Βίντεο

Θεανώ Φωτίου: Η παράταξη «του μένουμε Ευρώπη» αντιμετωπίζει τη χώρα μας ως τριτοκοσμικό κράτος

▶️ Λάθος λύση που επελέγη μέσα από παράνομες διαδικασίες, μνημείο αυθαιρεσίας του περιβάλλοντος Μητσοτάκη, είναι η επέκταση του Αρχαιολογικού Μουσείου προς την Πατησίων.
▶️ Στην ομιλία της η Θεανώ Φωτίου στην Ολομέλεια επί του νομοσχεδίου κύρωσης της δωρέας της οικογένειας Λάτση για να χρηματοδοτηθεί η μελέτη εφαρμογής αρχιτεκτονικής λύσης για επέκταση του Αρχαιολογικού Μουσείου υπογείως προς την Πατησίων, τόνισε:
Η συγκεκριμένη λύση είναι τελείως λανθασμένη, διότι ανυψώνει το υφιστάμενο έδαφος μπροστά στο Μουσείο προς την Πατησίων πάνω από τέσσερα μέτρα και το περικλείει με κτιριακά μέτωπα που αποκόβουν τη θέα της μνημειακής του πρόσοψης, από το άμεσο αστικό περιβάλλον». Καταστρέφει έτσι την εικόνα-τοπόσημο του Αρχαιολογικού Μουσείου για την πόλη των Αθηνών αλλά και διεθνώς. Τη λύση καταδίκασε το ελληνικό τμήμα της ICOMOS (Διεθνής Ένωση Μνημείων και Τοποθεσιών, που είναι ο τεχνικός σύμβουλος της UNESCO.
Και η λύση είναι λάθος διότι τα δεδομένα που δόθηκαν στους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό ήταν λάθος, αφού εκπονήθηκαν από μία άτυπη «παρέα» περί την κα Γκραμπόφσκι, που είναι άγνωστο ποιους περιλαμβάνει και που είχε αυτή την ιδέα από το 2017, καθ’ ομολογία του ίδου του Πρωθυπουργού.
Οι διαδικασίες επιλογής παρακάμπτουν πλήρως την ελληνική νομοθεσία. Το Υπ. Πολιτισμού έκανε κλειστό διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για 10 γραφεία του εξωτερικού, υποβαθμίζοντας τα ελληνικά γραφεία σε ρόλο απλού συνεργάτη. Ο διαγωνισμός δεν διεξήχθη με το ισχύοντα νόμο περί δημοσίων έργων, ενώ η επιτροπή αξιολόγησης διορίσθηκε κατά παράβαση των προβλέψεων του νόμου περί αρχιτεκτονικών διαγωνισμών. Η ICOMOS καταγγέλλει ότι έτσι αποκλείστηκε η ελεύθερη συμμετοχή της αρχιτεκτονικής σκέψης και απαξιώθηκαν οι Έλληνες ειδικοί και η πολιτισμική ταυτότητα της χώρας. Ενώ επισημαίνει τον κίνδυνο να αποβληθεί το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο από τον Οργανισμό Πολιτιστικής Κληρονομιάς, λόγω της μετατροπής του σε ΝΠΔΔ του οποίου η κυβέρνηση διορίζει τη διοίκηση. Έτσι κινδυνεύει να έχει την αρνητική πορεία των άλλων μουσείων (Θεσ/νίκης, Ηρακλείου κ.λπ) που έχουν πάρει αυτή τη μορφή.
Προσφυγή στο ΣτΕ έχουν κάνει ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων και και η Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων με την απόφαση να αναμένεται το φθινόπωρο, κάτι που βάζει σε κίνδυνο το χρονοδιάγραμμα των 36 μηνών του έργου (το αντίστοιχο για το Μουσείο της Ακρόπολης ήταν, 6 χρόνια) που, αν δεν τηρηθεί, η δωρεά μπορεί να αρθεί.
Αλλά και η Επιτροπή Παρακολούθησης του έργου, με τα ονόματα συγκεκριμένων υπαλλήλων του Υπ. Πολιτισμού είναι ενδεικτική της νοοτροπίας υλοποίησης του έργου από «δικούς μας ανθρώπους». Η παράταξη «του μένουμε Ευρώπη» αντιμετωπίζει τη χώρα μας ως τριτοκοσμικό κράτος που ο Πρωθυπουργός του εφαρμόζει ιδιότυπες πολιτισμικές αντιθεσμικές, παράνομες και αδιαφανείς πολιτικές της δικής του επιλογής.
Επιπλέον, η αναφορά των ονομάτων των δωρητών στην κύρια αίθουσα της επέκτασης, μας επαναφέρει ενάμιση αιώνα πριν, όταν οι «ευεργέτες» ίδρυαν ιδρύματα για να διαιωνιστεί το όνομά τους, κι όχι από γνήσιο ενδιαφέρον συνεισφοράς στο κράτος.
Και κατέληξε: η Νέα Αριστερά θεωρεί ότι ο Πολιτισμός είναι εξόχως πολιτικός, όπως φάνηκε ακόμη και από τον «ελαφρύ» διαγωνισμό της Eurovision που κατακλύσθηκε από εκδηλώσεις κατά των εγκλημάτων του Ισραήλ. Θα καταψηφίσει το πολλαπλώς προβληματικό νομοσχέδιο, επί της αρχής και στα άρθρα του.