τους ούτε τη δίκαιη ανάπτυξη, ούτε την στήριξη ενός αξιόπιστου κοινωνικού κράτους.
Ερώτηση: Ποιο θεωρείτε ότι είναι το ποιοτικό χαρακτηριστικό για την ελληνική οικονομία ώστε να αυξηθεί η ανάπτυξη με δεδομένο ότι η παραγωγική ανασυγκρότηση όπως έχει περιγράφει στα Περιφερειακά Συνέδρια θέλει χρόνο για να αποδώσει καρπούς;
Απάντηση: Νομίζω ότι η προσέλκυση του εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού μας είναι το κρίσιμο στοιχείο για την επόμενη περίοδο. Η δικιά μας ευθύνη είναι να δημιουργήσουμε το κατάλληλο περιβάλλον, ώστε να απλοποιήσουμε τις διαδικασίες -και έχουμε κάνει πολλά σε αυτή την κατεύθυνση και θα υπάρξουν και ακόμη περισσότερες βελτιώσεις -, αλλά και να βάλουμε σταθερούς κανόνες και πλαίσια ώστε να μην έχουμε ανάπτυξη της αρπαχτής και του πελατειακού κράτους. Ο καθαρός διάδρομος 10ετίας και πάνω που έχει δημιουργηθεί με τα μέτρα για τη ρύθμιση του χρέους προσφέρει ένα πλαίσιο σταθερότητας και ελκυστικότητας. Το στοίχημα είναι μια βιώσιμη ανάπτυξη, με αυστηρή τήρηση των περιβαλλοντικών όρων, με αξιοπρεπή εργασία και πλήρη δικαιώματα. Αυτό είναι το μοντέλο που εμείς προωθούμε επενδύοντας στο ανθρώπινο δυναμικό και στα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου μας. Να επισημάνω ότι μπορείς να έχεις ακόμη και «θηριώδεις» ρυθμούς ανάπτυξης, όταν παραβιάσεις τα πάντα, αλλά τέτοια εγχειρήματα καταρρέουν σαν χάρτινοι πύργοι όπως έχει δείξει και η διεθνής εμπειρία.
Ερώτηση: Βρισκόμαστε εν αναμονή των αποτελεσμάτων των συζητήσεων για την αναστολή της περικοπής των συντάξεων, θα ήθελα να σας ρωτήσω ποσό αισιόδοξοι μπορούμε να είμαστε για την θετική έκβαση των συζητήσεων και εάν στο τραπέζι υπάρχουν σενάρια και για τη μη εφαρμογή της μείωσης του αφορολόγητου;
Απάντηση: Νομίζω ότι η συζήτηση γίνεται στο συνολικό πλαίσιο των μέτρων και αντιμέτρων που έχουν θεσπιστεί με το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης με έμφαση βέβαια στις συντάξεις που είναι και το πρώτο χρονικά. Η δικιά μας προσπάθεια είναι να πείσουμε με βάση τα στοιχεία της οικονομίας και όχι με greek statistics, ότι το μέτρο για τις συντάξεις ούτε κάτι διορθώνει στη δομή του ασφαλιστικού, συνεπώς δεν είναι διαρθρωτικό, ούτε επηρεάζει τη βιωσιμότητα. Συνεπώς όχι μόνο δεν είναι αναγκαίο, αλλά η εφαρμογή του λειτουργεί τελικά και αντιαναπτυξιακά. Έχουμε όλα τα στοιχεία και τα επιχειρήματα και προσδοκώ βάσιμα θετικές εξελίξεις, που θα αποτυπωθούν τελικά στον προϋπολογισμό του 2019. Θυμίζω με έμφαση για όσους το λησμονούν ότι η συζήτηση τώρα , στη μεταμνημονιακή εποχή, δεν έχει ούτε προαπαιτούμενα ούτε δόσεις, ούτε τις πιέσεις που γνωρίσαμε, είναι μια συζήτηση σε εντελώς διαφορετική βάση.
Ερώτηση: Παρακολουθούμε μια αντιπαράθεση μεταξύ της κυβέρνησης και της αξιωματικής αντιπολίτευσης με αιχμή το νόμο Κατρούγκαλου – όπως έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε -για το ασφαλιστικό, ωστόσο είναι λίγο οξύμωρο με δεδομένο ότι ένα μεγάλο μέρος του νόμου έχει κριθεί αντισυνταγματικός. Και σας ρωτώ η ποια είναι δίκη σας πρόθεση ως προς τις παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό;
Απάντηση: Δεν συμφωνώ καθόλου με τον ισχυρισμό σας ότι ένα μεγάλο μέρος του ασφαλιστικού νόμου έχει κριθεί αντισυνταγματικός. Η αντιπαράθεση σε σχέση με το ασφαλιστικό είναι επί της ουσίας και είναι σε διαφορετικό επίπεδο. Από την μια παραλάβαμε ένα σύστημα πολύπλοκο και ελλειμματικό με 192 διαφορετικούς τρόπους χορήγησης συντάξεων και πάνω από 1 δισ. έλλειμμα και δημιουργήσαμε ένα σύστημα με ενιαίους κανόνες και πλεονασματικό στα πλαίσια του δημόσιου κοινωνικού συστήματος. Από την άλλη έχουμε αυτήν ακριβώς την περίοδο μια ουσιαστική επίθεση στο ασφαλιστικό σύστημα, που ξεδιπλώνεται από την πλευρά της ΝΔ που επιδιώκει ουσιαστικά ένα σύστημα, το σύστημα Πινοσέτ, με την εκχώρηση της κοινωνικής ασφάλισης στις ασφαλιστικές εταιρείες και την κατάρρευση του κοινωνικού και αναδιανεμητικού ρόλου που έχει σήμερα. Το δικό μας σχέδιο για το ασφαλιστικό σύστημα είναι να κάνουμε τις αναγκαίες διορθώσεις- και αυτό κάνουμε με την στοχευμένη μείωση ασφαλιστικών εισφορών – έτσι ώστε να ενδυναμώσουμε τον δημόσιο κοινωνικό και αναδιανεμητικό του χαρακτήρα και ταυτόχρονα να επιταχύνουμε την αποκλιμάκωση της ανεργίας, καθώς αυτός είναι βασικός όρος βιωσιμότητας του συστήματος.
Ερώτηση: Η ανακοίνωση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών θα θέσει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού και εάν όχι τότε για ποιο λόγο αποφασίστηκαν τόσο υψηλές εισφορές σε πρώτο χρόνο;
Απάντηση: Είναι προφανές ότι η στοχευμένη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών δεν θέτει πια σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα του συστήματος. Δεν ήταν αυτό δεδομένο πριν δυο χρόνια. Η δικιά μας κυβέρνηση κατάφερε να ξαναστήσει στα πόδια του το ασφαλιστικό. Επίσης δεν συμφωνώ ότι αποφασίστηκαν γενικώς υψηλές ασφαλιστικές εισφορές. Πως τότε προκύπτει, με απογραφικά στοιχεία ότι το 80% πληρώνει λιγότερες εισφορές; Συνεπώς κάνουμε διορθωτικές κινήσεις, με ασφάλεια χωρίς να δημιουργούμε διαρθρωτικά ή προβλήματα στη βιωσιμότητα τους συστήματος, για συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελματιών που είναι περίπου 250 χιλ.
Ερώτηση: Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα για εκατομμύρια πολίτες με οφειλές προς το δημόσιο, ο εξωδικαστικός συμβιβασμός καθυστερεί υπερβολικά με αποτέλεσμα να μην έχει υπάρξει η ανακούφιση στην οποία προσδοκούσε η κυβέρνηση. Με τη λήξη των μνημονίων θεωρείτε ότι υπάρχει δυνατότητα να υπάρξουν νέες πρωτοβουλίες;
Απάντηση: Πράγματι υπάρχουν δυσκολίες στον εξωδικαστικό συμβιβασμό, έγιναν πρόσφατα ορισμένες διορθώσεις και θα υπάρξουν και άλλες πρωτοβουλίες. Αυτό που θέλω να επισημάνω είναι ότι πρέπει να συνεργαστούν όλες οι πλευρές και οι τράπεζες ώστε να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα που θα είναι ωφέλιμο για όλες τις πλευρές και για την ευστάθεια του τραπεζικού συστήματος.
Ερώτηση: Θα ήθελα να μου κάνετε μια αποτίμηση των τριών ετών διακυβέρνησης και να μου περιγράψετε τους στόχους για το προσεχές διάστημα μέχρι τις εκλογές
Απάντηση: Μετά τον επώδυνο συμβιβασμό το καλοκαίρι του 2015 και τις εκλογές του Σεπτεμβρίου θέσαμε ως κεντρικό στόχο να βγάλουμε τη χώρα από τα μνημόνια με την κοινωνία όρθια. Παρά τα λάθη, τις δυσκολίες και τα προβλήματα, νομίζω ότι σε γενικές γραμμές τα καταφέραμε. Οι κοινωνικές πληγές όμως είναι μεγάλες και δεν κλείνουν εύκολα. Μέχρι τις εκλογές οφείλουμε να αποδείξουμε έμπρακτα ότι έχουμε περάσει σε μια άλλη εποχή. Να το καταλάβει ο κόσμος, η κοινωνική πλειοψηφία στην καθημερινότητα. Να μπορέσουμε να κάνουμε βήματα σημαντικά στην παραγωγική ανασυγκρότηση. Να ενισχύσουμε την γεωπολιτική θέση της χώρας με την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την ψήφιση της συμφωνίας των Πρεσπών. Άλλωστε οι στόχοι μας υπερβαίνουν κατά πολύ τις εκλογές καθώς πιστεύω βαθειά ότι η παρουσία του ΣΥΡΙΖΑ στη κυβέρνηση, αλλά και γενικότερα, είναι πολύ σημαντική και για τις ευρωπαϊκές εξελίξεις, που μάλλον προοιωνίζονται δύσκολες καθώς βλέπουμε την ακροδεξιά να απειλεί τις θεμελιακές αξίες της Ευρώπης.
Πηγή: Left από ΑΠΕ-ΜΠΕ