Macro

Σε ταληράκια

Λοιπόν, ακούστε μια ιστορία. Τον Οκτώβριο του 2020, εν μέσω πανδημίας, ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) έκανε μια σύμβαση με τα ΚΤΕΛ Αττικής.
 
Με απευθείας ανάθεση.
 
Η σύμβαση ήταν για δύο χρόνια, μέχρι τον Οκτώβριο του 2022. Στα ΚΤΕΛ παραχωρήθηκαν 60 λεωφορειακές γραμμές, από τις περίπου 270 του λεκανοπεδίου.
 
Και τα ΚΤΕΛ Αττικής αναλάμβαναν να δρομολογήσουν 200 οχήματα, είτε δικά τους είτε υπενοικιασμένα από τα ΚΤΕΛ Εύβοιας, Θήβας και Κορίνθου.
 
Συνολικό κόστος 48 εκατομμύρια. 200 οχήματα για 2 χρόνια.
 
(Για να έχετε μια σύγκριση: Με 59 εκατομμύρια αγοράζουμε 200 οχήματα με φυσικό αέριο. Αυτές είναι οι τιμές στον διαγωνισμό που τρέχει αυτή την περίοδο.)
 
Και επιπλέον ρήτρα καυσίμου, ώστε τις αυξήσεις να τις πληρώνει το Δημόσιο. Και 4% ποσοστό από την πώληση εισιτηρίων.
 
Τον Οκτώβριο του 2022 η σύμβαση παρατάθηκε για ακόμα έναν χρόνο. Με το επιχείρημα ότι η πανδημία συνεχίζεται.
 
Το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε αρχικά την παράταση της σύμβασης. Γιατί η πανδημία δεν συνεχιζόταν και επομένως δεν δικαιολογούνταν η απευθείας ανάθεση.
 
Αλλά τελικά υποχώρησε και η σύμβαση παρατάθηκε μέχρι τον Οκτώβριο του 2023.
 
Εν τω μεταξύ, ο κόσμος στην Ανατολική και στη Δυτική Αττική είναι έξαλλος.
 
Τα λεωφορεία είναι ξεχαρβαλωμένα, χωρίς πινακίδες, χωρίς καθίσματα, με σπασμένες πόρτες, με διάφορα μέρη τους αποκλεισμένα με εκείνες τις ασπροκόκκινες ταινίες.
 
Σε μερικά δεν υπάρχουν κουδούνια. Υπάρχουν ταμπέλες που λένε φωνάξτε στον οδηγό.
 
Δύο λεωφορεία πήραν φωτιά. Ένα στις 13/10 στα Σπάτα και ένα στις 21/10 στην Ανθούσα.
 
Ενα άλλο χάλασε και το παράτησαν τρεις μέρες στη μέση του δρόμου, στη λεωφόρο Καραμανλή στην Αρτέμιδα.
 
Αλλά κυρίως τα δρομολόγια είναι ξεχαρβαλωμένα.
 
Πότε διότι οι οδηγοί είναι απλήρωτοι. Ενώ το Δημόσιο καταβάλλει κανονικά τα χρήματα στα ΚΤΕΛ.
 
Πότε γιατί το ένα ΚΤΕΛ παρέδωσε τη γραμμή στο άλλο και οι οδηγοί από την Εύβοια δεν ήξεραν τα δρομολόγια.
 
Πότε γιατί δρομολόγια απλώς κόβονται και δεν εκτελούνται ποτέ.
 
Υπάρχουν αναμονές μέχρι και δύο ώρες, τα παιδιά δεν μπορούν να πάνε σχολείο και οι άνθρωποι στη δουλειά τους.
 
Περιμένουν στις 6 το πρωί και το λεωφορείο εμφανίζεται στις 7.30. Με αέρα και χιονόνερο τον χειμώνα.
 
Και δεν υπάρχει και τηλεματική για να ξέρει ο κόσμος στη στάση τι να περιμένει. Αν και ήταν υποχρεωμένοι να εγκαταστήσουν στα λεωφορεία.
 
Σημείωση: Η τρίτη ανανέωση της σύμβασης παραχωρεί στα ΚΤΕΛ άλλες 12 γραμμές. Σύνολο 72. Το 25% των γραμμών του λεκανοπεδίου.
 
Με πρόβλεψη για 50 επιπλέον οχήματα. Που θα τα πάρουν από άλλα ΚΤΕΛ.
 
Από τις 12 καινούργιες γραμμές έχουν δρομολογηθεί λεωφορεία μόνο στις 2, γιατί τα ΚΤΕΛ δεν έχουν οχήματα και οδηγούς.
 
Και ο ΟΑΣΑ δεν μπορεί να κάνει κάτι. Γιατί δεν έχει ούτε λεωφορεία ούτε εργαζόμενους. Μειώνονται ραγδαία λόγω συνταξιοδότησης.
 
Εκκρεμούν συνολικά 4 διαγωνισμοί για την προμήθεια 650 λεωφορείων. Και αυτό με προσλήψεις προσωπικού θα μπορούσε να λύσει το πρόβλημα. Όμως η κυβέρνηση δεν σκοπεύει να το λύσει.
 
Αμέσως μετά τις εκλογές ανακοίνωσε διεθνή διαγωνισμό, ώστε οι 72 γραμμές που παραχωρήθηκαν στα ΚΤΕΛ με απευθείας ανάθεση να δοθούν σε ιδιώτες για 7,5 χρόνια. Θρίαμβος της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
 
Που ο κόσμος τη ζει ήδη στο πετσί του.
 
Θυμίζουμε ότι προεκλογικά ο Μητσοτάκης υποσχέθηκε 2.000 καινούργια λεωφορεία στην Αθήνα.
 
Και ότι τα δρομολόγια στις ώρες αιχμής θα πραγματοποιούνται ανά 5΄-10΄. Περιμένετε.
 
Ο Σχολαστικός