Macro

Θεανώ Φωτίου: Οι διατάξεις για την ανώτατη εκπαίδευση συνεχίζουν την ιδιωτικοποίησή της

Στην κατάργηση κάθε δυνατότητας ανάπτυξης κριτικής σκέψης των μαθητών στοχεύει ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης, ώστε να αποτυγχάνουν στις εισαγωγικές εξετάσεις στα δημόσια ΑΕΙ και να γίνονται «πελατεία» στα ιδιωτικά Πανεπιστήμια και Κολλέγια.
Μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου του Υπ. Παιδείας για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη, η Θεανώ Φωτίου τόνισε ότι αισθάνεται την υποχρέωση να μιλήσει για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, τόσο λόγω της ιδιότητάς της ως ομότιμης καθηγήτριας του ΕΜΠ, όσο και απέναντι στα 75.000 παιδιά που έδωσαν πανελλήνιες και τα οποία όλα συγχαίρει.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης είναι το άλλοθι για τη μη μείωση της αναλογίας διδάσκοντος / διδασκομένων που σε πρωτοβάθμια- δευτεροβάθμια και πανεπιστημιακή εκπαίδευση είναι το κλειδί ώστε μαθητές και σπουδαστές να γίνουν υποκείμενα μιας ριζικής αλλαγής που με σύγχρονες μεθόδους και τεχνολογικά μέσα και να αποκτήσουν κριτική σκέψη. Εμπνευστής και ενορχηστρωτής όλης αυτής της μεγάλης αλλαγής είναι ο δάσκαλος, ο καθηγητής, ο ακαδημαϊκός. Γι αυτό χρειάζεται ανθρώπινες συνθήκες εργασίας, αμοιβές αξιοπρέπειας και συνεχή μετεκπαίδευση.
Το ψηφιακό εργαστήριο δεν δημιουργεί κριτική σκέψη. «Εξοικονομεί» καθηγητές στα δυσπρόσιτα, απόμακρα, νησιωτικά και ορεινά σχολεία αποκλείοντας τα παιδιά από τους καθηγητές τους και υποχρεώνοντάς τα να βιώσουν εκπαιδευτικές ανισότητες.
Και συνέχισε: Φοβάστε την κριτική σκέψη των μαθητών γιατί στις πανελλήνιες εξετάσεις ο βασικός παράγοντας ανόδου και καθόδου των μορίων είναι τα μαθήματα που απαιτούν κριτική σκέψη (φυσική, χημεία, μαθηματικά) που εξασφαλίζουν την είσοδο στις περιζήτητες σχολές, πολυτεχνικές, ιατρικές, καθηγητικές.
Φέτος, στο 62% των τμημάτων είχαμε μεγάλη μείωση. Από 74.847 υποψηφίους πέρασαν 52.171 έμειναν 27.000 – 28.000 παιδιά. Απογοητευτική εικόνα στις υψηλόβαθμες σχολές. Αλλά οι βάσεις δεν έπεσαν, γιατί η κα Κεραμέως εφηύρε το μοναδικό παγκοσμίως σύστημα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Και 20.000 παιδιά αποκλείστηκαν και από το δικαίωμα να καταθέσουν μηχανογραφικό.
Η κατρακύλα των βάσεων σε Ιατρικές, Πολυτεχνικές, Οικονομικές σχολές και Πληροφορικής έχει όνομα: ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΚΟΛΛΕΓΙΑ ή, κατά τον Νεοδημοκρατικό νεολογισμό, ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ. Εκεί θα κατευθυνθούν οι αποτυχόντες, αλλά και κάποιοι επιτυχόντες, αφού το κόστος ενοικίασης στέγης και, γενικά, ζωής, στις πόλεις με Πανεπιστήμια έχει εκτοξευτεί εξαιτίας της μεγάλης ζήτησης και του μικρού αποθέματος λόγω υπερτουρισμού.
Ήδη το πρώτο ιδιωτικό Πανεπιστήμιο, παράρτημα του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, διαφημίζεται ότι θα ανοίξει στο Ελληνικό το Σεπτέμβριο του 2025 με τμήματα Ιατρικής, Φαρμακευτικής, Νοσηλευτικής και Οικονομικών, για 2.000 σπουδαστές και με έσοδα 20 εκατ. Ευρώ/έτος από τα δίδακτρα. Ακριβώς με τις σχολές όπου κατρακύλισαν φέτος οι βάσεις. Καθόλου τυχαίο. Βλέπετε καμία σχέση με τα Τμήματα των δημόσιων ΑΕΙ όπου κατρακύλησαν οι βάσεις;
Οι διατάξεις για την ανώτατη εκπαίδευση συνεχίζουν την ιδιωτικοποίησή της και τα αυταρχικά μοντέλα διοίκησης που καταργούν όλες τις κατακτήσεις της μεταπολίτευσης για εκδημοκρατισμό δομών και οργάνων διοίκησης. Απαράδεκτο είναι το άρθρο 38 όπου με ΚΥΑ τριών υπουργών, Παιδείας, – Εσωτερικών – Οικονομικών, μπορεί να καταργούνται πανεπιστημιακά τμήματα, κόντρα σε αποφάσεις τμημάτων, Συγκλήτου και ΕΘΑΑΕ. Καταργείται κάθε έννοια αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ, στο όνομα της ελάχιστης βάσης εισαγωγής και σε όφελος των ιδιωτικών πανεπιστημίων που η ΕΘΑΑΕ νομιμοποίησε ενάντια στο Σύνταγμα και τα δημόσια πανεπιστήμια.
Και κατέληξα: Με τις αντιμεταρρυθμίσεις σας δημιουργείτε ακραίες ανισότητες στην Ελληνική κοινωνία, δημιουργείτε ολόκληρα στρώματα αποκλεισμένων από τα δημόσια αγαθά της υγείας, της παιδείας, της κοινωνικής πρόνοιας, της στέγασης. Μας γυρίζετε δεκαετίες πίσω, πριν ακόμα και τη μεταπολίτευση.
Όμως θα αντισταθούμε, όπως αντιστάθηκαν χιλιάδες Έλληνες και Ελληνίδες στη δικτατορία, και όπως κι εκείνοι θα νικήσουμε γιατί έχουμε το δίκιο με το μέρος μας.