=> Με την τελευταία εξέλιξη για τους πλειστηριασμούς βλέπουμε την κορύφωση των επιλογών της κυβέρνησης της ΝΔ από το 2019 και έπειτα, όταν έληξε το προστατευτικό πλαίσιο που είχε διαμορφώσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Μιλώντας το πρωί στον ΑΝΤ1, στην εκπομπή «Καλημέρα Ελλάδα», επεσήμανα ότι πρέπει άμεσα να βρεθεί λύση που να βασίζεται στο διακανονισμό για την αποπληρωμή των δανείων βάσει μιας μικρότερης αξίας τους, η οποία θα προσδιορίζεται από το κόστος αγοράς και ένα περιθώριο κέρδους γι’ αυτόν που τα κατέχει. Χρειάζεται όμως και μια ολιστική πολιτική για την αντιμετώπιση του νέου ιδιωτικού χρέους, που έχει φτάσει τα 40 δισ. ευρώ επί κυβέρνησης Μητσοτάκη. Κάποια σημεία από όσα είπα:
–> Για τους πλειστηριασμούς και τα «κόκκινα δάνεια»:
Βλέπουμε την κορύφωση τα των επιλογών που έγιναν από το τέλος του 2019 και έπειτα, όταν και εξέπνευσε το προστατευτικό πλαίσιο που είχε διαμορφωθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και προηγουμένως. Προστατευτικό πλαίσιο υπήρχε και από τον «νόμο Κατσέλη» και, με τις μετέπειτα αλλαγές που έγιναν, από τον νόμο «Κατσέλη – Σταθάκη». Το γνωρίζουν όλοι. Ποιες ήταν οι πιο βασικές ρυθμίσεις; Πέρα από τον προσδιορισμό μιας αντικειμενικής αξίας για την προστασία της πρώτης κατοικίας, για την πρώτη μιλάμε δεν μιλάμε για οποιαδήποτε κατοικία, υπήρχε υποχρέωση από τις τράπεζες ή από τα funds να μπουν σε διαπραγμάτευση και να προτείνουν, πριν πουλήσουν το δάνειο, μια ρύθμιση με τον δανειολήπτη και αυτή να έχει μια υποχρεωτικότητα.
Δεν είχε πλειστηριαστεί πρώτη κατοικία επί ΣΥΡΙΖΑ για υποχρέωση προς τράπεζες ή το Δημόσιο. Έρχεται η ΝΔ και τι κάνει; Με τις αλλαγές στον Πτωχευτικό Κώδικα και με την ελευθερία να ανατρέξουν τα funds στον νόμο του 2003, χάνεται η υποχρέωση της διαπραγμάτευσης, το να καταθέσουν μια πρόταση και, επίσης, απαλλάσσονται και από την φορολόγησή τους. Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε αντιδράσει σε αυτές τις αλλαγές με πρόταση μομφής στον κ. Σταϊκούρα. Είχαμε προειδοποιήσει.
Τα funds δεν τα εφηύρε ο ΣΥΡΙΖΑ, υπήρχε σαφής αναφορά σε αυτά στον νόμο του 2003. Η τραπεζοκρατία έχει επιβάλει σε όλο τον κόσμο τους όρους της. Το ερώτημα είναι εάν μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα προστατευτικό πλαίσιο για τους δανειολήπτες. Αυτό είναι το ζητούμενο. Τώρα είναι το πρόβλημα, υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση να παγώσουν άμεσα οι πλειστηριασμοί και να αναζητήσουμε ρυθμίσεις ουσιαστικής προστασίας. Αυτό έχει να κάνει με τις προθέσεις της κυβέρνησης.
Συμφωνώ ότι πρέπει να βρεθεί μία ρύθμιση η οποία να προσδιορίζει ένα επιπλέον κέρδος σε αυτόν που έχει αγοράσει το δάνειο και να καταθέτει, στη βάση αυτής της χαμηλότερης αξίας του δανείου, μια πρόταση διαπραγμάτευσης και διακανονισμού με τον δανειολήπτη. Το πρόβλημα σήμερα είναι και πως θα αντιμετωπίσουμε το νέο ιδιωτικό χρέος, που επί κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι 40 δισ. ευρώ και χρειάζεται μια ολιστική πολιτική ενίσχυσης των πολιτών.
–> Λύση για τους 164 του «Βοήθεια στο Σπίτι»:
Είδα το ρεπορτάζ που είχατε για το γηροκομείο και θέλω να πω το εξής. Πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε ένας διαγωνισμός για το Πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι». Χιλιάδες εργαζόμενοι που προσέφεραν τις υπηρεσίες τους επί χρόνια, ήταν στον «αέρα». Τελικά μέσω ενός διαγωνισμού μονιμοποιήθηκαν. Έμειναν 164 εκτός, επειδή δεν διέθεταν κάποια τυπικά προσόντα. Τέτοιοι θεσμοί πρέπει να ενισχυθούν. Κατά συνέπεια και να λυθεί το πρόβλημα αυτών των 164 ανθρώπων με κάποια ειδική νομοθετική ρύθμιση, έτσι ώστε να εξασφαλίσουμε υποστηρικτικές υπηρεσίες σε όλους αυτούς τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη.