Το πρόγραμμα προσχολικής αγωγής ««Κυψέλη» αφορά 360.000 παιδιά από 0-4 χρόνων. Είναι ένα «πρόγραμμα φάντασμα», που το προσχέδιό του που εκπόνησε ο ιδιωτικός φορέας ΔιαΝΕΟσις, Πρόκειται για κολάζ προγραμμάτων με που σχεδιάστηκε για αναπτυσσόμενες χώρες (Μπαγκλαντές, Τζαμάικα, Ινδία, Κολομβία), και εφαρμόστηκαν κατ΄ οίκον από τους γονείς και όχι σε οργανωμένες δομές.
Είναι αντιεπιστημονικό, γιατί εισάγει ένα «ενιαίο» περιεχόμενο και ωρολόγιο πρόγραμμα για όλα τα παιδιά 0-4 χρόνων, ενώ το στάδιο ανάπτυξης κάθε παιδιού είναι μοναδικό. Γιατί δεν έχει όραμα και φιλοσοφία και είναι ξένο για την Ελληνική πραγματικότητα, γιατί φακελώνει τα βρέφη και τα νήπια δια βίου αφού καταγράφει σε ψηφιακό φάκελο τη νοητική, μαθησιακή και ψυχοκοινωνικής κατάστασή ωτους.
Ζητάμε να εφαρμοστεί άμεσα η πρώιμη, έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση πιθανών δυσχερειών στους βρεφονηπιακούς σταθμούς και να μην συνδέεται με το πρόγραμμα «Κυψέλη».
Απαιτούμε να αποσυρθεί ολόκληρο το ΜΕΡΟΣ Β΄ για το πρόγραμμα «Κυψέλη», και να ανοίξει ένας μεγάλος, δημόσιος διάλογος.
Η κυβέρνηση φέρνει εν είδει τροπολογίας και ένα άλλο νομοσχέδιο, τις «Νταντάδες της γειτονιάς», που υπονομεύει τη λογική της προσχολικής αγωγής σε οργανωμένους βρεφονηπιακούς σταθμούς. Αναθέτει την αγωγή βρεφών και νηπίων έως 2,5 ετών σε άτομα αδιευκρίνιστων προσόντων, που δεν ξέρουμε ποιος επιλέγει, τα οποία φιλοξενούν τα παιδιά στο σπίτι τους. Έτσι δημιουργούνται βρέφη δύο ταχυτήτων: αυτά στις «Νταντάδες της γειτονιάς», που θα στοιχίζουν πιο φθηνά και εκείνα στους βρεφονηπιακούς.
Η κυβέρνηση θα βάλει 180 εκ από το Ταμείο Ανάκαμψης» για να δημιουργηθούν βρεφικές δομές για 50.000 παιδιά, με κόστος της κάθε θέσης 3.600 €. Αν διατηρούσε το κόστος των 1500 € ανά θέση όπως είχε κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ σε ανάλογο πρόγραμμα του 2018, θα δημιουργούνταν 120.000 νέες θέσεις για βρέφη, και δεν θα χρειάζονταν οι «Νταντάδες της γειτονιάς».
Εκτός αυτού, οι «Νταντάδες της γειτονιάς» δεν θα καλύπτουν πλήρως τις άνεργες μητέρες, αλλά μόνο κάποιες ώρες εβδομαδιαίως. Μήπως η κυβέρνηση θέλει να αποκλείσει τις άνεργες μητέρες και από τα vouchers, όπως έκανε η ΝΔ έως το 2014 και το κατήργησε ο ΣΥΡΙΖΑ;
Σε ότι αφορά στον Προσωπικό Βοηθό για Άτομα με Αναπηρία τόνισα:
Είμαστε υπέρ του θεσμού του Προσωπικού Βοηθού του Αναπήρου, τον έχει εξαγγείλει ο Αλέξης Τσίπρας τον Φεβρουάριο του 2021.
Όμως αυτόν το θεσμό, δεν τον νομοθετεί η κυβέρνηση και τον υποχρηματοδοτεί. Αναφέρεται στο Σ/ η υλοποίηση ενός πιλοτικού προγράμματος που όμως πάλι παραπέμπεται σε ΚΥΑ, για 1.000 άτομα το 2022 και 1.000 το 2023, με λήξη τέλος του 2024, με 42,2 εκ. από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ορίζεται επίσης ότι ο ανάπηρος μπορεί να λαμβάνει την υπηρεσία του Προσωπικού Βοηθού και από τρίτο πάροχο, αφήνοντάς μας να υποθέσουμε ότι θα επεκταθούν και στους ανάπηρους οι γνωστές και καταδικασμένες «πλατφόρμες» της e-food.
Ανέφερε η αρμόδια υφυπουργός ότι για την καθολική εφαρμογή μετά το 2025 θα δοθούν 300 εκ. το χρόνο. Με βάση το πιλοτικό για 2000 άτομα, μετά το 2025 θα καλύπτονται με την καθολική εφαρμογή μόλις 35,5 χιλιάδες ανάπηροι σε σύνολο πάνω από 1 εκ.
Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ήδη εργαστεί, σε συνεργασία με πολλούς φορείς και εκπροσώπους του αναπηρικού κινήματος, για μια βιώσιμη, ουσιαστική και άμεσα υλοποιήσιμη πρόταση για τον Προσωπικό Βοηθό του Αναπήρου.
Ως προς τον θεσμό του υπεύθυνου αναφορασ κακοποίησης ανηλίκου αλλά και ηλικιωμένων, χρονίως πασχόντων και αναπήρων που διαβιούν κάθε είδους δομές φροντίδας, αυτός αφορά χιλιάδες δομές και εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους. Είναι όμως ανεφάρμοστος διότι δεν υπάρχουν οι Κοινωνικοί Σύμβουλοι που θα ελέγξουν τους υπεύθυνους των δομών.
Από την άλλη, αν ο υπεύθυνος αναφοράς κακοποίησης προέρχεται από μέσα από τη δομή, θα υφίσταται μεγάλες πιέσεις και δεν θα μπορεί να αναδεικνύει την κακοποίηση. Προτείνουμε να ανατεθεί η αρμοδιότητα αυτή σε εξωτερική ομάδα που θα ελέγχει έναν αριθμό δομών, έχοντας συνεχή επαφή με τους ωφελούμενους.
Τέλος, για τις διατάξεις για την αναδοχή και υιοθεσία και τη αποϊδρυματοποίηση επισήμανα:
Είναι κυρίως τροποποιήσεις του εμβληματικού νόμου 4538/18 του ΣΥΡΙΖΑ. Επιτρέπουν σε άτομα ηλικίας 75 χρόνων να γίνονται ανάδοχοι εφήβων 15 χρονών που συνήθως προέρχονται από ιδρυματικό ή κακοποιητικό περιβάλλον. Αδύνατον.
Είμαστε υπέρ της αποϊδρυματοποίησης. Αλλά η δημιουργία Στεγών Ημιαυτόνομης διαβίωσης για παιδιά από ιδρύματα μετά τα 15, είναι λάθος. Οι ανήλικοι πρέπει να ζουν σε πλήρως προστατευμένο περιβάλλον και να πηγαίνουν σχολείο μέχρι να ενηλικιωθούν.
Για να βοηθήσει την αποΪδρυματοποίηση, ας υλοποιήσει η κυβέρνηση τις 160 Στέγες Υποστηριζόμενης διαβίωσης που είχε εντάξει ο ΣΥΡΙΖΑ στο ΕΣΠΑ με 51 εκ. και έχουν παγώσει. Κι ας καταργήσει τη νομοθέτησή της που συγχωνεύει το επίδομα αναπηρίας παιδιού με το επίδομα αναδοχής του κόβοντας έτσι έως και κατά 40% το συνολικό ποσό ενίσχυσης των αναδόχων γονιών ανάπηρων παιδιών.
Άνθρακες, δυστυχώς, ο θησαυρός του εμβληματικού νομοσχεδίου. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καταψηφίζει επί της αρχής.
Θεανώ Φωτίου
Ομιλία στη Βουλή