«Με πρωτοφανείς και απαράδεκτες διαδικασίες για χώρα εκτός μνημονίου, εν είδει «τρόικας εσωτερικού», φέρνει η κυβέρνηση εντός 24ώρου από την κατάθεσή του για συζήτηση στις επιτροπές και ψήφιση νομοσχέδιο που πραγματεύεται πολύ σημαντικά ζητήματα για την προστασία παιδιών και αναπήρων και την προσχολική αγωγή», επισημαίνει η Θ. Φωτίου, αν. Τομεάρχης Κοινωνικής Αλληλεγγύης του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ.
Και συνεχίζει: «Τα 2/3 των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου θα εφαρμοστούν, στην καλύτερη περίπτωση, το 2022. Η κυβέρνηση όμως βρίσκεται σε πανικό και προσπαθεί να αλλάξει ατζέντα μετά τη γενικευμένη λαϊκή κατακραυγή για την αποτυχία της στην πανδημία και τον εμβολιασμό, στις πυρκαγιές και στον έλεγχο της ακρίβειας. Να αλλάξει ατζέντα υπό το βάρος της κριτικής που άσκησε ο Αλέξης Τσίπρας στη ΔΕΘ και των ελπιδοφόρων προτάσεων που εξήγγειλε.
Το ίδιο το νομοσχέδιο είναι ένα επικοινωνιακό σκηνικό, ένα «πουκάμισο αδειανό». Ως συνήθως, κρίσιμα θέματα θεσμοθετούνται με ασάφειες και γενικολογίες. Όλα δε παραπέμπονται σε ΚΥΑ που θα ορίζουν, όχι μόνο την εφαρμογή, αλλά και την ουσία που παραλείπουν τα άρθρα».
ΜΕΡΟΣ Α΄
Με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων» το Σ/Ν εισάγει λανθασμένες, επιπόλαιες και αναποτελεσματικές ρυθμίσεις.
- Αφορά 350-400.000 παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας
- Η πρόληψη περιορίζεται στο να επεκτείνει τον έλεγχο του ποινικού μητρώου και των αξιόποινων πράξεων, πέραν των εργαζομένων με συμβάσεις εργασίας, και στους απασχολούμενους με μπλοκάκι, στους εργολαβικούς και στους εθελοντές.
- Το λευκό ποινικό μητρώο δε σημαίνει απουσία παραβατικής συμπεριφοράς. Η μόνη λύση είναι να περνάει κάθε υποψήφιος εργαζόμενος από δομημένη συνέντευξη σε ομάδα ειδικών ικανών να διακρίνουν πιθανές αποκλίσεις στη συμπεριφορά του.
- Ο ορισμός ενός ατόμου ανά δομή ως υπεύθυνου για την παιδική προστασία, δηλαδή για την αναφορά περιπτώσεων κακοποίησης, όχι μόνο δεν λύνει το πρόβλημα, αλλά αντίθετα δημιουργεί συνθήκες για σχέσεις διαφθοράς και συναλλαγής στις δομές
- Η αναφορά των περιστατικών κακοποίησης πρέπει να ανατίθεται σε εξωτερική ομάδα επιστημόνων εξειδικευμένων στον εντοπισμό της κακοποίησης.
- Το ΕΚΚΑ πρέπει να εμπλακεί στη διαδικασία βοήθειας προς τα παιδιά – θύματα για να ξεπεράσουν την τραυματική τους εμπειρία. Γι’ αυτό απαιτείται γενναία ενίσχυση του φορέα με μόνιμο εξειδικευμένο προσωπικό.
- Οι ποινές που ορίζονται για παραβιάσεις του νόμου ως προς το ποινικό μητρώο και την αναφορά κακοποιήσεων είναι ελάχιστες, σχεδόν προσχηματικές.
- Η απαραίτητη εκπαίδευση του προσωπικού των δομών παραπέμπεται στην καλή προαίρεση τον επικεφαλής ιδιωτικών και δημοσίων δομών.
ΜΕΡΟΣ Β΄
Αφορά το πολυδιαφημισμένο «νέο πλαίσιο προσχολικής αγωγής» «ΚΥΨΕΛΗ».
- Το νομοσχέδιο αφιερώνει τέσσερις παραγράφους για να θεσμοθετήσει ένα πρόγραμμα 100 σελίδων που αναρτήθηκε τον Ιούλιο του 2019 για διαβούλευση, στο paidi.gov.gr, έλαβε πλήθος αρνητικών σχολίων και δεν γνωρίζουμε σήμερα πώς ακριβώς έχει διαμορφωθεί. Οι παράγραφοι αυτές περιγράφουν γενικούς στόχους του προγράμματος που δεν εξειδικεύονται στο νομοσχέδιο. Δεν επισυνάπτεται ούτε καν συνοπτική περιγραφή του προγράμματος.
- Εσκεμμένα αποκρύπτεται από τη Βουλή το σχέδιο ΚΥΨΕΛΗ γιατί δεν έτυχε της αποδοχής της επιστημονικής κοινότητας, των εργαζομένων και των φορέων των δομών.
- Αποκαλύπτουμε τις ανεπάρκειες και λάθη του ΚΥΨΕΛΗ που μας γυρίζει δεκαετίες πίσω:
- Χωρίς όραμα, χωρίς φιλοσοφία, ούτε καν χαρτογράφηση της ελληνικής πραγματικότητας δεν έκανε η ιδιωτική εταιρεία που το ανέλαβε.
- Αφορά 220.000 παιδιά 0-4 ετών σε δημόσιες και ιδιωτικές δομές προσχολικής αγωγή
- Η κυβέρνηση παρουσιάζει τους ελληνικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς ως πάρκινγκ παιδιών χωρίς παιδαγωγικό πρόγραμμα. Απαξιώνει τους Έλληνες πανεπιστημιακούς, τις επιστημονικές εταιρείες, τις δημοτικές αρχές και τους ιδιωτικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς αλλά και τους εργαζόμενους στο πεδίο που δεν εκλήθησαν να συμβάλουν.
- Η πρόταση «Κυψέλη» δεν είναι ούτε νέα ούτε καινοτόμα. Πρόκειται για ένα διάτρητο κολλάζ ξένων προγραμμάτων από τη δεκαετία του ΄70 σε αναπτυσσόμενες και μη χώρες με προεξάρχον το Reach up and learn, που σχεδιάστηκε καταρχήν για αναπτυσσόμενες χώρες (Μπαγκλαντές, Τζαμάικα, Ινδία, Κολομβία, κ.α.)
- Είναι μια πρόταση επιστημονικά διάτρητη διότι το στάδιο ανάπτυξης κάθε παιδιού είναι μοναδικό και δεν συμπίπτει αναγκαστικά με αυτό των συνομηλίκων του. Για αυτό είναι λάθος, έως και βλαπτικό, το οριζόντιο παιδαγωγικό περιεχόμενο και το κοινό ωρολόγιο πρόγραμμα
- Ναι στην έγκαιρη διάγνωση και πρώιμη παρέμβαση, όχι στο ψηφιακό φακέλωμα των σταδίων ανάπτυξης του μωρού από 0-4 ετών
- Να αξιοποιηθεί ο πλούτος και η γνώση της ελληνικής, πολιτισμικής και κοινωνικής πραγματικότητας και να πάψει η μίμηση και αντιγραφή ξένων προτύπων.
- Να αποσυρθούν τα σχετικά άρθρα του νομοσχεδίου και να ανοίξει ένας ουσιαστικός διάλογος
ΜΕΡΟΣ Γ΄
Διατάξεις για την προώθηση των θεσμών αναδοχής – υιοθεσίας
Κάθε φορά που η κυβέρνηση φέρνει νέες ρυθμίσεις και τροποποιήσεις του νόμου 4538/18 του ΣΥΡΙΖΑ για την αναδοχή και υιοθεσία γνωρίζουμε ότι παραποιείται η φιλοσοφία του νόμου.
Διαφωνούμε και με τις δύο νέες ρυθμίσεις:
- Να επιτρέπεται σε άτομα ηλικίας 75 χρόνων να γίνονται ανάδοχοι εφήβων 15 χρονών. Και δεν μιλάμε για συγγενική αναδοχή που σαφώς το ισχύον πλαίσιο το επιτρέπει
- Να εξαιρούνται αναίτια από τη διαδικασία επιμόρφωσης οι υποψήφιοι θετοί γονείς τέκνων του/της συζύγου ή οι υποψήφιοι ανάδοχοι γονείς τέκνων του/της συζύγου ή του/της συντρόφου με σύμφωνο συμβίωσης.
ΜΕΡΟΣ Δ΄
Προσωπικός Βοηθός για άτομα με αναπηρία
- Είμαστε υπέρ του θεσμού του Προσωπικού Βοηθού του Αναπήρου. Όμως οι διατάξεις αυτές θα εφαρμοστούν το 2022-24 και χαρακτηρίζονται από μεγάλες ελλείψεις ως προς την περιγραφή του νέου θεσμού.
- Δεν είναι δυνατόν να παραπέμπονται σε ΚΥΑ όλα τα στοιχεία για την εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος όπου θα στηριχθεί η καθολική εφαρμογή. Οι ανάπηροι βρίσκονται στο απόλυτο σκοτάδι.
- Η εκτίμηση των αναγκών των αναπήρων για προσωπικό βοηθό γίνεται από ειδικές επιτροπές αξιολόγησης που οι ανάπηροι δεν γνωρίζουν πού θα δημιουργηθούν και που τα πάντα παραπέμπονται τα πάντα σε ΚΥΑ. Πάλι στο άγνωστο.
- Τα μόνα στοιχεία που έχουμε από την Έκθεση του ΓΛΚ είναι ότι το πιλοτικό θα ισχύσει για τρία χρόνια , δηλ. 14 εκ. το χρόνο, Που σημαίνει ότι για 2000 ανάπηρους θα δώσουν 500 € μεσοσταθμικά ανά μήνα για τον προσωπικό βοηθό.
ΜΕΡΟΣ Ε΄
Άλλες διατάξεις
Τρία σημαντικά άρθρα περιλαμβάνονται εδώ, όλα για το 2022, όλα με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης:
- 50.000 νέες θέσεις βρεφικών σταθμών με 180 εκ. από το Ταμείο. Μήπως προετοιμάζεται νέο φαγοπότι των ιδιωτών εργολάβων;
- Συντονιστής Ευρωπαϊκής Εγγύησης για το Παιδί στο ΕΚΚΑ. Θα πρέπει να προσληφθεί νέο μόνιμο επιστημονικό προσωπικό για να μπορέσει να υλοποιήσει όλες τις αρμοδιότητες αλλιώς ο νόμος θα είναι κενό γράμμα.
- Δημιουργία Στεγών Ημιαυτόνομης διαβίωσης. Είμαστε υπέρ της αποϊδρυματοποίησης. Αλλά έχουμε πει ξανά και ξανά: οι ανήλικοι έφηβοι των ιδρυμάτων πρέπει να ζουν προστατευμένοι εκεί και να πηγαίνουν σχολείο. Πρέπει να συνεχίσουν απρόσκοπτα την ψυχοκοινωνική τους υποστήριξη και την εκπαίδευση κάθε μορφής έως την ενηλικίωση τους ώστε να προετοιμαστούν για την ενήλικη ζωή τους κάνοντας μόνοι τους τις επιλογές τους. Τα παραπάνω οφείλουν να εντάσσονται και να χρηματοδοτούνται με εθνικούς πόρους που εγγυούνται την διάρκεια, τη σταθερότητα και το συμφέρον της συγκεκριμένης πληθυσμιακής κοινωνικής ομάδας.
Θεανώ Φωτίου
Πηγή: Left