“Να αποσυρθούν τα προσχηματικά μέτρα για το airbnb του νομοσχεδίου του Υπ. Τουρισμού που τροπολογεί, χειροτερεύοντας, νόμο του Ιουλίου 2024 και πριμοδοτεί την υπερκμετάλλευση γης και θάλασσας υπέρ των μεγάλων επενδυτών.
Μιλώντας επί των άρθρων του υπό συζήτηση νομοσχεδίου του Υπ. Τουρισμού, τόνισα:
Μετά την ακρόαση των φορέων εδραιώθηκε η πεποίθησή μας ότι το νομοσχέδιο είναι συνονθύλευμα αποσπασματικών και μη συγκροτημένων διατάξεων, που ΘΑ συγκεκριμενοποιηθούν μέσω ΥΑ και ΚΥΑ, με ένα και μόνο σκοπό: Να εξελίξει επί τα χείρω τις προβλέψεις του ν. 5121 του περασμένου Ιουλίου επιταχύνοντας την υπερεκμετάλλευση γης και θάλασσας για τον πολυτελή τουρισμό σε όφελος ξενοδοχειακών ομίλων και αδιαφορώντας για τη φέρουσα ικανότητα των περιοχών, το περιβάλλον και τον άνθρωπο.
Είναι μάλιστα ντροπή να διατείνεται η Υπουργός ότι με το νομοσχέδιο προστατεύει τους εργαζόμενους στον τουρισμό, όταν η αντεργατική κυβερνητική πολιτική τούς έχει καταδικάσει σε συνθήκες γαλέρας στην εργασία και τη διαμονή, εξ ου και οι 80.000 κενές θέσεις εργασίας στον τουρισμό το καλοκαίρι. Κι όταν η ΔΥΠΑ έχει καθυστερήσει 60 και πάνω μέρες να δώσει το επίδομα ανεργίας στους εποχικούς εργαζόμενους του τουρισμού.
Στάθηκα ιδιαίτερα στο άρθρο 3 με το οποίο η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι θα περιορίσει τη βραχυχρόνια μίσθωση τύπου airbnb. Η βραχυχρόνια μίσθωση επηρεάζει τη φούσκα ακινήτων (υπερτιμημένες αξίες αγοράς και ενοικίασης) αλλά και την στεγαστική κρίση (1 στα 2 νοικοκυριά στην Ελλάδα, έναντι ευρωπαϊκού Μ.Ο. 1 στα 10). Συγχρόνως επιταχύνει τον υπερτουρισμό σε περιοχές που η φέρουσα ικανότητα έχει υπερκορεστεί. Πλέον ξεπέρασε τις κλίνες που παρέχονται από τα ξενοδοχεία και τα τουριστικά καταλύματα και κάθε χρόνο αυξάνεται διότι τα φοροεισπρακτικά μέτρα Μητσοτάκη δεν την επηρεάζουν στο ελάχιστο. Δεν την επηρεάζουν διότι το μεγάλο ποσοστό κατέχουν εταιρείες που νοικιάσουν ολόκληρα κτίριο σε airbnb ενώ είναι καθαρά τουριστικά προϊόντα.
Αυτό είναι εξάλλου το μεγάλο πρόβλημα που δεν επιθυμεί να αγγίξει η κυβέρνηση. Πρέπει να οριστεί άμεσα ποιες μονάδες είναι προϊόν τουριστικής ευθύνης ή αστικής ευθύνης. Μέχρι τότε πιστεύουμε ότι δεν πρέπει να εφαρμοστούν ούτε οι προσχηματικές προδιαγραφές ούτε οι απαράδεκτες ποινές που πλήττουν τους μικροϊδιοκτήτες διότι είναι κοινές, είτε έχεις μονάδα που αποφέρει 50-100 € τη βραδιά είτε 1.500-2000.
Γι αυτό, η Νέα Αριστερά επαναφέρει την τροπολογία που κατέθεσε τον Ιούλιο του 2024, και προβλέπει: α) α) Η βραχυχρόνια μίσθωση κατοικιών να επιτρέπεται μόνον σε φυσικά πρόσωπα για έως δύο κατοικίες ανά ΑΦΜ. β) Να μην επιτρέπεται σε Νομικά Πρόσωπα (εταιρείες) κάθε είδους να εκμισθώνουν κατοικίες για βραχυχρόνια μίσθωση διότι είναι τουριστικό προϊόν και γ) να μην επιτρέπεται σε πολίτες τρίτων χωρών η αγορά έτοιμων κατοικιών για τη golden visa.
Θεωρούμε γελοίο να διαφημίζετε ότι θα αξιολογήσετε περιβαλλοντικά τα καταλύματα με «πρωτοποριακό» σύστημα κατάταξης που εκπονούν το ΤΕΕ και το ΞΕΕ και δεν έχει ακόμη δει κανείς. Ζήτημα για το οποίο την κύρια ευθύνη έχει το Υπ. Περιβάλλοντος.
Τα άρθρα 6-19 του μέρους Β’, αχρείαστα πολλά και ακατάληπτα τα περισσότερα, επαγγέλλονται την απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας επιχειρήσεων ενοικίασης τροχοφόρων και ναυλομεσιτικών γραφείων χωρίς προστασία των μικρών επιχειρήσεων και με ανέφικτους ελεγκτικούς μηχανισμούς, ενώ το Υπ. Μεταφορών απουσιάζει τελείως.
Στο Γ΄ μέρος, εντάσσονται όλα εκείνα τα μέτρα και οι πολιτικές που ενισχύουν ανεξέλεγκτα την εγκατάσταση πολυτελών υποδομών σε κάθε χιλιοστό γης και θάλασσας. Διαπιστώνουμε σπουδή δημιουργίας «δεδικασμένων» ώστε να μην κινδυνέψουν οι παρανομίες από το Ολοκληρωμένο Χωροταξικό Σχεδιασμό του Τουρισμού που υποτίθεται ότι θα έλθει σύντομα. Σε αυτό εντάσσονται νομιμοποιήσεις παρανομιών σε εγκαταστάσεις τουριστικών λιμένων, λιμένων προς του 2022 και λιμένων αρμοδιότητας ΤΑΙΠΕΔ του άρθρου 22 το οποίο ζητούμε να αποσυρθεί.
Ομοίως ζητάμε να αποσυρθεί το άρθρο 23 με το οποίο δίνεται το δικαίωμα εκτέλεσης, χωρίς ειδική άδεια, έργων αγωγών για την άντληση και απάντληση θαλασσίου ύδατος για πισίνες σε ξενοδοχεία, συγκροτήματα, ενοικιαζόμενες βίλες, κλπ. που θα αλλοιώνουν την ακτογραμμή για εκατοντάδες μέτρα, πάνω από πολύτιμα βραχώδη τοπία και αμμουδιές.
Τα άρθρα 25, 26 και 27 στοχεύουν στην ενίσχυση των υψηλού κόστους τουριστικών καταλυμάτων και στον αποκλεισμό του δικαιώματος του ντόπιου τουρίστα σε φθηνές διακοπές όπως η πρόβλεψη για εγκατάσταση glamping, (glamorous campings), παντού, σε εντός και εκτός σχεδίου περιοχές. Και η απαγόρευση στάθμευσης τροχόσπιτων παντού και απαγόρευση, ακόμα και σε ιδιώτες να φιλοξενούν πέραν του ενός τέτοιου οχήματος.
Ειδικότερα στάθηκα στο άρθρο 26, που ορίζει ότι οι δημόσιοι λειτουργοί, στις τουριστικές περιοχές που υπάρχει πρόβλημα μακροχρόνιας μίσθωσης μπορούν να διαμένουν στα δωμάτια προσωπικού των ξενοδοχείων, δηλαδή σε χώρους 14-15 τ.μ., σε άθλιες συνθήκες διαβίωσης που δεν δηλώνεται καν ποια θα είναι η τιμή τους και αν θα πληρώνονται από τους ίδιους τους υπαλλήλους ή από το κράτος.
Τέλος, με το άρθρο 28, δίνεται ο συντονισμός του έργου της του συντονισμού του έργου της διαδρομής του Αποστόλου Παύλου στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού ενώ το ίδιο έργο από το Υπουργείο Πολιτισμού, με χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης ολοκληρώνεται μέσα στο 2025.
Και κατέληξα ότι η Νέα Αριστερά για όλα τα παραπάνω καταψηφίζει το Σ/Ν.”
Ομιλία της Θεανούς Φωτίου στην β’ ανάγνωση του υπό συζήτηση νομοσχεδίου του Υπ. Τουρισμού «Θέσπιση προδιαγραφών ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, περιβαλλοντική κατάταξη καταλυμάτων, απλούστευση διαδικασίας ίδρυσης τουριστικών επιχειρήσεων και ειδικότερες διατάξεις ελέγχου και ενίσχυσης πλαισίου τουριστικών υποδομών».