Προς Υπουργό Εργασίας Νίκη Κεραμέως: Με πρόσχημα ενσωμάτωση Οδηγίας οριστικοποιείτε το μνημονιακό μέτρο της νομοθέτησης του επαρκούς κατώτατου μισθού, κόντρα στις Εθνικές παραδόσεις και πρακτικές που ως το 2012 ήταν οι διαπραγματεύσεις για Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας από τους κοινωνικούς εταίρους.
Μιλώντας στη Βουλή στην κατ’ άρθρο συζήτηση του Σ/Ν για επαρκή κατώτατο μισθό και επέκταση των Συλλογικών Συμβάσεων, τόνισε:
Υπό το πρόσχημα της ενσωμάτωσης ευρωπαϊκής Οδηγίας φέρνετε ένα νομοσχέδιο που παραχαράζει το πνεύμα και το γράμμα της, τόσο στον προσδιορισμό του κατώτατου μισθού για αξιοπρεπή διαβίωση όσο και στην αύξηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και συλλογικών συμβάσεων εργασίας για να καλυφθούν τουλάχιστον το 80% των εργαζομένων.
Έξι χρόνια μετά την έξοδο από τα μνημόνια και δύο μετά από τα προγράμματα στήριξης και πιστωτικής εποπτείας, οριστικοποιείτε τη μνημονιακή υποχρέωση του 2013 να ρυθμίζεται νομοθετικά ο κατώτατος μισθός και όχι να ορίζεται από την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που αποφασίζεται από τους κοινωνικούς εταίρους, όπως ίσχυε μέχρι το 2012 που κάλυπτε το 84% των εργαζομένων. Το 2014 έπεσε στο 15% και σήμερα έχει φθάσει μόνο στο 27-30%. Όλοι οι φορείς, συνδικαλιστικοί και εργοδοτών, πλην των εκπροσώπων των μεγάλων βιομηχανιών, δήλωσαν την αντίθεσή τους.
Μη μπορώντας να τους αντικρούσετε, τους επιτεθήκατε με αναλήθειες. Μιλήσατε για εξομοίωση του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα όταν συνεχίζετε την περικοπή 13ου και 14ου μισθού στο δημόσιο και εξαγγέλλετε αύξηση 20 € μικτά, δηλαδή 12 € καθαρά το μήνα από 1/1/2025! Μιλήσατε για αύξηση κατά 21% του μέσου μισθού από το 2019 ως σήμερα, κάτι που δεν προκύπτει από πουθενά, αφού κατά τη Εurostat στην τετραετία αυτή ο μέσος μισθός αυξήθηκε κατά 6,55% ενώ στην ΕΕ κατά 15,5%, όταν ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε κατά 13,4%. Δηλαδή η ακρίβεια έφαγε την αύξηση. Αναληθής είναι και ο αριθμός των 500.000 νέων θέσεων εργασίας που ισχυρίζεστε ότι πετύχατε επί ΝΔ, αφού τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν αύξηση μόνον 354.000 τη στιγμή που το 2015-19 η αύξηση ήταν 375.000.
Και συνέχισα: Το νομοσχέδιό σας παραχαράζει την Οδηγία. Αντί να ενισχύσετε -όπως προτρέπει η Οδηγία- αφαιρείτε ουσιαστικά τη δυνατότητα συμβολής των κοινωνικών εταίρων στον καθορισμό των μισθών και του κατώτατου επαρκούς για αξιοπρεπή διαβίωση και δεν προβλέπετε κανένα μέτρο για την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για συλλογικές συμβάσεις που να καλύπτουν τουλάχιστον το 80% των εργαζομένων. Ενώ αντί να προστατεύετε τους εργαζόμενους και τους συνδικαλιστικούς τους εκπροσώπους, όπως ορίζει η Οδηγία, έχετε ήδη διαλύσει, και σκοπεύετε να το συνεχίσετε, τις εργασιακές σχέσεις και υιοθετήσατε αντεργατικά και αντισυνδικαλιστικά νομοθετήματα που συμπιέζουν τους απεργιακούς αγώνες και αποδυναμώνουν τα συνδικάτα.
Δεν έχετε καμία πρόθεση να καταργήσετε τους νόμους Γεωργιάδη και Χατζηδάκη που υπονόμευσαν τις εθνικές κλαδικές και ομοιοεπαγγελματικές Συλλογικές Συμβάσεις, περιόρισαν την αρχή της επεκτασιμότητας και της ευνοϊκότερης ρύθμισης που είχε επαναφέρει ο νόμος Αχτσιόγλου 4472/2017. Όπως ξέρετε, αυτή τη στιγμή έχουν υπογραφεί μόνο 42 συλλογικές συμβάσεις και από αυτές οι 9 έχουν κηρυχθεί υποχρεωτικές γιατί η Υπουργός αρνείται να τις προσυπογράψει με πρόφαση ότι πολλοί εργοδότες δεν έχουν γραφτεί στο Γενικό Μητρώο Εργαζομένων-εργοδοτών (ΓΕΜΗΣΟΕ).
Διαφωνούμε απολύτως με τη Διαδικασία καθορισμού επαρκούς νομοθετημένου μισθού και ημερομισθίου από την 1η/1/2028 και με τον τύπο που προτείνετε και που αμφισβητήθηκε από όλους τους φορείς. Δεν ασχολείστε καθόλου με τον καθορισμό κατώτατου μισθού επαρκούς για αξιοπρεπή διαβίωση, αλλά υιοθετείτε μια μέθοδο αναπροσαρμογής θεωρώντας το σημερινό του ύψος δεδομένο. Υποστηρίζετε ότι με τον μαθηματικό τύπο αναπροσαρμογής δεσμεύετε τις μελλοντικές κυβερνήσεις. Τίποτε αναληθέστερο, αφού έγινε στη χώρα μας το 2012. Και σήμερα, δυστυχώς, υπάρχουν πολλοί λόγοι σήμερα (πόλεμοι, εξοπλισμοί) για καθήλωση και μείωση του κατώτατου μισθού. Το ξέρετε καλά και προχωρείτε με νομοθέτηση του κατώτερου μισθού ακριβώς γιατί δεν έχετε καμία πρόθεση να επαναφέρετε σε ισχύ το πλαίσιο των συλλογικών διαπραγματεύσεων που κατήργησε η κυβέρνησή σας το 2019.
Στον καθορισμό του μαθηματικού τύπου τον πρώτο λόγοι έχει η επιστημονική επιτροπή, που ελέγχεται από την κυβέρνηση και ο ρόλος των κοινωνικών εταίρων είναι διακοσμητικός. Ενώ υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες μνημονιακού χαρακτήρα για να καταλύεται ακόμη κι αυτός ο στρεβλός και ασαφής μαθηματικός τύπος στο όνομα της ανεπαρκούς ανάπτυξης.
Αλλά ακόμη και τον μαθηματικό τύπο δεν τον ενεργοποιείτε άμεσα, αλλά τον μεταθέτετε για μετά μια τριετία. Για δε τα έτη 2025, 2026 και 2027, η διαδικασία είναι ακόμη πιο επικεντρωμένη στην ελεγχόμενη από την κυβέρνηση επιτροπή και τους δύο Υπουργούς που νομοθετούν, με διακοσμητική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων. Και, βέβαια, και πάλι οι μνημονιακού τύπου δικλείδες σε πλήρη ισχύ.
Επιπλέον το νομοσχέδιο δεν συμπεριλαμβάνει κατηγορίες εργαζομένων που αναφέρονται στο προοίμιο της Οδηγίας: οικιακό προσωπικό, κατά παραγγελία εργαζόμενους, εργαζόμενους με μπλοκάκι, σε ψηφιακές πλατφόρμες, ψευδοαυτοαπασχολούμενους, ασκούμενους και μαθητευόμενους, ευρισκόμενους σε απλή ετοιμότητα για εργασία και σε ετοιμότητα κλήσης.